Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdíte rýchlo? Ako na dovolenke prísť o auto

Počet obetí dopravných nehôd vo Francúzsku stúpa, preto sa vláda rozhodla zakročiť. Na vidieckych cestách znížila maximálnu povolenú rýchlosť mimo obce na 80 km/h. A postihy sú mimoriadne tvrdé.
2 20 príspevkov 09.07.2018 / Soňa Zverková

Pokiaľ cestujete autom do Francúzska alebo len cez túto krajinu prechádzate, dávajte si pozor na rýchlosť. Francúzska vláda totiž aj napriek tvrdej kritike rozhodla o znížení rýchlosti na vidieckych cestách z 90 na 80 km/h s účinnosťou od 1. júla tohto roka. Podľa informácií viacerých zahraničných médií sa však nová rýchlosť týka ciest, na ktorých nie sú medzi obomi smermi deliace prvky, napríklad, zvodidlá či betónové zábrany.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Dôvodom pre tento krok je snaha znížiť počet úmrtí na cestách, ktoré vo Francúzsku v posledných troch rokoch neustále stúpa. Pritom ešte v roku 2013 dosiahla úmrtnosť historické minimum, v ďalších rokoch však začala opäť stúpať. Napríklad, v roku 2016 prišlo pri dopravných nehodách o život 3 477 ľudí a ďalších 72 645 sa zranilo. Najčastejšou príčinou bola práve neprimeraná alebo privysoká rýchlosť. Najrizikovejším faktorom sú mladí vodiči vo veku od 18 do 24 rokov, spomedzi ktorých prekračuje rýchlosť až 45 percent.

Vláda argumentuje, že nižšia rýchlosť ušetrí 300 až 400 životov ročne. Jedným z najdôležitejších argumentov je rozdiel v dráhe zastavenia, ktorá zohľadňuje nielen samotnú brzdnú dráhu, ale aj reakčný čas vodiča. Rozdiel medzi 90- a 80-kilometrovou rýchlosťou je približne desať metrov, čo naozaj môže znamenať aj rozdiel medzi životom a smrťou. Otázka znie, či nižšia rýchlosť naozaj pomôže.

Zahraničie: Kedy polícia môže odobrať vodičák

V pravidlách pre odobratie vodičského oprávnenia sú medzi krajinami EÚ rozdiely. Pozreli sme sa detailnejšie na to, kedy slovenskému motoristovi v zahraničí skutočne hrozí, že mu policajti môžu...

Odporcovia nového zákona považujú zníženie rýchlosti za čisté výpalníctvo, nakoľko polícia chce od vodičov iba inkasovať pokuty. A môžu mať pravdu, nakoľko premiér Édouard Philippe chce peniaze z pokút použiť na podporu pozostalých po obetiach nehôd. Automobilové kluby a združenia zas upozorňujú, že za zvýšenú nehodovosť nemožno považovať iba rýchlosť. Namiesto toho je potrebné analyzovať každý nehodový úsek, nájsť skutočnú príčinu nehôd a následne prijať konkrétne opatrenia.

Pokuty môžu byť likvidačné

V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pokutu už môžete dostať aj v zahraničí a dokonca vám môže polícia odňať vodičské oprávnenie na svojom území. A podľa sadzobníka Národného úradu pre automatizované spracovanie priestupkov (ANTAI) pokuty za rýchlosť vo Francúzsku naozaj nie sú nízke. Vo Francúzsku sú pokuty odstupňované do piatich tried, pričom výška sankcie sa odvíja nielen od závažnosti, ale aj od recidívy, čiže opakovaného porušovania predpisov. V každej triede je okrem finančného rozpätia uvedená aj paušálna sankcia, čiže najčastejšie udeľovaná pokuta. Vzhľadom na výšku pokút preto na vidieckych cestách rozhodne odporúčame zložiť nohu z plynu, pretože možu vyústiť až do konfiškácie vozidla.

Prehľad pokút 2 fotografie v galérii Prehľad pokút Zdroj: ANAI

Horúce debaty aj v Nemecku

Rýchlosť podľa nejedného ekologického aktivistu súvisí so zvýšeným znečisťovaním ovzdušia. A keďže Nemecko s najväčšou pravdepodobnosťou nesplní svoje klimatické ciele, prišla tamojšia Strana zelených s extrémnym nápadom.

Ako sa Michael Haberland z automobilového klubu Mobil in Deutschland dozvedel z politických kruhov, návrhy sú skutočne radikálne. Zelení totiž požadujú plošné obmedzenie rýchlosti na 80 km/h, a to aj na diaľniciach. Okrem toho navrhujú všeobecný zákaz používania vozidiel počas 26 víkendov v roku. „Týmto by sme prakticky úplne odstránili individuálnu mobilitu v Nemecku,“ povedal pre Focus Online.

Vybrzďovanie: Najhorší manéver vodičov u nás

Mnohí vodiči si z rôznych dôvodov myslia, že majú na ceste osobitné práva a neváhajú ich vymáhať akýmkoľvek spôsobom. Aj vybrzďovaním. To však môže mať katastrofálne následky, najmä, ak sa stane...

My len dodáme, že zelení si v súvislosti s rýchlosťou zabudli uvedomiť jednu zásadnú vec. Dôležitým faktorom pri znečistení ovzdušia nie je ani tak rýchlosť, ako skôr plynulosť premávky. V mestách totiž autá určite nejazdia rýchlo, zato obvykle stoja v nekonečných kolónach. Sme presvedčení, že desať áut, ktoré stoja v kolóne v meste, vypustí do ovzdušia oveľa viac škodlivých plynov než desať áut, ktoré po diaľnici prehrmia rýchlosťou 130 km/h a viac.


Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×