Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Hľadáte servis? Opravy budú po novom drahšie

Doteraz si mohli nechať motoristi opraviť auto v ľubovoľnom servise. Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel sprísňuje podmienky opráv po nehode a mnohé servisy prídu o zákazníkov.
1 112 príspevkov 26.03.2018 / Soňa Zverková

Pred niekoľkými dňami sme uverejnili prvý zo série článkov o novinkách, ktoré prináša nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke. Ten postupne nahradí doterajší zákon č. 725/2004. Už prvé zmeny vyvolali v diskusii neveľmi pozitívne reakcie. Zmena, o ktorej vás budeme informovať teraz, sa dotkne všetkých motoristov bez výnimky a poriadne im skomplikuje život.

Ilustračná snímka

V ustanovení o povinnostiach vlastníka vozidla totiž pribudla ešte jedna úplne nová. Je sformulovaná pomerne jasne: „Prevádzkovateľ vozidla je povinný vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt.“

V základných pojmoch pochopiteľne pribudla aj definícia certifikovaného servisu: „Certifikovaným miestom opravy je osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla. Certifikovaným miestom opravy je autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA.“

Najbláznivejšie opravy: Čo tolerujú majitelia áut?

Stanica technickej kontroly by mala odhaliť prehrešky voči bezpečnosti, niektoré chyby však bijú do očí aj laikom, nieto technikom. K 1. aprílu sme vybrali sme tie najbláznivejšie zásahy do vozidiel...

Po preklade do slovenčiny to znamená, že akonáhle sa pri nehode poškodia vymenované kritické časti vozidla, majiteľ ho môže nechať opraviť výlučne v certifikovanom servise a následne absolvovať technickú kontrolu. Na Slovensku môže takéto certifikáty udeľovať Cech predajcov a autoservisov SR (CPA), nanešťastie do uzávierky sme neobdržali odpoveď na otázky týkajúce sa spôsobu certifikácie servisov s prísľubom, že odpovede nám pošlú neskôr. V každom prípade certifikácia nebude zadarmo a je možné predpokladať, že mnohé z malých nezávislých servisov si skrátka nebudú môcť dovoliť splniť podmienky pre získanie osvedčenia CPA.

Za rozhodnutím o zavedení certifikácie autoservisov s najväčšou pravdepodobnosťou stojí množstvo prípadov sfušovaných opráv kritických častí áut. Odborníci opakovane upozorňujú na to, že pri poškodení nosných častí karosérie nekvalifikovaní mechanici skrátka vyrezali jeden kus z vyradeného auta a neodborne ho navarili na poškodené miesto. To má pochopiteľne priamy vplyv na bezpečnosť vozidla. Ďalším rizikom sú nekvalitné alebo falošné náhradné diely nakúpené niekde z Číny.

Z pohľadu motoristov môže nová povinnosť priniesť nielen vyššie náklady na opravy vo forme cien za diely a prácu, i keď v mnohých prípadoch za opravy zaplatia poisťovne. Nový zákon však môže priniesť aj zmeny v poistných podmienkach. Podľa oslovených poisťovní v súčasnosti majú motoristi úplnú slobodu pri výbere servisu, v ktorom si auto môžu po nehode alebo škodovej udalosti nechať opraviť. „Klient má právo dať si vozidlo opraviť kdekoľvek, nijaká zákonná norma nehovorí, kde si ho má opravovať. V rámci Slovenska máme siete zmluvných servisov, ktoré vykonávajú opravy a ktoré v prípade, ak nám klient hlási škodu, našim klientom odporúčame,“ povedal hovorca Generali Milan Janásik.

Poisťovne vám nemusia hradiť škody: Viete kedy?

Poškodenie auta pri nehode či škodovej udalosti je samo o sebe nepríjemné. Ak však poisťovňa odmietne zaplatiť alebo zníži poistné plnenie, vodičovi zostanú zväčša len oči pre plač. Uvádzame prípady,...

S novým zákonom prichádza možnosť, že sa to zmení, i keď poisťovne zatiaľ zaujali skôr vyčkávací postoj. „Zatiaľ nebudeme meniť poistné podmienky, no pokiaľ to bude zákon taxatívne prikazovať poisťovniam alebo klientom, určite ich tomu prispôsobíme,“ povedala hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Jozefína Žáková dodáva, že motoristi aj poisťovne budú povinné dodržiavať nový zákon. „To znamená, že ak budú na vozidle zničené kritické časti, bude môcť byť vozidlo opravené iba v servise s príslušným certifikátom.“

Kanderková nevylučuje ani možnosť, že stúpne počet „totálok“, nakoľko ceny diely aj práce neustále stúpajú a majú tak priamy vplyv na zostatkovú a trhovú hodnotu vozidla. Podľa Žákovej budú rovnako ako dnes existovať tzv. ekonomické totálne škody, čiže prípady, keď cena opravy presahuje trhovú cenu vozidla. „To bude platiť aj naďalej, lebo každé vozidlo starne. Takéto vozidlo však môže byť opravené a vrátené do prevádzky, no poisťovňa zaplatí iba poškodené diely. Ostatné náklady si hradí majiteľ vozidla.“

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×