Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

10 moderných áut, ktoré hrdzavejú najčastejšie

Korózia býva často podceňovaným neduhom, no oprava môže byť veľmi nákladná, ak sa zanedbajú i prvé náznaky. Ktoré časti vozidla sú najrizikovejšie a ako sa možno chrániť?
2 42 príspevkov 12.03.2018 / Soňa Zverková

Kúpa vozidla, či už nového alebo ojazdeného, patrí medzi najväčšie výdavky Slovákov. A nejeden sa z tohto dôvodu musí aj zadlžiť. Jedným z problémov, ktoré sa skôr či neskôr dotknú každého motoristu bez ohľadu na to, či vlastní Porsche alebo Škodu, je korózia. Hoci automobilky v posledných rokoch výrazne zlepšili ochranu vozidiel pred koróziou, nič nie je večné a aj ochranná vrstva podlieha zákonom entropie.

Korózia sa môže začať nenápadne 2 fotografie v galérii Korózia sa môže začať nenápadne Zdroj: Dreamstime

Na to, aby sa niekde usadila korózia, postačí malé poškodenie od kamienkov či škrabanček, nad ktorým mnohí mávnu rukou. Lenže práve toto, na prvý pohľad, zanedbateľné miesto sa môže stať spúšťačom dominového efektu. Pokiaľ ho ponecháte neošetrené dostatočne dlho, korózia sa začne šíriť a napokon môže „prežrať“ dieru do plechu. Korózia naviac výrazne znižuje hodnotu vozidla pri opätovnom predaji a majiteľ sa nemôže čudovať, ak za svoje auto dostane nižšiu sumu, než predpokladal.

Korózia sa môže začať nenápadnou „bublinkou“ v laku a následne sa začne rozširovať. V zime situáciu zhoršujú soľné posypy, nakoľko soľ sa stáva urýchľovačom korozívneho procesu. Práve v zimnom období je dôležité častejšie navštevovať umyváreň bez ohľadu na to, či prší, sneží alebo svieti slnko. Rovnaké posolstvo patrí aj pre podvozok, ktorý síce býva chránený, no stačí malé poškodenie a vlhkosť spolu so soľou sa postarajú o zvyšok.

Posypová soľ ničí lak vozidla: Ako ho chrániť?

Hoci sa na cestách používajú ekologické posypové materiály, ktoré neškodia životnému prostrediu, na lak a karosériu vozidla to neplatí. Pravidelné umývanie auta je preto v zime dôležitejšie než...

Ďalšou častou príčinou je skrátka nezáujem majiteľa o svoje auto. Nepravidelná údržba a zanedbávanie čistenia majú za následok, že aj nepatrné poškodenie sa častom zhorší a korózia sa rozšíri. Menšie bubliny tak dokážu poriadne „zakvitnúť“ a dôsledkom sú veľké náklady na opravu alebo pokles hodnoty vozidla. Prípadne oboje.

Kde hľadať koróziu

Najväčšou vojnovou zónou vo vozidle sú vnútorné blatníky, ktoré zachytávajú kamienky z pneumatík. I keď výrobcovia pochopiteľne zosilnili ochranné vrstvy, ani tie nie sú večné. Ak kupujete ojazdené vozidlo, zoberte si baterku a pozorne skontrolujte nielen podvozok, ale aj vnútorné blatníky. V miestach, kam dobre nevidíte, použite prsty a skúste nahmatať známky korózie, napríklad, šupinky či zatvrdnuté hrudky. Koróziu zbadáte aj na hnedej farbe, ktorá vám na prstoch zostane.

Exponovanou časťou býva aj predná kapota a nárazník. Poriadne skontrolujte lak, nakoľko biele bodky po kamienkoch bývajú viditeľné. Problém s ich rozpoznaním môžete mať na sivom alebo svetlom laku, ale mali by sa dať nahmatať. Ďalším rizikovým miestom, kde sa môže korózia vyskytnúť, je podlaha po vodičom a spolujazdcom, oblasť pod kobercami v batožinovom priestore a po stranách motorového priestoru. Použite baterku, oči aj hmat.

Najčastejšie chyby pri umývaní auta

I keď umývanie auta vyzerá na prvý pohľad ako banalita, motoristi sa opakovane dopúšťajú chýb, ktoré vedú k závažnému poškodeniu laku. Ponúkame prehľad tých najčastejších.

Opravované časti, či už po nehode alebo po korózii, môžete rozpoznať na zmene zvuku. Neopravovaná karoséria znie na všetkých miestach, s výnimkou plastových, kovovo. Ak sa zvuk zmení z kovového na tlmený, je pravdepodobné, že táto časť vozidla bola opravovaná. Existujú aj merače hrúbky laku, ktoré naznačia gitovanie alebo iné opravy. Pokiaľ vám predávajúci povedal, že auto je v pôvodnom stave, nehavarované a neopravované, zatajil dôležitú informáciu. Čo ešte zatajil? Ruky preč bez ohľadu na výbornú cenu.

