Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zakázaný test: Tajne sme preverili Teslu Model 3

Na žiadne iné auto nečakajú jeho zákazníci tak túžobne ako na Teslu Model 3. Testovací kus? Taký neexistuje! Tak si náš kolega Georg Karcher obstaral jeden z iných zdrojov. Od amerického kamaráta. Čo chcel zistiť? Aký dobrý je tento elektromobil snov v skutočnosti.
6 91 príspevkov 05.08.2018 / Redakcia AUTO BILD

Stojí tu predo mnou. Zvnútra aj zvonka čierny ako noc, ktorá je v tomto ročnom období v Detroite obzvlášť chladná. Matná čerň pokrýva aj kolesá, temné je aj strešné okno. Z chrómu je len obruba bočných okien a zapustené kľučky dverí. Dokonalá kamufláž pre tajný test.

Čierna krycia farba: náš Model 3 je v ponurom Detroite úplne nenápadný 6 fotografií v galérii Čierna krycia farba: náš Model 3 je v ponurom Detroite úplne nenápadný Zdroj: AUTO BILD

Oficiálne výrobca testovacie jazdy s Modelom 3 neposkytuje. Z výrobnej linky schádza auto s veľkým oneskorením k súkromným zákazníkom v USA, ktorí si už dávno zaplatili zálohu, a do Európy príde najskôr v roku 2019. Pre Teslu je prvý masový model stávkou na všetko. Môže sa stať jej prienikom na automobilový trh alebo klincom do rakvy.

Z nuly na stovku to zvládne do 5,3 sekundy

Zaobstaral som si teda jeden kus Tesly sám a chcel som sa vydať na jazdu cez Detroit. Prvé dva pokusy o otvorenie dverí pomocou čipovej karty a aplikácie Tesla nevyšli, čo nie je pri mínus 13 stupňoch práve príjemné. Tretí pokus sa už podaril – konečne. Posúvam si sedadlo úplne dozadu, aspoň trochu do príjemnej polohy. Dvere zapadnú ako kus dobrej nemeckej práce.

Malé pole s jazdnými údajmi a neprehľadné ovládanie. Dotykový displej odvracia pozornosť od cesty 6 fotografií v galérii Malé pole s jazdnými údajmi a neprehľadné ovládanie. Dotykový displej odvracia pozornosť od cesty Zdroj: AUTO BILD

Rozhliadam sa. Kokpit vyzerá, akoby ho sem ešte nikto neosadil. Žiadne prístroje, žiadne tlačidlá a klávesy (okrem dvoch malých otáčavo-stláčacích koliesok vo volante) ani štartovacie tlačidlo, ani parkovacia brzda, žiadne vetracie mriežky – a, bohužiaľ, ani žiadny head-up displej. Nič okrem 15-palcového farebného dotykového displeja na stredovej konzole. Toto zobrazovacie zariadenie je jediným interfaceom medzi vozidlom a človekom. A pri nasledujúcej jazde bude až príliš často vychyľovať môj pohľad u ulice.

Prípravy na štart sú rutinou. Elektricky nastaviteľné sedadlá si upravím dvoma rukoväťami do pohodlnej polohy. Vonkajšie zrkadlo... ááách, kde sa tu nastavuje zrkadlo? Skúšam dotykový displej, ale v menu nič také nenájdem. Vari koliesko na volante? Áno, funguje to. Stačí niekoľko otočení a stlačení a už mám výhľad dozadu. Išlo by to aj ľahšie. Motor sa štartuje páčkou, ktorá je vpravo pri volante. Tá súčasne slúži aj na zaradenie prevodu a dvojklikom sa ňou volí autonómny režim jazdy, tzv. autopilot.

Elektromotor sa trhá ako dychtivý husky. Na tenké 18-palcové kolesá posiela krútiaci moment až 525 Nm. Tesla udáva výkon motora 192 kW (261 k). Na skúšobnej stolici mu namerali niektorí konkurenti 200 až 220 kW. Tak do toho a ide sa trhať zľadovatené detroitské ulice. Z nuly na stovku to zvládne 1 730 kilogramov ťažké auto so splývajúcou strechou do 5,3 sekundy.

Zimy v Motor City sú ľadové. To vôbec nie sú dobré podmienky na test elektromobilu 6 fotografií v galérii Zimy v Motor City sú ľadové. To vôbec nie sú dobré podmienky na test elektromobilu Zdroj: AUTO BILD

Verzia s pohonom všetkých kolies to zvládne v čase, ktorý sa začína štvorkou. Predovšetkým v strednom rozsahu rýchlostí ma auto nadchýna zrýchlením, ktoré je mixom katapultu a stíhačky. Model 3 zvládne aj 225 km/h, ale už pri tempe 160 km/h sa akumulátor vybíja v rýchlom chode. V aute je zabudovaný väčší 75-kWh akumulátor, ktorý poskytuje dojazd 500 km. Po 30 kilometroch rýchlej jazdy (akú US Freeway dovolí) poklesol stav nabitia zo 65 na 45 percent. Pri dlhších jazdách je preto lepšie zapnúť tempomat a užívať si ticho alebo audiosystém.

