Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Citroën C4 Cactus: Misia komfort splnená

PRVÁ JAZDA Kaktus stratil v rámci faceliftu svoje pichliače. Nie je už taký originálny, no pôsobí elegantnejšie a prináša podstatne viac pohodlia.
28 28 príspevkov 13.03.2018 / Marek Pokrývka

Francúzske automobilky sa nikdy nebáli experimentovať. Jedným z aktuálnych dôkazov ich odvahy je Citroën C4 Cactus, okrem výstredného dizajnu vyniká tento crossover svojou celkovou jednoduchosťou. Čiastočne tak ide proti hlavnému prúdu. Takýto kurz pri svojej polčasovej modernizácii zopakoval, napriek všadeprítomnému trendu SUV sa totiž zrazu začal tváriť ako viac-menej bežný hatchback.

Citroën C4 Cactus sa zmenil z crossoveru na originálny hatchback 28 fotografií v galérii Citroën C4 Cactus sa zmenil z crossoveru na originálny hatchback Zdroj: Citroën

Nečakaný posun súvisí s dvomi zmenami portfólia značky. Vlani doň pribudol hierarchicky blízko postavený typ C3 Aircross raziaci športovo-úžitkové líniu a zároveň sa k svojmu koncu priblížil konvenčný kompakt C4. Medzeru po ňom má čiastočne zaplniť práve modifikovaný kaktus.

Citroën C4 Cactus absolvoval omladenie

Vozidlo prešlo zásadnými dizajnovými zmenami a dostalo sedadlá navrhnuté podľa filozofie Advanced Comfort i tlmiče s hydraulickými dorazmi.

V rámci faceliftu prešlo vozidlo nielen formálnymi a dizajnovými úpravami, ale taktiež prináša dôležité novinku týkajúcu sa podvozkových partií. Bude to stačiť na plnohodnotné konkurovanie klasickým zástupcom segmentu nižšej strednej triedy? Odpoveď sme sa vybrali hľadať na medzinárodnú prezentáciu, počas ktorej sme si vyskúšali dva zo štyroch dostupných motorov.

Lepšie odhlučnenie a pohodlné sedadlá

Dizajnovým úpravám tohto výstredného Francúza sme sa venovali už pri jeho premiére. Neošúchaný základný štýl si síce vo veľkej miere zachoval, no početné detailné zmeny vyústili vo výrazne odlišný výsledok. Automobil pôsobí navonok omnoho elegantnejšie než doposiaľ. No zároveň už nie je taký originálny, akoby počas vlaňajšieho omladenia stratil svoje pichliače. Zásadnú rolu v tom zohralo optické potlačenie ochranných plastových vankúšikov Airbumps tvoriacich výrazný dizajnový prvok.

Medzi vykonané zmeny patrí aj odstránenie strešných nosičov 28 fotografií v galérii Medzi vykonané zmeny patrí aj odstránenie strešných nosičov Zdroj: Marek Pokrývka

Exteriérové panely karosérie sú takmer všetky nové, no skelet zostal pôvodný. Z hľadiska rozmerov teda nedošlo k ničomu zásadnému. V preklade to znamená, že s novým triednym zaradením stojí C4 Cactus kdesi na pomedzí hatchbackov segmentu B a C. V porovnaní s tými prvými ponúka slušnú porciu miesta. No oproti klasickým kompaktom stráca najmä v oblasti šírky, ale trochu slabší je tiež v ponuke miesta na hlavu či nohy vzadu sediacich pasažierov. Kufor disponujúci základným objemom 358 litrov je konkurencieschopný.

Kabína svojou vzdušnosťou neomráči, ale prekvapiť môže svojím odhlučnením. V tomto smere došlo k veľa úpravám. Inžinieri vymenili sklá za hrubšie kúsky, posilnili tesnenia a vykonali viaceré ďalšie úkony pre lepšie odizolovanie vnútorného priestoru. Pokrok nastal aj z hľadiska materiálov. Mnohé povrchy síce naďalej tvoria tvrdé plasty (napr. vrchnú časť dverí), no všetky dôležité kontaktné plochy pokrývajú prekvapujúco kvalitne pôsobiace dielce. Príkladom sú vonkajšie lakťové opierky.

Predné kreslá francúzskeho automobilu sú veľmi pohodlné 28 fotografií v galérii Predné kreslá francúzskeho automobilu sú veľmi pohodlné Zdroj: Marek Pokrývka

Dobrý dojem v nás zanechalo textilné čalúnenie sedadiel, ktoré si možno objednať v niekoľkých viacfarebných kombináciách. Samotné kreslá majú podstatne hrubšiu vrstvu mäkkej výplne. Tie predné sú okrem toho nadpriemerne široké, pasažieri sa v nich cítia ako v obývačke. Prispieva k tomu aj bočné vedenie. To síce vyzerá byť pomerne veľké, no v zákrutách ktovieako nepodrží. Prím pri navrhovaní tvarov hralo jednoznačne pohodlie.

Vo svojej triede patrí k najpohodlnejším

Druhým zásadným prínosom z hľadiska komfortu je implementácia špeciálnych tlmičov, ktoré dostali hydraulické dorazy. Citroën nimi bude disponovať štandardne. Ich prítomnosť najviac cítiť v situáciách, ako je napríklad zbytočne rýchly prejazd spomaľovača: kým doterajšia verzia by naň nahnevane reagovala buchnutím, omladený model náraz od kolies mäkko zredukuje.

