Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

História, ktorá fascinuje: Všetko o Tatre 613

Bolo to len papaláške vozidlo alebo úspech československého strojárstva? Vytvoriť špičkový automobil strednej triedy v ČSSR nebolo jednoduché a jeho jednoúčelové zameranie mu spôsobovalo problémy.
20 23 príspevkov 31.07.2018 / Redakcia AUTO BILD

Pôvodná povojnová osobná tatrovka T 603 mala so svojou koncepciou pohonu aj prúdnicovou karosériou úspech, ale vyrábala sa už príliš dlho a morálne zastarala. Aj ten najprogresívnejší automobil po dekáde zastará a 603 sa vyrábala od roku 1956 až do roku 1975.

Tatra 613 si niesla so sebou znamenie papalášskeho auta, ale v čase svojho vzniku patrila k technickým unikátom 20 fotografií v galérii Tatra 613 si niesla so sebou znamenie papalášskeho auta, ale v čase svojho vzniku patrila k technickým unikátom Zdroj: AUTO BILD

Už na konci šesťdesiatych rokov bolo v Kopřivnici zrejmé, že treba pripraviť celkom novú generáciu, hoci druhá modernizácia dokázala výrazne predĺžiť život typu 603 a postupnými vylepšeniami sa menil vzhľad karosérie a niektoré úpravy išli aj podstatne hlbšie do techniky.

Na prelome rokov 1966 až 1967 vznikol v pobočnom závode Tatra v Bratislave karosársky vydarený prototyp Tatra 603 X (tých prototypov bolo niekoľko, ale tento sa dostal vo vývoji najďalej). Žiaľ, nádeje na jeho sériovú výrobu sa rozplynuli v zmätku politicko-ekonomických rozhodnutí.

Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Na Slovensku často vznikajú aj fascinujúce veci, na ktoré môžeme byť hrdí. Jedným z nich môže byť znovuzrodenie Tatry 603X Coupé, ktorá sa mohla stať jedným z vrcholných diel automobilovej histórie...

Najvyššie orgány rozhodli, že dizajn auta vytvorí zahraničná spoločnosť. V roku 1968 bola oslovená talianska spoločnosť Carrozzeria Vignale z Turína, ktorá sa dovtedy venovala hlavne karosériám pre Fiat a Maserati. Československí predstavitelia zaslali do Turína objednávku na vyhotovenie reprezentačnej karosérie vo verzii sedan a kupé. V objednávke zaslali ako ideové námety aj niektoré náčrty z Kopřivnice. Tatra dodala do Talianska podvozkové skupiny budúcich automobilov aj s motormi. Pri ich konštrukcii boli využité viaceré riešenia z prototypu Tatra 603 X, čo bola aspoň malá satisfakcia pre bratislavských konštruktérov. Unifikačné väzby na T 603 boli v podstate nulové.

Zadná časť bola v čase vzniku veľkým prekvapením, lebo celkom negovala rysy aerodynamickým karosérií Tatier s motorom vzadu už z predvojnového obdobia 20 fotografií v galérii Zadná časť bola v čase vzniku veľkým prekvapením, lebo celkom negovala rysy aerodynamickým karosérií Tatier s motorom vzadu už z predvojnového obdobia Zdroj: AUTO BILD

Auto si malo uchovať koncepciu pohonu s motorom nad zadnou, poháňanou nápravou. Po viacerých konzultáciách, boli začiatkom roka 1969 z turínskych dielní zaslané do Československa prvé prototypy: modrý sedan, čierny sedan a zelené kupé. Súčasťou zásielky bola aj jedna náhradná karoséria.

Pod dizajn sa podpísalo miesto na hlavu i prístup k motoru 

Vo Vignale sa podarilo vytvoriť na tie časy atraktívny a moderný dizajn, ktorý spájal ladné krivky s konzervatívnosťou reprezentačnej limuzíny. Začal sa zdĺhavý schvaľovací proces a testy. Na cestné skúšky prišli z Talianska ďalšie prototypy, ale už sa upustilo od kupé a ďalej sa objednávali len štvordverové verzie.

