Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW X5: So štipkou génov od Rolls-Royce

Štvrté vydanie nemeckého automobilu prináša viacero nových interiérových prvkov, od uvedenia bude k dispozícii so štyrmi motormi.
34 12 príspevkov 07.06.2018 / Marek Pokrývka

Bavorská ofenzíva na športovo-úžitkové územie naberá na obrátkach. V polovici februára predstavilo BMW druhú generáciu typu X4, ktorá vychádza z vlani predstavenej iks-trojky. Počas minulého roka debutovala aj dynamicky štylizovaná dvojka postavená zasa na základe jednotky. Okrem toho sa schyľuje k debutu obra X7, jeho sériovú formu už firma načrtla. A do toho všetkého prichádza nástupca vôbec prvého vozidla tohto razenia z Mníchova označeného číslom päť.

BMW predstavilo už štvrtú generáciu veľkého typu X5 34 fotografií v galérii BMW predstavilo už štvrtú generáciu veľkého typu X5 Zdroj: BMW

Príchod v poradí štvrtého vydania BMW X5 bol očakávanou udalosťou. Automobilka pred dvomi týždňami zverejnila video z testovania, ktoré sme považovali za začiatok mediálnej kampane na uvedenie dôležitého SUV. Nakoniec sa žiadne ďalšie diely nekonali. Premiéra prišla po rozsiahlom úniku materiálov, ktoré vo veľkej miere potvrdili predpoklady.

Obrovské ľadvinky a dvojmetrová šírka

Len pred týždňom sme priniesli video od našich nemeckých kolegov, ktorého súčasťou boli vizualizácie vozidla. Nakoniec sa trafili veľmi presne. Novinka pripomína mnohými rysmi svojho menšieho súrodenca, ale niektoré prvky evokujú skôr opačnú stranu portfólia. Ide najmä o ostro tvarované laserové svetlomety a masku chladiča. Jej tradičné ľadvinky sú obrovské vďaka výraznému natiahnutiu vo vertikálnom smere, navyše ich prepája pochrómovaný dielec.

Na karosérii nemôže chýbať odvetrávanie predných blatníkov, zaujímavým detailom je krivka na zadných dverách. Vzadu upúta okrem strešného spojlera a elegantných koncových svetiel najmä duo nadrozmerných výfukových koncoviek. Veľké môžu byť aj kolesá, paleta obsahuje okrem základných osemnástok viaceré ďalšie exempláre a priemer siaha až po dvadsaťdva palcov. Takéto veľké valce ponúka verzia M Sport. Okrem nej je v ponuke aj variant xLine, ktorý prináša terénny štýl.

Najväčší nárast zaznamenala šírka karosérie tohto SUV 34 fotografií v galérii Najväčší nárast zaznamenala šírka karosérie tohto SUV Zdroj: BMW

Oproti predchodcovi je nové BMW X5 opäť o niečo väčšie. Rázvor narástol na 2 975 milimetrov, celková dĺžka dosahuje 4 922 mm. Svalnaté ramená es-ú-véčka merajú na šírku o kúsok viac než dva metre. Strecha mierne klesla, jej výška od vozovky je 1 745 milimetrov. Hmotnosť sa nijak zásadne nehýbala, základné vyhotovenie by malo podľa štandardu EÚ vážiť 2 135 kilogramov.

Nový panel klimatizácie i prístrojová doska

Vďaka väčším exteriérovým rozmerom má byť v kabíne luxusného SUV viac priestoru. Napriek očakávanému príchodu typu X7 zostáva opcia tretieho radu sedadiel zachovaná aj v jeho menšom príbuznom, štandardom je päťmiestna konfigurácia. V tomto prípade má batožinový priestor objem 645 až 1 860 litrov. Dvojdielne piate dvere sú zachované, ich elektrické ovládanie reagujúce na gestá dnes už asi nikoho neprekvapí.

Test BMW X3: Naozaj je to len trojka?

Bavorská novinka prerastá formát kompaktného SUV, do vyšších sfér zabŕda okrem rozmerov aj množstvom vybavenia či svojimi cenami.

