Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lepiace sady na defekt: Test ukázal veľké slabiny

Vodiči túto situáciu radi nemajú. Dostali ste defekt, ale nemáte rezervnú pneumatiku ani náhradné koleso? Pomôže lepiaca sada, ktorú, žiaľ, nájdete v čoraz viac autách. Je však takáto sada skutočne spoľahlivá? Odpoveď ponúka najnovší test a ideálne to nie je. Dve sady úplne zlyhali...
4 57 príspevkov 13.07.2018 / Soňa Zverková

Prázdna pneumatika, nútené prerušenie jazdy. Mnohí motoristi sa až v takejto situácii zoznamujú s ďalšou súčasťou povinnej výbavy. Tá môže pozostávať z rezervného alebo dojazdového kolesa, kľúča a zdviháku. No neraz nájdu v aute len lepiacu sadu a kompresor. Sú však naozaj spoľahlivé a plnia svoju úlohu?

Ilustračná snímka 4 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: GTÜ

Presne na to sa pozrel nemecký autoklub ACE a Spoločnosť pre technickú kontrolu (GTÜ). Otestovali osem sád a len jedna bola naozaj presvedčivá. ResQ Tire Mobility Kit od výrobcu airMAN skončila ako jediná s hodnotením „zvlášť odporúčaná“. Za necelých 50 eur dostanete 180-wattový kompresor a 450-mililitrovú tlakovú nádobu s prírodným kaučukom. Kompresor natlačí kaučuk do narušeného miesta, ktoré nesmie mať priemer viac než šesť milimetrov. Zároveň dofúkne pneumatiku tak, aby zvládla dojazd do 200 km.

Tri sady získali hodnotenie „odporúčaná“ a všetky pozostávajú z kompresora a tesniacej hmoty. Dve sady skončili len s podmieneným odporúčaním a dve v teste prepadli. AIO Comfort Plus Premium-Seal a sada od Dunlopu vôbec nesplnili testovacie kritériá. V prvom prípade sa opakovane zablokoval priechod tesniacej hmoty, takže pneumatiku nebolo možné dofúkať. Kompresor Dunlopu vyvinul veľmi slabý tlak (0,6 baru), ktorý skrátka nestačil na nahustenie pneumatiky, takže testovacia jazda nebola možná. Ich kúpu testovacie spoločnosti neodporúčajú.

Pokiaľ máte vo vozidle lepiacu sadu, odporúčame z času na čas skontrolovať trvanlivosť tesniacej hmoty. V opačnom prípade sa vám môže stať, že v prípade potreby defekt neopravíte a nezostane vám nič iného, len zavolať drahú odťahovú službu.

Defekt na ceste: Takto ho opravíte bez problémov

Defekt je strašiakom mnohých vodičov, nie každý totiž má skúsenosti s výmenou prepichnutej pneumatiky. Pozrite si krátky návod a zistite ako sa s touto nepríjemnosťou možno jednoducho vysporiadať...

Ako sa testovalo

Najdôležitejšou disciplínou bola pochopiteľne účinnosť lepiacej sady. Všetky sady si museli poradiť s poškodením 17-palcovej pneumatiky s priemerom šesť milimetrov na kraji behúňa a pneumatiku nahustiť na tlak 2,5 baru. Aj po viac než 10 kilometroch mal kompresor dokázať dotlakovať pneumatiku tak, aby umožnila bezpečnú jazdu rýchlosťou 80 km/h. Následné merania po hodine a po 24 hodinách ponúkli obraz o kvalite lepiacej sady.

V ďalších testoch sa experti GTÜ zamerali aj na kvalitu, manipuláciu, bezpečnosť a náklady. Aj v týchto disciplínach sada ResQ Tire Mobility Kit usilovne zbierala body. Napríklad vďaka najvýkonnejšiemu kompresoru spomedzi ostatných testovaných produktov. Konkurenti naproti tomu ponúkajú nepraktické fľaše, ktoré je potrebné ručne stláčať, a naviac je potrebné demontovať ventily.

Dodatočné body mohli výrobcovia získať vďaka extra ponuke, napríklad, za reflexnú vestu, rukavice, prenosné osvetlenie alebo adaptér, ktorý umožní použiť kompresor na hustenie lopty, nafukovacích matracov alebo pneumatík bicyklov. Tieto body získali najmä produkty na prvých dvoch miestach, a to airMAN a Elastofit.

Pokazilo sa vám auto na diaľnici? Iste neriskujte!

Medzi výzvy pre motoristov je porucha auta. Bežný motorista si vo väčšine prípadov nevie pomôcť. A ak sa to stane na diaľnici, rizík je oveľa viac. Poradíme vám, ako sa zachovať, keď vaše auto...

Celkový výsledok

Žiadna z testovaných sád nedokázala dokonalo utesniť poškodené miesto. No tlak v pneumatikách opravených sadami značiek airMAN a Elastofit aj po 24 hodinách dosahoval takmer východziu hodnotu 2,4 baru. Po oprave sadou Terra-S mala pneumatika po hodine ešte použiteľný tlak 2,013 baru, po 24 hodinách však už klesla na 0,808 baru. Pannex nevydržal ani testovaciu 10-kilometrovú jazdu jazdu: tlak na konci klesol na 1,682 baru a po hodine až na 1,017 baru. Po 24 hodinách bol prakticky na nule.

Prejavil sa aj veľký nedostatok sady od Holts. Tlak z plniacej fľaše, ktorá je v podstate klasickým aerosólovým sprejom, postačil na nahustenie pneumatiky iba na 1,461 baru a dotlakovanie nebolo možné, nakoľko systém neumožňuje použitie kompresora. Spolieha sa výlučne na sprej. To nestačilo ani na to, aby sa vykonala testovacia jazdy.

Výsledky testu 4 fotografií v galérii Výsledky testu Zdroj: GTÜ


Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×