Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na motorke v Ázii: Budíček so samopalom

Partia okolo Mareka Slobodníka sa opäť posúva ďalej. Tentokrát už chalanov čaká aj poriadne stúpanie, ktoré preverí ich techniku. Zvládne to vôbec?
37 1 príspevok 07.07.2018 / Redakcia AUTO BILD

Ráno sa prebúdzame pri krásnej rieke s neuveriteľným výhľadom. V noci sme ani nevedeli kde sme. S východom slnka zisťujeme, že tie podstavce sú podobné ako tie vo Váránasí pri Gange... Čiže sme spali na pohrebisku, spal som ako zabitý! Tento deň odchádzame z Nepálu, trocha mi je smutno, ľudia tam boli skvelí, všade naokolo boli hory.

V Dillí bol otrasný smog 37 fotografií v galérii V Dillí bol otrasný smog Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Hneď za hranicami, keď vidím tony odpadkov, premýšľam, či sa mi chce opäť vracať do Indie. Na jednej strane sa teším do Kašmíru, na druhú stranu sa mi vôbec nechce predierať hustou premávkou a najväčší strach mám z hlavného mesta. Napokon všetky obavy pominuli a v Dillí na Slovensko-českej ambasáde trávime dve noci. Dobre sme sa tu zregenerovali, Zdeněk, náš kameraman, konečne stihol postrihať klip ku pesničke, ktorú sme spolu s Marekom Duranským zložili a nahrali už na začiatku cesty v Kerale.

Selfie mánia a znečistenie

Výsledok stojí za to! Mne sa vo veľkomeste najviac páčili fresh lime sódy ktoré sa dajú kúpiť všade popri ceste, je to tá najlepšia kombinácia sódy, limetiek a cukru. Treba si dať ale pozor a vždy predávajúceho upozorniť aby vám do limonády nenasypal soľ. To je ich špecialita, nechápem, ako sa to dá piť.

Fresh Lime sóda 37 fotografií v galérii Fresh Lime sóda Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Dva dni nám stačili na oddych a je čas ísť, tlačia nás termíny víz, permitov a Vojtovho ešte nenarodeného Čeňka. Ideme smer Džammú a Kašmír, čo je podľa mňa ten najzaujímavejší štát v Indii. Najprv sa ale musíme predrať neskutočným smogom, ktorý Dillí produkuje.

Nevidíme na viac ako 300 metrov. Neskutočné, ale nič iné sa od mesta, ktoré je najšpinavšie na svete, asi ani nedalo čakať. Konečne stúpame do hôr a vidíme slnko! S nadmorskou výškou stúpa aj náš počet opráv, ktoré začali odpadnutým výfukom na Maluchu, prasknutým ráfikom na kolese, cez odpadnuté obloženie bŕzd na Trabante, či prasknutým valcom a podobne. Pomaly sa mi začína zdať, že nič iné nerobíme, iba opravujeme, našťastie Jawa drží...

Bolo treba pozvárať výfuk na Maluchu 37 fotografií v galérii Bolo treba pozvárať výfuk na Maluchu Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Trochu horšie však začínam znášať počasie, celkom som si zvykol na 40 stupňov v tieni a jazdu v sandáloch a krátkych gatiach, zrazu mi je zima a tak mením svoj outfit. Najviac mi pomohla super deka, ktorú sme kúpili ešte pred Dillí. Zo začiatku som ju nechcel, no pomaly mi prirástla k srdcu. Teraz v nej spím, jazdím, proste žijem s ňou! Dokonca keď sa do nej celý zabalím som neviditeľný a mám na chvíľku pokoj od každodenných otázok, odkiaľ som a či si spravím selfie.

Na motorke po Nepále: Konečne aj vo vzduchu!

Marek Slobodník so svojimi druhmi opustili horúcu Indiu a vydávajú sa na strechu sveta. Čoskoro ich čakajú dychberúce nadmorské výšky, ešte predtým však musia prekonať inú cestu. Vitajte v Nepále!

Lukáš si minule počítal, na koľkých selfíčkach skončíme za deň, no a pri čísle 200 prestal počítať. Je to šialené a nevieme si na to zvyknúť. Na večer v meste Tatapani by som si vedel zvyknúť rýchlo, sú tu teplé sírne pramene a my sa močíme do noci ako nejaké opice, najmä Vojta, ktorý má opäť, tak ako aj na minulej ceste, svrab a práve síra pomáha pri jeho liečbe.

