Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Subaru na snehu: Ktoré je to najvšestrannejšie?

Za polárnym kruhom sme preverili štvoricu noviniek japonskej automobilky. Pozreli sme sa, ako si so skutočne súvislou vrtsvou snehu a ľadu poradili štvorkolky Subaru XV, Impreza, Outback, ale aj BRZ, ktoré má poháňané len zadnú nápravu.
24 19.04.2018 / Redakcia AUTO BILD

Kde sa najlepšie ukážu skutočné schopnosti áut? V extrémnych podmienkach. Na Slovensku ich v zimnom období, keď sa teploty šplhajú nad 10 stupňov, pomaly nenájdete. Preto sme vyrazili na sever. Miesto na zemi, kde Slnko za slnovratu nezostúpi pod alebo nevystúpi nad obzor – to je zjednodušene povedané polárny kruh. Ten severný je charakterizovaný rovnobežkou na 66° 33‘ severnej zemepisnej šírky, ktorá pretína fínske mesto Rovaniemi – cieľ našej cesty.

Univerzálne auto by malo poskytovať vyvážené jazdné vlastnosti na ceste i v teréne. XV v tomto smere ide ešte ďalej – na asfalte je  tiché, ľahko ovládateľné, mimo neho nekompromisné. 24 fotografií v galérii Univerzálne auto by malo poskytovať vyvážené jazdné vlastnosti na ceste i v teréne. XV v tomto smere ide ešte ďalej – na asfalte je tiché, ľahko ovládateľné, mimo neho nekompromisné. Zdroj: AUTO BILD

Teploty sa tu v januári pohybujú od -5 až po -30 °C a slnečné lúče si obyvatelia užívajú len štyri hodiny denne, preto sme spočiatku nevedeli pochopiť, prečo sú stále pozitívne naladení. Keď sme sa však presunuli ešte o 10 km severnejšie, do automobilového tréningového centra Lapland Driving, uznali sme, že minimálne vodiči milujúci zábavu a adrenalín za volantom majú vo Fínsku dovôd na nekončiaci úsmev. Tu je totiž šoférsky raj.

Testovacie centrum ponúka niekoľko typov dohladka vyfrézovaných tratí – od driftovacieho kruhu s priemerom 80 metrov cez 1 500-metrovú technickú trať, na ktorej sme mohli ísť dobrých 1 400 metrov bokom, či technický úsek s rôznymi typmi povrchov až po terénnu lesnú cestu, kde sme prechádzali 30 cm hlbokými snehovými koľajami a vrcholom bol výstup na približne 8 metrov vysoký zľadovatený kopec.

Subaru XV: Najvšestrannejšie

K dispozíci sme síce mali kompletnú modelovú paletu Subaru, ale reálne sme sa stihli povoziť len na štyroch japonských automobiloch. Hlavný dôraz sme kládli na najväčšiu novinku XV, ktorá si po trojdňovej anabáze na severe Európy vyslúžila titul najvšestrannejšieho Subaru. Špičkovo totiž mixuje jazdné vlastnosti vhodné na asfaltové cesty a tie, ktoré využijete na nespevnených úsekoch.

A ide sa do kopca. Niekoľkometrové strmé stúpanie na zľadovatenom povrchu nebolo pre XV nijako traumatizujúce. Pri zjazde pomohol asistent, ktorý zabránil neželanému šmyku. 24 fotografií v galérii A ide sa do kopca. Niekoľkometrové strmé stúpanie na zľadovatenom povrchu nebolo pre XV nijako traumatizujúce. Pri zjazde pomohol asistent, ktorý zabránil neželanému šmyku. Zdroj: AUTO BILD

Na prvý pohľad sa to nemusí zdať, najmä čo sa týka dizajnu, ale v prípade XV skutočne nejde o facelift, ale o úplne novú generáciu. Základom je moderná podvozková platforma (spoločná s Imprezou), ktorá zvýšila torznú tuhosť automobilu o 70 až 100 percent. Model tiež dostal mohutnejšie stabilizátory, vďaka čomu sa náklony karosérie v zákrutách medzigeneračne znížili o 50 percent.

