Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Insignia ST: Ideál na dlhé cesty

Naftové kombi je výborným hltačom kilometrov. Skúšaná konfigurácia však prináša výrazne vyššiu hmotnosť i kúpnu cenu.
48 14 príspevkov 14.03.2018 / Marek Pokrývka

Tesne pred oficiálnym prechodom pod francúzsku skupiny PSA vypustil Opel do sveta druhú generáciu svojej vlajkovej lode. Insignia okamžite upútala dizajnom i prepracovanou technikou. Liftback pokrstený prívlastkom Grand Sport nasledoval po dvoch mesiacoch objemnejší variant, ktorý zdedil označenie Sports Tourer po svojom predchodcovi.

Opel Insignia Sports Tourer sme skúšali s dieselovým srdcom 48 fotografií v galérii Opel Insignia Sports Tourer sme skúšali s dieselovým srdcom Zdroj: Marek Pokrývka

Za volantom prvého menovaného vyhotovenia sme vlani prešli prvé kilometre, následne sme ho podrobili testu v slovenských podmienkach. Do našich rúk sa dostal slušne vybavený exemplár so silnejšou verziou 1,5-litrového benzínu a mechanickou prevodovkou. Nemec nás okrem svojho dizajnu potešil priestorom či jazdnými vlastnosťami, ktoré profitujú z výraznej odtučňovacej kúry.

Test Opel Insignia: Diéta dokáže zázraky

Vlajková loď značky prešla komplexným súborom zmien, ktoré z nej vytvorili jedného z najlepších zástupcov svojho segmentu. Osloví aj cenou.

Nedávno prešiel našimi redakčnými rukami aj kombík známy pod skratkou ST. Zážihové srdce vymenil za väčší vznetový agregát, opäť v kombinácii s manuálom. K slovu prišlo aj bohatšie vybavenie obsahujúce okrem iného adaptívne tlmiče. Dané rozdiely sa však výrazne odrazili na cene, ktorá stúpla o nezanedbateľné tisíce. Dokáže ju toto vozidlo obhájiť?

Viac priestoru pre pasažierov aj ich batožinu

Už v prvej generácii oslovil Opel Insignia svojím atraktívnym dizajnom a vlani uvedený nástupca na to dobre nadväzuje. Neplatí to pritom len pre východiskový variant. Sports Tourer vyzerá taktiež veľmi dobre, dizajnéri sa snažili nenarušiť štíhly vzhľad karosérie. Zásadnú rolu v tom zohrala pochrómovaná linka na vrchnej strane bočných okien zakončená až v zadnom svetle.

Aj touto fintou sa snažili dizajnéri kombi vizuálne odľahčiť 48 fotografií v galérii Aj touto fintou sa snažili dizajnéri kombi vizuálne odľahčiť Zdroj: Marek Pokrývka

Úlohou tohto originálneho riešenia bolo opticky zvýrazniť klesanie strechy zakončenej veľkým spojlerom, v skutočnosti totiž smerom dozadu nijak strmo nepadá. Profituje z toho priestor na zadných sedadlách. Liftback ponúka kráľovské miesto na nohy, ale v oblasti hlavy je to slabšie. Kombi situáciu vďaka centimetrom navyše dobre rieši. Ani vyšší pasažieri sa nemusia báť o frizúru, zmestia sa bez problémov.

Citeľne väčší je tiež batožinový priestor, ktorý už na rozdiel od predchodcu nechránia gigantické vráta kryjúce druhotné svetlá. Okrem toho dostal k dobru dvadsať litrov. So základným objemom 560 l postačí aj na rodinnú dovolenku, pričom nesklame ani praktickými riešeniami. K dispozícii sú štyri háčiky na zachytenie nákupu i tiahla sklápajúce trojdielne zadné sedadlá. Ich operadlá tvoria s dvojitým dnom kufra takmer stopercentnú rovinu. Nakladacia hrana je pomerne nízko, čo je ďalšie plus pre každodenné užívanie.

Insignia ST disponuje pravidelným kufrom s objemom 560 litrov 48 fotografií v galérii Insignia ST disponuje pravidelným kufrom s objemom 560 litrov Zdroj: Marek Pokrývka

Od predtým skúšaného sedanu sa kombi odlišovalo aj bohatším vybavením. Textilné čalúnenie nahradila perforovaná koža, zadnú kameru doplnili tri ďalšie elektronické oči a v lakťovej opierke pribudol priečinok, v ktorom si možno bezdrôtovo nabíjať telefón. S funkčnosťou tohto systému sme mali opäť problémy. Inak nemôžeme vyhotoveniu interiéru nič zásadné vyčítať, to sme však veľmi nemohli ani v predchádzajúcom teste. Vybavenie hodnotnú atmosféru nejako zásadne neposunulo.

Turbodiesel poteší apetítom mimo mesta

Pod kapotou testovaného modelu Sports Tourer pracoval vznetový dvojliter dosahujúci výkon 125 kW (170 k), ktorý spracúvala šesťstupňová manuálna prevodovka. V porovnaní s benzínovým motorom je turbodiesel omnoho hlučnejší. Nejde o jeho chybu, ale enormne tichú prevádzku zážihovej alternatívy. Svojou kultivovanosťou patrí vznetový štvorvalec k triednemu štandardu.