Dobrá rada nad zlato

Ešte nie sme vysoko, možno tak 1500 m.n.m. v meste Mandi, kde sa stretávame so Slovákmi, ktorí na Lade brázdia svetom a práve sa vrátili zo skutočných hôr. Dávajú nám super rady a jednu naozaj dôležitú. Ďalej cez Manali do Lehu sa nedostaneme, potrebujeme permit, ktorý síce vydávajú online a je obmedzený 500 autami na deň, no okrem neho potrebujeme aj eko potvrdenie, čo je prúser.

Stretnutie s Lada svetom 37 fotografií v galérii Stretnutie s Lada svetom Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Na autá staršie ako 10 rokov ho nevydávajú a naše šunky majú od 40 po 60 rokov. Jediná možnosť je celú túto plánovanú trasu cez Kašmír ísť zo severu na juh, čiže naopak ako sme chceli. Má to dve výhody, uvidíme dom Dalajlámu v Dharmšále a stúpanie nebude tak drsné, čiže sa stihneme aklimatizovať, horšie je že nám pribudnú kilometre a možno nebudeme stíhať naše termíny víz.

Do Kašmíru vstupujeme teda severom cez mestečko Džammú blízko Pakistanských hraníc. Tento štát je naozaj úplne iný ako všetky ostatné v Indii, v ktorých sme boli. Je tu kopec vojakov, vlastne tí indickí vojaci sú všade. Miestni ich nemajú radi a tak isto nemajú radi Indov a skôr sú priklonení k Pakistanu. No najradšej by boli, kebyže sú samostatný ako napríklad Nepál. Ak sa im to podarí, tak si myslím, že by išli podobnou cestou a lákali by turistov na krásu, ktorá tu je.

Super deka z Indie 37 fotografií v galérii Super deka z Indie Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Okrem iného, vôbec tu nefungujú indické SIM karty a samozrejme ani tie slovenské. Do Kašmíru potrebujete ich miestne a internet je tak biedny že vlastne ani nie je. Vybaviť si miestnu kartu je robota tak na pol dňa, nám našťastie chalani s Ladou jednu darovali a tak sme aspoň trocha v spojení so svetom a našimi láskami doma.

Na motorke cez Indiu: Veľký útek pred políciou

Slovák Marek Slobodník sa so svojou partiou dobrodruhov vydáva na dlhú cestu. Tentokrát sa snažili opustiť Indiu a zavítať do chladnejšieho Nepálu. Ani tentokrát však všetko nebolo úplne bez...

To že internet nemáme vôbec nevadí, aspoň viac komunikujeme medzi sebou a napríklad ja s Lukášom stále hráme šachy. Prekvapilo ma, aký je dobrý. Zatiaľ som raz remízoval, raz vyhral a štyri krát prehral, musím sa zlepšiť, hráme o šachovnicu, kto vyhrá viac hier, berie si ju na konci expedície domov.

Budíček so samopalom

Zajtra je deň D a my vystúpame nad 3500 m.n.m., to bude taký malý tréning. Našiel som krásnu lúčku, čiže sa môžeme vyspať do ružova a zajtra ísť na plný plyn! To som si teda myslel, no žiadne ružové spanie to nebolo, v noci o 1:00 na mňa zasvieti čelovka a ja jediné čo vidím je samopal, obzriem sa doprava a vidím ďalší samopal, niekto na mňa kričí, vstávaj, vstávaj.

Stúpanie do snehu a ľadu 37 fotografií v galérii Stúpanie do snehu a ľadu Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

To som teda nechcel, lebo som spal v mojej super deke a bol som úplne nahý. Neskôr, keď na mňa ten muž prestal svietiť, tak som si všimol, že je to vojak a pri autách sú ďalší desiati vojaci a robia si selfíčka, uf uľavilo sa mi. Niekto na nás zavolal vojakov, pravdepodobne majiteľ lúky, ktorý mal strach, že sme teroristi.

No zostať sme tam nemohli a tak v noci v sprievode vojakov sa presúvame 3 km ďalej na inú lúku, kde sa s nami všetci pofotia a ideme spokojne do spacákov, niekto do deky. Ráno ma budí hlas Dana ktorý vraví, asi bude pršať, pozriem na oblohu a totálne rýchlo sa začínam baliť. Prší celý deň a my stúpame po najrozbitejšej ceste niekde do neba.

