Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Leon Xperience: Dokáže nahradiť Atecu?

Seat Leon Xperience je jedným z vozidiel s karosériou typu kombi, ktoré majú ambíciu zastať aj úlohu SUV. Môže byť zvýšený Španiel univerzálnejší než Ateca? Test poskytol jasnú odpoveď.
59 8 príspevkov 31.05.2018 / Filip Kadlečík

Variant Xperience patrí na vrchol potravinového reťazca v hierarchii modelovej rodiny Leon. Po jeho pravici síce úraduje aj športové prevedenie Leon Cupra, do kapusty si však nelezú. Doménou zvýšeného kombi by totiž mala byť univerzálnosť a schopnosti, ktoré z neho spravia predátora aj mimo kvalitného asfaltu.

V tejto konfigurácii vyzerá Leon snáď ešte lepšie než v bežných verziách 59 fotografií v galérii V tejto konfigurácii vyzerá Leon snáď ešte lepšie než v bežných verziách Zdroj: Filip Kadlečík

Zaujímalo nás, či sa tieto predpoklady prenesú aj do reality. Pohľad do cenníka verzie Xperience totiž prezradí, že za podobné peniaze môžete siahnuť aj po módnejšej Atece. Je voľba vysokého kombi rozumná, alebo ju časom oľutujete? Test nám poskytol jasnú odpoveď.

Ešte väčší magnetizmus

Páči sa vám bežný Leon ST? Potom vyhotovenie Xperience z hľadiska dizajnu určite oceníte. Španielovi off-roadová kúra prospela a množstvo plastov na ňom nevyzerá nepatrične. Práve naopak, s typickou oranžovou farbou laku karosérie je doslova na zjedenie. Štýlový dojem len podčiarkujú plne diódové predné i koncové svetlá, ktoré vznikali pod rukami španielskych inžinierov.

Leon je fešák aj zozadu, tam ho zdobia najmä plne diódové koncové svetlá 59 fotografií v galérii Leon je fešák aj zozadu, tam ho zdobia najmä plne diódové koncové svetlá Zdroj: Filip Kadlečík

Pri pohľade z profilu ako prvé rozhodne zaujmú neobyčajne veľké, až 18” disky kolies. O ich praktickom prínose sa dá diskutovať, ten estetický je však nepopierateľný. Okrem nich Leon zdobia aj typické ostré prelisy karosérie a jemne klesajúca línia strechy.

Zadná časť je pomerne jednoduchá, okrem efektných svetiel ponúka plastový nárazník s dvojicou výfukových koncoviek. Tie akoby obaľuje plechová ochrana podvozka, v skutočnosti však ide len plast, ktorý sa dá vidieť aj pri podobne koncipovaných automobiloch iných značiek. V každom prípade, Leon Xperience je poriadny fešák, ktorý sa nestratí na obchodnom stretnutí, ale ani zablatený hlboko v lese. Prirodzený magnetizmus modelovej rodiny Leon tu je ešte znásobený vkusnými doplnkami.

Kabína neprekvapí

Interiér sa od bežných zástupcov typu Leon výraznejšie neodlišuje. O rozdiely sa stará len kontrastné prešívanie sedadiel či volantu a niekoľko emblémov typických pre verziu Xperience. Inak však v podstate ide o starý dobrý Leon, ktorý poteší orientáciou palubovky na šoféra, množstvom hardvérových tlačidiel a príjemným volantom.

Interiér sa od bežného príliš neodlišuje, o rozdiely sa starajú najmä imidžové detaily 59 fotografií v galérii Interiér sa od bežného príliš neodlišuje, o rozdiely sa starajú najmä imidžové detaily Zdroj: Filip Kadlečík

Na zadných sedadlách je dostatok miesta aj pre dvojicu priemerne vysokých mužov, traja by si už vzájomne zavadzali. Batožinový priestor s kapacitou 587 litrov rozhodne poteší, na jeho praktickosti nič neubrala ani prítomnosť systému 4Drive. Zabúdať netreba na výborný adaptívny tempomat, ktorý sme detailne preverili už v minulosti. Možno by nezaškodilo, ak by Seat variant Xperience viac odlíšil aj v interiéri. Ide však o vec vkusu - nám sa takéto decentné vyhotovenie páčilo.

