Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon ST 1.8 TSI: Cupra pre masy?

Španielske kombi sme si vyskúšali vo forme silného benzínového kombi s digitálnym prístrojovým panelom a zvýhodnenou cenou.
45 6 príspevkov 09.08.2018 / Marek Pokrývka

Seat Leon súčasnej generácie oslávil nedávno svoje šieste narodeniny. Počas tohto obdobia sa viackrát objavil v našej redakčnej garáži, vrátane jeho omladenej verzie. Z modelov po facelifte sme si vyskúšali civilný hatchback 1.4 TSI, športové kombi Cupra 300 s pohonom 4Drive, šetrný variant TGI na benzín i zemný plyn a naposledy terénne štylizované vyhotovenie Xperience.

Leon sa síce od faceliftu nezmenil, ale stále pôsobí celkom sviežo 45 fotografií v galérii Leon sa síce od faceliftu nezmenil, ale stále pôsobí celkom sviežo Zdroj: Marek Pokrývka

K španielskemu kompaktu sme sa teraz vrátili. Kade-tade sa už totiž čviriká o nástupcovi a aktuálna verzia je v predaji za zvýhodnené ceny. Podobne ako pri menšom príbuznom menom Toledo ponúka slovenský importér viacero verzií s prívlastkom Family Premium.

Test Seat Toledo: Neprávom prehliadaný

Španielsky liftback sme si vyskúšali s litrovým motorom vo vyhotovení FR-Line Family Premium, ktoré láka na výhodnú cenu.

Okrem akciového modelu sme mali na ďalšie rande ešte dva dôvody. Doposiaľ sme totiž nemali tú česť s digitálnou prístrojovou doskou v tomto type a rovnako ani s motorom 1.8 TSI, ktorý tvorí vrchol štandardnej ponuky. Je to akási Cupra pre masy? Alebo len zbytočne drahý a smädný kúsok, ktorého úlohu v bežnom živote pokojne zastúpi menšia jedna-štvorka? Zisťovali sme to v teste.

V hlavnej úlohe displej pred vodičom

Od polčasového faceliftu sa Leon navonok nijak nezmenil. Napriek tomu nemožno povedať, že by stratil šmrnc. Aj po šiestich rokoch vyzerá stále dobre. Bežné exempláre síce na ceste ľahko prehliadnete, ale v správnej konfigurácii dokáže toto vozidlo vyniknúť. Príkladom je nami skúšané kombi FR s výrazným oranžovým lakom, čiernou strechou a osemnásťpalcovými kolesami.

V takomto vyhotovení dokáže španielsky kompakt naďalej zaujať 45 fotografií v galérii V takomto vyhotovení dokáže španielsky kompakt naďalej zaujať Zdroj: Marek Pokrývka

Vek vozidla viac cítiť v interiéri, niektoré použité plasty už veľmi nezodpovedajú dnešným štandardom. Kabína obsahuje viacero nepríjemne tvrdých plôch. Ich spracovanie je však dobré, záplavu sivej plastovej nudy navyše môžu rozbíjať lesklé čierne dielce a strieborné akcenty. V našom prípade sa k nim pridalo aj kontrastné červené prešívanie čalúnenia.

Kým osempalcový infotainment zdedený po SUV Ateca už dobre poznáme, s displejom namiesto štandardných prístrojov sme sa stretli po prvýkrát. Leon nasadením tohto prvku drží krok s dobou. Seat siahol po modernej verzii obrazovky umožňujúcej prispôsobenie vo viacerých smeroch, nechýba možnosť zobraziť mapu navigácie. Tá môže zaberať takmer celú plochu panela. Po jej stranách však nepochopiteľne zostávajú pomerne hrubé čierne pásy, čo zobrazenie trochu limituje.

Pri zobrazovaní navigácie zostávajú po krajoch displeja čierne plochy 45 fotografií v galérii Pri zobrazovaní navigácie zostávajú po krajoch displeja čierne plochy Zdroj: Marek Pokrývka

Odhliadnuc od digitálnej prístrojovej dosky je v kabíne španielskeho kompaktu prakticky všetko po starom. Naďalej poskytuje veľmi slušnú porciu miesta pre pasažierov a vo verzii kombi taktiež pre ich batožinu, štandardných 587 litrov možno rozšíriť zložením sedadiel až na 1 470 l.

Cupra to nie je, no šťavy má dostatok

Pod kapotou testovaného kombi sa nachádzal agregát 1.8 TSI, ktorý možno vidieť vo viacerých koncernových produktoch. Prepĺňaný benzínový štvorvalec dosahuje výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 250 Nm. Ten ponúka v netradične širokom rozmedzí otáčok, v našom prípade ho spracúvala 6-stupňová manuálna prevodovka a posielala na predné kolesá.

