Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina z nich uspela.
26 5 príspevkov 25.05.2018 / Soňa Zverková

Zákony vo všetkých európskych krajinách vyžadujú používanie autosedačiek pri preprave detí. Nie je však autosedačka ako autosedačka, kvalitatívne aj cenové rozdiely môžu byť veľké. Pritom nie vždy rozhoduje cena, aj drahé môžu byť nekvalitné a naopak. Autokluby ADAC a ÖAMTC tento rok otestovali celkovo 23 modelov a potešujúca správa znie, že väčšina prešla testom so cťou. Prepadli tri, z nich jedna katastrofálne.

Ilustračná snímka 26 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Bezpečnosť a obsah škodlivín boli najdôležitejšími faktormi, ktorým sa jednotlivé značky odlišovali. Hoci ani jedna autosedačka neskončila s hodnotením „veľmi dobrá“, až 17 modelov v teste uspelo so známkou „dobrá“. Najväčšou slabinou u väčšiny z nich bola kategória ergonómia a konkrétne vysoké nároky na priestor vo vozidle. Inými slovami, zaberali priveľa miesta. Dve sedačky získali hodnotenie „uspokojivá“ a jedna „podmienene odporúčaná“.

Spomedzi testovaných modelov tri prepadli, i keď dve z bezpečnostného hľadiska dosiahli dobré výsledky. Do červeného poľa „neodporúčaných“ ich posunul obsah nebezpečných látok v poťahoch. Sedačka Jané Gravity obsahovala väčšie množstvo naftalínu, ktorý by mohol mať karcinogénne účinky. V prípade modelu Avionaut Ultralite kluby zistili príliš vysokú koncentráciu protipožiarneho prostriedku TCPP.

Fámy o autosedačkách: Aká je skutočná pravda?

Bezpečnosť dieťaťa v aute je prvoradá pre každého rodiča bez ohľadu na to, či zákon použitie sedačiek prikazuje alebo nie. Ako však vybrať správnu a podľa čoho? Ponúkame niekoľko užitočných rád...

Jeden model – Concord Ultimax i-Size – sa pri nárazovom teste rozpadol na viacero kusov, dieťa by zostalo v podstate bez ochrany. Výrobca si vzal výsledky testu k srdcu a medzičasom oznámil zastavenie výroby tejto sedačky.

 

>>> Detailný prehľad sedačiek podľa veku dieťaťa nájdete v galérii <<<

 

Zaujímavosťou je otestovanie úplne prvej sedačky s vlastnými airbagmi umiestnenými v ramenných chráničoch v bezpečnostnom páse. Ide o model Maxi-Cosi Axissfix Air. Airbag sa do bezpečnostného režimu aktivuje po upevnení sedačky systémom Isofix. Zabudovaný senzor rozpozná náraz a nafúkne airbag. Výsledky testu dali údajom výrobcu za pravdu. V porovnaní s Axissfixom z roka 2015 (bez airbagu) sa sily pôsobiace na krk a hlavu figuríny v závislosti od jej veľkosti znížili o 15 až 50 percent.

Čo sa hodnotilo

Hlavnými kritériami pri hodnotení autosedačiek bola bezpečnosť, manipulácia, ergonómia a pochopiteľne obsah škodlivín. V otázke bezpečnosti sa simuloval čelný a bočný náraz, poloha bezpečnostného pásu a stabilita pri upevnení na sedadlo vozidla. V disciplíne ergonómia a manipulácia bola dôležitá jednoduchosť, ktorá znižuje riziko nesprávnej montáže sedačky. Dieťa by sa navyše v sedačke malo cítiť pohodlne. Poslednou dôležitou kategóriou boli škodlivé látky. Preverovali sa všetky časti sedačky, s ktorými prichádza dieťa do kontaktu. Hľadali sa pritom stopy zmäkčovadiel, ťažkých kovov a ochranný prostriedkov proti vznieteniu. S výnimkou dvoch modelov, ktoré sa ocitli v červenom poli, všetky ostatné sedačky v tejto kategórii uspeli.

V ktorých autách sa deti odvezú najpohodlnejšie?

Posadiť tri deti vedľa seba nie je možné do každého auta. Švajčiarski experti z TCS vo svojom pravidelnom teste zisťovali, ktoré vozidlá sú ideálne pre početnejšie rodiny.

Čo je i-Size?

Sedačky i-Size prišli s európskou normou ECE R129, ktorá má zlepšiť bezpečnosť dieťaťa vo vozidle. Od doterajších noriem sa certifikácia i-Size odlišuje v troch zásadných bodoch. Azda najdôležitejším je požiadavka, že sedačka musí uspieť pri bočnom náraze. Druhá požiadavka podstatne zjednodušuje výber sedačky, nakoľko sa už nerozdeľuje podľa hmotnosti dieťaťa, ale jeho veľkosti. Sedačky s certifikáciou i-Size musia byť vhodné pre prepravu detí do veku 15 mesiacov v orientácii proti smeru jazdy. Treťou požiadavkou je povinná podpora systému Isofix, čím sa výrazne znižuje riziko nesprávnej montáže a teda aj ohrozenia dieťaťa pri nehode.

Výsledky testu 26 fotografií v galérii Výsledky testu Zdroj: ÖAMTC

Výsledky testu 26 fotografií v galérii Výsledky testu Zdroj: ÖAMTC

 

>>> Detailný prehľad sedačiek podľa veku dieťaťa nájdete v galérii <<<

 


Najnovšie články
Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny

Elektromobil stojaci na platforme MEB sa veľkosťou zmestí medzi typy Q5 a Q7, má výkon 300 kW (408 k) a na jedno nabitie má prejsť 400 kilometrov.

Audi predstavilo elektrické SUV e-tron

Česi odhalili detaily výkonnej novinky. Ukazujú disky a obutie s mierami 235/45 R20 či zadný nárazník, ktorý obsahuje dvojicu koncoviek výfuku.

Škoda Kodiaq RS: Striptíz SUV pokračuje

Rakúsko v súčasnosti testuje rýchlosť 140 km/h na dvoch úsekoch diaľnic. Ak sa projekt osvedčí, minister dopravy by chcel vyššiu rýchlosť zaviesť plošne...

Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×