Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes CLS: Rysuje budúcnosť značky

PRVÁ JAZDA Tretie vydanie kupé-sedanu má dravý vzhľad, interiér evokujúci triedu E a špičkovú techniku, ktorá využíva aj elektrickú asistenciu.
52 5 príspevkov 16.03.2018 / Marek Pokrývka

Mercedes-Benz počas svojej dlhočiznej histórie mnohokrát určoval trendy. Okrem úlohy priekopníka na poli bezpečnosti či moderných technológií ovplyvnil aj automobilový dizajn, jeho zásluhou sa relatívne nedávno zmenil segment limuzín. Tradičné sedany doplnili dynamickejšie tvarované autá zaváňajúce slovíčkom kupé. Prvenstvo drží v tomto smere trieda CLS, do sveta prišla v roku 2005.

Tretia generácia triedy CLS prichádza rovno aj vo verzii od AMG 52 fotografií v galérii Tretia generácia triedy CLS prichádza rovno aj vo verzii od AMG Zdroj: Mercedes-AMG

Vlani uviedla nemecká automobilka tretiu generáciu originálu, ktorá pretavila do reality nový štylistický jazyk značky naznačený štvordverovým konceptom triedy A ešte na šanghajskom autosalóne. Naživo odhalila vozidlo v Los Angeles. Po niekoľkých týždňoch portfólio okorenil v Detroite športovo orientovaný model Mercedes-AMG CLS 53, čoskoro príde spolu so štandardnými vyhotoveniami do predaja. Čo možno očakávať? Zisťovali sme to na medzinárodných jazdách, kde sme pričuchli k viacerým verziám prémiového produktu.

Žraločí nos a kabína vychádzajúca z triedy E

Od svojho zrodu symbolizovali písmená CLS odvahu a snahu odlíšiť sa. Nie je preto veľkým prekvapením, že práve týmto vozidlom začal Stuttgart raziť svoj čerstvý vizuálny manuál. Jeho hlavným rysom je tzv. žraločí nos. Pozostáva z negatívne sklonenej masky chladiča rozširujúcej sa smerom nadol, nízko položenej kapoty a svetlometov, ktoré nemajú svojím základným tvarom ďaleko od trojuholníka.

Charakteristická dynamická silueta automobilu zostala zachovaná 52 fotografií v galérii Charakteristická dynamická silueta automobilu zostala zachovaná Zdroj: Mercedes-Benz

Tieto prvky dávajú kupé-sedanu veľmi dravý vzhľad, ktorý vyzerá dobre na fotografiách i naživo. Opticky vyčistené bočné partie s neodmysliteľnou klesajúcou strechou taktiež kvitujeme. Zadná časť vozidla vyvolala pri premiére početné kontroverzné reakcie, dôvodom sú akosi smutne pôsobiace svetlá. Na ich štýl si budeme musieť ešte chvíľu zvykať.

Mercedes-Benz CLS: Kompletné informácie

Nemecký kupé-sedan dostal pomerne kontroverzný dizajn, interiér pripomínajúci triedu E a úvodnú ponuku s tromi radovými šesťvalcami.

Zadok novinky sa nám páčil viac s pekným karbónovým spojlerom, ktorým disponuje špičkový model CLS 53. Navyše má difúzor lemovaný kvartetom okrúhlych koncoviek výfuku. Okrem toho ho možno spoznať podľa označení, dvadsaťpalcových diskov a masky chladiča so zdvojenou priečkou, inak sú základné tvary bodykitu zhodné s príplatkovým balíkom AMG Line dostupným pre ostatné modely.

Interiér športovo ladenej verzie disponuje taktiež nejakými špecifikami, ako sú obkladové panely z uhlíkových vlákien či tvar volantu. Ten pochádza z vlajkovej lode. Inak však interiér v mnohom vychádza z triedy E, s výnimkou výrazných výduchov ventilácie disponujúcich podsvietením a výraznejšie tvarovaných sedadiel. Ich línie zodpovedajú dynamickému charakteru vozidla.

Kokpit kupé-sedanu využíva známe dielce a neprináša veľa nového 52 fotografií v galérii Kokpit kupé-sedanu využíva známe dielce a neprináša veľa nového Zdroj: Mercedes-AMG

Kabína pôsobí veľmi luxusne, za štandardmi značky nijak nezaostáva. Plejádou bezpečnostného i komfortného vybavenia taktiež drží krok s dobou. Oproti konvenčnému príbuznému ponúka o niečo menej miesta, najmä v oblasti hlavy vzadu sediacich. Duo pasažierov konfekčnej veľkosti by napriek tomu nemalo mať problém zmestiť sa. Ak meria člen posádky výrazne viac než 180 centimetrov, vzadu sa už pohodlne posadiť nemusí. Batožinový priestor ponúka slušných 520 litrov najmä vďaka svojej veľkej dĺžke.

