Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

6 ekologických „kazítok“, ktoré trápia naše vozidlá

Čoraz prísnejšie požiadavky na spotrebu a najmä emisie nútia automobilky k rôznym riešeniam, ktorými by aspoň pri skúškach vyhoveli. V realite sú však tieto „vychytávky“ skôr nočnou morou.
1 69 príspevkov 30.05.2018 / Redakcia AUTO BILD

Diskusie o ekológii automobilov neustávajú a motoristická verejnosť sa rozdelila na dva tábory. Ten prvý zatracuje diesely a ich majiteľov posiela do horúcich pekiel, ten druhý nedá na diesel dopustiť a posiela majiteľov benzínov do pekiel nemenej horúcich. Výpočty, či viac bordelu do ovzdušia vypustí starý diesel alebo „ohľaduplný“ sused páliaci na dvore plastové fľaše, prenecháme odborníkom. A nemienime sa ani púšťať do debát, či viac problémov vzniká pri výrobe auta so spaľovacím motorom alebo batérií pre elektromobily.

Ilustračná snímka

Bez ohľadu na všetky „pre“ a „proti“ sa automobilky určitým riešeniam nevyhnú, ak chcú splniť čoraz prísnejšie a miestami nereálne požiadavky Európskej komisie na emisie a spotrebu. A tak do áut pribúdajú stále nové zariadenia, ktoré síce na papieri fungujú naozaj zázračne, v praxi sú však pre motoristu katastrofou. Zväčša finančnou. Označme ich slušnejším slovíčkom „kazítko“.

1. Filter pevných častíc

Tento diel je strašiakom majiteľa každého dieselu počnúc emisnou normou Euro 5. Majitelia benzínových áut, veľmi sa netešte, čoskoro prídu filtre pevných častíc aj do tých vašich. Kým funguje, je všetko v poriadku. Keď prestane, jeho oprava či výmena stojí nemalé peniaze, aj niekoľko tisíc eur, čo môže pri výmene okolo 150 000 km znamenať aj tretinovú hodnotu jazdeného auta. Nebudeme sa rozpisovať o filtri, nakoľko na túto tému sme už napísali viacero článkov, v ktorých sme rozoberali aj príčiny jeho porúch.

Filter pevných častíc: 7 častých príčin zlyhania

Filter pevných častíc je síce užitočný, no aj nenávidený a ohováraný diel. Málokto však vie, že jeho upchatie nemusí súvisieť s ním samotným, ale často indikuje problém s motorom.

2. Systém Stop&Start

Neexistuje azda žiadna iná funkcia, ktorá sa tak široko propaguje ako recept na nižšiu spotrebu a emisie ako práve systém stop&štart. A neexistuje žiadna, ktorá by motoristom viac liezla na nervy. Systém už nájdete prakticky v každom novom modeli, či už ide o štvorkolesovú nákupnú tašku alebo veľký cestný krížnik. Jeho jedinou úlohou je splniť normované meranie spotreby a znížiť emisie oxidu uhličitého.

Systém pri každom zastavení, napríklad, v križovatke, vypne motor a znova ho naštartuje po zošliapnutí spojky alebo pridaní plynu. Motor je najviac zaťažovaný najmä pri štartovaní a a táto technológia kladie obrovské nároky aj na akumulátor, štartér a najmä na ložiská kľukového hriadeľa. Hoci výrobcovia už prispôsobili batérie a štartéry zvýšenej zátaži, nevýhody systému štart&stop pretrvávajú. Nech nám nikto netvrdí, že mestskému autíčku nevadí, ak namiesto dvoch naštartovaní denne musí absolvovať 100 alebo viac. Čo s tým? Do povinných úkonov zaraďte vypnutie systému: nasadnúť, vypnúť S&S, zapnúť pásy, naštartovať a poďho na cesty.

Štart-stop systém: Čím kazí naše automobily?

Prakticky na každý komponent v aute sa nájde aspoň jeden mýtus. Systém štart-stop nie je výnimkou. Ten najrozšírenejší hovorí o rýchlejšom opotrebovaní motora. Je to pravda alebo nie?

3. Asistent radenia

Geniálny vynález, nad ktorým v redakcii len krútime hlavou a dôsledne ho ignorujeme. A každý skúsený vodič asi tiež. Nevedno, akým spôsobom systém vyhodnocuje situáciu. Ako inak by tento elektronický mudrlant mohol poradiť zaradenie piateho stupňa pri rýchlosti 40 km/h? Ťažko povedať, ale otáčky okamžite padnú kamsi na voľnobeh a pri potrebe zrýchliť sa autu veru nechce. Staré karburátorové motory by okamžite prešli na kockatý benzín a autá by začali skákať ako postrelené kozy. Prípadne by motor rovno „zdochol“.

