Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test jazdenej Lady Niva: Je naozaj taká dobrá?

Nové pomenovanie popularitu legendárnej Lady Niva len zvýšilo. Jej kvalita sa však, žiaľ, takmer nezlepšila. Fanúšikovia by jej tak mali venovať zvýšenú pozornosť.
5 115 príspevkov 04.08.2018 / Redakcia AUTO BILD

Existujú autá, pri ktorých bežné zaužívané hodnotenie automaticky pôsobí akosi neférovo. Jedným z takých kandidátov je Lada 4x4, známa aj pod názvom Niva. Ruská terénna fosília sa vyrába v takmer nezmenenej podobe už od roku 1976. Postupné vylepšenia priniesli napríklad motor s elektronickým vstrekovaním paliva a nové zadné svetlomety (1995), iné smerovky, spätné zrkadlá a ukazovatele (2010), ako aj neforemné plastové nárazníky (2015).

Lada 4x4 1,7i; rok výroby 2012; počet najazdených km 51 000; cena 5 999 eur 5 fotografií v galérii Lada 4x4 1,7i; rok výroby 2012; počet najazdených km 51 000; cena 5 999 eur Zdroj: AUTO BILD

Ani komfortné prvky výbavy ako elektrické ovládanie okien, klimatizácia alebo vyhrievanie sedadiel však nedokázali zmäkčiť puristický charakter Nivy. Auta určeného na jednoduchú prepravu osôb až do najvzdialenejších kútov Sibíri. Zatiaľ čo u nás je Niva alebo aj Lada 4x4 obľúbeným autom poľovníkov a rybárov, v Nemecku ju pre seba objavili hipsteri, ktorí ju používajú ako kultový dopravný prostriedok.

To však necháva terénnu Ladu rovnako chladnou ako vynález airbagu, ESP a infotainmentu. Pre ňu platí len to, že vďaka permanentnému pohonu všetkých štyroch kolies, uzávierke stredového diferenciálu a pneumatikám s hrubým dezénom dokáže vyjsť aj na také miesta, o akých sa dnešným kompaktným SUV nemôže ani snívať.

Keď sa každá zákruta mení na malé dobrodružstvo: nepriame riadenie, krátky rázvor, karoséria s vysokou svetlosťou podvozka 5 fotografií v galérii Keď sa každá zákruta mení na malé dobrodružstvo: nepriame riadenie, krátky rázvor, karoséria s vysokou svetlosťou podvozka Zdroj: AUTO BILD

Vzhľadom na takýto talent máme sklon prehliadať fakt, že každá motokára pruží komfortnejšie. Takisto to, že prevodovka „spieva“ ešte hlasnejšie než motor a do kufra sa dostanete len po náročnom prstovom cvičení. Fakt, že toto neotesané prazviera žerie v meste 15 litrov benzínu, sa dá pripísať predpotopnej konštrukcii motora. Dlhá radiaca páka je uložená tak ďaleko napravo, že laici neznalí veci budú najskôr omylom siahať po páke redukcie – pokiaľ akurát nesúperia s nepriamym riadením v snahe o hľadanie ideálneho smeru jazdy.

Čo už: Lada 4x4 je koniec koncov lacná. Na Slovensku sa tento veterán predáva ako nový automobil za sumy od 9 990 eur. Jazdené kusy s povolením jazdy od STK sa predávajú za ceny od 3 000 eur. Dobre zachované modely? Nenájdete. Samozrejme, aj u nás jestvujú majitelia, ktorí pre svojho „Rusa“ chcú len to najlepšie. Tí však bojujú vopred prehratý boj.