Hybridnému modelu AMG športovanie chutí

Tretie vydanie kupé-sedanu prichádza so štvoricou motorov. Všetky majú radové usporiadanie a šesť piestov, sú teda zástupcom najnovšej techniky zo Stuttgartu. Nechýba ani elektrická asistencia pod vlajkou EQ Boost. Disponuje ňou športovo ladený variant nesúci označenia Mercedes-AMG, ale tiež menej ostrá verzia CLS 450. Okrem toho sú v ponuke dve naladenia naftového trojlitra.

Nezanedbateľnú rolu pod kapotou špičkovej verzie hrá elektrina 52 fotografií v galérii Nezanedbateľnú rolu pod kapotou špičkovej verzie hrá elektrina Zdroj: Mercedes-AMG

Naša prvá jazda s kupé-sedanom sa začala pomerne zhurta, hneď sme totiž osedlali model ociachovaný štítkom 53. Pod jeho kapotou sa skrýva technologicky zaujímavé benzínové srdce. Do radového šesťvalca so zdvihovým objemom tri litre tlačí vzduch turbodúchadlo i elektrický kompresor, vďaka čomu dokáže produkovať maximálny výkon až 320 kW (435 k) a krútiaci moment 520 Nm. Dynamicky mu pritom ešte pomáha elektromotor s parametrami 16 kW (22 k) a 250 Nm.

S osemvalcovým motorom sa trieda CLS rozlúčila, no veľmi oplakávať ho podľa nás netreba. Hybridný pohon totiž dokáže rozpútať poriadny cirkus. Stovku strieľa á-em-géčko v priebehu 4,5 sekundy a pokyny pravej nohy vodiča stopercentne plní. Najmä v režime Sport+ sú reakcie techniky bleskové. Žiadne čakanie na rozfúkanie slimáka, len okamžitý masívny ťah sprevádzaný pekne zafarbeným zvukom. Ten občas podporuje praskanie výfukového potrubia.

V priamom smere je model Mercedes-AMG CLS 53 objektívne veľmi rýchly, no nepôsobí drsným dojmom. Rovnaké pocity sme si odniesli z rezania zákrut. Žiadna pomstychtivá beštia sa nekoná, k čomu prispieva rýchlo a efektívne reagujúci pohon všetkých kolies 4Matic+. Na suchej vozovke netreba rátať s nejakým prešmykovaním pneumatík či jazdou dverami napred.

Najsilnejší model triedy CLS nesklame motorom ani podvozkom 52 fotografií v galérii Najsilnejší model triedy CLS nesklame motorom ani podvozkom Zdroj: Mercedes-AMG

Špičkový model kupé-sedanu vážiaci s vodičom zhruba dve tony sa správa prekvapujúco obratne a aj vo vysokom tempe si zachováva neutrálnu tvár. Jeho správanie sa je ľahko čitateľné. Napriek výborným jazdným vlastnostiam zostáva vozidlo vďaka vzduchovému podvozku celkom pohodlné vo všetkých režimoch, no v móde Comfort obzvlášť. Žiadneho natriasania sa netreba obávať.

Slabší šesťvalec, dvojliter i dve naftové verzie

Vrchol modelového radu je perfektným kompromisom medzi športovým naturelom a schopnosťami spĺňať každodennú agendu. Veľmi podobne je na tom civilnejší variant CLS 450, ktorý sme si vyskúšali ako druhý v poradí. Dvojica má množstvo styčných bodov. Na scéne je rovnaký šesťvalec so systémom EQ Boost, ale bez elektrického prepĺňania a s výkonom „iba“ 270 kW (367 k).

Podpis divízie EQ nájdeme napríklad na digitálnych prístrojoch 52 fotografií v galérii Podpis divízie EQ nájdeme napríklad na digitálnych prístrojoch Zdroj: Mercedes-AMG

Napriek absencii techniky vypĺňajúcej turbodieru a horším papierovým údajom tomuto variantu sila ani náhodou nechýba. Jeho srdce stále reaguje veľmi briskne. Pružne reaguje na požiadavky šoféra, v čom mu pomáha výborný deväťstupňový automat. Od vyhotovenia nesúceho logá AMG sa líši najmä zvukom. Má podstatne menej agresívne naladený výfuk, s nejakým rachotom v tomto prípade rátať netreba. Odlišný je tiež podvozok. Naplnil očakávania vyššou úrovňou pohodlia, ale jazdnými vlastnosťami zachovanými na vysokej úrovni.

Mercedes-AMG odhalil extrémny liftback

Päťdverový automobil má tri verzie, tá špičková disponuje osemvalcom s výkonom 470 kW (639 k) a na stovku zrýchli za 3,2 sekundy.