Pýchou automobilky je sériovo dodávaný systém EyeSight s dvojicou kamier pod čelným sklom, ktorý aktívne zabrzdí auto pred nehodou alebo zabráni vybočeniu z jazdného pruhu. Práve kombinácia tuhosti karosérie s najmodernejšími asistentmi spôsobila, že XV a rovnako aj Impreza patria podľa Euro NCAP k najbezpečnejším autám súčasnosti. Hoci sa nám XV páči, treba priznať, že ani nová generácia príliš nevylepšila skromný objem batožinového priestoru, ktorý dosahuje 385 litrov.

Modely značky Subaru možno bývajú o niečo drahšie, majú však lepšiu základnú výbavu. Systém EyeSight s dvoma kamerami dostanete napríklad v XV sériovo. 24 fotografií v galérii Modely značky Subaru možno bývajú o niečo drahšie, majú však lepšiu základnú výbavu. Systém EyeSight s dvoma kamerami dostanete napríklad v XV sériovo. Zdroj: AUTO BILD

Typicky japonsky strohá ostala i ponuka motorizácií (dva benzínové štvorvalce 1,6i a 2,0i), prevodoviek (výlučne bezstupňový automat Lineartronic) a len dvoch výbavových stupňov. Napriek tomu tvrdíme, že XV je jedným z najlepších SUV na trhu pre vodičov, ktorí okrem ciest či mestských dlažieb aspoň párkrát zablúdia do terénu. Zámerne hovoríme o SUV a nie o crossoveri. Toto Subaru totiž mimo asfaltiek hviezdi.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Ako sme si na fínskom cvičisku vyskúšali, poľahky s ním zdoláte kríženie náprav s kolesom hompáľajúcim sa vo výške 50 cm nad zemou a v tejto situácii bez problémov otvoríte dvere, pričom karoséria ani nezastoná. Nárast jej tuhosti ozaj cítiť. Výraznou pomocou v núdzi je X-mode, teda voliteľný režim, ktorým elektronickými zásahmi do činnosti motora, prevodovky, bŕzd a pohonu všetkých kolies (štandardne v pomere 60 : 40 v prospech predných kolies) prejazd terénnymi vlnami ešte vylepšuje. V tomto režime je tiež aktívny pomocník pri zjazde z kopca, takže XV si udržuje pokojnú rýchlosť a stabilitu bez nutnosti kŕčovitého stískania brzdového pedála.

XV druhej generácie konečne nemá archaický interiér. Vodiča poteší dobrý výhľad z auta na premávku, ktorý zabezpečujú úzke A stĺpiky. 24 fotografií v galérii XV druhej generácie konečne nemá archaický interiér. Vodiča poteší dobrý výhľad z auta na premávku, ktorý zabezpečujú úzke A stĺpiky. Zdroj: AUTO BILD

Suma summarum: Subaru XV poskytuje lepšiu prejazdnosť, ako bude typický záujemca o SUV vôbec potrebovať. Náš celkový dojem bol pozitívne ovplyvnený i tým, že sme XV testovali so silnejším a do tohto auta vhodnejším benzínovým boxerom 2,0i, ktorý poskytuje 156 koní. Štvorvalec je veľmi dobre odhlučnený, v interiéri ho takmer nepočuť, ale na asfaltkách sme to pre zimné obmedzenie rýchlosti vo Fínsku mohli vyskúšať len do tempa 100 km/h.

Hoci nie sme úplní obdivovatelia bezstupňových prevodoviek, musíme uznať, že CVT od Subaru patrí k tým najlepšie vyladeným. Nelogicky netrhá, pri normálnom narábaní s plynovým pedálom radí harmonicky a svižne. Výraznejšia hlučnosť motora, spôsobená jeho držaním vo vyšších otáčkach, sa ukazuje len pri potrebe mohutnej akcelerácie. CVT tak rýchly prechod do ideálneho prevodového stupňa, ako automat s hydrodynamickým meničom, jednoducho nezvláda a vyššie otáčky nechá zaradené o niečo dlhšie, ako je príjemné.

