Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda Civic Sedan: Nedá sa na ňu zabudnúť

Keď okolo vás prejde Honda Civic Sedan, možno vám na ňu kvôli výnimočnému exteriéru padne zrak, no viac než zaujímavý dizajn od nej skepticky očakáva málokto. Ide však o obrovský omyl, toto auto je jedno veľké prekvapenie!
58 20 príspevkov 04.03.2018 / Filip Kadlečík

Vo fachu automobilových novinárov sa často stáva, že niektoré auto sa vám do pamäte zaryje viac a iné menej. Dôvody pritom môžu byť rôzne - úlohu zohráva dizajn, interiér a jeho kvalita, priestrannosť či v neposlednom rade aj jazdné vlastnosti. Niektoré vozidlá sa vám do pamäte zapíšu napríklad už len kvôli zvuku agregátu, ako napríklad toto MINI Clubman JCW.

Civic Sedan možno podľa mnohých nepatrí k najkrajším automobilom, na ceste je však bez ohľadu na to neprehliadnuteľný 58 fotografií v galérii Civic Sedan možno podľa mnohých nepatrí k najkrajším automobilom, na ceste je však bez ohľadu na to neprehliadnuteľný Zdroj: Filip Kadlečík

Len málokto by tipoval, že k takýmto vozidlám môže patriť aj pomerne bežná Honda Civic vo vyhotovení sedan. Prepĺňaný agregát so zdvihovým objemom 1,5 litra dnes nie je ničím výnimočným, bezstupňová samočinná prevodovka by podľa zaužívaných štandardov zasa mala pôsobiť úplne opačne - ako zabijak akéhokoľvek pôžitku. Nuž, práve toto auto je rukolapným dôkazom toho, že stereotypy nemusia zachytávať pravdu.

Krajší než hatchback?

Civic sme si už mali možnosť vyskúšať s prepĺňanou jedna-päťkou spojenou s manuálom, radovým trojvalcom, ba dokonca aj vo vrcholnej špecifikácii Type R. V týchto prípadoch však vždy išlo o exempláre s karosériou typu hatchback. K sedanu sme sa dostali až nedávno. Elegantná silueta je jednoznačnou devízou modelu - navodzuje totiž luxusný dojem z vozidla 58 fotografií v galérii Elegantná silueta je jednoznačnou devízou modelu - navodzuje totiž luxusný dojem z vozidla Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď na začiatku treba zdôrazniť, že od variantu s urezaným zadkom sa vo väčšine partií príliš nelíši. Prednej časti dominujú ostré tvary typické pre Hondu, doplnené sú aj charakteristickými diódovými reflektormi. Profil je do istého bodu taktiež zhodný. Zmeny sú badateľné až za dverami vodiča a spolujazdca.

Približne v polovici karosérie strecha v porovnaní s hatchbackom mení svoje smerovanie - miesto pozvoľného stúpania či stagnácie sa jemným tempom skláňa smerom dole. Vďaka tomu je sedan o niekoľko milimetrom nižší a celkovo má elegantnejší a športovejší vzhľad.

Zadná časť sa od hatchbacku na prvý pohľad príliš neodlišuje, v skutočnosti je však omnoho elegantnejšia 58 fotografií v galérii Zadná časť sa od hatchbacku na prvý pohľad príliš neodlišuje, v skutočnosti je však omnoho elegantnejšia Zdroj: Filip Kadlečík

Zadná partia taktiež nesie prvky hatchbacku, no jej finálne prevedenie je opäť akési sofistikovanejšie a elegantnejšie. Jemne vytŕčajúci “zadok” a pomaly klesajúca línia strechy navodzujú dojem limuzíny, ktorá by sa imidžom bez problémov dala porovnať aj s prémiovejšou konkurenciou. Vnímanie krásy je samozrejme subjektívne, no nám sa sedan z hľadiska dizajnu páči omnoho viac, než štandardný hatchback.

Japonské choroby

Po prvom otvorení dverí a nastúpení interiér Hondy Civic Sedan vo výbave Executive ohromí. Na posádku čakajú béžové kožené sedadlá, vodičove sa dá nastaviť parádne tak, aby sa volant stal doslova súčasťou jeho tela. Parádna je aj virtuálna prístrojovka s efektnou úvodnou animáciou a množstvom reálne využiteľných funkcií. Viete prostredníctvom nej vytočiť kontakt, ovládať médiá či sledovať navigáciu.

