Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zlozvyky so spojkou: Takto si ničíte auto

Človek je tvor nedokonalý a robí chyby. Niektoré sú banálne, iné môžu mať vážne a drahé následky. Medzi veľmi citlivé komponenty patrí aj spojka.
1 63 príspevkov 19.07.2018 / Soňa Zverková

Autá s manuálnou prevodovkou u nás stále dominujú. Môže za to sčasti zvyk, sčasti vyššia cena verzie s automatom a do určitej miery aj fakt, že menšie modely sa dajú kúpiť len s manuálom. Napriek neustálym upozorneniam sa opakujú chyby, ktoré vodiči páchajú na prevodovke, spojke a koniec koncov aj na svojej peňaženke. Riešenie je pritom jednoduché: tak ako je možné vypestovať zlozvyk, je možné nahradiť ho užitočným zvykom.

Ilustračná snímka

1. Preskakovanie rýchlostných stupňov

Otázka vynechania rýchlostného stupňa pri radení smerom nahor alebo nadol nie je úplne jednoznačná, nakoľko nemusí automaticky spojke a prevodovke uškodiť. Záleží od rýchlosti vozidla a otáčok motora a pochopiteľne aj od toho, ako tento typ radenia používate.

Napríklad, ak sa pri rýchlosti 60 km/h budete chcieť snažiť zo štvrtého stupňa preradiť na dvojku, tak vám to moderná prevodovka umožní, hoci zrejme budete prekonávať vyšší odpor ako obvykle. No vzápätí vám motor vyskočí spod kapoty a rovno vás vyfacká. Opačné garde tiež nie je ideálne, nakoľko motor zúfalo podtočíte.

Existujú samozrejme situácie, keď, napríklad, pri predchádzaní potrebujete okamžite zrýchliť. Podradiť zo šiesteho stupňa na štvrtý alebo piateho na tretí je vtedy nevyhnutné. Naviac tretí a štvrtý stupeň sú sprevodované úplne inak ako prvý alebo druhý. Smerom nahor je taktiež možné rýchlostné stupne preskočiť, napríklad, ak po odbočení nasleduje jazda dolu kopcom. Aj veľmi výkonné motory neraz umožňujú jeden stupeň vynechať. Jedno je však dôležité: ak chcete rýchlostné stupne vynechať, mali by ste mať dostatok skúseností a šoférskeho citu.

Robíte tento zlozvyk? Čaká vás oprava motora

Hovorí sa, že všetkého veľa škodí. A pre autá to platí dupľom. Žiadny extrém sa nevypláca: pretekársky štýl s plynom na podlahe ani jazda na voľnobehu. V oboch prípadoch si to odnesie vaša peňaženka.

2. Podraďovanie pri vysokých otáčkach

Tento bod veľmi úzko súvisí s prvým a neraz možno počuť zúfalý rev motora, keď vodič podradí pri vyššej rýchlosti, než by sa patrilo. Najčastejšie sa to stáva pri podradení z tretieho stupňa na druhý, ktorý je nastavený na oveľa menší rozsah otáčok. Samozrejme sú situácie, keď je tvrdé podradenie nevyhnutné, mali by však byť tou povestnou výnimkou, ktorá len potvrdzuje pravidlo.

Výrobca nastavuje pre každý rýchlostný stupeň určitý rozsah otáčok motora. Prevodovky a spojky síce zvládnu aj vyššiu záťaž, no nemalo by sa to opakovať príliš často. Opakované alebo nedajbože pravidelné pretáčanie alebo podtáčanie motora škodí celému radu dôležitých, čiže drahých, komponentov.

Zbytočný zlozvyk: Takto si veľa z nás ničí auto

Pri šoférovaní by ruky šoféra, s výnimkou preraďovania, mali byť na volante. Množstvo vodičov však ako pohodlnú opierku využíva radiacu páku. Nevedomky tak postupne ničia svoje auto.

