Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

5 najväčších chýb, ktoré robia vodiči na diaľnici

Diaľnice sú najrýchlejším a najkomfortnejším spôsobom presunu z jedného miesta na druhé. Jazda po diaľnici má svoje pravidlá, poradíme vám, ako sa vyhnúť zbytočným chybám.
1 103 príspevkov 07.05.2018 / Soňa Zverková

Jazda po diaľnici je určite najbezpečnejší spôsob presunu z miesta A do miesta B. Všetko má svoje pravidlá, ktoré niektorí motoristi poznajú a dodržiavajú, iní ich poznajú a nedodržiavajú a ďalší zas netušia, že niečo ako pravidlá existuje. Teraz sa však nezameriame na slovo zákona, ale na rady a tipy, ktoré uľahčia život vám aj ostatným vodičom.

Ilustračná snímka

1. Vjazd na diaľnicu

Nemusí vždy ísť o tak ľahký manéver, ako by sa mohlo zdať. Má svoje pravidlá, ktoré môžu zabrániť zbytočným kolíznym situáciám. Prvé a základné pravidlo znie: máte pod zadkom ľahké osobné auto, nie tank. Šliapnite na plyn a poriadne zrýchlite. Zásadne využite celú dĺžku pripájacieho jazdného pruhu bez ohľadu na hustotu premávky. Pokiaľ ani na jeho konci nebude miesto na zaradenie sa do priebežného pruhu, musíte dať prednosť!

Uvedomte si, že osobné vozidlá v priebežnom pruhu majú na tachometri okolo 130 km/h a brzdiť z tejto rýchlosti nie je jednoduché ani bezpečné. Kamióny síce jazdia pomalšie, ale vzhľadom na hmotnosť taktiež nezastavia na fleku. Zodpovednosť za dodržanie pravidiel pri preraďovaní sa do priebežného pruhu nesie vodič v pripájacom, najmä za prednosť v jazde.

Pomôcť môžu vodiči v priebežnom pruhu (s výnimkou kamiónov), ktorí sa môžu v predstihu preradiť do ľavého pruhu, ak na privádzači zbadajú vozidlo. Samozrejme za predpokladu, že dodržia pravidlá týkajúce sa zmeny jazdného pruhu: zrkadlá, smerovka, prednosť v jazde.

Jazdné pruhy: 6 zásad, ako sa majú využívať

Vo väčšine prípadov nemajú vodiči problém používať jazdné pruhy. Za určitých okolností však môže dôjsť k zmätkom, zväčša pre neznalosť zákona.

2. Opustenie diaľnice

Až pričasto sa stáva, že vodiči, ktorí opúšťajú diaľnicu, na veľkú radosť ostatných spomaľujú niekoľko stoviek metrov. Chyba, ktorá môže spôsobiť zbytočný stres a kolízne situácie. Do pravého jazdného pruhu sa zaraďte najneskôr pri návestí s údajom 500 metrov do výjazdu. Smerovku dávajte vždy v poriadnom predstihu, ideálne 250 až 300 metrov pred výjazdom. Čím skôr si ostatní vodiči uvedomia vaše úmysly, tým lepšie sa pripravia na prípadné brzdenie či vyhýbacie manévre.

Brzdiť však začnite až na začiatku odbočovacieho pruhu, aby ste neobmedzovali ostatných vodičov. V zimných podmienkach je pochopiteľne potrebné začať brzdiť skôr, aby ste nedostali šmyk a nestratili kontrolu nad vozidlom.

Nebezpečenstvo diaľnic: Zlozvyk, ktorý zabíja

S nepozornosťou šoférov sa stretávame aj na našich diaľniciach. Často sa stane, že pomalší vodič blokuje toho rýchlejšieho a ani o tom nevie. Na spätné zrkadlá akoby zabudol.

3. Jazda v jazdných pruhoch

Pravidlo, že sa jazdí v pravom pruhu, je azda najmenej dodržiavané. Stačí, ak sa niekde na horizonte objaví kamión, takmer všetci sa preraďujú do ľavého pruhu bez ohľadu na svoju rýchlosť. Pokiaľ idete pomalšie, nerobte to. Zostaňte v pravom pruhu a umožnite rýchlejším vozidlám predchádzanie. Smerovku dajte v predstihu, aby si všetci uvedomili, čo máte v úmysle. Pokiaľ nemáte miesto na preradenie, neriskujte a radšej spomaľte.

Špecifická situácia u nás, bežná v zahraničí: troj- alebo viacpruh. Platia rovnaké pravidlá ako pri dvojpruhovej verzii. Jazdí sa v pravom pruhu, ostatné slúžia na predchádzanie a obchádzanie. Pozor, ak v susednom Rakúsku pôjdete v pravom pruhu rýchlejšie než vozidlo v strednom, považuje sa to za predchádzanie sprava. A keďže predpisy porušili obaja vodiči, obom hrozí pokuta vyše 700 eur.

Ďalším špecifikom je situácia, keď sa do stredného pruhu začnú preraďovať dve vozidlá, jedno z pravého a druhé z ľavého. V tomto prípade má prednosť vodič, ktorý sa preraďuje z pravého pruhu.

Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk

Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený niekoľko stoviek metrov, nie je podstatné...

4. Staveniská na diaľnici

Stavebné práce na diaľnici nepotešia žiadneho vodiča. Nejde len o rýchlostné obmedzenie, ale najmä o zúženie jazdných pruhov. Ľavý pruh býva obvykle užší a pokiaľ sú použité betónové zábrany, môže u niekoho vyvolávať priam klaustrofobické pocity. Obzvlášť vtedy, keď míňate kamión. Ak si netrúfate ísť najvyššou povolenou rýchlosťou, zaraďte sa do pravého pruhu. Strata času je minimálna: na päť kilometrov dlhom úseku prinesie o 10 km/h vyššia rýchlosť úsporu najviac 25 sekúnd.

Ako sa správať na diaľnici pri stavebnej úprave?

Na mnohých diaľniciach sa v lete môžete stretnúť so stavebnými prácami a zúžením jazdných pruhov. Táto situácia môže byť stresujúca. Ponúkame niekoľko rád, ako ju zvládnuť bez nehody a zároveň...

5. Núdzový jazdný pruh

Na Slovensku sa prejazd vozidiel záchranného systému rieši tým, že vodiči skrátka uhnú do strany v momente, keď sa auto s majákmi blíži. Vo niektorých krajinách, napríklad, v susednom Česku či Rakúsku, platí povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh, ak dôjde k spomaleniu premávky, zväčša v dôsledku kolóny. Bez ohľadu na to, či sa záchranári blížia alebo nie. Čoskoro sa môže k týmto krajinám pripojiť aj Slovensko, nakoľko polícia už avizovala, že v novele zákona o premávke zvažuje zavedenie núdzového pruhu aj u nás.

Pozor na núdzový jazdný pruh v cudzine

Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×