Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Ozaj šetrný

Omladený francúzsky kompakt dostal moderný turbodiesel, ktorý disponuje dostatočným výkonom a dokáže jazdiť aj za štyri litre.
45 18 príspevkov 28.07.2018 / Marek Pokrývka

Dieselové motory v ostatnom čase vypadli z mnohých modelových radov, hlavným dôvodom je ďalšie sprísňovanie emisných limitov. Nejeden agregát ich jednoducho nie je schopný splniť. O konci vznetového pohonu sa hovorí čoraz intenzívnejšie, napriek tomu niektoré automobilky stále tomuto palivu veria a prinášajú nové pohonné jednotky na naftu. Patrí medzi ne napríklad Peugeot.

Uvedenie 1,5-litrovej  nafty patrí k hlavným novinkám tristo-osmičky 45 fotografií v galérii Uvedenie 1,5-litrovej nafty patrí k hlavným novinkám tristo-osmičky Zdroj: Marek Pokrývka

Francúzska automobilka vlani jemne omladila modelový rad 308, pričom v rámci toho vozidlu dala do vienka turbodiesel BlueHDi so zdvihovým objemom 1,5 litra. Pred niekoľkými mesiacmi priniesla takúto verziu na slovenský trh. My sme tento model podrobili redakčnému testu, k dispozícii sme mali hatchback s manuálnou prevodovkou a pomerne bohatým vybavením.

Omladenie prinieslo minimálne zmeny

Facelift tristo-osmičky bol pomerne decentný. Platí to najmä pri pohľade zozadu, z tohto uhla sa vozidlo prakticky vôbec nezmenilo. Jediné viditeľné úpravy sa koncentrovali v prednej časti. Svetlá síce zostali na svojom mieste, ale prepracovaný je nárazník obsahujúci diódové hmlovky a smerovky a tiež maska chladiča. Tá disponuje zaujímavejšou štruktúrou než doposiaľ. Okrem toho obsahuje logo značky, ktoré sa sem presťahovalo z kapoty. Presun si vyžiadal jej úpravu.

Polčasovú modernizáciu kompaktu Peugeot zozadu nijak nevidieť 45 fotografií v galérii Polčasovú modernizáciu kompaktu Peugeot zozadu nijak nevidieť Zdroj: Marek Pokrývka

Zmeny boli teda minimálne, napriek tomu pôsobí Peugeot 308 stále k svetu. Najmä v dobrej konfigurácii. Nami skúšaný model mal síce na prvý pohľad nenápadnú bielu farbu, slnko však v nej prebudilo nečakaný lesk. Šlo o príplatkovú perleť Nacré. Štandardné neboli ani kolesá, dvojfarebné sedemnásťpalcové patrili taktiež medzi opcie.

Peugeot 308: Facelit zasiahol aj techniku

Tristoosmička prichádza s odlišnou maskou chladiča a dynamickejšie tvarovaným nárazníkom, do ponuky pribudol kompletne nový 1,5-litrový naftový motor BlueHDi 130 a osemstupňový automat Aisin.

Počas modernizácie teda prešla karoséria iba drobnými zmenami, no ešte menej viditeľná je v interiéri. V ňom sme si nevšimli nič nové. Originálna konfigurácia i-Cockpit s malým volantom je zachovaná, rovnako aj viacero tvrdších plastov či otravná absencia mechanických ovládačov klimatizácie. No aspoň štart-stop tu ide vypnúť tlačidlom na rozdiel od typov 3008/5008...

Spoza volantu vyzerá francúzsky kompakt rovnako ako doposiaľ 45 fotografií v galérii Spoza volantu vyzerá francúzsky kompakt rovnako ako doposiaľ Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na celkový rozsah omladenia kompaktu sme nečakali žiadne zásadné úpravy jazdného prejavu. Reálna skúsenosť nám dala za pravdu, Francúz zostáva orientovaný prioritne na komfort. Aj na sedemnásťpalcových kolesách jazdí pohodlne. V zákrutách sa však ktovieako sebavedomo nespráva a jeho riadenie by mohlo byť presnejšie.

Reálne dokáže jazdiť aj za štyri litre

Keďže facelift bol len kozmetický, hlavným chodom nášho testu bol jednoznačne turbodiesel s kódovým označením DV5. Ide o evolúciou dobre známeho a naďalej ponúkaného 1,6-litrového agregátu so skráteným zdvihom. Motor je natlačený modernou technikou, dostal šestnásťventilovú hlavu, tri katalyzátory, filter pevných častíc, vstrekovanie AdBlue a mnoho ďalšieho.

Nový vznetový štvorvalec disponuje množstvom modernej techniky 45 fotografií v galérii Nový vznetový štvorvalec disponuje množstvom modernej techniky Zdroj: Marek Pokrývka

Peugeot aktuálne montuje dve naladenia tejto nafty, na výber sú verzie s výkonom 75 kW (102 k) alebo 96 kW (130 k). My sme mali k dispozícii tú silnejšiu doplnenú šesťstupňovým manuálom. Voči trochu tuhej a nepresnej kulise máme výhrady, samotná dĺžka prevodovky však vozidlu sedí. Radiť s ňou netreba veľmi často. Vznetový agregát má totiž dobrý prejav v takmer celom rozsahu otáčkomera a jeho krútiaci moment vrcholiaci už pri 1 750 ot./min. hodnotou 300 Nm je skutočne cítiť.