Jazda až do mesta Leh, ktoré je silno tibetské 37 fotografií v galérii Jazda až do mesta Leh, ktoré je silno tibetské Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Moje oblečenie do zimy je nepremokavé, no po celom dni som aj tak mokrý a vonkajšia teplota 10 stupňov mi nerobí dobre. Snívam o neznesiteľnom teple spred týždňa. Už nikdy nebudem nadávať na teplo!!! Stúpanie je pre nás trápenie, respektíve pre Mareka a Lukáša, ktorý sedia v Trabante menom Babu.

Trabantu dochádza dych

Najprv sme si mysleli, že Marek nevie pracovať so spojkou a preto mu to stále zdochýňa, neskôr zisťujeme, že auto, teda Trabant nemá výkon. A vieme aj prečo. Teda aspoň si to myslíme. Výfuk tesne za prvým tlmičom (výmenníkom) je úplne dobúchaný a stlačený, to pre výkon dvojtaktného motora dobré nie je.

Oprava kolesa na Maluchu 37 fotografií v galérii Oprava kolesa na Maluchu Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Doslova sme sa pretlačili na 3500 m.n.m. Tam nás prekvapí kopec turistov a najmä sneh pri ktorom sa fotia. Dokonca je tu požičovňa sánok a za pár drobných vás prevezú aj na snežnom skútri. My sme sa len sánkovali. Myslím, že je celkom cool sánkovať sa v lete a ešte k tomu v Indii.

Pre mňa sú ale zaujímavejší pastieri oviec, ktorí vydávajú najpodivnejšie zvuky rôznych vtákov aké som kedy počul človeka vylúdiť. Zdá sa, že každý zvuk niečo znamená a tá ovca naň inak reaguje. Niečo podobné sme robili aj my s ocom na hubách, keď som bol malý a nevedeli sme sa nájsť. Tiež sme napodobňovali piskot jedného vtáčika, ale oproti týmto borcom to bolo úplne jednoduchý level, ktorý ale fungoval.

Jazda až do mesta Leh, ktoré je silno tibetské 37 fotografií v galérii Jazda až do mesta Leh, ktoré je silno tibetské Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Neviem či som vôbec spomínal, no stále jazdíme na ľavej strane, čiže naopak ako doma, celkom som na to zvyknutý z minulých ciest. Čo je zaujímavé, blinker smerovky napravo sa používa v celom svete rovnako. Keď vám vodič pred vami dá takéto znamenie, znamená to, že ho môžete predbehnúť, nezáleží teda či sa jazdí naľavo a či napravo, proste pravý blinker vždy signalizuje, "predbehni ma".

Marek Slobodník v Indii: Z Kochi ďalej na sever

Slovák Marek Slobodník sa so svojou partiou dobrodruhov vydáva na dlhú cestu. Najskôr treba po týždňoch čakania opustiť Kochi a vydať sa smerom na sever Indie.

Náš najväčší test je prejsť cez 4100 m.n.m. z priduseným Trabantom, ktorý potrebuje urgentnú opravu výfuku. Ak tento kopec prejdeme, tak sa dostaneme do mesta Leh a dáme všetko do poriadku. Máme šťastie, ako vždy, stúpanie nebolo tak strmé ako do 3500 metrov a hlavne cesta bola asfaltová vo veľmi dobrom stave.

Kamionista 37 fotografií v galérii Kamionista Zdroj: Marek Duranský/ Vojtech Duchoslav

Leh je krásne mesto, úplne "tibetské" buddhistické. Skoro som zabudol, Džammú a Kašmír je zmes troch náboženstiev. Zo začiatku sme prechádzali hinduistickou oblasťou, ktorá sa neskôr zmenila na silne moslimskú no a teraz sme bližšie pri Buddhovi. Žiaľ pre minimum času si toto mesto nemôžeme užiť a tak si rozdeľujeme úlohy. Tá najdôležitejšia je na Marekovi a Honzovi, musia opraviť výfuk, aby sme prešli posledný prejazd, ktorý je vyšší ako 5000 metrov. Držte palce, ak sa nám to podarí, tak pokračujeme do Pakistanu!

Marek


Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×