Test Škoda Karoq: Ako jej sedí 1.5 TSI s DSG?
Nie je to tak dávno, čo česká Škoda v ponuke nemala ani jedno športovo-úžitkové vozidlo. Dnes už je všetko inak a okrem Kodiaqu do portfólia pribudol aj Karoq. Navyše sa tieto dve kompaktné SUV môžu tešiť aj na ďalšieho brata, ktorý vzíde zo štúdie Vision X.
Kodiaq sme už testovali vo viacerých konfiguráciách. Zaparkoval u nás silný dvojlitrový turbodiesel, ale i jeho slabšia verzia či pokojný variant s motorom 1.4 TSI. Potom sa nám do rúk dostal Karoq, ktorý svojho väčšieho brata v mnohých ohľadoch zatienil. V tom prípade išlo taktiež o vrcholnú špecifikáciu vybavenú jednotkou 2.0 TDI ladenou na 110 kW (150 k), prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies.
Tentokrát sme sa na zúbok pozreli benzínovej alternatíve už testovaného naftiaku. V dnešnej anti-naftovej dobe sa 1.5 TSI ACT 110 kW (150 k) javí ako výborná alternatíva k vznetovému agregátu. Ako však obstojí v reálnej premávke? Hodí sa k novinke sedemstupňová DSG prevodovka? Odpovede sme hľadali v redakčnom teste.
Stávka na istotu
Opisu dizajnu karosérie či kabíny sme sa detailne venovali v prvom detailnom teste, tentokrát preto spomenieme len niekoľko najdôležitejších faktov. Červený lak podľa nás Karoqu subjektívne sedí menej, než biely, ktorým disponovala dieselová verzia. Červená totiž nenechá vyniknúť jeho krivkám a prelisom, napríklad efektné koncové svetlá tu kvôli nedostatočnému kontrastu vyzerajú byť úplne utopené. Až na tento detail by ste však väčšie dizajnové rozdiely hľadali márne.
V interiéri je situácia odlišná, prvý testovaný Karoq mal kabínu zahalenú do efektnej kombinácie béžovej a sivej farby, tento, čierny, bol o poznanie menej zaujímavý. Na druhú stranu sme však ocenili, že jednotlivé časti interiéru boli odolnejšie voči viditeľnému znečisteniu.
V podstate sa dá povedať, že táto konfigurácia je akousi stávkou na istotu, ktorou nič nepokazíte. Karoq je moderný a príjemný navonok i zvnútra, z davu však rozhodne vytŕčať nebude. Za to sa však odmení praktickejšou kabínou, v ktorej vám srdcový záchvat nespôsobí každá omrvinka na sedačke.
Orientácia na komfort
Krátko po týždni s Karoqom 1.5 TSI ACT sme na testovanie mali k dispozícii Seat Ateca. Hneď po prvých kilometroch v Španielovi nám do oka padol jeden výrazný rozdiel. Seat je orientovaný skôr na dynamickú jazdu a preto je jeho podvozok tuhší. Na druhú stranu, Karoqu sa komfortom nevyrovná. Ten je totiž nastavený prioritne na žehlenie všetkých možných nerovností a je to v ňom cítiť.
Ak by sme mali podvozok Škody definovať čo najvýstižnejšie, určite by sme za tým účelom siahli po slove “pohoda”. Karoq je totiž naozaj v pohode v podstate za každých okolností. Problém mu robia len nízke obrubníky či spomaľovače, ktoré pri rýchlejšom prejazde odfiltrovať nedokáže, inak je však veľmi sebaistý.

Test SUV Škoda Karoq: Ešte lepší než Kodiaq
Horúcou novinkou tejto jesene je české SUV Škoda Karoq. Testovali sme verziu, ktorej nechýba takmer nič. Dvojlitrový diesel poháňa cez DSG prevodovku všetky štyri kolesá. Dokáže s takouto výbavou...Dokonca sa zdá, že Karoq je tým komfortnejší, čím rýchlejšie ho ženiete. Platí to najmä mimo spevnených ciest, kde si pruženie a tlmiče rýchlosť doslova užívajú a nerovnosti poľnej cesty žehlia prekvapivo dobre. Na asfalte sa môžete tešiť na rovnaký efekt, len bude ešte znásobený kvalitou vozovky.