Subjektívne by sme tipovali, že stovku zdolá naftový hatchback výrazne skôr než za papierový čas 10,2 sekundy. V realite totiž pôsobí pomerne svižne. Z dynamického hľadiska mu nič nechýba, palec hore musíme dať aj solídnemu odhlučneniu a izolácii vibrácii. O deciliter objemnejšieho predchodcu v tomto smere určite prekonáva.

Kulisa šesťstupňovej prevodovky by mohla byť presnejšia 45 fotografií v galérii Kulisa šesťstupňovej prevodovky by mohla byť presnejšia Zdroj: Marek Pokrývka

Od novej jednotky BlueHDi sme mali veľké očakávania v oblasti spotreby paliva. Na papieri vyzerá ohromne, v meste vraj má dosahovať 4,2 l/100 km. Podľa predpokladov ide len o laboratórnu fantáziu. Ani nami nameraný 5,7-litrový apetít však vôbec nie je zlý, práve naopak. Dieselová tristo-osmička excelovala aj na diaľnici. Dosiahla tam priemer 5,1 l/100 km, čo patrí k najlepším údajom z našej histórie testov. Na okresných cestách stačili modernému štvorvalcu rovné štyri litre.

Nový turbodiesel od zhruba 18-tisíc eur

Slovenský cenník tristo-osmičky štartuje tesne pod 13-tisícovou hranicou, čo platí pre benzínové modely. Najlacnejší naftový možno zohnať za 14 490 eur. Nami skúšané silnejšie naladenie jedna-päťky nie je k dispozícii so základným vybavením, jeho najnižšia cena je preto necelých 18-tisíc. V prípade druhej najvyššej úrovne Allure je reč minimálne o sume 20 490 eur.

Navigačný systém je jedným z prvkov dodávaných za príplatok 45 fotografií v galérii Navigačný systém je jedným z prvkov dodávaných za príplatok Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný exemplár disponoval viacerými príplatkami. Najvýznamnejším z nich bol biely perleťový lak, ktorému sekundovali 17-palcové kolesá a navigačný systém, za ten sa dopláca takmer sedem stovák. Okrem toho boli extra aj tmavé zadné okná, alarm či vyhrievanie predných sedadiel. Po zarátaní všetkého sa dostaneme k sume, ktorá oblizuje úroveň 23-tisíc.

Nafta ešte nepovedala posledné slovo

Napriek rozšírenej nálade namierenej proti vznetovým motorom v osobných automobiloch všetko nasvedčuje tomu, že radikálny koniec ich zatiaľ nečaká. Viaceré značky prinášajú na trh nové agregáty spaľujúce naftu. A ak sú také moderné ako v prípade 1,5-litrového štvorvalca pod kapotou omladeného kompaktu Peugeot, principiálne brojenie proti nim veľmi nemá zmysel.

Diesel s objemom 1,5 litra má výborný pomer výkonu a spotreby 45 fotografií v galérii Diesel s objemom 1,5 litra má výborný pomer výkonu a spotreby Zdroj: Marek Pokrývka

Francúzsky turbodiesel dáva hatchbacku prijateľnú dynamiku, pričom vďaka svojmu krútiacemu momentu pôsobí rýchlejšie než na papieri. Zároveň je však ozaj šetrný z hľadiska bežných prevádzkových nákladov. Vo všetkých režimoch sa zmestí do šiestich litrov paliva a diaľničným apetítom 5,1 l/100 km sa radí medzi elitu. Vďaka množstvu moderných technológií dosahuje okrem nízkej spotreby aj obmedzené emisie. Otázkou zostáva, či vinou tohto arzenálu nebude trpieť z hľadiska dlhodobej spoľahlivosti a servisných nákladov. To sa však ukáže až postupom času.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 253 mm
Šírka
1 863 mm
Výška
1 457 mm
Rázvor náprav
2 620 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 298 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 373 kg
Užitočná hmotnosť
512 kg
Celková hmotnosť
1 810 kg
Objem batožinového priestoru
420/1 228 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,7 l/100 km
Mesto - počas testu
5,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
96 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 20 490 €
Cena testovaného exemplára
22 980 €

Video
Najnovšie články
Hyundai Palisade: Vlajkové SUV značky

Nová zmluva medzi bratislavským magistrátom a firmou, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu, nie je podpísaná. Otázka znie, či ju podpíše súčasný alebo nový...

Nad zimnou údržbou v Bratislave visia otázniky

Subaru si pred prichádzajúcou derniérou modelu WRX STI pripravilo limitovanú lahôdku. Hovorí jej TC 380 a dostupná bude len pre japonský trh.

Subaru WRX STI TC 380: Špeciálna edícia kultovky

Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku,...

Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Z dvojdverového športového kupé by sa razom mohol stať tvrdý oriešok pre Teslu Model 3. Aspoň to sa aktuálne hovorí o novej generácii Audi TT, ktoré úplne...

Revolučná zmena: Audi TT konkurentom Tesly?

Nová M8 od BMW bude osadená osemvalcom s výkonom minimálne 600 koní. Napriek pohonu štyroch kolies nebude o zábavu núdza.

BMW M8: Štart rakety potvrdený

Je to paradox. Kým výrobcovia osobných áut kritizujú čoraz prísnejšie emisné limity, výrobcovia kamiónov a logistické firmy ich pre nákladné vozidlá požadujú.

Výrobcovia kamiónov žiadajú prísnejšie limity emisií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×