Naftový dvojliter disponuje veľmi slušným krútiacim momentom 48 fotografií v galérii Naftový dvojliter disponuje veľmi slušným krútiacim momentom Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavným dôvodom na odpustenie horšej akustiky je spotreba paliva. Na papieri vyzerajú čísla sľubne, v realite sú tradične vyššie. Mestský výsledok presahujúci osemlitrovú hranicu nie je žiaden zázrak. Rozdiel oproti benzínu nie je ani liter, mimo mesta je odstup väčší. Diaľničné tempo vyústilo v pekný výsledok 5,8 l/100 km. Pri okresnej prevádzke klesol apetít ešte o liter, čo nie je na takéto veľké auto vôbec na zahodenie. Nejaké decilitre pritom nepochybne pridalo zimné obutie.

Zo subjektívneho hľadiska sa motor nemá za čo hanbiť. Už na úrovni 1 750 otáčok ponúka maximum krútiaceho momentu 400 Nm, vďaka ktorému pôsobí dosť silno. No v skutočnosti ponúka iba priemernú dynamiku. Objektívne je pomalší než benzín, v čom má prsty hmotnosť. Nejde pritom o samotnú karosériu. Zmena z liftbacku na kombi pridala nejakých 50 kilogramov, no zhruba ďalších 150 kg pribudlo vinou výbavy a najmä naftového motora. To je poriadna porcia. Vo výsledku tak testované kombi vážilo o dva metráky viac než benzínový sedan, čo sme nemohli prehliadnuť.

Práca tlmičov sa nám najviac pozdávala v štandardnom režime 48 fotografií v galérii Práca tlmičov sa nám najviac pozdávala v štandardnom režime Zdroj: Marek Pokrývka

Insignia od nás dostala v minulosti pochvalu za nečakanú agilitu, no tá sa vo vznetovej verzii ST vo veľkej miere vytratila. Jej podstatne ťažší nos mení smer menej ochotne. Opel sa viac nakláňa a skôr sa začína správať nedotáčavo, čo nedokážu vyriešiť ani príplatkové tlmiče FlexRide.

Adaptívny podvozok ponúka v režime Sport istejšie vedenie stopy pri zachovaní obstojného komfortu. Jeho protipól Tour nám prišiel trochu rozhojdaný, zlatá stredná cesta v podobe štandardného módu sa nám páčila najviac. Na osemnásťpalcových kolesách ponúka veľkú porciu komfortu. V porovnaní s klasickou verziou však nejde o taký zásadný rozdiel, aký tvorí pri niektorých súperoch.

Cena vo finále prekročila 40-tisícovú hranicu

Po odrátaní celoplošnej a evidentne dlhodobej zľavy 3 500 eur stojí Opel Insignia v tuzemských obchodoch čosi vyše 20-tisíc, pričom za objemnejšiu karosériu sa dopláca rovná tisícka. V tejto cene je 1,5-litrový benzín a základné vybavenie. Naftový dvojliter skombinovaný s úrovňou Innovation stojí viac, danú kombináciu možno kúpiť od 29 140 eur.

Extra vybavenie prispelo k preklenutiu magickej cenovej hranice 48 fotografií v galérii Extra vybavenie prispelo k preklenutiu magickej cenovej hranice Zdroj: Marek Pokrývka

Príplatkové vybavenie obsahovalo plejádu ďalších prvkov, ktoré cenu vyhnali ešte o hodný kus vyššie. Vo finále prekročila aj po odrátaní spomínaného bonusu 40-tisícovú hranicu. Extra financie si vyžiadali 18-palcové kolesá, adaptívne tlmiče či LED Matrix svetlomety, ale tiež navigácia, kožené čalúnenie a vyhrievanie sedadiel s volantom. Nezanedbateľnú položku tvorili balíky obsahujúce okrem iného head-up displej, masážne sedadlo vodiča alebo 360-stupňovú sústavu kamier.

Menej priaznivá hmotnosť i finančná stránka

Opel Insignia Sports Tourer možno označiť za ideál na dlhé cesty. Tento automobil ponúka veľa priestoru pre pasažierov aj ich batožinu, pričom ich zvezie veľmi pohodlne. S naftovým motorom dosahuje priemernú dynamiku. Turbodiesel nie je v meste zázračne hospodárny, ale mimo neho dokáže svojou spotrebou potešiť. Vďaka týmto vlastnostiam je výborným hltačom kilometrov.

Napriek atraktívnemu vzhľadu model ST praktickosťou nesklame 48 fotografií v galérii Napriek atraktívnemu vzhľadu model ST praktickosťou nesklame Zdroj: Marek Pokrývka

No skúšaná konfigurácia má aj svoje negatíva. V prvom rade prináša výrazne vyššiu hmotnosť, ktorá negatívne ovplyvňuje jazdné vlastnosti a nedokážu ju eliminovať ani adaptívne tlmiče. K tomu pripája daný model aj menej priaznivú finančnú stránku. Sumu okolo 40-tisíc síce ako-tak obháji, ale v danej hladine sa do výberu natíska viacero obdobne kvalitných konkurentov. Cenu však možno ľahko znížiť. Osobne by sme si pokojne odpustili kožené sedačky a pár ďalších detailov, čím sa dajú ušetriť nemalé peniaze. A pre svoje potreby by sme asi preferovali lacnejší tichučký benzín.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
125 kW/170 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 986 mm
Šírka
1 863 mm
Výška
1 500 mm
Rázvor náprav
2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 558 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 633 kg
Užitočná hmotnosť
682 kg
Celková hmotnosť
2 240 kg
Objem batožinového priestoru
560/1 665 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
223 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
139 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 490 €
Základná cena verzie
od 29 140 €
Cena testovaného exemplára
40 605 €

Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×