Kameň úrazu

Podstatne menej sa nám však páčil prejav podvozka automobilu, ktorý je zdvihnutý o 27 mm. Úprimne, Leon Xperience obutý na 18” diskoch je v mnohých situáciach väčší kostitras, než niektoré športové automobily. Toľko tvrdých rán, ako počas týždňa s Leonom, sme do chrbta nedostali poriadne dávno.

Zvýšená karoséria padne v teréne vhod, škoda len zvláštneho tvrdého ladenia podvozka 59 fotografií v galérii Zvýšená karoséria padne v teréne vhod, škoda len zvláštneho tvrdého ladenia podvozka Zdroj: Filip Kadlečík

Problémom pritom nie je samotné prekonávanie nerovností, po poľných cestách vie Xperience ísť krásne plavne, na asfalte je zasa príjemne suverénny. Problémom sú len výtlky či väčšie terénne nástrahy, s ktorými sa tlmiče vozidla v našom prípade jednoducho nedokázali vysporiadať.

My z toho do veľkej miery viníme najmä nevhodné obutie. Osemnástky tu boli už ďaleko za hranicou rozumného kompromisu medzi efektným vzhľadom a vyváženými jazdnými vlastnosťami. Áno, na asfalte aj vďaka nim štvorkolka držala ako pribitá, na jazdenie po cestách tu však človek siahne skôr po Cupre, no nie?

Na fotkách tak možno nevyzerajú, v skutočnosti však boli 19-nástky na aute veľké aj naživo 59 fotografií v galérii Na fotkách tak možno nevyzerajú, v skutočnosti však boli 19-nástky na aute veľké aj naživo Zdroj: Filip Kadlečík

Máme radi tuhé podvozky, tento však bol kvôli veľkej neodpruženej hmotnosti zliatinových ráfikov naozaj nepríjemný. Ak zvažujete kúpu Leonu Xperience, siahnite radšej po 17-palcových diskoch. Navyše, osemnástky kvôli nižšiemu profilu pneumatík nie sú praktické ani z hľadiska samotnej jazdy po teréne. Ako by vyzerali po rokoch používania, to si ani nechceme predstaviť.

Klasické TDI s DSG

Pod kapotou sa tu skrýva jeden z najklasickejších agregátov dnešnej doby, vznetový prepĺňaný štvorvalec 2.0 TDI ladený na 110 kW (150 k). Spriahnutý je so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá je taktiež obľúbenou voľbou dnešných vodičov. Ako dvojica jazdí?

Naftiak 2.0 TDI tu odvádza svoju typickú solídnu prácu 59 fotografií v galérii Naftiak 2.0 TDI tu odvádza svoju typickú solídnu prácu Zdroj: Filip Kadlečík

Na motore oceňujeme, že je pomerne úsporný. S priestranným kombi dokáže na vidieku jazdiť so spotrebou 4,7 litra, na diaľnici stúpne len na 6,4 l/100 km. V meste sa mu dýcha najhoršie, tam si totiž bez okoľkov vypýta aj 6,8 l/100 km. Priemer na úrovni 6,0 l/100 km vôbec nie je na zahodenie a nie je ani nemožné ho dosiahnuť.

Test Seat Leon ST: Keď v kolónach relaxujete

Seat Leon v našich končinách občas akoby žil v tieni väčšej Octavie a drahšieho Golfu. Je však táto pozícia zaslúžená? Toto kombi vás presvedčí o tom, že nie.

Samozrejme, ak budete z dvojlitra neustále ťahať všetky kone, počítať môžete aj s údajom atakujúcim hranicu 8,0 l/100 km. Výkon však nie je zadarmo a platí to aj v tomto prípade. Treba však povedať, že jazdiť s týmto automobilom “na spotrebu” nie je jednoduché. Pohon všetkých kolies 4Drive sa stará o parádne odpaly z miesta a vy si ich budete chcieť užívať čo najčastejšie.

