Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Fiesta: Radosť v malom balení

Vo svojej siedmej generácii nás populárny hatchback oslovil vybavením i jazdnými vlastnosťami. Ako najväčší problém vidíme cenu.
53 20 príspevkov 18.05.2018 / Marek Pokrývka

Na sklonku roka 2016 prezentoval Ford siedmu generáciu typu Fiesta, ktorý dosahuje už dlhé roky výborné predajné výsledky vo viacerých regiónoch. Napríklad na britskom trhu patrí k najobľúbenejším autám vôbec. Pre značku ide o veľmi dôležitý produkt, napriek tomu sa s reálnym uvedením nástupcu veľmi neponáhľala. K nám prišiel takmer rok po svetovej premiére.

Fiestu siedmej generácie sme skúšali vo vyhotovení Titanium 53 fotografií v galérii Fiestu siedmej generácie sme skúšali vo vyhotovení Titanium Zdroj: Marek Pokrývka

Ešte pred spustením predaja na slovenskom trhu sme si vlani v októbri vyskúšali prvé exempláre počas medzinárodných jázd, krátko na to prišiel malý hatchback do obchodov. Nedávno sa dostavil do redakčnej garáže na test. Podrobili sme mu bohato vybavený model Titanium so slabšou verziou motora 1.0 EcoBoost a automatickou prevodovkou.

V mnohom čerpá z predchádzajúcej generácie

Skúšané vozidlo nás zaujalo na prvý pohľad, za čo mohla najmä farba karosérie. Príplatkový odtieň tyrkysovej metalízy Blue Wave evokuje odtiene mora v exotických destináciách a vozidlu naozaj sekne. V kombinácii s LED denným svietením, pochrómovanými detailmi a 17-palcovými kolesami dal tento lak Fieste poriadny šmrnc. Vyhotovenie pekne zvýraznilo dizajn, ktorý má veľa spoločného s donedávna vyrábaným variantom. Odlišuje sa najmä stvárnením zadnej časti.

Hatchbacku výborne sadnú sedemnástky i lak Blue Wave 53 fotografií v galérii Hatchbacku výborne sadnú sedemnástky i lak Blue Wave Zdroj: Marek Pokrývka

Výsledkom dizajnovej retuše je modernejší duch pri zachovaní vizuálnej identity, čo sa však týka len prednej časti a profilu. Siedmu generáciu spájajú s predchodcom okrem niektorých línií karosérie tiež rozmery. Upravené sa iba minimálne, dôvodom čoho je použitie prevzatej platformy s menšími modifikáciami. Výsledkom je drobná zmena priestorových pomerov.

Ford Fiesta: Najlepšie malé auto na trhu?

PRVÁ JAZDA Siedme vydanie hatchbacku sa navonok ponáša na svojho predchodcu, má však hodnotnejší interiér a väčšiu ponuku individualizácie.

Z hľadiska vzdušnosti interiéru patrí Ford k priemeru. Vpredu sa pasažieri konfekčnej veľkosti zmestia bez väčších ťažkostí, no telesná výška okolo 190 cm už môže byť problémom. Vzadu to platí dvojnásobne. Miesta nie je nazvyš v oblasti kolien ani hlavy, najmä v prípade panoramatickej strechy. Výborne vyzerajúce dvojdielne sklo uberá vzácne milimetre. Do interiéru však vnáša veľa svetla, presklenie je inak štandardné. Vytknúť mu možno mŕtvy uhol tvorený A-stĺpikom i výhľad šikmo vzad.

Kufor patrí spolu s miestom vzadu k slabinám Fordu 53 fotografií v galérii Kufor patrí spolu s miestom vzadu k slabinám Fordu Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem miesta na zadných sedadlách neohúri objemom ani batožinový priestor, štandardne ponúka 292 litrov. Viacerí konkurenti sa môžu pochváliť o poznanie väčšími číslami. Kufor disponuje vysokou nakladacou hranou, no veľký schod za nárazníkom možno zmenšiť príplatkovou dvojitou podlahou. Tá môže následne nadväzovať na sklopené zadné sedadlá. Ich operadlá zostávajú mierne šikmo, celkovo je k dispozícii 1 093 litrov.

