Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nový zákon: Pribudnú zákazy a tvrdšie postihy

V podstate každý zákon prináša aj sankcie. Výnimkou nie je ani nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel. Pozreli sme na novinky, ktoré priniesol. Zákazov pre vodičov pribudlo. Mimoriadne tvrdé tresty budú napríklad za demontáž filtra pevných častíc.
2 85 príspevkov 09.04.2018 / Soňa Zverková

Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke prichádza skutočne s veľkými zmenami. O niektorých sme vás už informovali, ďalšie ešte pribudnú. Tou ďalšou sa Slovensko zaradí medzi krajiny, ktoré idú tvrdo po nepovolených úpravách vozidiel a počet najazdených kilometrov je len jednou z nich. V porovnaní s aktuálnym znením zákona totiž pribudol celý rad zákazov, ktorých porušenie môže vyniesť nemalé, miestami až likvidačné sankcie. Poďme pekne po poriadku.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

1. Odometre

V súvislosti s manipuláciou odometrov veľké zmeny nenastali, zákon však oveľa podrobnejšie definuje zákaz manipulácie. Zakázaná je nielen samotná manipulácia, ale aj zostrojenie, zaobstaranie alebo poskytnutie zariadenia, ktoré stáčanie umožňuje, inej osobe. Rovnako je zakázané ponúkať služby, ktoré s manipuláciou súvisia. Pokuty bude ukladať Slovenská obchodná inšpekcia, tá však môže trestať iba podnikateľov a živnostníkov. Nový zákon pritvrdil aj sankcie. Kým doteraz hrozí podnikateľovi pokuta od 3 000 do 50 000 eur, po novom sa horná hranica zdvihne až na 100 000 eur.

Podnikatelia a živnostníci majú aj naďalej zakázané predávať a dovážať vozidlá so zmanipulovaným odometrom. No i tak zákon prišiel s prekvapujúcou výnimkou. To, čo do zákona pribudlo, je totiž oslobodenie od postihu, ak predajca vopred uvedie informáciu o stočených kilometroch a k vozidlu pripojí výpis z registra prevádzkových záznamov.

Trik podvodníkov: Obišli zákon a stáčajú km ďalej

Už pred schválením novely zákona o prevádzke vozidiel odborníci mali obavy, že nič nevyrieši. Obavy sa potvrdili. Zákon je bezzubý, deravý a stočené autá sa predávajú veselo ďalej. Využívajú pomerne...

2. Manipulácia s vozidlom

Nový zákon pod hrozbou sankcie od 3 000 do 100 000 eur zakazuje aj manipuláciu s vozidlom. Konkrétne sa zakazuje „vyhotoviť, zaobstarať alebo dať inej osobe zariadenie alebo softvérové zariadenie na účel neoprávnenej manipulácie s parametrami vyhodnocovanými pri technickej kontrole, emisnej kontrole alebo kontrole originality“. Do tejto kategórie spadá úplne všetko, VIN číslom počnúc, DPF filtrami končiac.

Rovnako sú zakázané služby, ktoré majú za následok technickú nespôsobilosť vozidla. V preklade do slovenčiny to zahŕňa aj nepovolené úpravy vozidiel, napríklad, tuning. No nielen to. Môže ísť aj o nepovolené rozmery diskov a pneumatík, koncovky výfukov či fólie na svetlách alebo čelnom skle. Ďalšou novinkou, ktorá pribudla v kapitole zákazov, sú „služby, ktoré majú za následok neoprávnené upravenie emisného systému vozidla s cieľom ovplyvniť jeho činnosť“. Sem určite spadajú filtre pevných častíc. Zákon zakazuje používanie „rušiacich zariadení“, ktoré deaktivujú alebo inak ovplyvňujú funkčnosť bezpečnostných prvkov.

9 častých úprav: Kvôli nim neprejdete cez STK

Vyzerajú dobre, ale môžu spôsobiť neželané náklady. Mnohé z úprav automobilov, ktoré bežne vidíme na našich cestách, nie sú legálne a znamenajú problémy, napríklad pri technickej kontrole. Toto je 9...

3. Povinnosť uviesť VIN pri predaji

Do zákona pribudla povinnosť podnikateľom a živnostníkom ponúkať vozidlá na predaj s uvedením VIN čísla a údaju z odometra. Tieto údaje musia byť uverejnené pri každej cenovej ponuke, vo všetkých propagačných materiáloch, zmluvách a preberacích protokoloch. Nedodržanie tejto podmienky bude mať za následok pokutu od 500 do 3 000 eur. Opäť sa toto pravidlo netýka súkromných osôb, čo považujeme za nedostatok, i keď schopnosť štátnych orgánov skontrolovať súkromné predaje je pochopiteľne obmedzená.

Zákazy v novom zákone 2 fotografie v galérii Zákazy v novom zákone Zdroj: Slov-LEX


Video
Najnovšie články
Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F

Hyundai i20 pred rokom prešiel faceliftom, ktorý ho vylepšil najmä z technologickej stránky. Okrem bezpečnostných systémov však pokrok dorazil aj inam. Mestské...

Test Hyundai i20 DCT7: Konečne s automatom

Limitovaná verzia nabrúseného kompaktu dosiahla rovnaký čas ako Bugatti Veyron, konkrétne detaily o nej zatiaľ automobilka neprezradila.

Mégane R.S. má späť žezlo z Nürburgringu

Dovážané európske vozidlá a autodiely sú americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi stále tŕňom v oku a neustále chce zvýšiť clá. Hoci rozhodnutie o ich...

Jednostranné kvóty ani dovozné clá nevyriešia spory

Núdzový brzdový asistent pri jazde vzad môže zabrániť neraz ťažkým kolíziám vozidla s chodcom či cyklistom. Nemecký autoklub ADAC preveril tieto systémy...

Brzdový asistent: Dá sa na neho ozaj spoľahnúť?

Ešte pred príchodom ďalšej generácie sme si vyskúšali terénne kombi, ktoré je na slovenskom trhu najpredávanejším autom japonskej firmy.

Test Subaru Outback: Dovidenia, bestseller

Konzorcium, ktoré stavia obchvat Bratislavy, nesúhlasí s výsledkami nedávneho ekoauditu. Podľa spoločnosti ide o zaujatú správu, ktorá nezodpovedá skutočnosti.

Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×