Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Časté zlozvyky: Viete si v aute správne sadnúť?

FOTO
Správne sedenie za volantom síce môže pôsobiť banálne, môže mať však priamy vplyv na zdravie aj na bezpečnosť posádky. Každý zlozvyk prináša špecifické riziká.
6 17 príspevkov 23.07.2018 / Soňa Zverková

Viete si správne sadnúť? Každý človek najskôr odpovie kladne, veď sedieť sme sa naučili už v útlom detstve. Pravda. No nemusí to platiť v dospelosti, čo dokazuje aj čoraz väčší počet ľudí s problémami s chrbticou. A nemalou mierou k tomu prispieva aj nesprávne sedenie za volantom, hoci automobilky investovali milióny do vývoja pomocníkov, ktorí nastavenie sedadla uľahčujú. Neraz k problémom prispieva aj nesprávne nastavenie klimatizácie, keď si vodiči púšťajú studený vzduch na tvár, krk a ramená.

Ilustračná snímka 6 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Z hľadiska zamerania nášho portálu na zdravie chrbtice najviac vplýva poloha za volantom. Moderné autá ponúkajú  nastavenie sedadiel a volantu, takže aj ľudia s „nekonfekčnou“ postavou, napríklad, príliš nízkou alebo vysokou, si už dokážu nájsť pohodlnú polohu. Sedadlá a volant možno nastaviť pozdĺžne a výškovo a v niektorých modeloch je možné upraviť aj dĺžku sedáku.

Veľmi užitočným pomocníkom pre zdravie chrbtice je rozhodne bedrová opierka a mnohí vodiči na ňu nedajú dopustiť. Pokiaľ ju výrobca pre vami vybraný model ponúka, rozhodne vám ju odporúčame. Podoprie chrbticu v kritickej krížovej oblasti, ktorá pri dlhej ceste trpí najviac. Ak opierku nemáte, použite aspoň vankúš alebo inú mäkkú výstuž a vsuňte si ju do miesta prirodzeného zahnutia chrbtice. Chvíľu možno budete mať nezvyčajný pocit, časom však pochopíte, že ide naozaj o užitočného pomocníka. Pri dlhých jazdách to platí obzvlášť.

8 najväčších omylov pri dlhej ceste: Vyhnite sa im

Dlhšia cesta autom, napríklad k moru, spôsobuje viacerým vodičom poriadny stres. Ponúkame prehľad najčastejších chýb, ktoré môžu cestu skomplikovať, a spôsob, ako sa im vyhnúť.

Dobré rady pri nastavení sedadiel

- Pri výškovom nastavení sedadla dbajte o to, aby ste mali dobrý výhľad von z vozidla aj na prístroje. Pomôcka: vaše oči by mali byť zhruba v polovici výšky čelného skla.

- Predná hrana sedáku, ak je možné ju nastaviť, by nemala byť posunutá príliš vpred. Sedák by sa mal končiť niekoľko centimetrov pred kolennou jamkou.

- Posuňte zadok čo najbližšie k operadlu, aby ste získali vzpriamenú polohu a operadlo vám poskytlo to, na čo je určené: oporu.

- Príliš nízko nastavené sedadlo zhoršuje polohu bedier a škodí medziplatničkovým diskom. V ideálnom prípade zodpovedá dĺžka operadla dĺžke chrbta a dĺžka sedáku dĺžke stehna.

- Polstrovanie sedadiel by nemalo byť príliš mäkké, nakoľko sa zhoršuje opora pre telo vodiča.

- Seďte pokiaľ možno vzpriamene, aby sa lopatky vždy dotýkali operadla, a to aj počas jazdy. Akonáhle sa začnete hrbiť alebo stratíte kontakt s operadlom, váhu tela už nenesú svaly, ale takmer výlučne chrbtica.

6 fotografií v galérii Zdroj: Dreamstime

Zlozvyky, ktoré sa vypomstia

Pokiaľ sa pri jazde občas pozriete do kabíny iných vozidiel, nájdete v nich vodičov v rôznych polohách. Každý zlozvyk však prináša určité riziko, ktoré sa nemusí prejaviť pri bežnej pokojnej jazde. O to horší scenár nastane v kritickej situácii v premávke, ktorá môže viesť až k dopravnej nehode. Až vtedy si možno vodič uvedomí, že mohol kolízii zabrániť, keby...