Sedí mu DSG?
Sedemstupňová dvojspojková samočinná prevodovka je pri agregáte 1.5 TSI ACT dobrou voľbou. Môže za to najmä fakt, že je všestranná a pri šoférovaní si vďaka nej možno užiť aj istú dávku zábavy za volantom. Krídelká pod volantom totiž umožňujú precítiť režim manuálneho radenia a samotná skriňa aj pod plynom reaguje promptne. Vyzdvihnúť treba jej komfortnú stránku pri pokojnej jazde - zväčša radí veľmi jemne a nepozorovane.
Aj pri tejto prevodovke DSG7 sa však objavujú klasické neduhy danej koncepcie. Pri presnom parkovaní s niekoľkými centimetrami voľného miesta sa z času na čas zapotíte - dvojspojka totiž v niektorých situáciach nie je dostatočne citlivá. To isté sa prejavuje aj pri využívaní technológie ACC s funkciou Stop&Go.
Vec sa má totiž tak, že Karoq zvláda jazdu v dopravnej zápche prakticky bez vašej asistencie. Stačí mať zapnutý adaptívny tempomat (ACC) a automobil sa v zápche bude posúvať sám. Škoda len, že dobrý dojem z užitočnej technológie miestami kazí práve DSG. Pri jemnom rozbiehaní vie kvôli nej automobil byť uskákaný, inokedy zasa zrýchli zbytočne razantne len aby o dva či tri metre opäť brzdil. Pri potrebe jemného rozbiehania sa dvojspojka klasickým či bezstupňovým automatom zatiaľ stále nevyrovnala.
Alternatíva k nafte
V prípade Karoqu aktuálne benzín spaľujú len dve zážihové jednotky. Základ ponuky tvorí trojvalec 1.0 TSI ladený na 85 kW (115 k), vrchol zasa 1.5 TSI ACT s možnosťou vypínania valcov. Ten poskytuje špičkový výkon 110 kW (150 k) v rozmedzí 5 000 - 6000 ot./min., vrcholný krútiaci moment (250 Nm) zasa máte k dispozícii od 1 500 do 3 500 otáčok za minútu.
Potešilo nás, že papierové hodnoty sa preniesli aj do reálneho sveta a Karoq dokáže s prepĺňaným štvorvalcom jazdiť veľmi slušne. Jazdná dynamika bohato dostačuje aj na agresívnejší jazdný štýl s občasným predbiehaním, auto si užijete aj na prázdnych okreskách. Z hľadiska dynamiky je zážihová jednotka plne porovnateľná so vznetovým 2.0 TDI.
Dokonca sa nám zdalo, že aj jazdný komfort je v prípade benzínovej alternatívy na vyššej úrovni. Motor 1.5 TSI ACT totiž sám o sebe pracuje potichu, do kabíny sa jeho zvuk dostáva až pri vysokých otáčkach. Pri diaľničnom tempe pracuje agregát hlboko pod hodnotou 3 000 ot./min., takže o ňom prakticky ani nebudete vedieť.
Škoda udáva, že v Karoqu by si tento agregát v kombinovanom režime mal na sto kilometrov jazdy vypýtať 5,6 l benzínu. My sme sa počas testovania v reálnej premávke prepracovali k hodnote 6,8 l/100 km. Pohonná jednotka 1.5 TSI si najviac paliva vypýta na diaľnici, kde spotrebuje až 7,6 l/100 km. K primeraným hodnotám dopomohla aj technológia ACT, ktorá v mnohých situáciach deaktivuje dva valce motora.