V tejto súvislosti ešte malá rada: vyhýbajte sa vozidlu, ktoré má čerstvý lak. Máloktorý motorista nechá prelakovať vozidlo len pre mierne vyblednutú farbu. Oveľa pravdepodobnejšie je lakovanie pre opravu po nehode alebo práve pre koróziu. Karoséria tak môže ukrývať pasce. Namiesto lakovania dnes možno oživiť farbu aj detailingom. Profesionáli dokážu dostať karosériu do stavu, že môžete vystaviť svoje auto na autosalóne. Naviac pri práci určite začínajúcu koróziu odhalia.

Staršie autá nemusíte prelakovať, detailing lak oživí (vozidlo na fotografii malo v tom čase osem rokov) 2 fotografie v galérii Staršie autá nemusíte prelakovať, detailing lak oživí (vozidlo na fotografii malo v tom čase osem rokov) Zdroj: Soňa Zverková

6 tipov, ako spomaliť korodovanie vozidla

1. Pravidelná údržba je dôležitá, nakoľko odhalí menšie poškodenia a opravy vyjdú oveľa lacnejšie než následné veľké.

2. Pravidelne si sami kontrolujte auto, najmä karosériu. Pokiaľ odhalíte poškodenie, napríklad, škrabance až na plech, čo najskôr podniknite kroky na ich opravu alebo aspoň zakonzervovanie.

3. Pravidelne umývajte vozidlo a postarajte sa najmä o to, aby ste vyčistili aj vnútorné strany blatníkov a podvozok. Predovšetkým v zime.

4. Navoskujte karosériu. I keď vosk nie je všeliek, aspoň na určitý čas dokáže zlepšiť ochranu laku a karosérie.

5. Udržiavajte čistú kabínu. Je dôležité, aby bola čistá aj kabína, najmä koberce počas zimy. Aj v kabíne sa môže zhromažďovať vlhkosť a v zime aj cestná soľ, ktorá môže preniknúť až ku kovu.

6. Ochranné priehľadné fólie sú dobrým riešením, ktoré ochráni karosériu a lak pred kamienkami a škrabancami na parkoviskách a tým aj pred rizikom korózie. Navyše sa dajú pripoistiť k havarijnému poisteniu. Hoci kvalitné fólie nie sú práve najlacnejšie, môžete si zvoliť ochranu aspoň najexponovanejších častí vozidla, napríklad, predného nárazníka, predných blatníkov a kapoty.

Ochranné fólie na auto: Na čo si treba dať pozor

VAŠA TÉMA   Škrabance, ťukance či „ošúchance“ sú na parkoviskách bežným javom. Jednou z možností, ako ochrániť lak aj samotnú karosériu, sú ochranné fólie.

Moderné vozidlá najnáchylnejšie na koróziu

Britská spoločnosť Cazana, ktorá sa zaoberá poradenstvom pri kúpe ojazdených vozidiel, vypracovala rebríček desiatich moderných áut najnáchylnejších na koróziu. To, že sa v rebríčku nachádzajú Land Rover a Jeep, nie je nijak prekvapujúce. Tieto modely sa často používajú v teréne, kde dochádza k poškodeniam. Na druhej strane musíme podotknúť, že rebríček vznikol v Británii, kde vládnu predsa len odlišné poveternostné podmienky. Najviac pobrežné oblasti s vysokým obsahom vlhkosti a soli vo vzduchu sú pre koróziu ako stvorené.

1. Ford Fiesta

2. Opel Corsa

3. Land Rover Range Rover Sport

4. Ford StreetKa

5. Toyota RAV4

6. Jeep Wrangler

7. VW Polo

8. Mini Cooper

9. Ford Ka

10. Fiat Grande Punto


Najnovšie články
Škody utrhnuté z reťaze: Najextrémnejšie Felicie

Elektrický pohon je v dnes silným trendom a všimol si to aj úpravca ABT. Ich najnovším dielom je totiž dvojica zelených úžitkových vozidiel.

ABT prerobilo Caddy a Transporter na elektroautá

Prezident japonskej automobilky využíva služby prototypu limuzíny, ktorá má upravený bodykit a typickú farebné schému.

Toyota Century: Dostane verziu GRMN?

Retro štylizovaný elektrický van má nosnosť 800 kilogramov, solárnu strechu a akčný rádius maximálne 500 kilometrov.

VW I.D. Buzz aj v úžitkovom vyhotovení

EXKLUZÍVNA JAZDA Plug-in hybrid vyzerá vďaka skladacej streche ešte štýlovejšie než kupé, ponúka lepší pôžitok z jazdy a neprináša zásadné obete.

BMW i8 Roadster: Frajer zo sci-fi filmu

Aktuálny variant na CNG má pod kapotou 1,5-litrový štvorvalec. Pribudol tretí zásobník plynu, ktorý však zmenšil benzínovú nádrž.

Octavia G-Tec: Celkový dojazd sklamal

V minulosti sa hovorilo, že telefonovanie je obrovským problémom za volantom. Dnes už sa rozprávame o iných činnostiach, ktoré však stále súvisia s mobilným...

Geniálna aplikácia: Na mobil už vodič nesiahne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×