Vybavením sa chce vyrovnať tým najlepším

Z hľadiska odkladacích priestorov je na tom Ford Fiesta siedmej generácie dobre. Nemá síce ktovieako veľkú schránku pred spolujazdcom a ani lakťová opierka neskrýva zázraky, no do dverí sa zmestia aj väčšie fľaše a pred radiacou pákou je veľký priečinok vhodný na smartfón. Páči sa nám tiež susediaci USB port vhodný na nabíjanie. Druhý je skrytý a je tak ideálny na pripojenie kľúča s hudbou.

Z hľadiska dizajnu sa kabína vozidla kompletne zmenila 53 fotografií v galérii Z hľadiska dizajnu sa kabína vozidla kompletne zmenila Zdroj: Marek Pokrývka

Po vizuálnej stránke prešiel interiér kompletnou premenou. Vypuklá vertikálne orientovaná centrálna konzola so záplavou tlačidiel je minulosťou, namiesto toho prišla na scénu elegantnejšia palubovka s lepším rozložením ovládacích prvkov. Jej dominantným prvkom je voľne stojaci dotykový displej. V našom prípade šlo o osempalcový panel, v základe ide o menšiu uhlopriečku.

Prostredníctvom tejto obrazovky sa ovláda multimediálny systém Sync 3, ktorý už poznáme z viacerých zástupcov portfólia Ford. Od svojich súrodencov toho však Fiesta zdedila viac. Disponuje modernými asistenčnými prvkami, plejádou bezpečnostnej i komfortnej výbavy a napríklad aj vysúvateľnou ochranou dverí. Okrem toho sa pýši výborne hrajúcim ozvučením B&O Play. V tomto kontexte nás zarazila absencia dvojzónovej klimatizácie, ktorá už ani medzi malými autami nie je žiadnou raritou.

Bezpečnostným vybavením drží Fiesta krok so súpermi 53 fotografií v galérii Bezpečnostným vybavením drží Fiesta krok so súpermi Zdroj: Marek Pokrývka

Spracovanie zodpovedá kategórii. Prevahu majú plasty, väčšina dielcov však má na dotyk príjemný povrch. No nájde sa aj niekoľko tvrdších súčiastok. Napríklad komponent prepájajúci centrálny tunel s palubovkou by mohol byť mäkší, keďže si oň vodič opiera koleno. Okrem toho môžeme kabíne vytknúť aj lacno pôsobiace madlá na dverách vŕzgajúce už pri malom tlaku.

Dobrému trojvalcu podráža nohy automat

Zaužívaným štandardom segmentu B sa postupne stáva prepĺňaný litrový trojvalec. Fiesta v tomto smere nie je výnimkou, ponúka dobre známy agregát EcoBoost. Zvoliť si možno dve rôzne naladenia. Nám sa do rúk dostalo to slabšie, ktoré disponuje maximálnym výkonom 74 kW (100 k) a krútiacim momentom 170 Nm. Motor dopĺňala šesťstupňová samočinná prevodovka.

Prepĺňaný trojvalec so stovkou koní je pre Ford akurát 53 fotografií v galérii Prepĺňaný trojvalec so stovkou koní je pre Ford akurát Zdroj: Marek Pokrývka

Volič automatu disponuje priamočiarou kulisou, no tá rozdiel od iných intuitívne zapadá do polohy D a nedostáva sa na písmeno S aktivujúce športový mód. Napriek tomu sme ju mnohokrát kontrolovali. Na povely plynu totiž pohonná jednotka reaguje aj v bežnom režime veľmi ostro a naznačuje prítomnosť silnejšieho srdca. Ide však len o nastavenie pedála. Zvrchu síce zaberá veľmi výrazne, ale postupné tlačenie smerom k podlahe už nejaké zázraky neprinesie. Sila rastie postupne len miernym tempom.

Výkon zážihového trojvalca napriek tomu hodnotíme ako adekvátny. Sto koní malému hatchbacku bezpečne stačí, aj keď v prípade testovaného auta elán motora trochu brzdila nie práve najrýchlejšia prevodovka s hydrodynamickým meničom. Naše dojmy potvrdzujú technické parametre. Kým s mechanickým radením zvláda Fiesta 1.0 EcoBoost stovku za 10,5 sekundy, v prípade automatu na to potrebuje o 1,7 sekundy viac. Okrem toho technika pri radení občas potrháva.

