Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.
90 3 príspevky 14.08.2018 / Marek Pokrývka

SUV aktuálne hýbu automobilovým svetom. Mnohé značky chrlia produkty tohto razenia jeden za druhým, pričom nejedna popritom opúšťa klasické koncepcie. Výnimkou nie je ani Mitsubishi. Skôr naopak, táto japonská spoločnosť sa vyslovene špecializuje na športovo-úžitkové stroje. Svoju ponuku pomerne nedávno rozšírila typom Eclipse Cross.

Novinku z dielne Mitsubishi sme preverili v dvoch vyhotoveniach 90 fotografií v galérii Novinku z dielne Mitsubishi sme preverili v dvoch vyhotoveniach Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo sa veľkosťou zaradilo medzi dvojicu ASX a Outlander, spadá teda do kategórie kompaktných hráčov. Svojou karosériou v rámci nich trochu vyniká. Nemá totiž konvenčné tvary, ale klesajúcou strechou a výrazne skoseným zadným oknom sa snaží obhájiť použitie mena kedysi označujúceho čosi úplne iné. Eclipse bol pôvodne čistokrvné športové kupé. Redakčnou skúškou sme zisťovali, ako sa podaril jeho prerod na SUV. Testu sme podrobili dva exempláre naraz. Spájal ich 1,5-litrový motor i prevodovka CVT, no odlišovali sa pohonom a palubným vybavením.

Štýlový zovňajšok a slabšie materiály vnútri

Mitsubishi stavilo už dávnejšie na výrazný dizajnový jazyk, ktorého centrálnym bodom je usporiadanie prednej časti nazývané Dynamic Shield. Disponuje ním aj Eclipse Cross. Novinke sa táto štylistika naozaj hodí, jeho prednej časti dáva atraktívny vzhľad. Ten podčiarkujú výrazné blatníky spolu so stúpajúcou spodnou líniou okien. Zadok opticky až taký vydarený nie je, obsahuje prepojené svetlá a delené sklo. Jeho spodná časť bez stierača sa zvykne v nepriaznivom počasí ušpiniť.

Dizajnéri sa snažili japonskému SUV dať čo najdynamickejšie tvary 90 fotografií v galérii Dizajnéri sa snažili japonskému SUV dať čo najdynamickejšie tvary Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšané autá boli navonok takmer rovnaké, vyšší model Instyle sa vyznačoval príplatkovou metalízou, nálepkou S-AWC a diódovými svetlometmi namiesto halogénových. Spoločným rysom dvojice boli tmavé športovo štylizované prvky bodykitu s červenými akcentmi. Svojím povrchom imitovali karbón, čo sme pri takomto type auta veľmi nepochopili. Inšpiráciou tu bola podľa všetkého Honda Civic Type R.

Eclipse Cross: Prvý z nového rodu Mitsubishi

PRVÁ JAZDA Stredne veľké, pohľadné SUV ukazuje ako budú onedlho vyzerať všetky modely Mitsubishi v Európe. „Tri diamanty“ vykročili na novú cestu.

Napodobnenina uhlíkových vlákien si našla cestu aj do interiéru, konkrétne na vrch palubnej dosky a panely dverí. Okrem toho sa dovnútra nasťahoval strieborný i čierny lakovaný plast. Oproti starším modelom Mitsubishi to opticky vyzerá podstatne lepšie, kabína dostala modernejší ráz. No neplatí to stopercentne. V kabíne zostalo veľa lacných tvrdých plastov, ktoré dýchajú skôr minulou dekádou než súčasnou. Ani koža použitá na volante na nepôsobí ktovieako hodnotne.

Na pomery značky pôsobí interiér moderne, no za súpermi zaostáva 90 fotografií v galérii Na pomery značky pôsobí interiér moderne, no za súpermi zaostáva Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem materiálov v nás Eclipse Cross vyvolal retro myšlienky aj ovládaním palubného počítača pod volantom a ďalšími archaickými ovládačmi. Kontrastom k nim bol touchpad spárovaný s moderným infotainmentom, ktorý má aj dotykovú obrazovku. Vodič si tak môže vyberať medzi dvomi spôsobmi ovládania. Plôška na centrálnom tuneli rozumie gestám, šoférovu pozornosť teda odvádza menej než obdobný komponent značky Lexus fungujúci na logike pripomínajúcej počítačovú myš. Reakcie počítača by mohli byť rýchlejšie.

