Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.
39 1 príspevok 22.06.2018 / Marek Pokrývka

Športovo-úžitková mánia zasiahla viacero automobilových tried. Asi najvýraznejší posun nastal v segmente B, ktorý ešte nedávno zažíval hegemóniu hatchbackov. Dnes obsahuje plejádu zvýšených modelov s aspoň troškou terénnych ambícii. Popularita takýchto vozidiel prudko rastie, čo nemohol odignorovať ani Ford. Preto vyvinul globálny typ EcoSport.

Ford EcoSport sme preverili vo verzii Titanium 1.0 EcoBoost 39 fotografií v galérii Ford EcoSport sme preverili vo verzii Titanium 1.0 EcoBoost Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo technicky spriaznené s typom Fiesta debutovalo pôvodne ešte v prvej polovici roka 2012, Modrý ovál ho odhalil na pekinskom autosalóne. Prioritne ho potom uvádzal na rozvojových trhoch. Spojené štáty americké museli spolu s európskymi štátmi počkať, pričom uvedeniu predchádzal facelift. Omladený model sa v ostatných mesiacoch začal predávať aj u nás. Pozvali sme ho preto na redakčný test, na ktorý dorazil model Titanium s motorom 1.0 EcoBoost a manuálom.

Mohutná karoséria na malých kolesách

Už pri pôvodnej premiére vzbudil Ford EcoSport pozornosť svojím vzhľadom. Dizajnéri mu totiž dali skromný pôdorys a netradične vysokú karosériu, čoho výsledkom sú zvláštne pôsobiace proporcie. SUV disponuje krátkym „čumákom“ pripomínajúcim plemeno buldočkov, mohutnou maskou chladiča, takmer úplne zvislou zadnou časťou a mohutnými oblúkmi blatníkov.

Šestnásťpalcové disky kolies pôsobia na B-SUV až komicky 39 fotografií v galérii Šestnásťpalcové disky kolies pôsobia na B-SUV až komicky Zdroj: Marek Pokrývka

Negatívom tohto riešenia je komický pomer kolies k plechovým plochám. V našom prípade šlo o 16-palcové ráfiky, opticky však pôsobili omnoho menšie. Ani najväčšie ponúkané osemnástky sa nezdajú byť veľké. Navonok pôsobí vozidlo ako Fiesta na steroidoch, ktorá si však omylom obula príliš malé topánky. Tento štýl vyvolal mnohé kontroverzné reakcie.

Ford modernizuje EcoSport aj pre Európu

Vozidlo dostalo verziu ST Line so športovejším bodykitom, nový 1,5-litrový diesel EcoBlue s výkonom 92 kW (125 k) a pohon AWD.

Stavba karosérie však prináša aj plusy. Napriek nie práve hviezdnej dĺžke poskytuje kabína dostatok priestoru na hlavu a vpredu taktiež na nohy, vzadu je to v pozdĺžnom smere trochu horšie. Konfekčných 180 centimetrov je viac-menej hraničnou výškou. Príslušnosť k segmentu B-SUV prezrádza aj šírka, s triom dospelých ľudí vzadu veľmi rátať netreba.

Unikátom sú vľavo uchytené dvere batožinového priestoru 39 fotografií v galérii Unikátom sú vľavo uchytené dvere batožinového priestoru Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor možno označiť za slabinu. Skrýva sa za piatymi dverami, ktoré sa otvárajú netradične do strany. Občas sa to môže zísť. Frekventovanejšou situáciou však je opak, kedy na manipuláciu s dverami nezostane dosť miesta. V našom prípade navyše trochu vŕzgali. Kufor disponuje objemom 333 litrov, čo je dnes podpriemerná hodnota. V prípade sklopenia zadných operadiel však číslom 1 238 l naopak väčšinu konkurencie prekonáva.

Architektúrou interiéru evokuje Fiestu

V interiéri typu EcoSport sa sedí prekvapujúco vysoko, v tomto smere sa drobec pokojne môže rovnať s podstatne väčšími zástupcami športovo-úžitkovej kategórie. Dobrému výhľadu spoza volantu však trochu bráni predný stĺpik. Je dosť mohutný a v spodnej časti rozdelený, pričom trojuholníkové okienko v ňom ktovieako funkčné nie je. Ide skôr o vec dizajnu.

