Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

12 tipov na kontrolu auta po zime: Čo preveriť?

Zima býva pre vozidlá najťažším obdobím a je dôležité skontrolovať aspoň kritické časti, ktoré trpia najviac. Ponúkame tipy, čo sa oplatí skontrolovať, aby vám auto vydržalo čo najdlhšie. Opomenutie niektorých detailov môže spôsobiť nepríjemné komplikácie, napríklad s klimatizáciou.
2 15 príspevkov 23.03.2018 / Soňa Zverková

Hoci mnohí motoristi počas prvého teplého marcového týždňa prezúvali pneumatiky, ľadová kráľovná sa svojej moci nevzdáva tak ľahko. Dokazujú to mrazivé teploty a z času na čas ešte aj sneženie. Bez ohľadu na to jar už klope na dvere a skôr či neskôr príde s plnou silou. Naviac sa môže stať, že skutočné jarné obdobie bude krátke a veľmi rýchlo sa prehupneme do horúčav, čo zaťaží nielen ľudský organizmus, ale aj ten oceľový na štyroch kolesách. Toto obdobie tak stavia určité požiadavky aj na motoristov, minimálne na tých, ktorí si svoju štvorkolesovú investíciu vážia a chcú ju udržať v dobrom stave čo najdlhšie.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Niektoré úkony dokáže zvládnuť šikovnejší laický mechanik vo svojej garáži, iné si už vyžadujú zásah v servise. Mnohé servisy, autorizované aj neznačkové, v tomto období často ponúkajú cenovo zvýhodnené servisné akcie zamerané práve na údržbu po zime. Sledujte tieto ponuky, určite sa to oplatí. Pokiaľ tieto akcie nemienite využiť alebo chcete auto skontrolovať svojpomocne, ponúkame zopár rád, na čo by ste po zime nemali zabudnúť alebo nechať zvlášť skontrolovať.

1. Pneumatiky

Väčšina motoristov sa po zime obmedzí iba na prezutie pneumatík. Niektorí sú schopní vymeniť zimné plášte za letné sami, iní musia navštíviť pneuservis. Bez ohľadu na to, kde a ako pneumatiky budete prezúvať, nezabudnite skontrolovať stav a nahustenie rezervnej pneumatiky resp. dojazdového kolesa. Pokiaľ máte len sadu na opravu pneumatiky, skontrolujte, či je kompletná.

Je výmena pneu nutná? Nečakané výsledky testu

Pneumatiky by sa mali meniť už pri polovičnej hĺbke dezénu, čiže zhruba pri štyroch milimetroch. Je to však naozaj pravda? Prekvapivé odpovede prináša jedinečný test redakcie AUTO BILD.

2. Geometria

Pokiaľ máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky obvykle to signalizuje porušenú geometriu. V zásade nemusí mať tento problém žiadne katastrofálne dôsledky, ale rozhodne ide do peňazí. Minimálne potrebou kúpiť nové pneumatiky. V tom horšom prípade môže nerovnomerné zaťaženie podvozku poškodiť oveľa dôležitejšie komponenty, napríklad, zavesenie či systém pruženia.

Na geometriu podvozku zabúdame: Je to chyba

K pravidelnému servisu auta by mala patriť aj kontrola a prípadné nastavenie geometrie podvozku. Ide o jeden z kľúčových parametrov, bez ktorého auto nemôže dobre jazdiť. Jednoduchý úkon okrem toho,...

3. Brzdy

Na brzdách sa podobne ako na ostatných častiach auta usadzujú nečistoty z ciest, vrátane zvyškov posypových materiálov, ktoré urýchľujú degradáciu. Súčasťou brzdového systému však nie sú len kotúče či čeľuste, ale aj hadičky či brzdová kvapaliny. Vizuálna kontrola by sa mala zamerať na stav brzdového kotúča a obloženia. Popri kontrole bŕzd a podvozku je vhodné preveriť aj tlmiče či gumové tesnenia.

Ako odhaliť problémy, ktoré trápia vaše brzdy?

Sezónne prezúvanie pneumatík je ideálny čas na kontrolu bŕzd. Pozrite sa ako odhalíte ich prípadné chyby.

4. Podvozok

V zime dostáva pochopiteľne dostáva zabrať aj celý podvozok. Posypová soľ je veľmi účinným urýchľovačom korózie, ktorá sa uchytí na miestach, kde kamienky mohli poškodiť ochrannú vrstvu. To minimum je vizuálne skontrolovať stav podvozku a prípadne sa poradiť s mechanikom. V rámci kontroly bŕzd a podvozku je vhodné nechať preveriť aj ostatné kritické časti.