Subaru XV 2,0i-S EyeSight - MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1995 cm3
Max. výkon
115 kW/156 k
pri otáčkach
6000/min
Max. krútiaci moment
196 Nm
pri otáčkach
4000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4465 mm
Šírka
1800 mm
Výška
1595 mm
Rázvor náprav
2665 mm
Pohotovostná hmotnosť
1439 kg
Objem batožinového priestoru
385 l
Objem palivovej nádrže
63 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,4 s
SPOTREBA
Mesto
8,7 l/100 km
Mimo mesto
5,8 l/100 km
Kombinovaná
6,9 l/100 km
EMISIE A CENA
Emisie CO2
155 g/km
Cena
27 490 €

Subaru Impreza: Najdostupnejšie

Impreza je z hľadiska ceny spomedzi modelov Subaru najdostupnejšia. 24 fotografií v galérii Impreza je z hľadiska ceny spomedzi modelov Subaru najdostupnejšia. Zdroj: AUTO BILD
Impreza síce stojí na rovnakej platforme ako XV, logicky je však nastavená inak. Jej prioritou je cesta, ale je jej jedno, či asfaltová, šotolinová, alebo snehová. A to je skvelé. Nová generácia modelu má ťažisko položené ešte o pol centimetra nižšie a vďaka funkcii Quick responsible steering jej na zarezanie zákruty stačí podstatne menší pohyb volantom. Aby ste kompakt dostali do driftu, musíte sa pre nie úplne vypínateľné ESP viac snažiť, ale nie je to nemožné. Prioritou ostáva čistá stopa, čo je v poriadku.

Subaru Impreza 1,6i EyeSight- MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1600 cm3
Max. výkon
84 kW/114 k
pri otáčkach
6200/min
Max. krútiaci moment
150 Nm
pri otáčkach
3600/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4460 mm
Šírka
1775 mm
Výška
1480 mm
Rázvor náprav
2670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1376 kg
Objem batožinového priestoru
385 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,4 s
SPOTREBA
Mesto
8,0 l/100 km
Mimo mesto
5,5 l/100 km
Kombinovaná
6,4 l/100 km
EMISIE A CENA
Emisie CO2
145 g/km
Cena
19 990 €

Subaru BRZ: Najzábavnejšie

Ak existuje automobilové nebo, asi sme v ňom boli: kupé BRZ je úžasne ovládateľné. Zadnú časť ustrelíte veľmi ľahko, ale krásne je, že rovnako ľahko ju aj vrátite späť. 24 fotografií v galérii Ak existuje automobilové nebo, asi sme v ňom boli: kupé BRZ je úžasne ovládateľné. Zadnú časť ustrelíte veľmi ľahko, ale krásne je, že rovnako ľahko ju aj vrátite späť. Zdroj: AUTO BILD
Driftovacím expertom je bezpochyby BRZ. Toto auto je šialene návykové a zároveň, ako ukazujú predaje, neuveriteľne nedocenené. Všetci vodiči, ktorí majú šoférovanie naozaj radi, by si toto kupé s atmosférickým 200-koňovým boxerom mali povinne vyskúšať. Na snehu predvádza famózne kúsky. Ovládať ho môžete ľahučkým ťuknutím do plynového pedála a drifty dlhé aj 100 metrov sú balzamom na všetky vodičské duše, ktoré „vďaka“ dnešnej premúdrelej elektronike pomaly zabúdajú, aké môže byť vedenie auta zábavné.