Zvyk je železná košeľa a zmeniť ho býva problém. Dúfame však, že vysvetlením skrytého rizika sa niektorí o to aspoň pokúsia. Ponúkame prehľad najčastejších zlozvykov. Spoznávate sa?


1. Lepič

Tento typ vodiča jazdí doslova nalepený na volante, sedadlo má nastavené príliš vpredu. Zväčša sa s týmto spôsobom jazdy stretávame u žien a neskúsených vodičov. Kedysi mávali problém so správnym nastavením sedadiel aj ľudia „nekonfekčnej“ telesnej konštrukcie, v súčasných vozidlách však býva výškové nastavenie sedadiel a v dvoch smeroch nastaviteľný volant už v základnej výbave.

6 fotografií v galérii Zdroj: Dreamstime

Problém: V prípade potreby nemajú ruky dostatok priestoru pre rýchlu prácu s volantom a doslova si prekážajú. A pokiaľ je sedadlo príliš vpredu, vodič stehnami naráža do volantu, čo obmedzuje  pohyb nôh na pedáloch. Najväčšie riziko však spočíva pri nehode, nakoľko airbag potrebuje určitý priestor, aby sa nafúkol a účinne splnil svoju úlohu. Prudké vystrelenie airbagu by lepičovi mohlo spôsobiť závažné zranenia.


2. Pretekár/potápač

Pretekár je presne opačným extrémom lepiča. Operadlo má sklopené tak, že za volantom takmer leží. Natíska sa otázka, čo vlastne zo svojej polohy vidí. Najskôr sa pozerá len úzkou štrbinou medzi vencom volantu a palubnou doskou. O tom, či vôbec má šancu zbadať dieťa, chodca, cyklistu alebo prekážku, môžeme oprávnene pochybovať.

6 fotografií v galérii Zdroj: Dreamstime

Problém: Vodič dosiahne iba na spodnú časť volantu, čo výrazne obmedzuje schopnosť rýchlo a účinne vyhnúť sa nečakanej prekážke. Spontánnemu pokusu okamžite sa vzpriamiť zabráni bezpečnostný pás a navyše telu bude chýbať opora operadla. A opäť prichádza do úvahy nehoda, keďže airbag nesplní úlohu, pre ktorú sa vo vozidle nachádza.


3. Jednoruký Bill

Hlavným znakom tohto typu vodiča je síce uvoľnená pozícia a zväčša aj správne nastavenie sedadiel, jeho problémom je riadenie len jednou rukou. Buď má pravú ruku neustále položenú na radiacej páke, alebo ľavú na obložení dverí. V kolóne alebo v hustej mestskej premávke je možné tento spôsob do určitej miery akceptovať. V iných situáciách už nie.

6 fotografií v galérii Zdroj: Dreamstime

Problém nastáva na diaľnici alebo na cestách mimo obce, kde sa jazdí vyššími rýchlosťami. Technický stav našich ciest má ďaleko od uspokojivého, nachádzajú sa tu koľaje od kamiónov, nájdu sa aj výtlky či kamene. Pri vyšších rýchlostiach môže aj malá nerovnosť doslova vytrhnúť vodičovi volant z ruky. A kam sa otočia predné kolesá, tam sa pochopiteľne vydá celé auto. Zväčša smer zvodidlá alebo priekopa. Pri vysokej rýchlosti nezostáva veľa času na reakciu a každá sekunda je rozhodujúca. Celá situácia sa zhorší v momente, keď je vozovka všetko iné, len nie suchá.

Dodatočný problém pri jazde s rukou na radiacej páke môže vzniknúť z technického hľadiska. Neustály tlak ruky na radiacu páku môže z dlhodobého hľadiska narušiť prevodový mechanizmus. Za určitých okolnosti môže dôjsť k situácii, keď vodič v tom najnevhodnejšom momente nechtiac vyradí rýchlostný stupeň.


4. Zábudlivec

Možno ide aj o prejav určitej lenivosti, skôr sa však prikláňame k tomu, že tento typ vodiča si skrátka neuvedomuje, že si nohy zabudol na niektorom z pedálov.