Tretím pánom na holenie sa stal prepĺňaný zážihový štvorvalec, ktorý príde do obchodov neskôr. Zatiaľ ide o prototyp. Dvojliter vychádza z rovnakej architektúry ako radové šesťvalce a taktiež disponuje elektrickou asistenciou. Jeho parametre zatiaľ neboli definitívne sfinalizované. Mal by ponúkať okolo troch stoviek koní, čo kupé-sedanu bezpečne stačí.

Motor ašpirujúci na rolu základu ponúka viac než slušnú dynamiku. Jeho svaly sú s prispením techniky EQ Boost postačujúce aj na dynamické vyžitie, no svoj nižší zdvihový objem neskryje. Absenciu dvoch valcov možno vnímať najmä akusticky. Chýba mu basová linka väčších súrodencov, no napriek tomu je prekvapujúco surový a pod plynom pôsobí vcelku športovo.

Cenník auta momentálne obsahuje výhradne radové šesťvalce 52 fotografií v galérii Cenník auta momentálne obsahuje výhradne radové šesťvalce Zdroj: Mercedes-Benz

Okrem spomínaných benzínových agregátov nebudú v portfóliu chýbať ani naftové, Stuttgart zatiaľ uviedol dva trojlitrové šesťvalce s odlišným naladením. V prípade verzie CLS 350d hovoríme o najvyššom výkon 210 kW (286 k) a krútiacim  momente 600 Nm. Model nesúci kód 400d disponuje parametrami 250 kW (340 k) a 700 Nm, vďaka čomu zrýchli na stovku za rovných päť sekúnd. Ani pri vznetových vyhotoveniach teda nebude o dynamiku núdza.

Opäť zveľaďuje pôvodný recept na kupé-sedan

Marketingové oddelenia automobiliek začali v ostatných rokoch používať slovíčko kupé pri všetkom, čo aspoň vzdialene naznačovalo nejakú klesajúcu strechu. No často je tento výraz od veci. Mercedes-Benz ho môže používať vcelku slobodne, keďže je autorom segmentu dynamicky tvarovaných štvordverových vozidiel. Nová generácia triedy CLS pôvodný recept opäť zveľaďuje.

Trieda CLS ukazuje dizajnový i technický smer trojcípej hviezdy 52 fotografií v galérii Trieda CLS ukazuje dizajnový i technický smer trojcípej hviezdy Zdroj: Mercedes-AMG

Tretie vydanie kupé-sedanu rysuje budúcnosť značky. Má dravý vzhľad naznačujúci štylistiku ďalších produktov zo Stuttgartu, nedávno s ním prišlo aj Áčko. Okrem toho ponúka typ CLS luxusný interiér evokujúci v mnohom triedu E s množstvom moderného vybavenia. Navyše má špičkovú techniku, ktorá využíva elektrickú asistenciu pod vlajkou EQ. V ďalších rokoch bude hrať čoraz väčšiu rolu. Aktuálne napomáha k dosahovaniu úctyhodných dynamických schopností, najmä vo vyhotovení AMG ponúkajúcom perfektný kompromis medzi športovou náturou a každodenným pohodlím.


Video
Najnovšie články
Ford očakáva v tomto roku stratu

Je známa vec, že vkus motoristov v jednotlivých krajinách sa líši. A dokonca aj v rámci kontinentov. Dokazuje to najnovšia analýza najpredávanejších modelov...

Bestsellery: Ktoré autá vládnu Európe a svetu?

Volkswagen plánuje elektrickú ofenzívu. Otázka znie, koľko nových elektromobilov z triedy malých áut vôbec predá, nakoľko cenou presiahnu súčasnú strednú...

Malé elektromobily VW budú stáť desiatky tisíc eur

Priaznivé vyhliadky svetovej ekonomiky a rokovania USA a Číny o ukončení obchodnej vojny vyvolávajú na trhoch optimizmus. Ten pochopiteľne zasiahol aj ceny...

Ceny palív: Na lacnejšie tankovanie zabudnite

WLTP negatívne ovplyvnilo predaj väčšiny európskych automobiliek. Jedným z mála koncernov, ktorý z tohto výpadkov profitoval, bol francúzsky PSA Peugeot...

Koncern PSA vlani predal rekordný počet áut

Japonci naznačujú konceptom QX Inspiration svoje ďalšie smerovanie. Dáva zbohom konvenčnému pohonu a zároveň víta futuristický dizajn.

Infiniti QX Inspiration: Snúbenie prístupov

Za problémy európskej dcéry Fordu podľa odborárov spôsobili vážne manažérske chyby, napríklad, vedenie nerozpoznalo dôležité trendy v preferenciách zákazníkov.

Problémy Fordu v Európe spôsobili manažérske chyby
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×