Veľký batožinový priestor je jednou z najväčších devíz tohto typu 59 fotografií v galérii Veľký batožinový priestor je jednou z najväčších devíz tohto typu Zdroj: Filip Kadlečík

Menším zádrheľom je len vlažná reakcia na plynový pedál. Prevodovke z času na čas pod tlakom chvíľu trvá, kým si uvedomí, čo od nej vlastne potrebujete. Problematické je aj jemné rozbiehanie, ktoré TDI v kombinácii s DSG nie vždy zvládne úplne plynule. Inak sa tu však na pohonnú sústavu sťažovať nemožno, plní presne to, čo sa od nej očakáva. A niekedy ešte aj niečo navyše - napríklad na rozbahnených poľných cestách, kedy sa Xperience nebojí v zákrute vyhodiť zadkom.

Teritórium módneho SUV

Ceny modelu Leon Xperience aktuálne začínajú na úrovni 19 990 eur. Vtedy však môžete zabudnúť na pohon všetkých kolies, samočinnú prevodovku či vznetový agregát. Ak chcete siahnuť po takejto alternatíve, musíte za zvýšený Seat zaplatiť prinajmenšom 28 280 eur.

Test Seat Ateca: Španiel súci do boja

Prvé SUV katalánskej značky má vlastnú identitu, no v mnohom pripomína svojho nemeckého súrodenca. V čom sa nové modely odlišujú?

V našom prípade ešte automobil disponoval niekoľkými príplatkovými prvkami, ktoré jeho cenu navýšili na rovných 30 000 eur. To už je suma, ktorou Leon Xperience zasahuje do teritória dobre vybaveného SUV Ateca. Tam už si predátor svojej modelovej rodiny musí dať pozor na to, aby sa z neho nestala štvaná zver. Dokáže obhájiť svoju pozíciu?

Dokáže nahradiť Atecu?

Leon Xperience stojí na vrchole potravinového reťazca rodiny španielskych levov plným právom. Seat však už má v ponuke aj väčšieho dravca a tým je v tomto prípade Ateca. Vzhľadom na podobné ceny vozidiel by sme pravdepodobne neváhali a siahli práve po trendovom a populárnom SUV.

Leon zvláda nástrahy terénu i rozbahnené prostredie výborne, vodič si však svoje vytrpí kvôli veľkým kolesám 59 fotografií v galérii Leon zvláda nástrahy terénu i rozbahnené prostredie výborne, vodič si však svoje vytrpí kvôli veľkým kolesám Zdroj: Filip Kadlečík

Existujú však dôvody, prečo sa rozhodnúť pre Leon. Má podstatne väčší kufor, na cestách je suverénnejší a dokáže jazdiť efektívnejšie. Ak by ale našim zámerom pri jeho kúpe bolo mať automobil schopný jazdy v teréne, uprednostnili by sme spomínanú Atecu. Tá sa s nárokom na univerzálnosť vysporiada podstatne lepšie. Škoda, možno ak by nebolo prehnaných 18” diskov, verdikt by bol úplne opačný…

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 543 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 481 mm
Rázvor náprav
2 630 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 519 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 594 kg
Užitočná hmotnosť
521 kg
Celková hmotnosť
2 040 kg
Objem batožinového priestoru
587/1 470 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,7 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
134 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 28 280 €
Cena testovaného exemplára
30 000 €

Najnovšie články
Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny

Elektromobil stojaci na platforme MEB sa veľkosťou zmestí medzi typy Q5 a Q7, má výkon 300 kW (408 k) a na jedno nabitie má prejsť 400 kilometrov.

Audi predstavilo elektrické SUV e-tron

Česi odhalili detaily výkonnej novinky. Ukazujú disky a obutie s mierami 235/45 R20 či zadný nárazník, ktorý obsahuje dvojicu koncoviek výfuku.

Škoda Kodiaq RS: Striptíz SUV pokračuje

Rakúsko v súčasnosti testuje rýchlosť 140 km/h na dvoch úsekoch diaľnic. Ak sa projekt osvedčí, minister dopravy by chcel vyššiu rýchlosť zaviesť plošne...

Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×