Počas prvej jazdy sme si skúsili autá so 17-palcovými diskami 28 fotografií v galérii Počas prvej jazdy sme si skúsili autá so 17-palcovými diskami Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka upravenému podvozku ohlasuje C4 Cactus mnohé nerovnosti menej než v minulosti, akusticky i mechanicky. Príjemne plavný charakter prejavuje aj na nie úplne dokonalých cestách. Vo svojej triede patrí určite k najpohodlnejším vozidlám, hydraulika však nie je všeliek. Najmä série defektov asfaltu dokážu pokojnú tvár pruženia rozhodiť.

Komfortné nastavenie cítiť pri snahe o rýchlejšie tempo. V zákrutách sa karoséria citeľne nakláňa, vozidlo však vďaka nízkej hmotnosti dokáže byť pomerne agilné. Jazdné vlastnosti sú napriek tomu len priemerné. Veľkú rolu v tom hrá riadenie, ktoré neoplýva presnosťou a už vôbec nie spätnou väzbou. Práca s volantom je tak občas akýmsi hádaním smeru.

Ľahkému vozidlu trojvalec úplne stačí

Napriek mäkko naladenému podvozku sa dá s kaktusom jazdiť pomerne dynamicky, najmä pri voľbe najsilnejšieho motora. Túto pozíciu zastáva dobre známy 1,2-litrový zážihový trojvalec s turbodúchadlom. Na papieri nemusí výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 230 Nm pôsobiť nijak úžasne, no v spojení s pohotovostnou hmotnosťou dosahujúcou iba 1 045 kilogramov je to viac než dostatočná porcia.

Prepĺňaný zážihový trojvalec je dostupný v dvoch naladeniach 28 fotografií v galérii Prepĺňaný zážihový trojvalec je dostupný v dvoch naladeniach Zdroj: Citroën

Citroën je vo verzii PureTech 130 veľmi svižný a dobre reaguje na povely plynu. Neurazí ani svojím zvukom. Prítomnosť nepárneho počtu piestov síce nezakryje, ale oproti minulosti pohonná jednotka stíchla. Pochváliť musíme prevodovku. Vrcholný model sa dodáva výhradne so šesťstupňovým manuálom, ktorý má na francúzske pomery netradične presne vymedzenú kulisu. Pracovalo sa nám s ním veľmi dobre.

Test Citroën C4 Cactus: Konečne automat

Zabudnite na lenivého robota, nová prevodovka sa správa podstatne lepšie. Jej celkový prejav je o niekoľko tried vyššie.

Druhým pánom na holenie sa počas našich jázd stal variant PureTech 110 skombinovaný s automatom. Ide o rovnaký prepĺňaný benzín, akurát s odlišným naladením. Nižší výkon v praxi veľmi necítiť. Pri bežnej jazde pôsobí trojvalec rovnako silno, dynamicky ľahkému vozidlu úplne stačí. Deficit dvadsiatich koní sa prejaví až pri plyne na podlahe a hnaní motora do otáčok.

Automatická prevodovka Aisin sa k charakteru auta celkom hodí 28 fotografií v galérii Automatická prevodovka Aisin sa k charakteru auta celkom hodí Zdroj: Marek Pokrývka

Kým k pohonnej jednotke nemáme výhrady, so šesťstupňovým automatom Aisin sme stopercentne spokojní neboli. V dnešnej dobe nepatrí k najlepším. Hydrodynamický menič necháva občas zbytočne dlho prekĺzavať a ktovieako rýchlo nereaguje ani na povely páky. Pozitívom je správna orientácia pri manuálnom radení. Vodičovi preferujúcemu komótny štýl jazdy však spomínané negatíva vadiť nemusia, k celkovému charakteru sa prevodovka celkom hodí. No osobne by sme určite volili radšej manuál.

Facelift prináša podstatne viac pohodlia

Citroën C4 Cactus vzbudil pri svojej premiére veľkú pozornosť, najmä pre svoj nezameniteľný vzhľad i celkovú jednoduchosť. Jeho originálny štýl omladením trochu utrpel. Crossover začala automobilka pasovať za hatchback, čím sa dostal do konfrontácie s mnohými klasickými kompaktmi. Oproti nim je trochu menší. Cítiť to najmä na šírke, naopak batožinový priestor objemom nesklame.

Modernizácia výrazne zmenila vlastnosti výstredného Francúza 28 fotografií v galérii Modernizácia výrazne zmenila vlastnosti výstredného Francúza Zdroj: Marek Pokrývka

Facelift sa pozitívne prejavil na vyhotovení interiéru, ktorý disponuje viacerými kvalitne pôsobiacimi materiálmi. Osloví tiež sedadlami pripomínajúcimi obývačku. Ak k tomu prirátame podvozok s hydraulickými dorazmi výrazne meniacimi charakter pruženia, misia komfort je jednoznačne splnená. Z tohto hľadiska patrí kaktus k triednej elite. Modernizácia teda možno trochu obmedzila dizajnovú výnimočnosť auta, no prináša podstatne viac pohodlia. A to sa ráta.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×