Multimediálny systém nás prekvapil úplnou absenciou navigácie. Nemá ju ani najvyšší model, Mitsubishi sa obhajuje dostupnosťou takéhoto softvéru v mobilných zariadeniach a možnosťou ich spárovania s palubným systémom. Vo vybavení naopak nechýbal head-up displej. Ide však o lacnejšiu verziu, obraz je teda premietaný na výklopný štít na vrchu palubnej dosky.

Vzadu je priestoru pre pasažierov dostatok

Z hľadiska priestoru patrí toto japonské SUV k dobrému priemeru. Vpredu nájde vodič so spolujazdcom dostatok miesta vo všetkých smeroch, akurát rozširujúci sa centrálny tunel môže byť obmedzujúci pre kolená vyšších postáv. Sedadlá sú pomerne pohodlné. Prekvapila nás absencia bedrovej opierky, ktorú nemajú ani elektrické kožené kúsky najvyššej verzie. Ich nastavenie je na dnešné pomery len základné.

Zadné sedadlá možno posúvať a tiež nastavovať sklon ich operadla 90 fotografií v galérii Zadné sedadlá možno posúvať a tiež nastavovať sklon ich operadla Zdroj: Marek Pokrývka

Aj keď to tak navonok môže vyzerať, ani zadné pozície nie sú stiesnené. No vinou menšieho presklenia sú trochu tmavé. Problémom môže byť aj šírka, s tromi dospelými tu veľmi netreba rátať. Dvojica sa dokáže posadiť celkom pohodlne. Človeku s konfekčnou výškou zostane nejaké miesto pred nohami, nad hlavou o veľkej rezerve hovoriť nemožno. Najmä v prípade presklenej strechy. Vtedy začína byť výška 180 centimetrov hraničnou a kontakt lebky so stropom je nevyhnutný.

Vzadu nás trochu prekvapili opierky hláv, ktoré majú iba dve krajné polohy. Samotné sedadlá ich pritom majú podstatne viac. Dajú sa posúvať v pozdĺžnom smere a taktiež umožňujú nastaviť sklon operadla, vďaka čomu sa zadní pasažieri môžu príjemne rozvaliť. Z tohto dôvodu disponuje lacno pôsobiaca roleta kryjúca batožinový priestor dvomi polohami ukotvenia.

Pre tvarovanie piatych dverí je roleta nad kufrom netradične nízko 90 fotografií v galérii Pre tvarovanie piatych dverí je roleta nad kufrom netradične nízko Zdroj: Marek Pokrývka

Zadná lavica je delená v pomere 60:40 a manipulovať s ňou možno v rozmedzí až 20 centimetrov. Objem kufra tým možno ovplyvniť v rozmedzí 341 až 448 litrov. Základná hodnota je podpriemerná, v čom má prsty dvojitá podlaha obsahujúca viacero priečinkov. Na želanie môže byť batožinový priestor jednoduchý s väčším objemom. Veľký palec hore dávame schránkam v interiéri, najmä tej pod lakťovou opierkou. Príjemne veľké sú tiež kapsy vo dverách automobilu.

Štvorvalec s výbornou prevodovkou CVT

Eclipse Cross dostal prekvapujúco jednu jedinú pohonnú jednotku. Sólovou voľbou je agregát nesúci označenie 1.5T MIVEC, ide o prepĺňaný benzínový štvorvalec natlačený množstvom moderných technológií. K dispozícii je výhradne v naladení dosahujúcom 120 kW (163 k). Motor možno kombinovať s manuálom alebo bezstupňovou prevodovkou a vyberať sa dá aj pri pohone. Nami skúšané exempláre mali obe CVT. Jeden však hrabal prednými, kým druhý využíval systém S-AWC.

Mitsubishi natlačilo do nového motora kopec moderných riešení 90 fotografií v galérii Mitsubishi natlačilo do nového motora kopec moderných riešení Zdroj: Marek Pokrývka

Nový turbomotor v nás zanechal dobrý dojem. Hviezdnym ťahom neprekvapí, no ponúka slušnú porciu sily v širokom rozmedzí otáčok. Tým v našom prípade čiastočne velil počítač CVT. Občas síce nasadil zbytočne vysoké tempo, napríklad pri prejazde nerovností a krátkej strate trakcie, no inak funguje technika dobre. Oceňujeme obmedzenie tzv. efektu vysávača pomocou ôsmich virtuálnych stupňov. Medzi nimi možno behať aj manuálne, reakcie na povely sú celkom rýchle. V rámci prevodoviek tohto typu patrí komponent v tomto Mitsubishi jednoznačne k tým najlepším.

