Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Filter pevných častíc: 7 častých príčin zlyhania

Filter pevných častíc je síce užitočný, no aj nenávidený a ohováraný diel. Málokto však vie, že jeho upchatie nemusí súvisieť s ním samotným, ale často indikuje problém s motorom.
1 22 príspevkov 28.05.2018 / Redakcia AUTO BILD

Myšlienka filtra pevných častíc (DPF – diesel particulate filter) je sama o sebe dobrá a má logiku. To, čo však dobre vyzerá na papieri, nemusí byť v praxi až také terno. Najmä vtedy, ak sa spája s mastnými faktúrami za opravu resp. v tomto prípade skôr za výmenu. Hoci výrobcovia tvrdia, že DPF filtre sú bezúdržbové a vydržia počas celej životnosti vozidla. Nuž, znie to pekne. Až na to, že realita je niekde úplne inde.

Ilustračná snímka

Úlohou filtra je zhromažďovanie sadzí vznikajúcich pri spaľovaní motorovej nafty, čím zabraňujú úniku škodlivých častíc do ovzdušia. Od zavedenia emisnej normy Euro 5 v roku 2009 už prakticky nenájdete jediný dieselový model bez DPF. Nezávisle od značky či modelu, proces činnosti filtra je stále rovnaký: výfukové plyny prechádzajú filtrom, v ktorom sa zachytávajú veľké častice. A práve tie môžu spôsobovať problémy, nakoľko môžu zablokovať kanáliky.

Pre zachovanie priechodnosti filtra je potrebná tzv. regenerácia, pri ktorej sa častice spália pri vysokej teplote. Problém nastáva vtedy, keď filter upchá. Ak sa vám ešte nikdy neupchal, ani nezistíte, že ho v aute máte. V opačnom prípade to pocítite najmä v peňaženke, nakoľko účet býva poriadne vysoký.

Existujú dva typy regenerácie: pasívna a aktívna. Pasívna regenerácia sa využíva pri dlhších jazdách na diaľniciach pri vyšších otáčkach. Aktívna nastupuje vtedy, keď nie je motor dostatočne zaťažovaný, napríklad, pri krátkych jazdách v meste. Vtedy riadiaca jednotka vstrekne do filtra palivo naviac a umelo zvýši zaťaženie motora, aby dosiahla optimálne podmienky pre vypálenie usadenín. Práve regenerácia je pre správnu činnosť DPF kľúčová.

Porucha filtra pevných častíc: Čo desí vodičov?

Filtre pevných častíc významne prispievajú k zníženiu škodlivých emisií naftových motorov, v prevádzke však prinášajú problémy a ich výmena je drahá. Čo všetko pri nich hrozí a prečo vám pri poruche...

Symptómy upchaného DPF filtra

Keďže väčšina novších dieselov je povinne vybavená DPF filtrami, na palubnej doske bude príslušná ikona a v palubnom počítači budú aj chybové kódy. Niekedy síce môže ísť o falošný poplach, preto je vhodné vyčistiť pamäť palubného počítača. Ak aj po tom dostávate upozornenia, s najväčšou pravdepodobnosťou vám našepká aj samotné vozidlo. Symptómy upchaného DPF filtra sú nasledovné:

- strata výkonu

- vyššia spotreba

- lenivá odozva na plynový pedál

- ťažšie štartovanie motora

- motor sa prepne do núdzového režimu

- nepríjemný zápach

Príčin zlyhania DPF filtra môže byť viacero a niektoré nemusia súvisieť ani tak s filtrom, ako skôr s problémom s motorom. Pozrime sa aspoň na niektoré z nich.

1. Nedostatočné zaťažovanie motora

Odborníci radia, aby vodiči nejazdili výlučne na optimálnych otáčkach plus-mínus „DPH“. Inými slovami, každému autu treba občas prikúriť pod kotlom. Motor sa vám len poďakuje a vaša peňaženka v konečnom dôsledku tiež. Pokiaľ jazdíte neustále na nízkych otáčkach alebo prevažne krátke mestské trasy, intervaly regenerácie sa predlžujú alebo sa proces neustále odkladá. V dôsledku toho sa filter nezvratne zanesie a nezostane nič iného, len ho vymeniť.

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.

Z tohto hľadiska odporúčame vždy pri kúpe auta poriadne zvážiť typ motora. Pokiaľ jazdíte najmä krátke trasy v meste, vhodnejší je benzín. Diesel sa oplatí vodičom, ktorí často jazdia dlhé trasy po diaľniciach. Dieselové verzie sú totiž drahšie a nižšia spotreba vám túto vyššiu cenu vráti iba vtedy, ak ročne najazdíte aspoň 20 000 km. Pri nižšom nájazde je benzín výhodnejší, a to nielen cenou, ale aj absenciou DPF filtra. Aspoň zatiaľ. Je totiž možné, že filtre pevných častíc sa už čoskoro začnú povinne montovať aj do benzínov.

2. Porucha injektorov

Pri hľadaní možných príčin upchania DPF filtra chybné vstrekovacie trysky až donedávna podlietali radar. Nejeden motorista bol frustrovaný, ak opakovane zažíval upchanie filtra. Problém nebol v samotnom filtri, ale práve v motore. Chybný injektor totiž do veľmi citlivo riadenej zmesi paliva a vzduchu vstrekoval priveľa nafty, čo malo za následok bohatú zmes a teda aj oveľa viac sadzí. Niet divu, že filter sa nedokázal regenerovať.

Časté poruchy: Tieto zdvíhajú spotrebu

Ak neočakávane stúpa spotreba, na vine môže byť nielen zmena jazdného štýlu. Za vyšším smädom motora môže stáť celý rad technických závad.