Interiér vyzerá štýlovo a pomerne luxusne, má však aj svoje nedostatky 58 fotografií v galérii Interiér vyzerá štýlovo a pomerne luxusne, má však aj svoje nedostatky Zdroj: Filip Kadlečík

Poteší však nielen vizuálna, ale aj materiálová stránka. Tam, kde sa vodič čohokoľvek dotýka, sú buď mäkčené plasty alebo príjemná koža. Do nej sú zahalené aj sedadlá, v ktorých aj pri športovom posede vydržíte bez problémov šoférovať aj stovky kilometrov. Vtedy padne vhod aj veľmi dobré odhlučnenie - ohučaní od motora či aerodynamického hluku tu pasažieri rozhodne nebudú.

Na praktickú nôtu hrá minimalistický stredový tunel, ktorý skrýva obrovskú priehradku. Priestorová ponuka je v poriadku aj na zadných sedadlách, kde si za seba priemerne vysoký muž sadne s malou rezervou. Škoda len, že množstvo pozitívnych dojmov čiastočne negujú menej príjemné skúsenosti.

58 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík

Digitálna prístrojovka a klasická tyčka určená na prácu s tripmetrom - toto môžu vymyslieť len Japonci 58 fotografií v galérii Digitálna prístrojovka a klasická tyčka určená na prácu s tripmetrom - toto môžu vymyslieť len Japonci Zdroj: Filip Kadlečík

Nedostatky v kabíne možno označiť za nenápadné zaváhania typické pre Japoncov. Tak ako dokážu dotiahnuť jazdnú stránku áut na excelentnú úroveň, vedia zabudnúť na detaily v interiéri. Prvé zistenie, ktoré nás nepotešilo, súvisí s infotainmentom. Ten konkurencii nestačí rýchosťou odozvy a ani grafickým spracovaním. Virtuálnu prístrojovku sme preto používali omnoho radšej, než napríklad displej zabudovaný v centrálnom paneli. Práca s ňou totiž bola rýchlejšia a pohodlnejšia.

Test Honda Civic: Premiéra downsizingu

Desiata generácia japonského kompaktu výrazne narástla. Prichádza s litrovým trojvalcom, ale aj športovejšie nastaveným podvozkom.

Mrzí nás aj nevyrovnaná kvalita dielenského spracovania. Pri rýchlosti okolo 130 km/h niečo v testovacom modeli potichu rezonovalo a my sme ani počas stoviek odjazdených kilometrov nedokázali rozpoznať pôvod nepríjemného zvuku. Identifikovať sa nám však podarilo tendenciu rezonovania predných dverí, tie sa vedeli rozhýbať vtedy, keď motor bežal na 1 500 ot./min. Z času na čas sa rušivým zvukom vedela o pozornosť prihlásiť aj lakťová opierka. Tieto nedostatky však pokojne môžu byť len "výsadou" testovacieho vozidla. V iných kusoch sa objaviť nemusia.

Mechanika ako za starých čias?

Po kritike interiéru musíme jedným dychom dodať, že chyby by sme tejto Honde vedeli odpustiť. Spraviť by to mal predovšetkým taký šofér, ktorý si užíva jazdné vlastnosti auta a vie oceniť parádnu mechanickú stránku vozidla. Tá totiž Civicu Sedan nechýba a je to cítiť na každom kilometri a v každej situácii.

Motor spol s podvozkom nepochybne patrí ku klenotom Civicu, jazda s ním je delikátnym zážitkom 58 fotografií v galérii Motor spol s podvozkom nepochybne patrí ku klenotom Civicu, jazda s ním je delikátnym zážitkom Zdroj: Filip Kadlečík

Agregát ako taký disponuje zdvihovým objemom 1,5 litra, je síce prepĺňaný, no neprimeraný nástup turbodúchadla tu netreba očakávať. Výkon 134 kW (182 k) má krásny lineárny priebeh a vrcholí tak, ako sa na Hondu patrí - poriadne vysoko. Špičku dosiahnete až pri 6 000 ot./min., do 5 500 ot./min. je vám k dispozícii aj plných 220 Nm krútiaceho momentu. Maximálne newtonmetre z auta pritom ťažíte už pri 1 700 ot./min., do otáčok teda motor nevyhnutne hnať nemusíte.

Presne o to sa za bežných okolností snaží aj CVT prevodovka. V minulosti nás pri Honde Jazz či Honde HR-V bezstupňové skrine nenadchli, tentokrát však Japonci v kombinácii s oturbenou jedna-päťkou navarili úplne inú polievku. Chutila nám tak, že sme sa jej celý týždeň nevedeli nasýtiť. Pri komfortnej jazde je CVT vynikajúce, v kombinácii s pomerne tichým agregátom sa veziete takmer ako v elektromobile.