Outlander PHEV: Ženeva mu priniesla väčší motor

Ženeva je plná plug-in hybridov, ktoré sú súčasťou budúcnosti každej automobilky. Japonský model Outlander je najpredávanejším hybridným SUV na európskom trhu už od roku 2015. Facelift priniesol nový...

Pružný štvorvalec nerobí z SUV športovca, ale svojím prejavom iste neurazí. Podľa papiera je štvorkolka pomalšia. Stovku zvláda za 9,8 sekundy, variant s pohonom 2WD na to potrebuje o pol sekundy menej. Subjektívne nejaký rozdiel necítiť. Akcelerácia je pocitovo na rovnakej úrovni a možno ju označiť za dostatočnú. Maximálna rýchlosť dosahuje 200 km/h.

Lepšie fungujúcu prevodovku CVT má aktuálne jedine Subaru 90 fotografií v galérii Lepšie fungujúcu prevodovku CVT má aktuálne jedine Subaru Zdroj: Marek Pokrývka

Citeľný číselný rozdiel sme zaznamenali pri meraní spotreby. Japonská automobilka v oficiálnych parametroch hovorí o dvoch-troch deci, no v realite je to viac. Rátať treba minimálne s pollitrovým odstupom. Presne jeden krígeľ sme dosiahli v meste, kde Eclipse Cross 2WD jazdil za 8,4 litra a model 4WD potreboval 8,9 l/100 km. Situácia sa zopakovala na vidieku s číslami 6,4 a 6,9 litra na sto. Najviac sa duo vzdialilo na diaľnici, kde štvorkolka chcela až 9,3 litra paliva na 100 kilometrov. SUV bez pohonu všetkých kolies absolvovala túto disciplínu s 8,5-litrovým priemerom.

Terén zvládne, jazdnými vlastnosťami neohúri

Nezanedbateľnou výhodou pohonu oboch náprav je jeho univerzálnosť. Aj keď predpokladáme, že väčšina majiteľov tohto Mitsubishi opustí asfalt len veľmi výnimočne, mimo ciest nie je toto SUV márne. Ľahší terén bez problémov zdolá aj verzia bez štítka S-AWC. Treba ale jazdiť opatrne, najmä z dôvodu predného nájazdového uhla dosahujúceho iba 18,8 stupňa.

V automatickom režime funguje pohon 4WD veľmi dobre 90 fotografií v galérii V automatickom režime funguje pohon 4WD veľmi dobre Zdroj: Marek Pokrývka

Vnútornosti japonského vozidla síce nesú označenie Super All Wheel Control, ale oproti technike typu Outlander ide o jednoduchšiu verziu pohonu bez aktívneho predného diferenciálu. Napriek tomu funguje výborne. Ponúka snehový alebo štrkový mód, aj keď s východiskovým automatickým režimom sme nemali žiaden problém. Eclipse Cross si poradil aj s rozmočenou zablatenou cestou. Jeho pohon reagoval rýchlo a našiel trakciu tam, kde už mala verzia 2WD problém.

V zákrutách prítomnosť pohonu všetkých kolies ktovieako necítiť. Na kvalitnom povrchu sa SUV spolieha takmer výhradne na prednú nápravu a prípadné problémy s trakciou rieši skôr pribrzďovaním než pripojením zadnej osi. Jazdné vlastnosti nás neohúrili. Novinka sa v zákrutách výrazne nakláňa a pomerne skoro začína byť nedotáčavá. Riadenie je však na slušnej úrovni.

Osemnásťpalcové kolesá občas poskakujú a neraz si aj buchnú 90 fotografií v galérii Osemnásťpalcové kolesá občas poskakujú a neraz si aj buchnú Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek mäkkému charakteru pruženia oplýva Mitsubishi iba priemernou úrovňou komfortu. Plavnosť väčšieho súrodenca Outlander mu chýba, pri osemnásťpalcových kolesách mnohé nerovnosti skôr kopíruje než filtruje. Aj na stredne veľkých defektoch asfaltu si dokáže buchnúť. V tomto smere budú asi lepšie menšie disky kolies, ktoré môžu priniesť viac pohodlia.

Najlacnejší model štartuje na úrovni 20-tisíc

Japonské automobilky majú zväčša pevné cenníky a ponúkajú minimum príplatkových prvkov, čo platí aj pre Mitsubishi. V prípade typu Eclipse Cross je jedinou dostupnou opciou metalíza. Štartovacia priečka tohto SUV je na úrovni 20 490 eur, no aktuálny celoplošný bonus ju stláča pod 20-tisícovú hranicu. Testované verzie ale patrili k vyššej sorte.