Opakovane zdôrazňujeme, že nemôžete donekonečna podtáčať motor ani jazdiť na optimálnych otáčkach plus-mínus „DPH“. Každému motoru občas treba šliapnuť na krk a prefúknuť trubky. Podtáčanie motora totiž prináša nedokonalé spaľovanie, čo vedie k vyšším emisiám aj dymivosti. A pochopiteľne zvyšuje aj zaťaženie a opotrebovanie kľúčových dielov. Odporúčame ignorovať tohto asistenta, jazdiť podľa citu (ak ho máte) a nebáť sa vyšších otáčok.

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.

4. Dlhé intervaly výmeny oleja

Možno nejde ani tak o ekológiu ako skôr o snahu zapáčiť sa fleetovým zákazníkom. Je pravdou, že olejárske technológie sú úplne inde než pred 15 či 20 rokmi, no večný olej zatiaľ nikto nevymyslel. A v tomto storočí asi ani nevymyslí.

Olej priamo ovplyvňuje spoľahlivosť a životnosť motora a pre moderné prepĺňané motory je jeho kvalita kritická. O to viac nás prekvapujú priam zázračne dlhé intervaly výmeny 20 000 či 30 000 kilometrov. Dokonca aj oleje s predĺženou trvácnosťou, tzv. longlife oleje, nevydržia 30 000 km ani omylom. Pokiaľ sa rozhodnete dodržať dlhý interval odporúčaný výrobcom, poproste mechanika, nech vám ukáže, čo z auta vypustil, a pochopíte.

Pravidlá a omyly: Ako a kedy treba meniť olej?

Výrobcovia áut neraz propagujú dlhé intervaly výmeny oleja, niekedy až 30 000 km. Reálny interval je však oveľa kratší a do veľkej miery závisí aj od spôsobu, akým sa vozidlo používa. Poradíme vám,...

5. EGR ventil

Systém recirkulácie výfukových plynov určite má svoje opodstatnenie, najmä v súvislosti s vyššie spomínaným sprísňovaním emisných noriem. No čím je niečo zložitejšie, tým vyššie riziko poruchy. Murphyho zákon platí do bodky: „Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa aj pokazí. A ak sa pokaziť nemôže, pokazí sa i tak.“ Ventil EGR do tejto kategórie určite zapadá.

EGR ventil má zredukovať najmä emisie zdraviu škodlivých oxidov dusíka, ale jeho slabinou je jeho fungovanie v agresívnych podmienkach. Okrem samotných spalín na neho pôsobí aj striedanie teplôt či skondenzovaná vlhkosť. Jeho pohyblivosť sa zhoršuje, najmä vplyvom úsad, časom sa môže aj úplne zadrieť. Výmena a oprava nie sú práve lacné, nakoľko vyčistenie od sadzí v dieseloch je zväčša nemožné. Je možné zabrániť zanášaniu? Áno. Nedupte na plyn z voľnobehu, včas meňte olej a tankujte kvalitnú naftu.

EGR ventil: Problémový diel vie potrápiť vodičov

Súčasťou moderných vznetových motorov býva aj recirkulácia výfukových plynov, ktorú má na starosti EGR ventil. Jeho komponenty časom strácajú funkčnosť, čo môže nepripravených vodičov potrápiť.

6. SCR a AdBlue

S cieľom ešte viac znížiť emisie oxidov dusíka v dieseloch od normy Euro 6 museli automobilky siahnuť k ďalšej technológii. Je ním systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR). Princíp je v podstate jednoduchý. Z jedovatých oxidov dusíka vo výfukových plynoch sa za prítomnosti chemického katalyzátora a močoviny stáva voda a bezproblémový dusík.

Chemická reakcia prebieha v katalyzátore a redukuje oxidy dusíka. Na to potrebuje močovinu resp. jej súčasť – amoniak. AdBlue obsahuje 32,5 percenta močoviny a demineralizovanú vodu. Problém č. 1: keď sa minie močovina resp. klesne pod určitú hranicu, nenatankujete. Problém č. 2: nádrž sa nachádza v kufri a hrdlo môže byť tak úzke, že do neho nedostanete tankovaciu pištoľ. Prečo nie sú nalievacie otvory štandardizované ako palivové nádrže, nevedno. Musíte použiť bandasku a lievik a nedajbože sa vám šmykne ruka. Išli ste už okolo čerstvo pohnojeného poľa? Tak si predstavte, že tento pekelný zápach vozíte v aute nonstop, nakoľko vytepovanie kobercov nemusí byť účinné.

Ďalší škandál? Klamstvá aj o spotrebe AdBlue

Pôvodne to mala byť záležitosť, ktorá sa vyrieši raz za 20 000 kilometrov pri servisnej prehliadke. Život ukazuje, že močovinu treba do vznetových agregátov dopĺňať omnoho častejšie. Papierová...

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×