3. Štartovanie s vyšliapnutou spojkou

Tento spôsob sa zvykol odporúčať pri starších vozidlách, keď štartéry boli napájané slabým štartovacím prúdom, preto ste vyšliapnutím spojky mohli štartéru uľahčiť. Vyšliapnutím spojky sa totiž od motora odpojil masívny kus ocele zvaný prevodovka, v ktorej bol tuhší olej než motorový a v zime to platilo dupľom. Moderné technológie však poskočili o riadny kus a súčasné štartéry už tieto problémy nemajú.

Vyšliapnutie spojky pred naštartovaním totiž nadmerne zaťažuje axiálne ložiská kľukového hriadeľa, na ktoré vtedy pôsobí veľký tlak. A táto záťaž je tým väčšia, čím má motor vyšší krútiaci moment. Naviac po stlačení spojky pri stojacom motore sa spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačí takmer všetok olej, čiže sa stráca mazací film. Pri štartovaní motora následne dochádza k odtrhnutiu suchých trecích plôch, čo môže narušiť povrch ložísk. Postupne tak v ložiskách dochádza k vzniku vôle a nežiaducemu pozdĺžnemu pohybu.

Symptómy ľahko rozpozná aj laik. Prvým signálom, že axiálne ložiská sa pomaly odporúčajú do večných lovísk je nezvyklé klopanie motora pri voľnobehu a pokles voľnobežných otáčok po vyšliapnutí spojky. V niektorých prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky „zdochne“. Aká je teda naša rada? Ak vám to elektronika vozidla umožňuje, vyraďte rýchlosť a naštartujte bez spojky.

Štart-stop systém: Čím kazí naše automobily?

Prakticky na každý komponent v aute sa nájde aspoň jeden mýtus. Systém štart-stop nie je výnimkou. Ten najrozšírenejší hovorí o rýchlejšom opotrebovaní motora. Je to pravda alebo nie?

4. Nepoužívajte spojku namiesto ručnej brzdy

Tohto zlozvyku sa dopúšťa mnoho vodičov bez ohľadu na skúsenosti. V kopci popustia spojku do záberu, čiže do miesta, keď preklzujúca spojka udrží vozidlo na mieste. A stoja takto po relatívne dlhú dobu. Ide o najlepší spôsob, ako predčasne „odpísať“ spojku. V moderných vozidlách na to slúži asistent rozjazdu do kopca obvykle označovaný Hill Start alebo elektrická ručná brzda, v starších klasická mechanická. Skúseným vodičom postačí stáť s vyšliapnutým brzdovým pedálom a dokážu sa rozbehnúť bez toho, aby auto kleslo viac ako pár centimetrov. Ak vôbec klesne. Neriskujte drahú opravu a vždy pri státí v kopci použite systém, ktorý je na to určený: brzdu.


Najnovšie články
Dieselgate: Na Audi dopadlo finančné kladivo

Nie je križovatka ako križovatka a hoci to môže pôsobiť priam triviálne, „ypsilonky“ sú špecifické nielen tvarom, ale aj pravidlami.

Križovatka, ktorá našim vodičom robí problémy

Kombinácia benzínového trojvalca a osemstupňového automatu možno vyznie netradične, no v praxi funguje naozaj dobre.

Test Peugeot 308: Osem stupňov mu sekne

Ministerstvo dopravy dostane z rozpočtu mimoriadnu finančnú injekciu 200 miliónov eur na opravy a údržbu ciest 1. triedy

Na údržbu ciest 1. triedy pôjde finančná injekcia

Automobilovým svetom v poslednej dobe otriasa jeden škandál za druhým. Dieselgate mal také rozmery, že ešte ani po rokoch ešte stále neupadol do zabudnutia...

Ďalší škandál? Podvody pri testoch bezpečnosti

Od päťdverového brata sa nové vozidlo odlišuje otvorenou korbou, autori však spomínajú aj väčší akumulátor a silnejší pohon.

Bollinger B2: Elektrinu čapuje aj pick-up

Nemecká polícia potvrdila razie v kanceláriách Opla pre podozrenie z použitia nelegálneho softvéru za účelom manipulácie s emisiami.

Dieselgate: Nemecká polícia vykonala raziu v Opli
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×