Prevodovku viníme zo zhoršenia dynamiky i spotreby 53 fotografií v galérii Prevodovku viníme zo zhoršenia dynamiky i spotreby Zdroj: Marek Pokrývka

Prítomnosti samočinnej skrine dávame za vinu aj ďalšie veľké negatívum testovaného modelu, ktorým je spotreba. Už oficiálne údaje naznačujú v tomto smere zásadný rozdiel. Realita je ešte horšia než papier, my sme ulicami jazdili až za deväť litrov benzínu. Na malé auto s trojvalcom je to veľmi vysoká hodnota. V minulosti sme pritom dosiahli vo väčšom Focuse aj so silnejšou verziou agregátu a manuálom priemer menej než sedem litrov... Mimo mesta už Fiesta nebola taká smädná, diaľnicu zvládla za 7,2 l/100 km a okresné cesty znamenali podlezenie čísla päť.

Nie je to športovec, ale zabaviť dokáže

Mechanická prevodovka teda prospieva nielen dynamike, ale tiež hospodárnosti motora. Okrem toho sa viac hodí k celkovému naladenie vozidla. Hatchback je totiž veľmi hravý a šoférovi ponúka výborný pocit z jeho vedenia. Na dnešnú dobu je jeho charakter nevídaný.

Pracovať s týmto volantom je radosť v meste i mimo neho 53 fotografií v galérii Pracovať s týmto volantom je radosť v meste i mimo neho Zdroj: Marek Pokrývka

V dobrých dojmoch zohráva zásadnú rolu riadenie. Disponuje strmým prevodom a výborne nastaveným posilňovačom, ktorý pomáha šoférovi tak akurát. Volant mu navyše dáva slušnú spätnú väzbu. Otvorenú komunikáciu o dianí pod poháňanými prednými kolesami dnes vídame čoraz menej, za vyladenie tejto časti techniky preto Fordu tlieskame. Paráda!

Ford Focus sa vydal po stopách Fiesty

Svojho menšieho súrodenca evokuje kompakt nielen dizajnom prednej časti, ale tiež ponukou viacerých verzií. Spolu s hatchbackom debutovalo aj kombi.

Popri riadení musíme pochváliť aj nastavenie podvozka. V tomto smere Fiesta excelovala už v minulosti a siedma generácia na tom nič nezmenila. Jazdnými vlastnosťami zahanbí väčšinu súperov. S nepatrnými náklonmi zvláda podržať stopu v zákrutách aj pri vysokom tempe a zároveň výborne reaguje na prudké zmeny smery. Nerobí jej pritom problém ani pohodiť zadkom. Správanie sa tohto auta je veľmi agilné a vodiča bez problémov zabaví. Aj testovaný model vďaka tomu dokáže na kľukatých cestách potrápiť nejedno silnejšie vozidlo. Nejde pritom o športovca, túto rolu má verzia ST.

Nami skúšané vozidlo malo sedemnástky s kvalitným obutím 53 fotografií v galérii Nami skúšané vozidlo malo sedemnástky s kvalitným obutím Zdroj: Marek Pokrývka

K celkovým pocitom z jazdy mali čo povedať pneumatiky, medzi automobilmi segmentu B nie je obutie Michelin Pilot Sport vôbec bežné. Natiahnuté bolo na diskoch s priemerom 17 palcov. Hatchback tento rozmer dobre zvláda, z hľadiska komfortu sa vzhľadom na triedne zaradenie auta niet na čo sťažovať. V interiéri výraznejšie cítiť len veľké nerovnosti.

Napriek celoplošným zľavám má vysoké ceny

Fiesta síce na slovenskom trhu nesie štandardnú cenu presahujúcu 12-tisíc, no celoplošné zľavy vo výške 1 400 až 2 000 eur dostávajú štartovaciu priečku na 10 690 eur. Túto sumu nesie trojdverový model Trend s atmosférickým motorom 1.1 Ti-VCT. Nami skúšaný model s piatimi dverami, úrovňou Titanium a litrovým turbomotorom doplneným automatom stojí po odrátaní bonusu od 16 730 eur.