Predné diódové reflektory svietia excelentne, zaujmú však aj architektúrou 58 fotografií v galérii Predné diódové reflektory svietia excelentne, zaujmú však aj architektúrou Zdroj: Filip Kadlečík

Obrovskou výhodou tejto skrine je jej plynulosť. V kolónach sa pri zapnutom adaptívnom tempomate automobil samočinne rozbieha úplne lahodne. Trhnutie, ako v prípade niektorých dvojspojkových prevodoviek, tu nehrozí a to ani pri cúvaní. CVT je lahodné a vďaka výkonnému agregátu z auta nerobí sterilné presúvadlo.

Test Honda Civic 1.5 Turbo: Jasný víťaz

Štvorvalec nás potešil svojím výkonom a šokoval spotrebou mimo mesta. Jazdecký potenciál kompaktu dokáže využiť lepšie než menší agregát.

Práve naopak, ak Civicu Sedan pridáte a vyženiete otáčky nad hodnotu 4 000 ot./min., s autom sa začnú diať divy. Štvorvalec dostane ostrý hutný zvuk a ešte lepšiu odozvu na plyn - akoby s ním bol pedál ešte stále napriamo prepojený lankom. Pozor, takto bezprostrednú odozvu neponúkajú ani niektoré športovejšie modely. Civic Sedan nám preto pripomínal poctivé mechanické auto 90-tych rokov. Ak sa vám cnie za starými časmi, táto Honda vás môže vytrhnúť zo smútku.

Na dotykové plôšky na volante sa dá zvyknúť veľmi rýchlo 58 fotografií v galérii Na dotykové plôšky na volante sa dá zvyknúť veľmi rýchlo Zdroj: Filip Kadlečík

Určite, na športové bláznenie je nepochybne lepšou voľbou manuálna prevodovka. Ani bezstupňová však nie je úplne neschopná. Jednotlivé prevodové stupne už v manuálnom režime dokáže simulovať pomerne presvedčivo. Škoda len, že pri nájazde do zákruty si kvôli CVT skrini motorom nepribrzdíte - podradenie a vyhnanie motora do vysokých otáčok sa tu nekoná. Prevodovka váš povel síce virtuálne poslúchne, ale očakávaný brzdný účinok sa nedostaví. Napriek tomu ju s prihliadnutím na komfort počas bežného jazdenia a aký-taký potenciál pri tom športovom považujeme za dobrú voľbu.

Jazdu treba precítiť

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že automobily možno rozdeliť do troch skupín. Také, v ktorých je rýchla jazda z pohľadu šoférskej zábavy zbytočnosťou, také, ktoré do vysokých rýchlostí treba tlačiť, lebo inak si ich neužijete, a do tretice typ, ktorý si užijete aj keď nevyhnutne neletíte extrémne rýchlo. Zástupcami prvej kategórie môžu byť napríklad moderné rodinné SUV (česť výnimkám), druhú skupinu pekne reprezentuje napríklad Subaru WRX STI či Civic Type R. Plný potenciál týchto monštier totiž využijete až keď sa zákrutami valíte trojciferným tempom.

K parádnym jazdným vlastnostiam prispieva aj rozumne zvolený rozmer obudia, 215/50 R17 Honde sedí výborne 58 fotografií v galérii K parádnym jazdným vlastnostiam prispieva aj rozumne zvolený rozmer obudia, 215/50 R17 Honde sedí výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Exemplárnym príkladom tretej skupiny je testovaná Honda Civic Sedan. Pri nej vám bez problémov stačí byť v aute sám so sebou, mať prázdne cesty a užívať si precíznu jazdu okreskami pokojne aj pri rýchlosti 90 km/h. Čaro tohto vozidla totiž spočíva v tom, že je úžasne komunikatívne a šoféra doslova vťahuje do deja.

Cez ruky cítite ako je na tom grip kolies, zadok vám hovorí aký je povrch, ušami vnímate hutný zvuk výkonného štvorvalca a celý svet sa zrazu točí len okolo vašej precíznej, dynamickej, no zároveň aj legálnej, jazdy. Sterilita vyčítaná aj niektorým športovejším modelom tu absolútne nehrozí.