Krátky zadný previs súvisí s motorom posunutým až nad zadnú nápravu. Zrejmý je veľký podiel presklenej plochy a úzke strešné stĺpiky 20 fotografií v galérii Krátky zadný previs súvisí s motorom posunutým až nad zadnú nápravu. Zrejmý je veľký podiel presklenej plochy a úzke strešné stĺpiky Zdroj: AUTO BILD

Verejnosti bolo auto prvýkrát ukázané v roku 1971 v rámci Rallye Vltava. Pri predvádzaní prototypu predsedovi KSČ Gustávovi Husákovi sa zistilo, že pri nasadaní na zadné sedadlá má málo miesta na hlavu. Prvé prototypy mali totiž oveľa športovejší strih strechy. To bol „problém“, a tak sa v roku 1971 strecha (na nevôľu dizajnérov) zvýšila o tri centimetre, takže zadná časť dostala „škatuľový“ vzhľad. Pri testoch sa zistilo aj to, že prístup k motoru nie je úplne optimálny, a tak bola predĺžená zadná kapota, čo si však vyžiadalo oveľa strmšie uloženie zadného okna. To sa výrazne zasunulo medzi zadné stĺpiky a vytvorilo tak zaujímavý dizajnový prvok, ktorý sa stal rozlišujúcim štylistickým znakom Tatry 613.

V období 1971 až 1973 pokračovali testy a pripravovala sa výroba v pobočnom podniku Tatra v Příbore. Testy boli náročné od skúšky životnosti a funkčnosti na sovietskom polygóne NAMI cez aerodynamické, rezonančné a vibračné až po komplexné testy dlhodobej prevádzky (180 000 km v bežnej prevádzke). Oficiálnu premiéru malo vozidlo v júli 1973 na výstave Autoprogres v Prahe. Vývoj bol ukončený v septembri 1973.

V malom příborskom podniku sa produkovali vozidlá malosériovou výrobou, čo znamenalo veľa ručnej práce, množstvo neustálych zmien v detailoch a hlavne vysokú cenu. Tá však nebola pri výrobe reprezentačnej limuzíny prekážkou. V roku 1974 vzniklo prvých tridsať kusov z tzv. overovacej série a potom sa už spustila bežná výroba.

Pružný osemvalec s vysokou spotrebou benzínu

Tatra 613 mala vzadu uložený vzduchom chladený osemvalcový benzínový motor nadväzujúci na tradíciu vzduchom chladených agregátov ešte z čias Tatry 77 z roku 1933, so zdvihovým objemom 3 495 cm3, rozvodom 2 x OHC a s výkonom 121,4 kW (165 koní) pri 5 200 ot./min. Jazdné vlastnosti aj výkony (maximálna rýchlosť 190 km/h) boli v porovnaní s Tatrou 603 oveľa lepšie.

Pýcha aj pád. Vidlicový osemvalec chladený vzduchom bol strojárskou pýchou Tatry, ale po troch dekádach bol zastaraný a stiahol automobilku na dno 20 fotografií v galérii Pýcha aj pád. Vidlicový osemvalec chladený vzduchom bol strojárskou pýchou Tatry, ale po troch dekádach bol zastaraný a stiahol automobilku na dno Zdroj: AUTO BILD

Neskôr sa objavili aj výkonnejšie motory so vstrekovaním paliva namiesto karburátorov a výkonom až 200 koní. Tieto kusy dosahovali rýchlosť až 230 km/h.
Tatra 613 nebola nikdy určená pre bežný predaj ani sa s ňou pôvodne nerátalo na export (na rozdiel od T 603) – ten sa „rozbehol“ až v rokoch 1982 až 1998 (977 kusov). Jej jedinou úlohou bolo plniť službu luxusnej limuzíny pre vysoko postavených funkcionárov strany a vlády, neskôr riaditeľov národných podnikov a lokálnych funkcionárov. Výsadné postavenie auta na našich cestách sa prejavovalo aj benevolenciou polície, ktorá „šesťstotrinástky“ nezastavovala, lebo bolo jasné, že v nich sedí nejaký papaláš a ich vodiči si tak mohli dovoliť viac, ako dovoľovala vyhláška.