Vysokohodnotné sú iné autá: interiér Lady je jednoduchý až rustikálny, zato prehľadný a nepotrebuje špeciálnu inštruktáž 5 fotografií v galérii Vysokohodnotné sú iné autá: interiér Lady je jednoduchý až rustikálny, zato prehľadný a nepotrebuje špeciálnu inštruktáž Zdroj: AUTO BILD

Na našom testovanom exemplári z roku 2012 s počtom len 50 000 najazdených kilometrov sa počas trojhodinového fotografovania „odporúčal“ motor ventilátora, spojkový pedál občas zostal visieť na zemi a ukazovateľ vonkajšej teploty blúznil o 48 stupňoch Celzia. Sedadlo vodiča sa nedalo sklápať ani zaaretovať – pri každom zabrzdení tak bol testovací jazdec prilepený na volante.

Po návšteve umývacej linky ešte minúty tiekla voda cez otvárač dverí do interiéru, potom tiahlo celkom vypovedalo službu. A to všetko na dráhe kratšej ako 15 kilometrov – brzdy totiž viac nezvládli a ani po pokusoch o opravu na zdviháku sme ich nedokázali odlepiť od kotúča.

Najväčším nepriateľom Nivy je však hrdza. Na testovanom vozidle muselo byť zavarené už nielen hrdlo nádrže, ale aj prahy dverí. Kruhy okolo svetlometov sú takmer preč, spodné hrany dverí a dvere batožinového priestoru tiež poriadne ohlodal zub korózie. Pritom tu hovoríme o vozidle, ktoré nemá ani šesť rokov.

Problémy vozidla Lada 4x4 5 fotografií v galérii Problémy vozidla Lada 4x4 Zdroj: AUTO BILD

Aj podvozok je kompletne napadnutý hrdzou – na hranách, no aj celoplošne. Lade nie je tento problém neznámy, nápomocné by malo byť dodatočné zakonzervovanie dutín a podbehov kolies. To však funguje len podmienečne. Hovorí sa, že po tomto zásahu hrdzavie šetrne nalakovaný plechový šat Lady 4x4 len o rok neskôr, a to zvonku smerom dovnútra. Dokonca aj nefunkčné tiahlo nastavenia sedadla vodiča na testovacom exemplári už bolo napadnuté hrdzou.

Pri častej jazde v teréne je technika Lady rýchlo na konci so silami. Prevodovka ani pri veľmi dobrej opatere nevydrží viac ako 100 000 km. Potom sa opotrebujú ložiská. Kĺby náprav a kardanové kĺby sa zvyknú rýchlo vybiť, rýchle diaľničné presuny ruinujú ložiská kolies. Ak je vonku vlhko, elektrika začne mať rýchlo problémy s kontaktmi. Škoda, že chlapcom z Lady sa za 40 rokov nepodarilo svoj terénny automobil dostať na takú úroveň kvality a spoľahlivosti, ktorá by zodpovedala jej robustnému zovňajšku.

Lada 4x4 5 fotografií v galérii Lada 4x4 Zdroj: AUTO BILD

Kto si toto auto kúpi, ten ho chce používať celkom normálne. To sa však vypomstí už po pár rokoch. Čo vám pomôžu nízke ceny náhradných dielcov, keď musíte stráviť celý víkend zváraním takmer nového auta vo svojej garáži? V podstate by sme vám mali odporúčať kúpiť model 4x4 ako nové vozidlo, následne ho poriadne zakonzervovať a jazdiť s ním len počas slnečných letných dní – len po suchých cestách a nie príliš rýchlo.

Znie to absurdne? Správne. Tak sa má človek správať k veteránom značky Mercedes-Benz SL 300, nie však k novej Lade. Naše odporúčanie teda tento drsný „Rus“ nedostane. Napriek tomu celkom chápeme, ak si ho niekto kúpi. Záujemcovia o jazdenú Ladu 4x4 by si mali najskôr zistiť, či ide o individuálny dovoz alebo o oficiálne dovezené auto od importéra. Posledné menované totiž dostali dodatočnú ochranu vo forme konzervácie dutín a obloženia podbehov kolies. Avšak aj keď toto všetko bude vaša Niva mať, aj tak je lepšou kúpou nové auto so zárukou. Ak je to len trocha možné, nemalo by však prísť do kontaktu s posypovou soľou...


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×