Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vodiči vychovávatelia: Robia stále hlúpy omyl

VIDEO
Niektorí vodiči si stále mýlia dopravnú kolónu s radom pri pokladni v supermarkete. A zjavne sú nepoučiteľní. Tentokrát sa do veci zapojila polícia a dúfajme, že nebude musieť siahnuť k represii.
2 141 príspevkov 13.04.2018 / Soňa Zverková

Napriek opakovanej osvete sa v premávke stále objavujú problémy s vodičmi, ktorí nie sú ochotní alebo schopní uvedomiť si, že každý má právo využívať celú dĺžku jazdného pruhu. Aj vtedy, ak vie, že pruh sa o niekoľko desiatok či stoviek metrov končí. „Vychovávatelia“ sú aj naďalej presvedčení, že právo je na ich strane a inému vodičovi bránia v jazde. Sú však na veľkom omyle. Zákon totiž neporušuje ten, kto ide v ľavom pruhu, ale ten, kto mu v tom bráni.

Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete 2 fotografie v galérii Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete Zdroj: PZ SR

Tento problém zjavne pretrváva, preto sa polícia rozhodla zakročiť. Zatiaľ sa obmedzila na vzdelávacie video, ktoré zachytáva ďalšieho „vychovávateľa“. Následne sa na miesto pobrala hliadka a začala riadiť premávku. Zrejme na veľkú „radosť“ vodičov v pravom jazdnom pruhu usmerňovala vozidlá do ľavého pruhu. Ak už vodičom, ktorí neovládajú zákon o premávke ani príslušnú vyhlášku, nepomôže tento spôsob vzdelávania, potom im už asi pomôžu len pokuty a preskúšanie. Podrobne sme priestupky jedného takéhoto vychovávateľa rozoberali zhruba pred rokom, no zdá sa, že mnohí vodiči sú stále nepoučiteľní.

„Občania sa pravidelne obracajú na Policajný zbor prostredníctvom jeho oficiálnej stránky na Facebooku s videami a so skúsenosťami z problematického bratislavského úseku ústiacom z Einsteinovej ulice na Most Apollo,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. Na začiatku odbočovacieho pruhu sa počet pruhov rozšíri na dva. Napriek tomu sa väčšina vodičov drží v pravom pruhu a ľavý pruh zostáva nevyužitý. Vznikajú tak zbytočné kolóny. Množia sa prípady, keď vodiči v prahom pruhu vedome blokujú vodičov v ľavom. „Z nepochopiteľných príčin si myslia, že šoféri v ľavom pruhu podvádzajú mali by si poctivo vystáť kolónu“, dodáva Baloghová.

Zníženie počtu pruhov vs. striedavé radenie

V prípade na videu je naviac na konci daného úseku nielen značka, ktorá upozorňuje na zníženie počtu jazdných pruhov, ale aj zvislá dopravná značka C 30 Striedavé radenie. Rozdiel medzi obidvomi značkami je v spôsobe správania sa vodičov v priebežnom a končiacom sa jazdnom pruhu. Bez ohľadu na to je potrebné vždy používať smerovky.

Pokiaľ je pri ceste len značka o znížení počtu jazdných pruhov (C 22b) platia pre vodičov v pruhu, ktorý sa končí, ustanovenia § 10 ods. 6. Konkrétne príkaz, podľa ktorého „vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza“. Zákon pritom prednosť v jazde definuje ako „povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy“.

Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie 2 fotografie v galérii Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie Zdroj: Slov-LEX

V prípade, že je na ceste osadená aj značka Striedavé radenie, ľudovo povedané „zipsovanie“, sa pravidlá trochu menia. Popis k značke vo vyhláške (9/2009) uvádza, že ak sa značka nachádza v mieste zbiehania dvoch jazdných pruhov do jedného, vodič vozidla v priebežnom pruhu je povinný pri súbežnej jazde umožniť vodičovi v končiacom sa pruhu preradenie do priebežného jazdného pruhu. Samozrejme za predpokladu, že vodič použije smerovku.

Hoci pojem súbežná jazda by mal byť každému jasný, pre istotu pripájame aj tú (§ 10 ods. 4): „Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len „súbežná jazda“). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.“

Vodič v Octavii: Chybne vyučoval iného šoféra

Niektorí vodiči v kolóne sú schopní takmer všetkého, aby ich niekto v ľavom alebo priraďovacom jazdnom pruhu nedajbože nepredbehol. Svojím konaním však ohrozujú nielen ostatných, ale aj svoju...

Autobild.sk komentuje

Vlastníctvo vodičského preukazu nie je právo, ale privilégium. Negarantuje ho Ústava SR ani žiadny iný právny predpis. I keď sa zdá, že niektorí vodiči sa pasujú za samozvaných majstrov volantu. V oboch prípadoch ide o nebezpečný fenomén, ktorý vedie k začarovanému kruhu neustáleho sprísňovania zákona o premávke. Nesťažujme sa na sociálnych sieťach, ale začnime od seba: dodržiavajme zákon a jazdite disciplinovane. To ostatné je vecou polície, ktorá ako jediná má právo vychovávať vodičov. Obávame sa, že ak to nepôjde po dobrom, asi to bude musieť ísť po zlom. Dúfajme, že to nebude potrebné.


Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×