Interiér v mnohom pripomína spriaznený hatchback Fiesta 39 fotografií v galérii Interiér v mnohom pripomína spriaznený hatchback Fiesta Zdroj: Marek Pokrývka

Samotné sedadlá by mohli mať výraznejšie bočné vedenie, no potešili nás slušnou dĺžkou podsedáku vzadu. Z hľadiska pohodlia je na tom Fiesta o štipku lepšie. Na tohto príbuzného sme si počas testu SUV spomenuli viackrát, základná architektúra interiéru je totiž spoločná. Reálne je však väčšina dielcov aspoň trochu odlišná. Ide napríklad o prístrojový panel, ale tiež volant.

Spoločným prvkom dvojica automobilov Ford je multimediálny systém Sync 3, ktorý v našom prípade disponoval 6,5-palcovým displejom. K jeho funkčnosti či hlasovému ovládaniu nemáme výhrady. Páčili sa nám dva ľahko dostupné USB porty, pod ktorými sa nachádza naoko malý priečinok. Opriete doň však aj veľký smartfón. Odkladacie priestory sú vo všeobecnosti priemerné, rovnako možno hodnotiť použité materiály. Vo vnútri sa nachádza viacero lacno pôsobiacich plastov.

Triedny štandard v podaní EcoBoostu

Stále rozšírenejším štandardom v rámci kategórie B-SUV je prepĺňaný litrový trojvalec spaľujúci benzín. EcoSport v tomto smere nie je výnimkou, disponuje oceneniami ovenčeným agregátom EcoBoost. Dostupný je v dvoch naladeniach. Pri vyhotovení ST Line možno siahnuť po verzii dosahujúcej 103 kW (140 k), pri ostatných úrovniach ponúka výkon 92 kW (125 k).

Ľahkému SUV dáva turbomotor príjemne pružný charakter 39 fotografií v galérii Ľahkému SUV dáva turbomotor príjemne pružný charakter Zdroj: Marek Pokrývka

Tento motor veľmi dobre poznáme. V malom svalovcovi nás prekvapil vibráciami na voľnobehu, ktoré Ford pri iných modeloch úspešne potlačil. Pri jazde sa však neobjavujú. Benzín pracuje príjemne ticho a posádku neruší, akurát pod väčšou záťažou sa ozve typickým zvukom.

Keďže pohotovostná hmotnosť automobilu dosahuje aj s vodičom iba 1 280 kilogramov, daná porcia výkonu mu dáva slušný elán. Pocitovo sme vôbec nemali pocit podvyživenej techniky. Trojvalcová pohonná jednotka pružne reaguje v širokom rozmedzí otáčok, aj keď objektívne nedáva SUV ktovieaký akceleračný talent. Dosiahnutie stovky trvá až 12,7 sekundy. Motor dobre spolupracuje s presnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, poháňané boli v našom prípade iba predné kolesá.

Prepĺňaný litrový trojvalec nás ani tentokrát nesklamal 39 fotografií v galérii Prepĺňaný litrový trojvalec nás ani tentokrát nesklamal Zdroj: Marek Pokrývka

Prítomnosť mechanickej skrine prospela aj spotrebe, sklamanie z nedávneho testu Fiesty vybavenej automatom sa nekonalo. EcoBoost nás dokonca príjemne prekvapil na diaľnici. Vzhľadom na jeho proporcie a súvisiacu čelnú plochu sme nečakali, že presuny po autostráde zvládne za 6,4-litrový priemer. Spokojní sme boli tiež s mestským výsledkom 7,2 l/100 km. Na vidieku sa živý trojvalec dostali tesne k piatim litrom, čo je fajn.

Dobre naladený pohodlný podvozok

Okrem apetítu benzínového motora v nás nadpriemerne vysoká stavba tohto B-SUV vyvolávala aj obavy týkajúce sa jazdných vlastností. Prvé kilometre ich pomerne rýchlo rozptýlili. V zákrutách síce náklony karosérie nie sú vozidlu celkom cudzie, ale vzhľadom na jeho proporcie ich veľmi dobre drží na uzde. Žiadneho rozkývaného želé sa netreba báť.

