Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes-Benz X350d: To správne srdce

PRVÁ JAZDA Nemecký pick-up sme si vyskúšali v špičkovej verzii. Dnes sa spúšťa jej predaj, koľko bude stáť na slovenskom trhu?
55 8 príspevkov 13.07.2018 / Marek Pokrývka

Uprostred minulého roka urobil Mercedes-Benz odvážny krok. Vstúpil do segmentu, v ktorom značky jeho kalibru nenájdete. Svoju triedu X označil za prvý prémiový pick-up vôbec. Nejde o veľmi známy fakt, no trojcípa hviezda už v dávnej minulosti vozidlo s ložnou plochou vyrábala. Pre argentínsky trh pripravila pred polstoročím model La Pickup.

Mercedes-Benz uvádza svoj pick-up s motorom vlastnej výroby 55 fotografií v galérii Mercedes-Benz uvádza svoj pick-up s motorom vlastnej výroby Zdroj: Mercedes-Benz

Tento lokálny produkt vzniklo na základe generácie W115. Juhoamerická divízia automobilky ho predávala v rokoch 1968 až 1976, pričom autá vznikali prestavbou z pôvodných sedanov. Nešlo teda o úplný originál. Ani v prípade novinky nemožno hovoriť o čistokrvných génoch, nakoľko vznikla na rovnakej technike ako Nissan Navara. Od japonského brata dokonca prevzala aj motor.

Amarok sa musí báť: Šesťvalec pre triedu X

Mercedes prinesie na ženevský autosalón niekoľko noviniek, jednou z nich je vrcholný variant triedy X. So silnejším motorom chce prilákať viac zákazníkov. Ukradne pozíciu Volkswagenu Amarok?

Práve prítomnosť zdedenej techniky bola pre mnohých fanúšikov Stuttgartu tŕňom v oku. Už pri premiére však nemecká firma avizovala, že časom môžeme rátať so šesťvalcovou verziou poháňanou jej vlastným agregátom. Momentálne už variant X350d 4Matic prichádza do predaja. Na medzinárodnej prezentácii sme zisťovali, či sa naň oplatilo čakať.

Technicky sa nemenil iba naftový motor

Špičkový variant triedy X nás privítal dobre známou tvárou. Svoje ázijské gény nedáva nijak výrazne najavo, pick-up prešiel komplexnou zmenou identity. Prítomnosť germánskeho srdca prezrádzajú iba detaily. Okrem modelového označenia celkom vzadu ide aj o štítky na predných blatníkoch, ktoré hlásajú V6 Turbo. Inak zostalo všetko po starom. Nelakované nárazníky a oceľové kolesá tu nehľadajte, so základnou verziou Pure sa šesťvalec nekombinuje. Na výber sú len vyššie vyhotovenia Power a Progressive.

Prítomnosť šesťvalca prezrádzajú štítky na predných blatníkoch 55 fotografií v galérii Prítomnosť šesťvalca prezrádzajú štítky na predných blatníkoch Zdroj: Marek Pokrývka

Ani pri vrcholnom variante netreba čakať v interiéri všadeprítomný luxus, ktorý je mnohým autám Mercedes-Benz vlastný. Dôraz na trvácnosť súvisiaci s úžitkovým charakterom je evidentný. Sedadlá síce môžu byť potiahnuté kvalitnou kožou spolu s časťami dverí a palubnej dosky, ale veľkú rolu hrajú tiež tvrdé plasty. Najviac ich cítiť na centrálnom tuneli.

Od doteraz predávaných exemplárov sa verzia X350d v interiéri niektorými prvkami odlišuje. Má napríklad inú kulisu páky samočinnej prevodovky a zmenili sa tiež piktogramy okolo kruhového voliča systému 4x4. Okrem toho pribudol ovládač jazdných režimov. Súvisí to s technikou, nedošlo tu totiž k jednoduchej výmene motora. Spolu s ním prišiel aj nový automat a pohon všetkých kolies.

Spolu s motorom sa menila aj prevodovka či systém 4Matic 55 fotografií v galérii Spolu s motorom sa menila aj prevodovka či systém 4Matic Zdroj: Marek Pokrývka

Kým štvorvalcové verzie predné kolesá pripájajú iba na želanie, šesťvalec posiela svoju silu permanentne na obe nápravy. Štandardne ju delí pomerom 40:60 v prospech zadnej osi. Súčasťou arzenálu je redukčná prevodovka ani uzávierka zadného diferenciálu, táto technika však nechýba ani nižším modelom. Terénne schopnosti sú teda porovnateľné. Počas prezentácie sme k nim síce mali možnosť pričuchnúť, ale nešlo o žiadne skutočne drsné podmienky. Pripravenú lesno-poľnú trať preto veľký pick-up zvládol ľavou zadnou.