Podvozok je veľmi mäkký, rovnako ako sedadlá. Pri jazde na snehu a za dažďa musel byť vodič maximálne opatrný, lebo motor vzadu a zadný pohon spôsobovali silný pretáčavý moment. Prítlak na poháňanú nápravu bol výborný (motor bol nad nápravou a jeho ťažisko dokonca ešte pred osou zadných kolies), takže auto v zákrute na šmykľavom povrchu dlho držalo a potom sa nečakane odtrhlo do pretáčavého šmyku.

Veľké zadné okno poskytovalo dobrý výhľad odzadu. Štrbiny na zadnej kapote slúžili na vetranie motorového priestoru 20 fotografií v galérii Veľké zadné okno poskytovalo dobrý výhľad odzadu. Štrbiny na zadnej kapote slúžili na vetranie motorového priestoru Zdroj: AUTO BILD

Pružnosť motora dáva vodičovi nevšedné zážitky. Vidlicový osemvalec sa dá vytočiť až k 7 300 otáčkam, na prvom stupni sa auto rozbehne na rýchlosť 70 km/h, na dvojke zvládne 130 km/h, na trojke maximálnu konštrukčnú rýchlosť povolenú výrobcom 190 km/h a na štvorke aj viac. To je sprevádzané úžasným bublaním osemvalca podporeným pískaním axiálneho ventilátora, ktorý privádza vzduch na chladenie medzi valce a jeho otáčky sú úmerné otáčkam motora.

Problémom bola vysoká spotreba benzínu. Výrobca udával priemer 13,0 litra pri 90 a 17,2 pri 120 km/h (neskoršie verzie Ekonomik 10,5 a 13,5 l/100 km), ale nezriedka si pri svižnej jazde Tatra „cucla“ aj 28. Pre papalášov to problém nebol, autá neboli v osobnom vlastníctve, o palivo sa starali štátne organizácie a národné podniky. Pri cene 4,30 za liter špeciálu to ani nebol nejaký veľký problém.

V lepšie vybavenej verzii Special vzniklo iba 135 kusov

Z tohto pohľadu je prekvapujúce, že Tatra 613 nedisponovala nejakou extra luxusnou výbavou, ktorá by bola aspoň porovnateľná s vybavením zahraničných vozidiel strednej triedy. Nemala ani posilňovač riadenia, elektrické sťahovanie okien alebo nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel zvnútra. Ovládacie prvky ako tlačidlá a páčky boli od tuzemských dodávateľov (hlavne od Škody), čo tiež nepridalo Tatre na exkluzivite. A hoci sa nedostala do priameho predaja, mala od roku 1976 stanovenú aj maloobchodnú cenu 284 000 Kčs. To bolo pre bežného človeka aj tak nedosiahnuteľné, veď prvá cena v celoštátnej číselnej lotérii bola 200 000 Kčs.

Dvojramenný volant s hrubším vencom aj stredom. Na prvých kusoch bol ešte s tenkým vencom a okrúhlym stredom 20 fotografií v galérii Dvojramenný volant s hrubším vencom aj stredom. Na prvých kusoch bol ešte s tenkým vencom a okrúhlym stredom Zdroj: AUTO BILD

Medzi rokmi 1979 až 1992 sa vyrábala aj verzia s lepšou výbavou Tatra 613 Special (cena: 550 000 Kčs). Na prvý pohľad sa „špeciálka“ dala rozoznať podľa veľkých hranatých svetlometov Bosch, inej masky a robustnejšieho chrómovania (od chrómu bežný model po prvom facelifte odstúpil v prospech nie príliš pekných plastových čiernych doplnkov). Auto disponovalo kvalitnejším interiérom, bohatou palubnou doskou, posilňovačom riadenia, ostrekovačmi svetlometov, centrálnym uzamykaním, klimatizáciou a elektrickým ovládaním okien a zrkadiel. Zlepšila sa aj úroveň pasívnej bezpečnosti, do dverí pribudli výstuhy proti bočnému nárazu. Vo verzii Special však vzniklo len 135 exemplárov, ktoré sú často zobrazené na propagačných materiáloch a plagátoch. V skutočnosti bola bežná T 613 od modernizácie v roku 1986 skôr jednoduchšia s lacnejším vzhľadom.