Priestorová ponuka vzadu je viac než dostatočná, niet jej čo vyčítať 58 fotografií v galérii Priestorová ponuka vzadu je viac než dostatočná, niet jej čo vyčítať Zdroj: Filip Kadlečík

Za to všetko však môže nielen pohonná jednotka, ale aj excelentný podvozok a priame riadenie. Civic Sedan jazdí ako malý a “bezpečný” Type R. Bezpečný práve preto, že ho nemusíte tlačiť do extrémov, aby ste ho začali cítiť a namáhať. Za naladenie podvozku si Japonci v tomto prípade zaslúžia jednotku s hviezdičkou.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Ide o smelé tvrdenie, no sme presvedčení o tom, že z hľadiska jazdných vlastností sa môže Civic Sedan smelo porovnávať aj s prémiou. Je komfortný, nebuchne ani na priečnych nerovnostiach, ktoré bývajú večným problémom, no zároveň je krásne jazdecký. Klobúk dole, Honda!

Slušná efektivita

S ohľadom na výkon agregátu (134 kW/182 k) má podľa papierových údajov Civic dosahovať aj veľmi slušnú efektivitu. Honda deklaruje, že kombinovaná spotreba by nemala prekročiť hodnotu 5,8 l/100 km. V realite sme so sedanom dosiahli vyšší údaj, 6,4 l/100 km, ktorý však rozhodne nie je na zahodenie.

Batožinový priestor ponúka objem 519 litrov, škoda len malého nakladacieho otvoru - karoséria typu liftback by sa tomuto autu hodila viac 58 fotografií v galérii Batožinový priestor ponúka objem 519 litrov, škoda len malého nakladacieho otvoru - karoséria typu liftback by sa tomuto autu hodila viac Zdroj: Filip Kadlečík

Automobilu najmenej sedí mesto, tam si z nádrže cucne 7,7 l paliva na každých sto kilometrov. Na diaľnici je už motor smädný omnoho menej, na 100 kilometrov si vystačí so 6,4 litrami benzínu. Najsilnejšou disciplínou je už klasicky vidiecka premávka, na okreskách z nádrže počas stovky kilometrov ubudne len 4,9 l. Vzhľadom na komfort CVT prevodovky a výkonovú rezervu považujeme tieto výsledky za výborné.

Na vrchole ponuky

Variant Civic Sedan je sám o sebe v porovnaní s hatchbackom drahší. Môže za to najmä skutočnosť, že Japonci ho dodávajú výsostne s testovanou jedna-päťkou. Trojvalec v ňom teda čakať netreba. Kúpiť ho môžete od 21 390 eur, ceny sa však netreba zľaknúť. Už základný model totiž ponúka pomerne širokú štandardnú výbavu.

Svedčí o tom najmä fakt, že za plne nakonfigurovaný sedan zaplatíte 27 990 eur a nič viac už prakticky neexistuje. Žiadne pakety, príplatky či balíky. Doplatíte si len za metalickú farbu karosérie. Tá zdvihla cenovku testovaného vozidla na hodnotu 28 549 eur. Nie je to málo, no táto Honda má štýl, komfortnú kabínu a výborné jazdné vlastnosti.

Nedá sa na ňu zabudnúť

S niektorými autami vás spojí puto a čaro okamihu. Napriek nedostatkom v interiéri, ktoré nás doslova iritovali, však na túto Hondu len tak ľahko zabudnúť nedokážeme. Je totiž presne tým autom, ktoré sa môže stať univerzálnym “športovo-úžitkovým” náčiním petrolheada. Rodinu v ňom odveziete komfortne a keď si budete chcieť vyvetrať hlavu, s radosťou vám to umožní.

Kompaktná Honda nás potešila - až na pár nedostatkov ide o vynikajúci automobil 58 fotografií v galérii Kompaktná Honda nás potešila - až na pár nedostatkov ide o vynikajúci automobil Zdroj: Filip Kadlečík

Dizajn Civicu Sedan možno je kontroverzný, no výnimočnosť na cestách sa mu uprieť nedá. Najmä za tmy, keď sa plne rozsvietia jeho diódové svetlomety, je neprehliadnuteľný. Rovnako výrazné sú aj jeho vynikajúce jazdné vlastnosti, ktoré by od neho čakal málokto. Nám vďaka nim prirástol k srdcu a zabúdať na neho budeme ťažko.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
134 kW/182 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 700-5 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
bezstupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 648 mm
Šírka
1 799 mm
Výška
1 416 mm
Rázvor náprav
2 698 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 344 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 419 kg
Užitočná hmotnosť
426 kg
Celková hmotnosť
1 770 kg
Objem batožinového priestoru
519 l
Objem palivovej nádrže
46 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
7,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
132 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 21 390 €
Základná cena verzie
od 27 990 €
Cena testovaného exemplára
28 549 €

Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×