Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Toledo: Neprávom prehliadaný

Španielsky liftback sme si vyskúšali s litrovým motorom vo vyhotovení FR-Line Family Premium, ktoré láka na výhodnú cenu.
48 29 príspevkov 24.07.2018 / Marek Pokrývka

Po páde režimu prišlo na slovenský trh množstvo nových značiek. Slušnú trhovú pozíciu si postupne vybudoval Seat, ktorý zaujal najmä hatchbackom Ibiza a sedanom Córdoba. Celkom dobre na tom bol aj liftback Toledo. Vtedy ešte patril k autám strednej triedy, no postupom času a generačných výmen hierarchicky klesol. Dnes je na pomedzí segmentov B a C.

Toledo má za sebou šesťročný život, no stále má čo ponúknuť 48 fotografií v galérii Toledo má za sebou šesťročný život, no stále má čo ponúknuť Zdroj: Marek Pokrývka

Štvrtá generácia päťdverového automobilu debutovala v roku 2012. V podobnom čase absolvoval debut aj jeho český príbuzný, na našich cestách pomerne rozšírený Rapid. Španiela vídať podstatne menej než Škodu. No ako sme sa presvedčili v teste, žiaden dôvod na to nie je. Najmä nie teraz. Importér totiž na svoj produkt ponúka zaujímavé zľavy, ktoré skúšaný model dobre ilustruje.

LED svetlá a navigácia, ale aj tvrdé plasty

Počas svojej šesťročnej kariéry sa Seat ktovieako nezmenil. Kým český príbuzný prešiel vlani faceliftom, Toledo si muselo vystačiť s drobnými úpravami vykonanými počas rokov. Jednou z nich bolo uvedenie balíka FR-Line. Ten dáva dizajnovo pomerne jednoduchému autu šťavu, okrem sivých sedemnásťpalcových kolies prináša rovnako sfarbené spätné zrkadlá, špecifické výplne masky chladiča i predného nárazníka a najmä LED svetlomety. Skúšanému autu ešte dodala šmrnc pekná modrá metalíza.

V danej kategórii nie sú diódové svetlomety bežným prvkom 48 fotografií v galérii V danej kategórii nie sú diódové svetlomety bežným prvkom Zdroj: Marek Pokrývka

Na karosérii nechýbajú označenia, ktoré sa nasťahovali aj do kabíny. Nájdeme ich na volante a palubnej doske pred spolujazdcom. Tu ide o podsvietené logo, ktoré je pri vypnutých svetlách neviditeľné. V danej cenovej kategórii ide o pekný detail. Dôraz na nízke výrobné náklady však dokumentujú materiály: červenou niťou prešívané čalúnenie kombinujúce kožu s alcantarou síce vyzerá dobre a chválime tiež kožený volant, no väčšinu interiérových plôch tvoria tvrdé tmavé plasty.

Napriek svojej koncepcii Španiel vybavením nesklame. Nemožno tu síce rátať s head-up displejom či autonómnymi technológiami, ale skúšaný exemplár mal okrem iného aj navigáciu s dotykovým 6,5-palcovým displejom. Priplatiť sa dá za kameru či bezkľúčový systém.

Okrem označení sa verzia FR-Line vyznačuje červeným prešívaním 48 fotografií v galérii Okrem označení sa verzia FR-Line vyznačuje červeným prešívaním Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska priestrannosti je na tom Seat Toledo rovnako ako jeho český príbuzný. Na šírku to teda nie je žiaden zázrak, ale pri nanajvýš štvorčlennej posádke by to nemal byť problém. V pozdĺžnom smere je miesta akurát. Pasažier s výškou približne 180 centimetrov sa za seba zmestí bez ťažkostí, pričom mu zostane rezerva pár čísel v oblasti kolien i hlavy. Batožinový priestor patrí objemom 550 litrov k elite. Po sklopení zadných sedadiel má až 1 490 l, no treba rátať so schodom i šikmými operadlami.

So silnejším trojvalcom pôsobí svižne

Toledo disponuje kvartetom motorov. Okrem špičkového benzínu 1.4 TSI s najvyšším výkonom 92 kW (125 k) a 1,6-litrového naftového variantu ponúkajúceho 85 kW (115 k) si zákazníci môžu vyberať medzi dvomi naladeniami zážihového trojvalca s objemom jeden liter. Na výber sú verzie s maximom 70 kW (95 k) alebo 81 kW (110 k). My sme mali k dispozícii tú silnejšiu, ktorá sa kombinuje výhradne so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou.

Litrový motor z liftbacku nerobí šprintéra, ale výkonom stačí 48 fotografií v galérii Litrový motor z liftbacku nerobí šprintéra, ale výkonom stačí Zdroj: Marek Pokrývka

Tento koncernový agregát netreba nikomu predstavovať. Jeho aktuálna verzia má dobre vyriešené ťažkosti s nepárnym počtom piestov, neotravuje prílišnými vibráciami ani vysokým hlukom. Samozrejme, s charakteristickým zvukom treba rátať. Z dynamického hľadiska ide o dobrú voľbu, na danú kategóriu je 9,8-sekundový šprint na stovku fajn. Rovnako aj maximálna dvestovka. Subjektívne pôsobí liftback svižne, v čom má prsty pohotovostná hmotnosť iba 1 190 kilogramov (vrátane vodiča).