Duo skúšaných áut sa okrem farby navonok odlišovalo aj svetlami 90 fotografií v galérii Duo skúšaných áut sa okrem farby navonok odlišovalo aj svetlami Zdroj: Marek Pokrývka

Biely model Intense s pohonom predných kolies stál 24 690 eur, kým variant Instyle disponujúci systémom S-AWC jemne prekročil 30-tisíc. Dôvodom bola 750-eurová červená metalíza. Z ďalších rozdielov možno spomenúť LED svetlomety, adaptívny tempomat, kožené čalúnenie, kamerový systém, tri extra bezpečnostné funkcie či dobre hrajúce ozvučenie Rockford Fosgate.

Ako racionálnejšiu voľbu vidíme úroveň Intense

Okrem spotreby paliva teda v prospech modelu bez techniky 4WD hovorí aj kúpna cena, čo nemožno označiť za prekvapenie. Vyše päťtisícový rozdiel je však na daný segment zásadný. Ktoré vyhotovenie teda zvoliť, oplatí sa priplatiť za plne vybavenú štvorkolku Instyle? Podľa nás nie. Ako racionálnejšiu voľbu vidíme úroveň Intense, ktorá je dostupná aj s pohonom všetkých kolies.

Najväčšou devízou japonského vozidla je jeho štýlový výzor 90 fotografií v galérii Najväčšou devízou japonského vozidla je jeho štýlový výzor Zdroj: Marek Pokrývka

Bez ohľadu na verziu ponúka Eclipse Cross štýlový dizajn a dostatok miesta vo variabilnom interiéri. Ten môžeme pochváliť za odkladacie priestory, kým jeho kufor za súpermi objemom zaostáva. Slabinou sú tiež mnohé lacno pôsobiace materiály. Vybavením naopak SUV drží krok s dobou, nechýba head-up displej, adaptívny tempomat či sústava kamier.

Benzínový turbomotor 1.5T MIVEC má príjemný charakter. Je pružný, ale zázračnú dynamiku od neho čakať netreba. Spotrebou paliva sa radí k sivému priemeru. Palec hore dávame prevodovke CVT, ktorá patrí aktuálne k tým najlepším. Trochu sklamaní sme zostali z podvozka. Na osemnásťpalcových kolesách neohúri komfortom, ale ani jazdnými vlastnosťami. S menšími diskami by to mohlo byť lepšie. Tie by ale neprospeli dynamickému vzhľadu, ktorý je hlavným lákadlom japonskej novinky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
 
2WD Intense
4WD Instyle
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 499 cm3
1 499 cm3
Max. výkon
120 kW/163 k
120 kW/163 k
pri otáčkach
5 500/min
5 500/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
250 Nm
pri otáčkach
1 800-4 500/min
1 800-4 500/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
predné kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
bezstupňová CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 405 mm
4 405 mm
Šírka
1 805 mm
1 805 mm
Výška
1 685 mm
1 685 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 490 kg
1 550 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 565 kg
1 625 kg
Užitočná hmotnosť
660 kg
600 kg
Celková hmotnosť
2 150 kg
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
341-448/- l
341-448/- l
Objem palivovej nádrže
63 l
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
9,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,0 l/100 km
8,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
6,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,7 l/100 km
7,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,5 l/100 km
9,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
6,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
159 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 19 990 €
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 24 690 €
od 29 290 €
Cena testovaného exemplára
24 690 €
30 040 €

Najnovšie články
Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov

Pod kapotu dvojice príbuzných S-Max a Galaxy sa nasťahoval štvorvalec EcoBlue, dostupný je v štyroch verziách. Pribudol aj osemstupňový automat.

Moderný turbodiesel pre veľké MPV Ford

Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto...

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

Vďaka aerodynamike, kvalitnej streche, priestoru a komfortným prvkom je tento kabriolet schopný zastávať rolu auta na každý deň.

Test Mercedes E400 Cabriolet: Len na leto?

Niektoré nemecká mestá začali obmedzovať vjazd starších dieselov a čoskoro pribudnú nové. Tieto zákazy sa dotknú vyše milióna vozidiel noriem Euro 4 a 5. Počty...

Zákazy vjazdu zasiahnu vyše milión dieselov

Populárny model Peugeotu oslavuje dve dekády od svojho uvedenia na cesty. Peugeot 206 si právom vybojoval status ikony svojho segmentu, vyrába sa dokonca ešte...

Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×