Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

5 chýb: Čo robiť, aby ste si nezničili turbomotor?

V súčasnosti už prakticky nenájdete model bez prepĺňaného agregátu. Hoci moderné motory vydržia veľa, môžete životnosť turba predĺžiť. Renomovaný odborník ponúka rady, ako si nezničiť motor.
1 18 príspevkov 16.07.2018 / Soňa Zverková

Automobilky v snahe vyhovieť čoraz prísnejším emisným normám púšťajú do sveta malé motory. Ak však chcú zachovať výkon, bez turbodúchadla sa nezaobídu. V súčasnosti už prakticky nenájdete nový model s atmosférickým motorom pod kapotou.

Ilustračná snímka

Na internete možno nájsť množstvo článkov a videí, ktoré radia, ako správne jazdiť s prepĺňaným motorom. Nanešťastie, mnohí laickí vodiči tieto články nečítajú alebo ich videá nezaujímajú. Čo na to hovoria samotné automobilky? Znamená nedodržiavanie ich rád poškodenie motora alebo sú všetky tipy vzhľadom na rozvoj technológií zastarané?

Vo všeobecnosti automobilky zdôrazňujú, že moderné vozidlá sú testované až do extrémov a bežný vodič v podstate nemá ako zničiť prepĺňaný motor. V prípade starších vozidiel je väčšina tipov a rád užitočných, no súčasné softvérom riadené systémy už dokážu zvládnuť takmer všetky bežné situácie, do ktorých sa motorista môže dostať. Automobilky preto nedávajú žiadne špeciálne rady. Všetky tipy sa riadia jedným základným pravidlom: primerane sa starajte o svoje vozidlo.

Technológia napreduje a autá sú čoraz komplikovanejšou kombináciou techniky a komplexných mechanických komponentov, ktoré si vyžadujú pravidelnú údržbu. Podrobnosti sa uvádzajú v príručke ku každému autu, i keď si vieme predstaviť, že väčšina motoristov si ju vôbec neprečítala. Základné pravidlá ale platia bez ohľadu na vek vozidla: dodržiavajte servisné intervaly a pravidelne kontrolujte a meňte prevádzkové kvapaliny.

Nezničte si turbo: Šesť znakov závažných chýb

Prepĺňané agregáty dnes najmä na našom trhu dominujú. Atmosférickým nedali žiadnu šancu - prekonávajú ich najmä krútiacim momentom a pocitovou silou. Majú však aj nevýhodu, turbo sa vie pokaziť...

O niečo odlišný názor zastáva Ricardo Martinez-Botas, profesor na fakulte strojného inžinierstva na londýnskom Imperial College a jeden zo svetovo uznávaných odborníkov na technológiu prepĺňania. Podľa neho síce súčasná technológia umožňuje vodičom len jazdiť a o viac sa nestarať, no len pod jednou podmienkou: nesmie dôjsť k odchýlke od štandardu. Inými slovami, auto a motor sa musia používať spôsobom, ktorý predpokladali konštruktéri.

„Riadiace systémy motora a jeho súčasná konštrukcia sa postarajú o všetko,“ povedal pre britský portál Autocar. „Ak však systém upravíte, okamžite sa mení navrhovaný zámer a vy ste zodpovední za používanie zariadenia mimo zamýšľaného rámca. Ak čokoľvek zmeníte, musíte byť mimoriadne opatrní.“ Ako príklad uvádza mapu motora, ktorá bola vyvinutá pre daný motor. „Ak zmeníte typ oleja alebo do systému pridáte aditíva alebo vykonáte zmeny v riadiacej jednotke, nikto vám nezaručí spoľahlivosť stroja, nakoľko vývojár ho netestoval s takýmito zmenami,“ varuje Martinez-Botas.

Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia

Moderné vozidlá sa dnes už prakticky nezaobídu bez turbodúchadla. To však veľmi citlivo reaguje nielen na nesprávne zaobchádzanie, vážnu a drahú poruchu zabezpečí aj upchatý filter pevných častíc.

Ak chcete čokoľvek zmeniť na prepĺňanom vozidle, musí to urobiť odborník. „Pokiaľ niečo zmeníte bez dôkladných znalostí o možných dôsledkoch, tieto zmeny môžu byť extrémne škodlivé,“ upozorňuje profesor. „Valce budú vystavené oveľa väčším tlakom a ako prvé sa poškodia piestne krúžky. Ak však urobíte zmenu s profesionálnymi znalosťami a overíte si, že mapovanie je v poriadku, nič vám nehrozí. Ide však o veľmi komplikovaný proces.“

Martinez-Botas zároveň dodáva, že vyššie spomínané pravidlá sa týkajú predovšetkým starších vozidiel bez modernej elektronickej záchrannej siete. Profesor sa pre Autocar vyjadril k piatim tradičným radám pre majiteľov áut s prepĺňaným motorom. Zdôraznil, že platia najmä pre autá staršie ako 10 rokov a vozidlá, na ktorých došlo k akejkoľvek z vyššie uvedených zmien.

Len atmosféra: Modely, ktoré kúpite aj bez turba

Nájsť dnes v ponuke automobiliek autá, ktoré nedisponujú prepĺňaným agregátom, je na prvý pohľad prekvapivo zložité. Pripravili sme veľký prehľad modelov s atmosférickými motormi, ktorý dokazuje,...

1. Zahrejte motor pred jazdou

Nechajte chvíľu bežať motor na voľnobeh, aby sa zohrial olej. R. Martinez-Botas: „Jednoznačne. Ak máte obavy pre vek svojho vozidla alebo ste ho upravili, mali by ste zvážiť citlivejší prístup.“

2. Nevypínajte motor okamžite, nechajte ho vychladnúť

R. Martinez-Botas: „Olejový systém v súčasných motoroch sa nevypína okamžite, chladenie do určite miery pokračuje. Ak však vaše vozidlo takýto systém nemá, musíte byť opatrní. Myslím, že väčšina áut ho má, no mám o tom pochybnosti. Určite neuškodí, ak to urobíte.“

3. Nepodtáčajte motor

Táto rada sa týka zbytočného zaťažovania motora pomalou jazdou na vysokom rýchlostnom stupni. Hovoríme o podtáčaní motora, ktoré zaťažuje jeho komponenty. R. Martinez-Botas: „Určite áno. S týmto úplne súhlasím.“

4. Netankujte palivo s nižším než odporúčaným oktánovým číslom

Každý výrobca predpisuje určité parametre paliva, vrátane oktánového čísla. Nižšie číslo môže spôsobiť klopanie motora. R. Martinez-Botas: „S tým súhlasím. V súčasných motoroch sa o to výrobca postaral, no v prípade starších agregátov môžu nastať problémy. Nemyslím si, že by to ovplyvnilo životnosť turbodúchadla, ale pretrvávajúca séria úderov ovplyvní motor samotný.“

5. Pracujte s plynom citlivo

Ak tvrdo zošliapnete plynový pedál pri nízkych otáčkach, keď sa turbo netočí, môžete dostať plný výkon v momente, keď ho nechcete alebo neočakávate. R. Martinez-Botas: „Súčasné motory, najmä však dieselové, sú vybavené vstrekovacím systémom common-rail, ktorý dáva naozaj rýchlu odozvu. Ak sa však vrátite zhruba osem rokov do minulosti, omeškanie turba bolo naozaj výrazné. Príde náhle zrýchlenie, čo musíte mať vždy na pamäti, napríklad, v zákrute.“


Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×