Maloobjemový motor tohto vozidla si za svoje služby nepýta ktovieako veľa paliva. V mestskom režime sme dosiahli 6,5-litrový priemer, čo je pekné číslo. Presuny diaľničným maximom vyústili vo výsledok 6,2 l/100 km. O štyroch litroch mimo mesta síce netreba snívať, no na okresných cestách sme sa dostali na úroveň 4,8 litra. Aj túto hodnotu možno označiť za dobrú.

Kulisa prevodovky je presná, voči radeniu nemáme výhrady 48 fotografií v galérii Kulisa prevodovky je presná, voči radeniu nemáme výhrady Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka ľahkej konštrukcii je Seat pomerne agilný v zákrutách, kde sa môže oprieť o sedemnásťpalcové pneumatiky Bridgestone s profilovým číslom 40. Predné kolesá dobre poslúchajú povely volantu. Jazdné vlastnosti sú zväčša neutrálne, na limite prichádza nedotáčavosť. Ani opačné tendencie však vozidlu nie sú cudzie. Môže za to tuhá zadná náprava, ktorú nie je veľmi náročné rozhodiť. Jej jednoduchá konštrukcia ale spôsobuje aj nie veľmi príjemné odskakovanie na nerovnostiach. Občas sa ozve buchot, no z hľadiska komfortu Španiel v rámci triedy nesklame.

Aj s príplatkami stál liftback 15 770 eur

Toledo v našich končinách štandardne štartuje tesne pod hranicou 14-tisíc, slovenský importér však na vozidlo ponúka zaujímavé zľavy. Reálne možno základný model kúpiť o tisícku lacnejšie. No atraktívne sú najmä lepšie vybavené verzie s prívlastkom Family Premium, ku ktorým patril aj testovaný exemplár FR-Line. Akciovo sa predáva za 14 990 eur.

S prívlastkom Family Premium je v ponuke aj verzia Reference 48 fotografií v galérii S prívlastkom Family Premium je v ponuke aj verzia Reference Zdroj: Marek Pokrývka

Táto čiastka obsahuje nielen výkonnejšiu verziu litrového motora, ale najmä množstvo vybavenia. A nejde len o drobnosti s hodnotou rátanou v desiatkach eur. V cene sú 17-palcové ľahkozliatinové kolesá, diódové svetlá na oboch koncoch karosérie, zadné parkovacie snímače, automatická klimatizácia, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel a dokonca aj navigačný systém so 6,5-palcovou obrazovkou. Ide teda o dobrú ponuku.

Skúšaný variant mal ešte zopár prvkov navyše. Extra bola napríklad pekná modrá metalíza, ale príplatok si vyžiadali aj predné ultrazvukové senzory spolu s dažďovým a svetelným. Výsledkom bola suma 15 770 eur. Osobne si ešte vieme predstaviť dať 333 eur za bezkľúčový systém, čo by preklenulo 16-tisícovú úroveň. Za takto vybavené vozidlo je to naozaj priaznivá suma.

Vychádza výhodnejšie než mnohí súperi

Práve kúpna cena je aktuálne silným argumentom pre Toledo. V testovanej verzii vychádza výrazne výhodnejšie než mnohí súperi, dokonca aj v porovnaní s jeho pokrvným príbuzným značky Škoda. Voľbou obyčajného laku a vyhotovenia Reference namiesto FR-Line by pritom bolo možné ešte ušetriť. Finančné hľadisko však nie je jedinou silnou stránkou tohto automobilu.

Vďaka akciovým cenám je Toledo aktuálne zaujímavá voľba 48 fotografií v galérii Vďaka akciovým cenám je Toledo aktuálne zaujímavá voľba Zdroj: Marek Pokrývka

Seat vyzerá v danej verzii napriek svojmu veku stále k svetu a ani zvnútra nemožno mu vytknúť nejakú zastaranosť. Kritizovať možno najmä plasty. Mínusový bod si zaslúži tiež vnútorná šírka, no inak je interiér priestranný. Kufrom patrí k rekordérom. Toledo má teda pozitív viac, podľa nás je tento model zákazníkmi prehliadaný neprávom. A teraz sa oplatí viac než kedykoľvek predtým.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 000-5 500/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2 000-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 482 mm
Šírka
1 706 mm
Výška
1 461 mm
Rázvor náprav
2 602 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 115 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 190 kg
Užitočná hmotnosť
535 kg
Celková hmotnosť
1 650 kg
Objem batožinového priestoru
550/1 490 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
103 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 990 €
Základná cena verzie
od 14 990 €
Cena testovaného exemplára
15 770 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×