Napriek vyššiemu postaveniu tejto verzie v cenníku chýba vo vybavení viacero prvkov. Priplatiť si prekvapujúco treba aj za elektrické ovládanie zadných okien, klasický tempomat či automatickú klimatizáciu. Okrem týchto „povinných“ položiek boli v našom prípade extra 17-palcové kolesá, metalický lak, bezkľúčové zamykanie, alarm, presklená strecha, sledovanie mŕtveho uhla, zimná sada, aktívny parkovací asistent s kamerou i multimediálny systém Sync 3 obsahujúci navigáciu i ozvučenie B&O Play. Výsledkom bola nečakane vysoká suma 25 475 eur. V tomto teritóriu už pokojne možno kúpiť mnohé kompakty a ani zďaleka nie len v základe.

Najdrahšou opciou bol systém s navigáciou a ozvučením B&O 53 fotografií v galérii Najdrahšou opciou bol systém s navigáciou a ozvučením B&O Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo bolo bohato nakonfigurované, to však vysokú cenu celkom neospravedlňuje. Súperi dokážu stáť v obdobnom vyhotovení o tisícky eur menej. Osobne by sme si pokojne vedeli odpustiť napríklad samočinnú prevodovku, panoramatickú strechu či prémiové reproduktory, no týmito krokmi sa dostaneme len pod 22-tisíc. Za hatchback segmentu B je to stále dosť.

Hlavnými prednosťami sú riadenie a podvozok

Práve cenu vidíme ako najväčší problém novej Fiesty. Možno ju síce vybaviť zopár prvkami, ktoré konkurencia neponúka, ale aj bez nich stojí v rámci triedy veľa. Zaostáva tiež ponukou miesta na zadných sedadlách a v batožinovom priestore. Nami preverené vyhotovenie možno skritizovať aj za vysokú mestskú spotrebu súvisiacu s prítomnosťou automatu, ktorý by mohol fungovať lepšie.

Fiesta je autom pre tých, ktorí si šoférovanie dokážu užívať 53 fotografií v galérii Fiesta je autom pre tých, ktorí si šoférovanie dokážu užívať Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek týmto mínusom má tento Ford mnoho pozitívnych stránok. Vo svojej siedmej generácii nás populárny hatchback oslovil vybavením, ktoré toho ponúka naozaj dosť. Najviac si nás však získal jazdnými vlastnosťami. V malom balení ponúka veľkú radosť z jazdy, jeho hlavnými prednosťami sú presné komunikatívne riadenie a perfektne vyladený podvozok. Sto koní pritom na zábavu v pohode stačí. Akurát by sme k nim chceli manuál, ktorý vodičský pôžitok nepochybne umocní.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
74 kW/100 k
pri otáčkach
4 500/min
Max. krútiaci moment
170 Nm
pri otáčkach
1 400/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 040 mm
Šírka
1 735 mm
Výška
1 475 mm
Rázvor náprav
2 493 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 131 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 206 kg
Užitočná hmotnosť
549 kg
Celková hmotnosť
1 680 kg
Objem batožinového priestoru
292/1 093 l
Objem palivovej nádrže
42 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
9,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
118 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 11 190 €
Základná cena verzie
od 16 930 €
Cena testovaného exemplára
25 475 €

Video
Najnovšie články
BMW zažilo najlepší október vo svojej histórii

Október bol pre štátnu pokladnicu rekordný. Na mýte pre nákladné vozidlá totiž vybrala najvyššiu sumu od spustenia systému v roku 2010.

Kamionisti zaplatili na mýte rekordnú sumu

Nové testovanie emisií stlačili októbrový predaj Škody, no za desať mesiacov od začiatku roka predaj narastá.

WLTP stlačilo októbrový predaj Škody

Volkswagen plánuje meniť výrobné programy svojich fabrík. Passat sa totiž nebude v Nemecku, ale v zahraničí, čo sa dotkne aj týchto tovární.

VW presunie výrobu Passatu do zahraničia

Nová Toyota Corolla v prevedení sedan debutovala v Číne. Predaj modelu sa na starom kontinente začne už budúci rok.

Toyota Corolla: Návrat k atraktívnym tvarom

Jednou z možností pre plug-in hybridy by v budúcnosti nemusela byť len honba za čo najväčším bezemisným dojazdom. Kombinovaný pohon môže mať i iné pozitíva...

BMW 330e: Šport sa môže spojiť s ekológiou

Pokuta za rýchlosť málokoho poteší, no nikto predsa vodiča nenúti porušiť zákon. Napriek tomu majú antiradary svojich prívržencov. Po novom však nie je...

Antiradar: Tvrdé zákazy a likvidačné pokuty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×