So službami tohto 1,8-litrového turbobenzínu sme boli ozaj spokojní 45 fotografií v galérii So službami tohto 1,8-litrového turbobenzínu sme boli ozaj spokojní Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti vrcholnému variantu Cupra s tromi stovkami koní má tento model výrazný číselný deficit. Rýchlosť mu však nemožno uprieť, akceleráciu 0-100 km/h zvládne za 7,8 sekundy. Subjektívne by sme tipovali ešte menej. Motor pekne zaberá už od nízkych otáčok, no bez problémov sa dostane aj nad šesťtisíc. Príjemný ťah predvádza v širokom spektre otáčkomera. Navyše má aj pekný zvuk a dobre reaguje na povely plynového pedála, najmä pri zvolenom športovom režime.

Test Leon ST Cupra 300: Oplatí sa 4Drive?

Vďaka pohonu všetkých kolies ponúka horúce kombi raketové rozjazdy a viac stability v zákrutách, ale je smädnejšie a trochu menej zábavné.

Prejav tohto modelu je veľmi sympatický, aj keď také emócie ako pravoverný hot-hatch nevyvolá. Okrem motora to platí aj pre komponenty podvozka. Jazdné vlastnosti sú stále na výbornej úrovni, absencia adaptívnych tlmičov však trochu obmedzila úroveň komfortu. Pri voľbe osemnásťpalcových kolies odporúčame priplatiť si za podvozok DCC. Ani bez nich nie je filtrovanie nerovností nejakou katastrofou, ale rozdiel v pohodlí je cítiť.

Osemnástky sú na štandardný podvozok veľa, pomohli by tlmiče DCC 45 fotografií v galérii Osemnástky sú na štandardný podvozok veľa, pomohli by tlmiče DCC Zdroj: Marek Pokrývka

Zábavnosťou sa teda Leon ST vybavený 1,8-litrovým motorom nevyrovná špičke ponuky, no vrcholný model s dvojlitrom podlieza z hľadiska spotreby. Najväčší odstup sme zaznamenali v meste. Namiesto čísel atakujúcich desiatku sa Španiel uspokojil s hodnotou 8,1 l/100 km, na autostráde mu stačilo rovných sedem. Diaľničným apetítom prekvapujúco takmer dorovnal variant 1.4 TSI. Na okresných cestách už bol skúšaný exemplár smädnejší, tento režim zvládol za 5,6 litra.

Family Premium znamená dobrú cenu

Okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s modelom Cupra vyhráva testovaný variant aj kúpnou cenou. Kombinácia karosérie kombi, turbobenzínu s objemom 1,8 litra a verzie FR Family Premium aktuálne stojí od 21 420 eur, pričom ide o sumu bez príplatkov. K tejto čiastke pridal testovaný exemplár viacero extra vecí zdvíhajúcich finálny účet na 24 120 eur.

Vybavenie testovaného španielskeho kombi bolo pomerne bohaté 45 fotografií v galérii Vybavenie testovaného španielskeho kombi bolo pomerne bohaté Zdroj: Marek Pokrývka

Za takto štýlovo vyhotovené auto s pomerne silným motorom a vybavením obsahujúcim okrem iného aj navigáciu ide o slušné číslo, z ktorého by však nebolo ťažké niečo skresať. Napríklad za metalízu Eclipse sa doplácalo šesť stoviek. Približne štyri stáli 18-palcové kolesá, vyše tristo eur pridal digitálny kokpit, adaptívny tempomat a k tomu sa pridalo niekoľko ďalších prvkov.

Španielsky kompakt starne s gráciou

Napriek šesťročnému veku patrí Leon stále ku kvalitným zástupcom nižšej strednej triedy. Jeho hlavnou slabinou zostávajú interiérové materiály, v dnešnej dobe sa už hranaté tvrdé plasty veľmi nenosia. V danej verzii ich oživila aspoň červená niť. Seat však zvnútra nepôsobí vyslovene zastaralo, najmä nie s osempalcovým displejom infotainmentu a digitálnym prístrojovým panelom.

Leon dostane onedlho nástupcu, ani ten súčasný ale nie je na odpis 45 fotografií v galérii Leon dostane onedlho nástupcu, ani ten súčasný ale nie je na odpis Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný motor tvorí zlatú strednú cestu medzi civilnou jedna-štvorkou a športovo ladeným dvojlitrom špičkovej verzie. Príjemne ťahá v širokom rozmedzí otáčok, má pekný zvuk a vodiča dokáže zabaviť. Nad variantom Cupra však víťazí spotrebou i kúpnou cenou. Tá je teraz ešte zaujímavejšia, vďaka modelom Family Premium možno ušetriť nemalé peniaze.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 798 cm3
Max. výkon
132 kW/180 k
pri otáčkach
5 100-6 200/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 250-5 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 549 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 454 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 355 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 430 kg
Užitočná hmotnosť
545 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru
587/1 470 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,8 s
Spotreba benzínu
Mesto - normovaná
7,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
138 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 980 €
Základná cena verzie
od 21 420 €
Cena testovaného exemplára
24 120 €

Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×