Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Certifikované servisy: Čo sú dve najväčšie slabiny

Povinnosť opraviť vážne poškodené vozidlo v certifikovanom servise má určite zmysel. V tejto súvislosti však pretrváva až priveľa vážnych otáznikov, nech mali ministerstvo dopravy a európske úrady akokoľvek vznešené úmysly.
3 48 príspevkov 27.04.2018 / Soňa Zverková

Pred mesiacom sme písali o jednom z ustanovení nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, konkrétne o povinnosti opraviť auto po závažnej nehode v certifikovanom servise. Táto novinka pochopiteľne vyvolala vlnu nevôle, no vyplýva z európskej smernice a Slovensko ju muselo uviesť do života. Viac svetla sa do tejto otázky pokúsil vniesť Cech predajcov a autoservisov SR (CPA), ktorého úlohou bude certifikovať servisy.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Väčšina ustanovení zákona vstupuje do platnosti už v máji, príkazy týkajúce sa certifikovaných servisov začnú platiť 1. januára 2020. Povinnosť opraviť auto v takomto servise sa nebude týkať ľahkej „plecháriny“, ale výlučne veľkých poškodení kritických komponentov (zavesenie kolies, nosné rámy, airbagy, riadenie a brzdy) pri závažných nehodách.

Podľa údajov CPA každoročne sa u nás v dôsledku nehody alebo škodovej udalosti opravuje zhruba 269-tisíc vozidiel, z nich má závažné poškodenie 13-tisíc, čiže necelých päť percent. To znamená, že všetky ostatné opravy budú môcť aj naďalej vykonávať necertifikované servisy.

Problém spočíva, napríklad, v spôsobe opravy dielu, ktorý je vyrobený z niektorého druhu špeciálnej vysoko pevnostnej ocele. Ako vysvetlil František Gajdács, podpredseda CPA SR, každý typ ocele sa musí zvárať iným spôsobom, v opačnom prípade prestane plniť svoju úlohu. Poukázal aj na to, že po oprave musí byť obnovená antikorózna ochrana, inak auto do dvoch rokov zakvitne koróziou a aj pri menšej nehode vzniknú oveľa závažnejšie poškodenia s možnými následkami na zdraví vodiča či člena posádky.

Pri výrobe nových vozidiel sa používajú moderné materiály, ktoré vyžadujú príslušné technológie a dodržiavanie stanovených postupov 3 fotografie v galérii Pri výrobe nových vozidiel sa používajú moderné materiály, ktoré vyžadujú príslušné technológie a dodržiavanie stanovených postupov Zdroj: CPA SR

Čo znamená certifikácia servisu?

Ako povedal Július Hron, predseda CPA, o certifikát môže požiadať akýkoľvek servis, veľký značkový aj malý živnostník. Pre získanie certifikátu sú stanovené určité minimálne požiadavky na vybavenie servisu a na odbornosť karosárov.

Napríklad, pri poškodení deformačných zón, čiže najmä zosilnených častí rámu, musí vozidlo absolvovať okrem iného nastavenie geometrie. Potrebné vybavenie nemusí mať daný servis, musí však geometriu zabezpečiť a podložiť to príslušnými podkladmi. Dôležitou súčasťou vybavenia servisu totiž bude počítačový systém, do ktorého sa bude musieť – okrem iného – priebežne nahrávať fotodokumentácia z postupu opráv.

Vzniká tu určitý paradox. Certifikáty CPA budú potrebovať aj autorizované servisy v rámci distribučnej siete danej automobilky, ktoré majú stanovené vybavenie. Práve u nich je možné predpokladať, že dodržiavajú postupy dané výrobcom. V tejto súvislosti nám napadá otázka, či budú certifikáty časovo obmedzené a v akých intervaloch ich budú musieť servisy obnovovať.

Takto vyzerajú minimálne požiadavky na certifikovaný servis 3 fotografie v galérii Takto vyzerajú minimálne požiadavky na certifikovaný servis Zdroj: CPA SR

Ako sa bude postupovať?

Presná metodika postupu polície, servisov a poisťovní ešte nie je dokončená. Niektoré informácie sú už známe, biele miesta na mape však pretrvávajú. V zásade by sa po každej závažnej nehode, pri ktorej sa poškodia vyššie uvedené kritické komponenty, mal tento fakt uviesť do Registra prevádzkových záznamov.

Prístup do registra budú mať všetky dotknuté inštitúcie, čiže poisťovne, polícia, stanice technickej kontroly aj servisy. To znamená, že vozidlo sa bude môcť opraviť výlučne v certifikovanom servise. Bez osvedčenia z takéhoto servisu nie je šanca uspieť na technickej kontrole, ktorú musí vozidlo absolvovať do 180 dní od opravy. Samotná kontrola by opravu predražiť nemala, nakoľko seriózny servis ju započíta do celkovej ceny.

Hľadáte servis? Opravy budú po novom drahšie

Doteraz si mohli nechať motoristi opraviť auto v ľubovoľnom servise. Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel sprísňuje podmienky opráv po nehode a mnohé servisy prídu o zákazníkov.