Brzdový pedál: Pochopiteľne nehovoríme o autách s automatickou prevodovkou, i keď dôsledky pre vodiča ďalšieho vozidla sú rovnaké. Trúfame si tvrdiť, že takéto červené mini-peklo zažil už každý motorista, preto by mala byť ohľaduplnosť namieste. O to viac, že moderné LED svetlá sú naozaj veľmi výkonné a už po krátkom státí na križovatke sa do sietnice vodiča nasledujúceho auta vypália obrysy brzdových svetiel. Tu by sme chceli apelovať na výrobcov, aby brzdové svetlá nastavili tak, že sa po niekoľkých sekundách státia automaticky stlmia. 6 fotografií v galérii Zdroj: Dreamstime

Plynový pedál: Možno sa čudujete, ale nájdu sa aj takí, ktorí si nohu opierajú o plynový pedál. Nanešťastie pre ich vlastnú peňaženku. Rozdiel medzi voľnobehom a zvýšenými otáčkami nemusí byť na prvý pohľad zreteľný, časom sa však prejaví na spotrebe. Nie je potrebné mať nohu neustále pripravenú na to, že zasvieti zelená. Oranžová bohato postačí na to, aby vodič zaradil rýchlosť a pridal plyn.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

Spojkový pedál: Zabudnutá noha na spojke dokáže napáchať pravdepodobne najväčšie a najdrahšie škody. Nejednému vodičovi sa to stáva dokonca aj za jazdy. Voľne položená noha však môže spôsobiť mierne prešmykovanie spojky, čo si vodič nemusí vôbec uvedomiť. Výsledkom je oveľa rýchlejšie opotrebovanie spojky a jej výmena veru nepatrí medzi lacné záležitosti. Pokiaľ vodič zabudne „odložiť“ nohu aj za jazdy, má to za následok pokles výkonu.


5. Plážový povaľač

Táto kategória sa týka výlučne spolujazdcov na prednom sedadle. Nevieme si totiž predstaviť, že by si vodič vyložil nohy na palubnú dosku. Ak je spolujazdec pripútaný bezpečnostným pásom, pokutu nedostane, nakoľko zákon podobný prehrešok nepozná. Ide však o jasný hazard s vlastným zdravím. Pri nehode by zlomené nohy boli to najmenšie zlo. Sily pri čelnej kolízii v kombinácii s vystrelením airbagu môžu plážovému povaľačovi spôsobiť zlomeniny panvy a chrbtice a s najväčšou pravdepodobnosťou trvalé následky.

Sedíte pri jazde takto? Najhoršia póza v aute!

Nájdu sa ľudia, ktorí si v aute vykladajú nohy na palubnú dosku alebo si skrížia nohy. Odstrašujúci príklad matky troch detí dokazuje, že dôsledky tento častej pózy pri dlhších letných dovolenkových...

6. Jogín


Táto kategória vodiča aktívne využíva na dlhých trasách tempomat. To by samo o sebe nebolo nič tragické, veď od toho tempomat existuje. Problém nastáva v momente, keď vodič umiestni svoje nohy do pozície, ktorá mu zabráni okamžite zareagovať na kritickú situáciu. Napríklad, skríži ich do pozície lotosového kvetu pod sedadlom. Tempomat má uľahčiť život motoristom na dlhých cestách, vodič však musí byť kedykoľvek schopný zareagovať na každú situáciu v premávke. Skrížené nohy či iná nezvyklá poloha mu v tom zabránia a spomaľujú reakciu v čase, keď je jej rýchlosť rozhodujúca.


Najnovšie články
Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov

Pod kapotu dvojice príbuzných S-Max a Galaxy sa nasťahoval štvorvalec EcoBlue, dostupný je v štyroch verziách. Pribudol aj osemstupňový automat.

Moderný turbodiesel pre veľké MPV Ford

Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto...

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

Vďaka aerodynamike, kvalitnej streche, priestoru a komfortným prvkom je tento kabriolet schopný zastávať rolu auta na každý deň.

Test Mercedes E400 Cabriolet: Len na leto?

Niektoré nemecká mestá začali obmedzovať vjazd starších dieselov a čoskoro pribudnú nové. Tieto zákazy sa dotknú vyše milióna vozidiel noriem Euro 4 a 5. Počty...

Zákazy vjazdu zasiahnu vyše milión dieselov

Populárny model Peugeotu oslavuje dve dekády od svojho uvedenia na cesty. Peugeot 206 si právom vybojoval status ikony svojho segmentu, vyrába sa dokonca ešte...

Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×