Škoda prekvapuje: V Bratislave aj Vision X
Malo to byť prekvapenie Škody na bratislavskom autosalóne, ale nepodarilo sa ho utajiť úplne dokonale. Vykladanie unikátneho auta, ktorého cena dosahuje 2,5 až 3 milióny eur, sa pre žiariacu zelenú...Oceňujeme aj fakt, že napriek tomu, že 1.5 TSI je novinkou, nestojí prehnane veľa. V porovnaní s 1.0 TSI je tento motor drahší len 1 600 eur a túto sumu by sme si rozhodne priplatili. Karoq s ním tak môžete mať už od 21 370 eur, dve tisícky sa potom priplácajú za sedemstupňové DSG.
Testovaný automobil stál 32 789 eur, čo nie je málo. Škoda si za nové SUV jednoducho nechá zaplatiť. Netreba však zabúdať na fakt, že ochotných klientov sa stále nájde viac než dosť. Navyše, stačí odstrániť časť príplatkovej výbavy a bez problémov sa dostanete hlboko pod hranicu 30 000 eur.
Aké má 1.5 TSI ACT nevýhody?
Zatiaľ sa teda zdá, že 1.5 TSI ACT je skvelou alternatívou k nafte. Má však aj svoje chyby. Iste, ak s ním jazdíte umiernene, apetít na úrovni avizovaných 7,6 l dosiahnete bez problémov. Spotrebu však za volantom riešiť odmietate? Potom sa treba pripraviť na to, že Karoq v kombinovanom režime spotrebuje aj 8,2 l/100 km. Treba zdôrazniť, že pre to netreba jazdiť extrémne dynamicky, stačí len z času na čas motor dostať pod väčšiu záťaž.

Test Kodiaq 1.4 TSI: Netreba ho zatracovať
Škoda Kodiaq sa väčšine zákazníkov automaticky spája s dvojlitrovým dieselovým agregátom. Existuje však aj iná, lacnejšia, alternatíva. Stojí za to “risknúť” motor 1.4 TSI?Druhou nevýhodou je fakt, že Škoda k príjemnej motorizácii neponúka pohon všetkých kolies. Dnešné trendy hovoria jednoznačne - väčšina ľudí si SUV kúpi bez 4x4, aj ak taká možnosť existuje. Na druhú stranu však tento fakt 1.5 TSI zo súperenia s 2.0 TDI diskvalifikuje. Kto chce štvorkolku, musí jednoducho siahnuť po dieselovom dvojlitri.
Doba anti-naftová
Zdá sa, že aféra Dieselgate naštartovala niečo ako dobu anti-naftovú. Čoraz viac ľudí zvažuje, či si do nového automobilu predsa len kúpi vznetový, alebo už uprednostní zážihový agregát. Motor 1.5 TSI ACT môže byť jedným z dôvodov, prečo aj zarytí “naftiaci” opustia dieselové vody.
Karoq totiž s týmto agregátom jazdí svižne, no zároveň kladie dôraz aj na komfort a ticho v kabíne. Prevodovka DSG pohonnej jednotke sekunduje slušne a zaváha len v špecifických prípadoch. Chutný koktejl menom Škoda Karoq dotvárajú ešte moderné technológie a v neposlednom rade aj pohodlný podvozok.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 498 cm3
|
Max. výkon
|
110 kW/150 k
|
pri otáčkach
|
5 000-6 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
250 Nm
|
pri otáčkach
|
1 500-3 500/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
7-stupňová dvojspojková
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 382 mm
|
Šírka
|
1 841 mm
|
Výška
|
1 607 mm
|
Rázvor náprav
|
2 630 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 318 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 393 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
611 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 929 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
588/1 605 l
|
Objem palivovej nádrže
|
50 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
203 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
8,6 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
6,8 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
5,0 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,6 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,4 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,6 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
5,3 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
127 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 19 770 €
|
Základná cena verzie
|
od 25 270 €
|
Cena testovaného exemplára
|
32 789 €
|