5. Akumulátor

Nízke teploty dávajú batériám a akumulátorom akéhokoľvek druhu poriadne do tela. Nejde len o spomalenie chemických reakcií, ale aj o to, že akumulátor musí prekonávať odpor tuhého oleja v motore a prevodovke.

Životnosť automobilových akumulátorov je v závislosti od spôsobu používania päť až šesť rokov, i keď pochopiteľne výnimky smerom nadol ani nahor nemožno úplne vylúčiť. V zásade platí, že batérie trpia viac pri mestských jazdách, keď dochádza k častému štartovaniu studeného motora. Pripočítajte k tomu vyhrievanie sedadiel, spätných zrkadiel alebo rozmrazovanie okien. To všetko dodatočne odoberá energiu a na krátkej trase sa batéria nestihne nabiť.

Výmena akumulátora: Dá sa to dnes bez servisu?

Mnohé automobilky dnes požadujú výmenu akumulátora v autorizovanom servise a mnoho motoristov o tom nevie. Vyskúšali sme, aká je pravda. Niektorým autám táto banálna výmena súčiastky môže spôsobiť...

Pokiaľ auto štartuje čoraz horšie a batéria má viac než štyri roky, odporúčame zájsť do servisu a nechať jej kapacitu preveriť. V prípade, že batéria je naozaj stará a potrebujete ju vymeniť, kupujte zásadne typ odporúčaný výrobcom a hlavne pozor na rozmery. Batérie s rovnakou kapacitou a výkonom sa vyrábajú vo viacerých veľkostiach, je dôležité, aby bola rozmerovo vhodná pre vaše auto.

6. Klimatizácia

Často zanedbávanou súčasťou auta je klimatizácia, ktorá si rovnako ako ostatné komponenty vyžaduje pravidelnú údržbu. Nedostatočná starostlivosť môže znamenať nielen estetický problém vo forme hnilobného zápachu v kabíne, ale aj koróziu. Údržba klimatizácie patrí medzi najlacnejšie úkony, dokonca aj v značkových servisoch môže výmena chladiaceho média či dezinfekcia stáť len 20 či 30 eur.

Ochranná zmes proti tvorbe plesní má účinnosť zhruba jeden rok a plesne sa tvoria predovšetkým vo výparníku, v ktorom vládne vlhké prostredie. Najkritickejším obdobím je práve zima, keď mnohí motoristi v snahe ušetriť palivo vypínajú klimatizáciu a používajú iba kúrenie. Súčasťou klimatizácie je aj peľový filter a ak je priveľmi znečistený, zhoršuje účinnosť klimatizácie, napríklad pri vysušení zarosených okien. Poslednou súčasťou je chladiace médium a jeho nedostatok sa opäť prejavuje horšou účinnosťou klimatizácie.

Po zime nezabudnite na údržbu klimatizácie

Po zime nestačí prezuť pneumatiky a umyť auto či vytepovať interiér. Motoristi často zabúdajú na dôležitú súčasť vozidla, a tou je klimatizácia. Zanedbanie jej údržby môže vyjsť draho a zápach...

7. Prevádzkové kvapaliny

Prevádzkové kvapaliny sú pre životnosť vozidla kľúčové a na ich nedostatok v moderných autách upozorňujú kontrolky na palubnej doske. Odporúčame však nedopustiť, aby sa problém dostal až tak ďaleko, nakoľko elektronika sa môže ozvať až vtedy, keď ste na hranici kritickej hladiny. Nedostatok oleja alebo starý olej výrazne zhoršuje opotrebovanie pohyblivých častí motora. Rovnako je pre správnu funkciu motora dôležitý dostatok chladiacej kvapaliny, ktorá by nemala byť staršia než päť rokov. Nezabudnite vymeniť aj kvapalinu do ostrekovačov za letnú, pochopiteľne nemusíte starú vypustiť.

Pravidlá a omyly: Ako a kedy treba meniť olej?

Výrobcovia áut neraz propagujú dlhé intervaly výmeny oleja, niekedy až 30 000 km. Reálny interval je však oveľa kratší a do veľkej miery závisí aj od spôsobu, akým sa vozidlo používa. Poradíme vám,...

8. Osvetlenie vozidla

Pravidlo „vidieť a byť videný“ platí pre všetkých účastníkov cestnej premávky bez ohľadu na to, či sa pohybujú pešo alebo v aute. Kontrola by sa nemala zameriavať len na jednoduché svieti/nesvieti. Výmena žiaroviek v moderných autách už nie je tak ľahká ako pred 15 rokmi a pre laikov resp. bežných používateľov si môže vyžiadať návštevu servisu. Najmä vtedy, ak ide o moderné LED systémy alebo bi-xenónové svetlomety. Pokiaľ sa rozhodnete absolvovať prehliadku v servise, nechajte si rovno svetlá aj nastaviť. Odporúčame vizuálne skontrolovať plastové kryty, nakoľko netesnosť môže poškodiť elektroniku alebo spôsobiť koróziu.