Na šestnásťpalcových kolesách je SUV pomerne komfortné 39 fotografií v galérii Na šestnásťpalcových kolesách je SUV pomerne komfortné Zdroj: Marek Pokrývka

EcoSport nie je taký prirodzene zábavný ako Fiesta, no taktiež dokáže celkom dobre podržať jazdnú stopu. Akurát nedotáčavosť sa dostaví o niečo skôr. V rámci segmentu sú schopnosti auta slušné, oceniť možno dobre nastavené riadenie. Príjemne prekvapení sme boli z brzdového systému. Na zadnej náprave je použité iba bubnové ústrojenstvo, napriek tomu nemožno hovoriť o nejakom hendikepe. Prudké spomaľovanie nerobí ľahkému vozidlu žiaden problém.

Test Ford Fiesta: Radosť v malom balení

Vo svojej siedmej generácii nás populárny hatchback oslovil vybavením i jazdnými vlastnosťami. Ako najväčší problém vidíme cenu.

Príbuznému hatchbacku sa SUV síce svojím charakterom nevyrovná, ale komfortom ho prekoná. Nami testované vozidlo disponovalo 16-palcovými kolesami s obutím 205/60 R16. Vďaka vysokému profilu pneumatík podvozok sa mnohé nerovnosti podarilo slušne odfiltrovať, zabrať mu dala až séria hrboľov. Jednoduchá zadná náprava však občas v zákrute odskakuje. Z dôvodu pohodlia by sme z ťažších 17- či 18-palcových kolies mali obavy, aj keď opticky by boli jednoznačne prínosom.

Reálna základná cena je zhruba 15-tisíc

EcoSport nesie v našich končinách štandardnú minimálnu cenu necelých 17-tisíc, importér však na vozidlo ponúka bonus vo výške 2 000 až 2 700 eur platný pre všetky verzie. Reálne tak základ stojí 14 990 eur. V tejto cene dostane zákazník litrový prepĺňaný trojvalec s výkonom 92 kW (125 k) a úroveň Trend, nami skúšaný variant Titanium stojí 18 490 eur po odrátaní spomínanej zľavy.

Štartuje sa tlačidlom, zámky však treba ovládať cez kľúč 39 fotografií v galérii Štartuje sa tlačidlom, zámky však treba ovládať cez kľúč Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný exemplár disponoval niekoľkými opciami, nešlo však o žiadne mastné veci za tisíce eur. Extra financie pridali okrem metalického laku zatmavené zadné okná, elektricky sklopné spätné zrkadlá a parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie. Výsledkom bola cena 19 740 eur. V rámci daných súperov ide o príjemnú čiastku, v tomto vybavení pritom vďaka integrovaniu zrkadlenia aplikácie Waze do rozhrania Android Auto v podstate nechýba ani navigačný systém.

Plusové body zbiera podvozok i motor

Finančne je na tom EcoSport o poznanie lepšie než Fiesta, pri ktorej sme cenovú politiku v nedávnom teste museli podrobiť kritike. Najmenšie SUV americkej značky je z tohto hľadiska konkurencieschopnejšie. Aj vďaka opticky malým kolesám má síce kontroverzný dizajn a svojím vnútorným priestorom práve neohúri, no pripisuje si tiež viacero pozitív.

Dizajn je vecou vkusu, no technicky je EcoSport dobré auto 39 fotografií v galérii Dizajn je vecou vkusu, no technicky je EcoSport dobré auto Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo disponuje v prvom rade dobrým podvozkom, ktorý pri šestnásťpalcových kolesách dobre filtruje nerovnosti. Plusové body zbiera aj riadenie či brzdový systém. Ford sa môže pochváliť tiež svojím motorom. Na litrový trojvalec EcoBoost sa budú nepochybne mnohí pozerať cez prsty, ale ľahký automobil je s ním príjemne pružný a napriek svojej vysokej stavbe dosahuje slušnú spotrebu. Po technickej stránke mu teda toho nemožno veľa vyčítať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
92 kW/125 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
170 Nm
pri otáčkach
1 400-5 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 096 mm
Šírka
1 765 mm
Výška
1 713 mm
Rázvor náprav
2 519 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 205 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 280 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
1 730 kg
Objem batožinového priestoru
333/1 238 l
Objem palivovej nádrže
52 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
119 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 990 €
Základná cena verzie
od 18 490 €
Cena testovaného exemplára
19 740 €

Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×