Subaru BRZ - MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1998 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
7000/min
Max. krútiaci moment
205 Nm
pri otáčkach
6400-6800/min
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4240 mm
Šírka
1775 mm
Výška
1325 mm
Rázvor náprav
2570 mm
Pohotovostná hmotnosť
1243 kg
Objem batožinového priestoru
243 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,6 s
SPOTREBA
Mesto
10,4 l/100 km
Mimo mesto
6,3 l/100 km
Kombinovaná
7,8 l/100 km
EMISIE A CENA
Emisie CO2
180 g/km
Cena
33 990 €

Subaru Outback: Najkomfortnejšie

Facelift priniesol Outbacku pohon nastaviteľný do niekoľkých režimov. Okrem terénneho X aj športový a inteligentný mód, ktorý je zameraný na na dlhšie cesty, kde znižuje spotrebu paliva. 24 fotografií v galérii Facelift priniesol Outbacku pohon nastaviteľný do niekoľkých režimov. Okrem terénneho X aj športový a inteligentný mód, ktorý je zameraný na na dlhšie cesty, kde znižuje spotrebu paliva. Zdroj: AUTO BILD
Luxusný koráb Outback s benzínovým štvorvalcom 2,5 l (175 k) bodoval v terénnych vložkách, kde žehlil nerovnosti s najväčším prehľadom. Zmodernizované kombi má krajšiu prednú masku a interiér s 8“ dotykovým displejom. Klimatizáciu však stále nastavíte klasicky – mechanickými ovládačmi, čo je fajn. Komfort za jazdy zlepšujú aj novinky ako adaptívne diaľkové svetlá či cúvacia kamera.

Subaru Outback 2,5i-S EyeSight - MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
2498 cm3
Max. výkon
129 kW/175 k
pri otáčkach
5800/min
Max. krútiaci moment
235 Nm
pri otáčkach
4000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4815 mm
Šírka
1840 mm
Výška
1605 mm
Rázvor náprav
2745 mm
Pohotovostná hmotnosť
1612 kg
Objem batožinového priestoru
559 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
SPOTREBA
Mesto
8,7 l/100 km
Mimo mesto
6,0 l/100 km
Kombinovaná
7,0 l/100 km
EMISIE A CENA
Emisie CO2
161 g/km
Cena
36 990 €

Testované modely Subaru v náročných podmienkach ukázali, že sú to autá do nepohody. Možno vnútri nemajú najluxusnejšie doplnky (i keď i to sa výrazne zlepšilo) a dizajnovo môžu na niekoho pôsobiť stroho, ale sú to poctivo skonštruované vozidlá s overenými benzínovými motormi a so špičkovým pohonom všetkých kolies, ktorý vás dostane z problémov, ak sa nejaké náhodou objavia. Výnimkou je neskutočne zábavné BRZ, ktorému štvorkolka chýba. Našťastie!


Video
Najnovšie články
VW Golf: Úplne nové GTI bez maskovania?

Z talianskej firmy vyjde kupé uprostred roka 2020 pri príležitosti 90. výročia založenia, pomenované bude po jej zakladateľovi.

Pininfarina prezradila meno elektromobilu

Tokijská prokuratúra predĺžila vyšetrovaciu väzbu pre Carlosa Ghosna. Môže sa stať, že mocná postava automobilového priemyslu strávi Vianoce za mrežami.

Ghosn zrejme strávi Vianoce za mrežami

Hyundai dôveruje technológii palivových článkov, ktorá v súčasnosti nestojí v centre pozornosti. Dokazuje to fakt, že chce investovať miliardy do továrne...

Hyundai investuje miliardy do palivových článkov

PRVÁ JAZDA Seat predstavil model Tarraco, ktorý môže zamiešať kartami v rámci koncernu Volkswagen. Sedemmiestne SUV na scénu prichádza ako posledné, porazí...

Seat Tarraco: Kodiaq má ďalšiu tvrdú konkurenciu

Kupé disponujúce špeciálnou karosériou s retro nádychom vzniklo v počte deväť kusov, z toho len jeden má manuálnu prevodovku.

Na predaj je unikátne Ferrari 599 GTZ

Omladená verzia SUV má pod kapotou prepracovaný šesťvalec a dynamikou sa takmer doťahuje na starší model GTS. Úpravy zasiahli aj podvozok či brzdy.

Porsche Macan S dosahuje výkon 354 koní
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×