Po revolúcii v roku 1989 už bolo zrejmé, že Tatra 613 je zastaraná. Jej papalášska klientela zmizla spolu so zmenou politického režimu a snahy o premenu na manažérske vozidlo boli neúspešné. Nepomáhali ani rozsiahle výbavové cenníky, v ktorých nachádzame tónované sklá za 3 000 Kčs, digitálne hodiny za 800 Kčs, metalízu za 20 000 Kčs alebo klimatizáciu za 49 900 Kčs. Na európskych trhoch auto so vzduchom chladeným motorom vzadu nemalo šance obstáť. Peniaze na vývoj nového motora neboli a už vôbec nie na vývoj celkom nového auta.
V roku 1993 prišla verzia „pojazdnej kancelárie“ 613-4 Mi Long Mobicom s novým interiérom aj predĺženou kabínou, kde bol mobilný telefón Eurotel za 105 000 Kč alebo farebný televízor s videom za 139 900 Kč.

Posledný exemplár tohto československého automobilu bol vyrobený v roku 1997 20 fotografií v galérii Posledný exemplár tohto československého automobilu bol vyrobený v roku 1997 Zdroj: AUTO BILD

Posledná Tatra 613 bola vyrobená v roku 1997. Jej nástupca, Tatra 700
(75 vyrobených kusov), bol len labuťou piesňou vo výrobe osobných áut tejto značky, ktorá začala v roku 1897 modelom Präsident. V skutočnosti nebola T700 novým typom, ale len vylepšeným pokračovaním typu T 613-4 Mi Long. Aj jej oficiálne označenie bolo Tatra 613-4 T 700 (aj z toho dôvodu, aby sa nemusela robiť nová homologizácia). V roku 1999 značka vo svete osobných áut končí.

Tatra 613-1 (1976)

motor: benzínový neprepĺňaný vzduchom chladený osemvalec • objem: 3 495 cm3 • výkon: 121,4 kW (165 koní) pri 5 200 ot./min. • krútiaci moment: 265 Nm pri 2 500 – 3 000 ot./min.• prevodovka: 4-st. manuálna. • zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,1 s • max. rýchlosť: 190 km/h •  spotreba pri 90 km/h: 13,0 l/100 km • emisie CO2: 421 g/km • objem nádrže: 72 l • rozmery (d/š/v):  5 025/
1 800/1 440 mm • rázvor: 2 980 mm • batožinový priestor: 430 l • pohotovostná hmotnosť: 1 670 kg • cena: 284 000 Kčs (1976)


Najnovšie články
Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov

Pod kapotu dvojice príbuzných S-Max a Galaxy sa nasťahoval štvorvalec EcoBlue, dostupný je v štyroch verziách. Pribudol aj osemstupňový automat.

Moderný turbodiesel pre veľké MPV Ford

Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto...

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

Vďaka aerodynamike, kvalitnej streche, priestoru a komfortným prvkom je tento kabriolet schopný zastávať rolu auta na každý deň.

Test Mercedes E400 Cabriolet: Len na leto?

Niektoré nemecká mestá začali obmedzovať vjazd starších dieselov a čoskoro pribudnú nové. Tieto zákazy sa dotknú vyše milióna vozidiel noriem Euro 4 a 5. Počty...

Zákazy vjazdu zasiahnu vyše milión dieselov

Populárny model Peugeotu oslavuje dve dekády od svojho uvedenia na cesty. Peugeot 206 si právom vybojoval status ikony svojho segmentu, vyrába sa dokonca ešte...

Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×