Zarosené svetlomety: Aký problém naznačujú?

Zarosené svetlomety sú relatívne bežnou vecou a automobilky tento problém v podstate vyriešili. Niečo iné je hromadenie vody. To už môže pre vodiča znamenať návštevu servisu.

9. Stierače

Na prvý pohľad banálna záležitosť, no šmuhy či celé mokré mapy výrazne obmedzujú výhľad vodiča. Mráz poškodzuje gumu a pri nešetrnom odtrhnutí primrznutého stierača je poškodenie nevratné. Kompletné stierače, vrátane ramienok, stoja doslova pár eur a aj tie najdrahšie a najkvalitnejšie kúpite za 30 či 40 eur. Je to rozhodne menej než ľudský život. Nejde totiž o banalitu, najmä za zníženej viditeľnosti a v noci, nakoľko problém neviditeľných chodcov pretrváva bez ohľadu na stav vašich stieračov. Len pripomenieme, že občas je potrebné nastaviť a vyčistiť aj ostrekovacie trysky.

Aby ste vždy dobre videli: Nezabúdajte na stierače

Na stierače si mnohí vodiči spomenú, až keď im na skle pristanú prvé kvapky. Nenáročnou pravidelnou starostlivosťou však môžu výrazne predĺžiť ich životnosť.

10. Povinná výbava

Zákon predpisuje voziť v každom aute povinnú výbavu, ktorej súčasťou je lekárnička, trojuholník, reflexný odev/vesta a prostriedky pre prípad defektu: sada na opravu defektu alebo náhradné prípadne dojazdové koleso a v tom prípade musí byť vo vozidle aj kľúč na skrutky a zdvihák. Hoci povinnú výbavu musíte mať kompletnú a použiteľnú bez ohľadu na ročné obdobie, pri kontrole vozidla po zime nie je na škodu vziať to od podlahy a skontrolovať aj povinnú výbavu, okrem iného exspiráciu lekárničky.

Povinná výbava: Čo treba mať v aute v zahraničí?

Pri ceste na dovolenku sa nad povinnou výbavou zamýšľa málokto. Hoci väčšina krajín má podobné požiadavky, predsa sa nájdu odlišnosti, o ktorých vodiči nevedia, ale policajti si na nich môžu zgustnúť.

11. Diagnostika

Pokiaľ si auto kontrolujete svojpomocne, do elektroniky radšej nezasahujte. Ak však radšej prenecháte pravidelnú kontrolu po zime na odborníkov v servise, nie je na škodu požiadať o kontrolu pamäte riadiacej jednotky, konkrétne výpisu chýb. Môže to upozorniť na chybu, ktorá síce neovplyvní použiteľnosť vozidla, ale v dlhodobom horizonte sa môže vypomstiť. I keby išlo len o chybný senzor.

12. Vyčistenie auta

Pravidelné umývanie auta je dôležité bez ohľadu na počasie či vonkajšie teploty, a to najmä v zime. V zime však nejde o čistotu ako takú, ale o odstránenie prachu a posypovej soli z karosérie. Pokiaľ patríte medzi tých, ktorí v zime auto neumývajú, rozhodne tak urobte čo najskôr. Posypová soľ v kombinácii s prachom a blatom dokážu nenávratne poškodiť lak.

Posypová soľ ničí lak vozidla: Ako ho chrániť?

Hoci sa na cestách používajú ekologické posypové materiály, ktoré neškodia životnému prostrediu, na lak a karosériu vozidla to neplatí. Pravidelné umývanie auta je preto v zime dôležitejšie než...

Odporúčame aspoň na jar navštíviť ručnú umyváreň, keďže predumytie na automatickej linke nemusí stačiť na odstránenie nánosov nečistôt a kefy vám následne lak poškodia. Ručnú umyváreň nevoľte podľa cien, ale ideálne podľa referencií ľudí z vášho okolia. Vhodné je nechať poriadne vyčistiť aj interiér, najmä koberce. Ak máte gumové rohože, vytiahnite ich a koberce pod nimi v teplejšom počasí nechajte poriadne vyvetrať a vysušiť. Skontrolujte stav plechov pod kobercami, nakoľko vlhkosť a soľ mohli spustiť koróziu.


Najnovšie články
Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov

Pod kapotu dvojice príbuzných S-Max a Galaxy sa nasťahoval štvorvalec EcoBlue, dostupný je v štyroch verziách. Pribudol aj osemstupňový automat.

Moderný turbodiesel pre veľké MPV Ford
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×