Silnejší aj kultivovanejší než štvorvalec

Špičkovým variantom triedy X bolo doteraz silnejšie naladenie 2,3-litrového naftového štvorvalca od Nissanu, ktoré má najvyšší výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 450 Nm. Ide o slušné parametre. Trojlitrový turbodiesel ich však jasne prekonáva, dosahuje hodnoty 190 kW (258 k) a 550 Nm. Tieto čísla hovoria jasnou rečou. Mercedes-Benz už síce začal niekde nasadzovať radové vznetové motory, ale tu siahol po svojej overenej vidlicovej klasike montovanej do množstva svojich vozidiel.

Šesťvalec prekonáva menší motor výkonom i charakterom 55 fotografií v galérii Šesťvalec prekonáva menší motor výkonom i charakterom Zdroj: Marek Pokrývka

Nemecký šesťvalec pick-upu skutočne sadne. V prvom rade prináša citeľne kultivovanejší chod, rozdiel je na voľnobehu i počas jazdy. Objemnejší motor má hodvábny záťah sprevádzaný basovou kulisou vyvolávajúcou dojem sily. Keďže špičku svojich Newtonmetrov ponúka v rozmedzí 1 400 až 3 200 otáčok, bežne ho vôbec netreba hnať vysoko. Aj vďaka tomu je reálne tichší.

Test Nissan Navara: Robotník v obleku

Skúške sme podrobili tretiu generáciu vozidla stojaceho na hranici osobného a úžitkového segmentu. Zaujalo nás svojou civilizovanosťou.

Ak trojlitrovému motoru šliapnete na krk, dá o sebe vedieť. No zároveň to naozaj slušne rozbalí. Táto verzia triedy X zrýchli na stovku za 7,5 sekundy a dosiahne najvyššie tempo 205 km/h. V danej kategórii ide o nadpriemerne dobré údaje. Aj subjektívne pôsobí vyše dvojtonový obor svižne, problému s nedostatočnou dynamikou sa teda netreba báť ani pri stovkách kilogramov na korbe. Pochváliť musíme tiež hladšie i rýchlejšie radiacu prevodovku s menej prekĺzavajúcim hydrodynamickým meničom.

V tejto verzii môže pick-up Mercedes svojou rýchlosťou prekvapiť 55 fotografií v galérii V tejto verzii môže pick-up Mercedes svojou rýchlosťou prekvapiť Zdroj: Mercedes-Benz

Samozrejme, nevýhodou objemnejšieho motora býva zvyčajne vyššia spotreba paliva. Počas prvej jazdy sme sa venovali najmä prevereniu dynamiky, takže reálne čísla nemáme. No podľa predbežných údajov to nevyzerá na nejaký priepastný rozdiel oproti verzii X250d. Vzhľadom na prítomnosť permanentného pohonu 4Matic sa môže v praxi prejaviť napríklad vyšší apetít na diaľnici, na čo si nepochybne posvietime pri komplexnom teste.

Základná cena stanovená na 47 040 eur

Prvá jazda potvrdila náš predpoklad, že šesťvalec je pre triedu X to správne srdce. Nejde pritom len o jeho „čistý pôvod“ súvisiaci s japonskými génmi tohto pick-upu. Predsudky bokom, trojlitrový motor je oproti štvorvalcu citeľne kultivovanejší a k logám Mercedes-Benz sa svojím charakterom viac hodí. Navyše prináša nadpriemernú dynamiku. Stovka za 7,5 sekundy je na túto kategóriu výborný údaj a aj subjektívne pôsobí vozidlo príjemne rýchlo.

Za trojlitrový motor pre triedu X sa platí zhruba 10-tisíc navyše 55 fotografií v galérii Za trojlitrový motor pre triedu X sa platí zhruba 10-tisíc navyše Zdroj: Mercedes-Benz

Záujemcovia o silnejšiu verziu novinky si už môžu tú svoju objednávať, práve dnes sa spúšťa jej predaj na slovenskom trhu. Základná cena je stanovená na 47 040 eur. Oproti štvorvalcovému modelu štartujúcemu na úrovni 37-tisíc je to poriadny príplatok, no prináša naozaj zásadný posun z hľadiska jazdných schopností i talentu na zvládanie kilogramov. A to sa v danom segmente ráta.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Americká firma komplexne upravila pick-up Silverado, okrem extra nápravy mu dala väčšiu svetlú výšku, modifikované nárazníky a silnejší osemvalec.

Hennessey Goliath 6x6: Obluda je na svete

Affalterbach predstavil štipľavé kompaktné kombi, ktoré má vo veľkej miere rovnaký dizajn i techniku ako príbuzný kupé-sedan.

Dve karosérie ponúkne i vrchol triedy CLA

V inzercii Slovákov dominujú relatívne nové jazdenky s nízkym počtom kilometrov na odometri. Najčastejšie boli v ponuke benzínové verzie a vozidlá s vyššou...

Slováci inzerujú najviac 5-ročné autá s nízkym počtom km
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×