Potiaľ je všetko jasné. Vráťme sa k spomínaným bielym miestam na mape, ktoré snáď už čoskoro osvetlí príslušný vykonávací predpis alebo metodika. Prvý otáznik: kto a na základe čoho určí, či opravu musí vykonať certifikovaný servis? Ak je auto obtočené okolo stromu alebo má vystrelené airbagy, tak to dokážu určiť policajti priamo na mieste. No aj menej hrozivo vyzerajúce nehody môžu viesť k poškodeniu kritických komponentov, a to si už bude vyžadovať oko odborníka. Ktorého? Bude chodiť ku každej nehode? Budú si motoristi platiť súdno-znalecký posudok? Nevedno.

Druhý otáznik: kto zistí, či certifikovaný servis dodržal postupy stanovené výrobcom a použil kvalitné diely? Stanice technickej kontroly nezistia spôsob zvárania, akonáhle je poškodené miesto nalakované a auto vyzerá ako nové. Geometriu vedia zmerať, nastavenie svetiel tiež, ale čo takto funkčnosť airbagu? Kým diagnostika nesignalizuje chybu, nezistia, ako je nastavený a či v kritickej situácii zafunguje tak, ako má. Žiaľ, na Slovensku ani certifikát nie je zárukou kvalitnej opravy.

Vodičov čakajú 4 výrazné zmeny: Pocíti ich každý

Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel je oveľa podrobnejší a rozsiahlejší než súčasný a pre vodičov prináša niekoľko závažných zmien. Prísnejšie budú kontroly STK, emisií ale napríklad aj stavu...

Autobild.sk komentuje

V tejto téme sa u nás v redakcii vyvinul určitý druh schizofrénie. Na jednej strane chápeme, čo chceli tvorcovia zákona dosiahnuť, a súhlasíme s tým. Každému, kto má aspoň minimálny pud sebazáchovy, je jasné, že vysoko pevnostná oceľ sa musí zvárať iným spôsobom ako obyčajná. Ak servis sfušuje opravu airbagu, ten pri ďalšej nehode nevystrelí správne a vodič zomrie, hoci mohol prežiť len s ľahšími zraneniami. Čo ak po ňom zostane partner, dve deti a hypotéka?

Na druhej strane až pridobre rozumieme finančnej stránke veci. Ľudia si často nemôžu dovoliť nákladnú opravu. Najmä vtedy, ak zavinia nehodu a nemajú havarijnú poistku. Zo zákonného poistenia sa totiž prepláca oprava len vodičovi, ktorý nehodu nezavinil. Vinník má smolu. A nech si aj motoristi uvedomujú dôvody, pre ktoré je potrebná kvalitná a teda drahá oprava, finančná situácia neraz dovolí len okamžité riešenie u „Fera v garáži“.

Nový zákon: Pribudnú zákazy a tvrdšie postihy

V podstate každý zákon prináša aj sankcie. Výnimkou nie je ani nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel. Pozreli sme na novinky, ktoré priniesol. Zákazov pre vodičov pribudlo. Mimoriadne tvrdé...

Odpor verejnosti je pochopiteľný, nakoľko až pričasto štát hľadá cesty, ako vytiahnuť z ľudí ďalšie peniaze bez akejkoľvek merateľnej protihodnoty. No chýba nám tu aj čosi ako stavovská česť servisov, ktorá by im nedovolila oklamať laika a pustiť na cestu sfušované auto. Možno aj preto vzniklo toto konkrétne ustanovenie, ktoré zatiaľ prináša množstvo nejasností. Zatiaľ môžeme len čakať, čo prinesie prax. A dúfať, že sa toto ustanovenie nezmení na dvojsečnú zbraň.


Video
Najnovšie články
Hyundai investuje miliardy do palivových článkov

PRVÁ JAZDA Seat predstavil model Tarraco, ktorý môže zamiešať kartami v rámci koncernu Volkswagen. Sedemmiestne SUV na scénu prichádza ako posledné, porazí...

Seat Tarraco: Kodiaq má ďalšiu tvrdú konkurenciu

Kupé disponujúce špeciálnou karosériou s retro nádychom vzniklo v počte deväť kusov, z toho len jeden má manuálnu prevodovku.

Na predaj je unikátne Ferrari 599 GTZ

Omladená verzia SUV má pod kapotou prepracovaný šesťvalec a dynamikou sa takmer doťahuje na starší model GTS. Úpravy zasiahli aj podvozok či brzdy.

Porsche Macan S dosahuje výkon 354 koní

Nižšia cena jazdených vozidiel môže byť lákadlom, vždy si však treba uvedomiť i riziká, ktoré sú s ňou spojené. Pri kúpe automobilu z druhej ruky je však...

5 tipov: Takto sa vyhnete kúpe ojazdeného šrotu

Predaj áut v Európe aj naďalej ovplyvňuje septembrové zavedenie prísnejšieho testovacieho cyklu WLTP. V novembri predaj nových vozidiel opäť klesol.

V Európe sa v novembri predalo menej áut

Grafik sa chytil myšlienky na ďalšie odrody elektromobilu a vytvoril vizualizácie troch potenciálnych kandidátov.

Audi e-tron GT: Bude mať viac verzií?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×