Kokpit využíva známy volant a niektoré ďalšie komponenty. No zároveň prináša viacero nových interiérových prvkov, napríklad volič riadiacej páky a tlačidlový modul okolo neho združujúci mnohé ovládače. Doposiaľ nevídanú formu má panel klimatizácie s drobnými displejmi medzi výduchmi. Štandardom je dvojica 12,3-palcových obrazoviek, pričom panel nahrádzajúci štandardnú prístrojovú dosku disponuje sviežou grafikou a rozšírenou funkčnosťou. BMW ho volá Live Cockpit Professional.

Zaujímavým riešením je integrácia ovládania klimatizácie 34 fotografií v galérii Zaujímavým riešením je integrácia ovládania klimatizácie Zdroj: BMW

Bavor ponúkne aj väčší projekčný head-up displej, masážne sedadlá, početné on-line funkcie, priestorové ozvučenie Bowers & Wilkins či kamerovú sústavu vytvárajúcu trojrozmerný obraz okolia. Úplnou samozrejmosťou je množstvo asistentov, vrátane systémov umožňujúcich čiastočne autonómnu jazdu. Zaujímavým prvkom je podsvietená panoramatická strecha imitujúca hviezdy na nočnej oblohe. SUV teda prichádza aj so štipkou génov od dcérskej značky Rolls-Royce, aj keď technológia je celkom odlišná.

Úvodná ponuka od 265 do 462 konských síl

Základom štvrtej generácie typu X5 je architektúra CLAR, na ktorej stojí aj aktuálna vlajková loď značky. SUV využíva vpredu dvojité lichobežníkové zavesenie a päťprvkovú zadnú os. Štandardne ponúka adaptívne tlmiče, zákazníci si môžu k tomu zvoliť aj vzduchové pruženie umožňujúce reguláciu svetlej výšky rozmedzí 40 mm. Nechýbajú aktívne stabilizátory ani riadenie zadných kolies.

Za obrovským grilom budú spočiatku pracovať štyri motory 34 fotografií v galérii Za obrovským grilom budú spočiatku pracovať štyri motory Zdroj: BMW

Nemecký automobil bude od uvedenia k dispozícii so štyrmi motormi. Spoločným rysom je osemstupňový automat a pohon oboch náprav preferujúci zadnú os disponujúcu elektronickou uzávierkou diferenciálu. Základom má byť model xDrive40i s trojlitrovým šesťvalcom dosahujúcim maximálny výkon 250 kW (340 k) a krútiaci moment 450 Nm, ktorý zhltne stovku za 5,5 sekundy a dosiahne 243 km/h.

O stupeň vyššie sa postaví zážihový variant označený päťdesiatkou. Jeho srdcom je osemvalec s objemom 4,4 litra, ktorý vďaka parametrom 340 kW (462 k) a 650 Nm zvládne zrýchlenie na 100 km/h už za 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Európski zákazníci však agregát V8 prekvapujúco nedostanú, aj keď spĺňa emisnú normu EU6d-TEMP.

Bavori ponúknu pre typ X5 aj špeciálny terénny balík 34 fotografií v galérii Bavori ponúknu pre typ X5 aj špeciálny terénny balík Zdroj: BMW

Naftovú ponuku bude reprezentovať variant xDrive30d produkujúci z trojlitrového šesťvalca výkon 195 kW (265 k) a krútiaci moment 620 Nm. Kilečko zdolá za 6,5 sekundy a dosiahne najviac 230 km/h. Súčasťou pilotného modelového balíka je aj variant M50d spadajúci pod rodinu M Performance. Ten disponuje známym štyrmi turbodúchadlami ovenčeným motorom produkujúcim najvyššie hodnoty 294 kW (400 k) a 760 Nm. Klasický šprint dáva za 5,2 sekundy a dosahuje elektronický limit 250 km/h.

Do palety časom pribudne aj svalovec X5 M

Paleta pohonných jednotiek bude časom nepochybne rozšírená. Stopercentne môžeme rátať s úsporne ladenými variantmi využívajúcimi štvorvalec, medzi ktoré sa zaradí aj plug-in hybrid. Istú budúcnosť má tiež svalnaté vyhotovenie X5 M produkujúce asi šesťsto koní. Výroba štvrtej generácie SUV má prebiehať v americkom Spartanburgu, do predaja príde v novembri.


Video
Najnovšie články
Najvtipnejšie video roka rúca internet: O čo ide?

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď mu polícia nechá odtiahnuť vozidlo. Ak sa tak stane vo Viedni, môže to poriadne narušiť rodinný...

Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×