3. Nesprávny olej

O tom, že olej je pre motor kľúčový, azda netreba polemizovať. No nesprávny olej sa môže podpísať aj na filtri pevných častíc. Každá automobilka má vlastné odporúčania, ktoré oleje sú vhodné a pre ktoré modely. Hoci údaje o intervaloch výmeny oleja je potrebné brať s rezervou, predpísaný typ a kvalitu musíte plniť do bodky. A jedným z dôvodom sú aj DPF, aby sa zabránilo predčasnému upchatiu. Vo vozidlách s filtrami pevných častíc sa používajú tzv. low-SAPS oleje, čiže oleje s nízkym obsahom síry, fosforu a sulfátového popola. Ak sa z akého dôvodu stalo, že ste vy alebo mechanici použili nesprávny olej, dajte ho vymeniť. Výmena oleja bude vždy lacnejšia než výmena DPF filtra!

Pravidlá a omyly: Ako a kedy treba meniť olej?

Výrobcovia áut neraz propagujú dlhé intervaly výmeny oleja, niekedy až 30 000 km. Reálny interval je však oveľa kratší a do veľkej miery závisí aj od spôsobu, akým sa vozidlo používa. Poradíme vám,...

4. Netesnosť nasávania

Netesnosti v prívode vzduchu bývajú častou príčinou skorého upchania DPF filtra. Vzduch sa do motora dostáva dlhou cestou, napríklad, cez turbo, medzichladič a okrem nich tu máme aj nejaké trubky, hadice a spoje. To všetko sú miesta, kadiaľ môže vzduch uniknúť.

Problém súvisí s hmotnosťou vzduchu, keď senzor dodá riadiacej jednotke nesprávny údaj o objeme nasávaného vzduchu. Senzory totiž zvážia objem vzduchu, jeho časť však cestou do valcov unikne. V dôsledku toho riadiaca jednotka vstrekne do valca viac paliva, než zodpovedá reálnemu objemu vzduchu. Dochádza tak k nedokonalému spáleniu paliva, čo inými slovami znamená oveľa viac sadzí. A tie končia práve v DPF filtri.

5. Chybné EGR ventily

EGR je systém recirkulácie výfukových plynov a jeho úlohou je znížiť emisie spôsobom, ktorý popisuje jeho názov. Ventily EGR v podstate vracajú výfukové plyny späť do motora na opätovné spálenie, čím sa znižujú emisie oxidov dusíka. Ak však nefungujú správne, môžu spôsobiť celý rad problémov, vrátane upchatia DPF filtra.

EGR ventil: Problémový diel vie potrápiť vodičov

Súčasťou moderných vznetových motorov býva aj recirkulácia výfukových plynov, ktorú má na starosti EGR ventil. Jeho komponenty časom strácajú funkčnosť, čo môže nepripravených vodičov potrápiť.

6. Porucha turbodúchadla

Automobilky v snahe vyhovieť prísnym emisným normám zmenšujú motory a keďže chcú zachovať výkony, používajú prepĺňanie. Nájsť v ponuke najnovších modelov atmosféru je už prakticky nemožné. A práve turbo môže filtru pevných častíc poriadne zavariť. Čokoľvek, čo naruší pomer paliva a vzduchu, má za následok nesprávne spaľovanie a teda aj rýchlejšie upchávanie DPF filtra. Naviac z turba môže začať do palivového systému olej a spaľovanie oleja pošle filter do večných lovísk oveľa rýchlejšie.

Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia

Moderné vozidlá sa dnes už prakticky nezaobídu bez turbodúchadla. To však veľmi citlivo reaguje nielen na nesprávne zaobchádzanie, vážnu a drahú poruchu zabezpečí aj upchatý filter pevných častíc.

7. Senzor odchýlky tlaku

Toto je azda jediná častá chyba, ktorá súvisí priamo s filtrom pevných častíc. DPF filtre sú totiž vybavené tzv. senzorom odchýlky tlaku, ktorého úlohou je merať mieru znečistenia filtra. Vďaka jeho údajov riadiaca jednotka rozpozná moment, keď musí spustiť proces regenerácie. Ak nepracuje správne, čiže určí množstvo sadzí ako príliš nízke, hoci v skutočnosti sa filter nezvratne upcháva. Riadiaca jednotka tak včas nespustí regeneráciu, čo pre motoristu bude mať neveselý koniec.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach

Pri kúpe novej pneumatiky sa môže stať, že motorista dostane kusy staršieho dátumu výroby. Vek je veľmi dôležitý z hľadiska vlastností, preto je potrebné dbať...

Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Podľa nemeckých médií plánuje Volkswagen vybudovať v Turecku novú fabriku, ktorá má vyrábať modely viacerých koncernových značiek.

Volkswagen plánuje vybudovať v Turecku nový závod

Milovníci automobilov značky Volkswagen by si mali nachystať približne 100 eur. Nemecký gigant do ponuky uvádza novinku, ktorá je vystrihnutá zo sveta...

Novinka VW: Nečakaná vychytávka z Bentley

Napriek revolučným zmenám v technológiách existuje staré pravidlo, ktoré stále platí: nové autá sa musia opatrne zajazdiť. Spôsob, akým sa to udeje, nemožno...

Nevedomé chyby: Ako správne zajazdiť auto?

Začiatkom septembra spoznáme nástupcu kontroverzného malého SUV. Ponechá si viaceré charakteristické rysy, no môže vyzerať príťažlivejšie.

Nissan avizuje Juke druhej generácie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×