Čím dlhšie jazda trvá, tým väčší je úsmev

Čokoľvek, čo má spojenie s dynamikou, absolvuje Model 3 suverénne a bez zakopnutia. Smerová stabilita je výborná, priľnavosť na posolených cestách tiež. Má to však svoju cenu a tou je komfort. Auto nemá nastaviteľné tlmiče ani vzduchové odpruženie ako Model S. A pretože hodnota aerodynamického koeficientu 0,23 sa dá dosiahnuť len s nízkym autom, zdvih pružín je krátky a drsný. Aj na zadných sedadlách je poloha nepohodlná, zadok sa nachádza len piaď nad dnom čo núti telo zaujať polohu „Z“.

Riadenie sa dá nastaviť v troch stupňoch: Komfort, Standard a Sport. Rýchlo mi je jasné, že Standard je najlepším kompromisom medzi reakciami, vynaloženou silou a precíznym vedením.

Karoséria s krátkou stupňovitou zadnou časťou. Sklon strechy znemožňuje vyšším osobám pohodlné sedenie na zadných sedadlách 6 fotografií v galérii Karoséria s krátkou stupňovitou zadnou časťou. Sklon strechy znemožňuje vyšším osobám pohodlné sedenie na zadných sedadlách Zdroj: AUTO BILD

Model 3 má aj dve možnosti nastavenia agresívnosti rekuperácie. Standard dáva väčší zmyslel pri jazde z kopca, lebo na rovine je brzdný účinok taký silný, že ho zase a zase musíme prekonávať stláčaním akcelerátora. Menej by bolo viac. Pri brzdení dobre drží stopu a brzd- ný účinok nepoľavuje, za čo si Tesla pripisuje kladné body, ale tie hneď stráca pre potrebu vyššieho tlaku na pedál a zlého dávkovania účinku. Extra pochvalu si zaslúži malý polomer otáčania typický pre elektromobily.

Čím dlhšie jazda trvá, tým je väčší môj úsmev. Môže za to aj boost-efekt – čo je krátkodobé (päťsekundové) zvýšenie krútiaceho momentu posielaného na zadné kolesá. Potom vec preberie zohrané trio ABS, ASR a ESP. Pre štart z miesta sa automaticky aktivuje Launch Control, ktorý pracuje tesne na medzi klzu, aký dovolí súčiniteľ trenia pneumatiky a vozovky. Toto má skutočnú šťavu. Mimochodom, šťava: skoro prázdny akumulátor sa dobije za 40 minút na Superchargeri na plný dojazd. Pre vodičov Modelu 3 to už nie je zadarmo.

Zapustené kolieska vo volante vyžadujú cit a zručnosť v končekoch prstov 6 fotografií v galérii Zapustené kolieska vo volante vyžadujú cit a zručnosť v končekoch prstov Zdroj: AUTO BILD

Ovládanie auta má svoje muchy. Hlavne tie kľučky a tiež komunikácia s monitorom sú obtiažne. Tachometer nie je v zornom poli, rýchlosť sa odčítava z úzkeho pásika v hornom okraji obrazovke. Aj jednoduchý povel ako uvoľnenie parkovacej brzdy si vyžaduje dve až tri kliknutia. Vypočítať trasu s obhľadom na nabíjačky trvá navigácii príliš dlho a šípka je veľmi malá.

Adrenalínu som si pri autopilotovi užil dosť

Zvedavý som na vylepšeného autopilota. Súčasná beta verzia pozostáva z ôsmich kamier a stovky senzorov, ale úzke zákruty, vysokú rýchlosť či chýbajúce vodorovné značenie nezvláda. Moja čierna Tesla sa však v autonómnej jazde predviedla veľmi dobre a dlhé minúty držala stopu bez toho, aby som chytil volant. Nedala sa vyrušiť ani ostrovčekmi a odbočovacími jazdnými pruhmi. Ale adrenalínu som si pri tejto jazde užil dosť, nedá sa povedať, že by to bola relaxácia.

Bez rúk, ale nie bez pozornosti. Autopilot v Modeli 3 dokáže viesť auto, ale vodič sa musí sústrediť na cestu 6 fotografií v galérii Bez rúk, ale nie bez pozornosti. Autopilot v Modeli 3 dokáže viesť auto, ale vodič sa musí sústrediť na cestu Zdroj: AUTO BILD

Žiadny iný elektromobil nejde tak dôsledne do zjednodušovania. Model 3 má len jeden motor, prevodovka má len jeden stupeň a všetky agregáty sú chladené len jedným chladiacim okruhom. Vaňa akumulátora je súčasťou samonosnej štruktúry, akumulátory sa môžu v počte a energetickej hustote stupňovite rozširovať. Kufre sú dva, spolu majú 425 litrov.

Hoci bola týždenná produkcia 5 000 jednotiek ohlásená už na rok 2017, dnes sa zdá, že bude dosiahnutá až v júli budúceho roka. 600 000 predbežných záujemcov môže zatiaľ len čakať.

Technické údaje

motor: elektrický, vzadu • výkon: 192 kW (261 k) • krút. moment: 525 Nm pri 0 ot./min. • pohon: zadné kolesá • kapacita akumulátora: 75 kWh • max. dojazd: 496 km • 0 – 100 km/h: 5,3 s • čas nabíjania: cca 40 min. (Supercharger) • rozmery D/Š/V: 4 694/2 088/1 443 mm • objem kufra: 425 l • cena: neurčená


Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×