Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na častú chybu v čísle VIN: Čo vám hrozí?

VIN je pre vozidlo to isté ako rodné číslo pre človeka. Nesprávny zápis, ktorý môže vzniknúť jednoduchým preklepom na klávesnici, dokáže motoristom poriadne strpčiť život. No nielen im, problémy môžu nastať aj pri systéme eCall.
2 20 príspevkov 26.02.2018 / Soňa Zverková

Výrobné číslo vozidla (VIN – Vehicle Identification Number) je pre automobilový priemysel to, čo je pre Slovákov rodné číslo alebo v zahraničí číslo sociálneho poistenia. Majitelia sa menia, evidenčné čísla tiež, ale VIN zostáva nezmenené. Je dôležité pre správnu identifikáciu vozidla a nachádza sa v množstve databánk: používajú ho poisťovne, leasingové spoločnosti, exekútori, súdy a policajné zložky po celom svete.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Iris Dent ČR

Výrobcovia umiestňujú VIN čísla na rôzne miesta vo vozidle, na karosériu, nosný rám, v motorovom alebo batožinovom priestore. Obvykle sa nachádza na viacerých a ťažko prístupných miestach, aby zlodejom čo najviac skomplikovali život. Pri krádeži vozidla totiž zlodeji dokážu zmanipulovať rôzne údaje, VIN číslo však bez akýchkoľvek pochybností preukáže skutočný pôvod auta. Každý výrobca používa iný spôsob razenia, opäť s cieľom skomplikovať manipuláciu.

Čo je VIN číslo?

VIN je štandardizovaný zápis regulovaný medzinárodnými normami ISO 3779 a ISO 3780. Prvú vydala Medzinárodná organizácia pre štandardizáciu (ISO) v roku 1979 a týkala sa štruktúry a obsahu VIN čísla. Jej najnovšia verzia nesie dátum 2013 a norma sa prehodnocuje každých päť rokov. Druhá vyšla o rok neskôr a týka sa WMI kódu, ktorý je súčasťou VIN. WMI je jednotný medzinárodný index výrobcu, v angličtine World Manufacturer Identifier.

Štruktúra VIN čísla podľa platných noriem 2 fotografie v galérii Štruktúra VIN čísla podľa platných noriem Zdroj: Iris Dent ČR

VIN pozostáva zo 17 číslic alebo písmen, z ktorých prvé tri tvoria práve WMI kód. Pokiaľ európska spoločnosť vyrába menej než 500 vozidiel ročne, na treťom mieste WMI kódu bude číslica 9. Pre amerických výrobcov platí rovnako, ak vyrábajú menej než 2 000 vozidiel ročne. Ďalších šesť znakov tvorí indentifikácia vozidla (VDS – Vehicle Description Section) a každý výrobca používa vlastný systém, môže poukazovať na model, typ podvozku alebo karosársku verziu. Posledných osem znakov sa označuje ako Sekcia identifikácie vozidla (VIS), ktorou výrobca určuje parametre konkrétneho vozidla, napríklad, motor, prevodovku, rok výroby alebo továreň, ktorá auto vyrobila.

Na základe medzinárodných noriem sa vo VIN nikdy nesmú nachádzať písmená O, Q a I (veľké „i“), keďže v ich prípade hrozí veľké riziko zámeny. Napríklad, namiesto písmena „O“ sa zásadne používa číslica nula „0“.

 

Chyba v zápise môže znamenať problém

Problém nastáva v momente, ak zväčša ľudskou chybou dôjde k zámene čo i len jedného písmena alebo číslice. Podľa informácií českej spoločnosti Iris Ident, ktorá sa podobne ako jej slovenská menovkyňa zaoberá kontrolou originality, v Európe dosahuje chybovosť zápisov VIN čísiel v priemere päť až desať percent.

Tento údaj rozhodne nie je konečný a zvyšuje sa podľa počtu inštitúcií, ktoré následne prevezmú chybné VIN. Stáva sa to, napríklad, po preberaní čísla z dokladov bez reálnej kontroly identifikátora priamo na vozidle. Dochádza ku sčítavaniu chybovosti. Jednoduchý príklad: Ak je v policajnej evidencii 10 percent chybných údajov a poisťovňa tento údaj prevezme, celkovo už máme 20-percentnú chybu.

Takto ľahko zistíte, či vaše auto nie je kradnuté

Pri kúpe ojazdeného vozidla je dôležité poznať jeho históriu, napríklad, prípadnú manipuláciu s odometrom, zaťaženie lízingom a exekúciou, alebo to či nie je kradnuté. Poradíme vám, ako to jednoducho...

Napríklad, istá slovenská poisťovňa mala pred niekoľkými rokmi v evidencii necelých 70 000 vozidiel, z ktorých približne 5 000 malo chybne zapísané VIN číslo. V prepočte na peniaze to znamenalo, že poisťovňa mala nesprávne zaevidovaný majetok v hodnote až 80 miliónov eur.

Prečo dochádza ku chybám v zápise

Ku chybám dochádza zväčša ľudským pričinením, i keď aspoň v menšom počte prípadov nemožno vylúčiť ani úmyselnú manipuláciu. Najväčšie riziko súvisí s nepozornosťou, zámenou písmen a fyzickým opotrebovaním štítku s VIN, akým je korózia alebo veľké znečistenie. Častými príčinami chýb sú vizuálne zámeny tvarovo blízkych znakov, napríklad, U-V, O-0, 5-S, E-F, 2-Z, G-C-6, B-8-S a podobne. K zvýšenému riziku dochádza pri nevhodnom osvetlení alebo zatienení štítku komponentami vozidla.

Kúpa jazdenky: 6 tipov, ako sa nenechať napáliť

Pri kúpe ojazdeného auta číhajú na potenciálnych záujemcov mnohé riziká. Tým najväčším sú skryté vady, ktoré sa prejavia až po zaplatení. Vždy však máte možnosť sa brániť. Poradíme vám.

Pochybiť môže aj úradník jednoduchým preklepom na klávesnici alebo tzv. kinetickou zámenou, ktorá vyplýva z rutiny ľudí často pracujúcich s počítačom. Ľudovo povedané, prsty sa na klávesnici navzájom predbiehajú, a tak namiesto správnej kombinácie „TM“ vznikne chybný zápis „MT“. Pri zápise určite nepomáha, ak výrobca zvolil nevhodný typ písma či spôsob jeho uvádzania na štítku, akými sú nekvalitná razba alebo tlač.

Čo robiť, ak je v dokladoch chybné VIN

Správny zápis VIN čísla je kľúčový pri overovaní vozidla, napríklad, pri kúpe jazdenky alebo v prípadoch, keď je potrebné získať alebo vyvrátiť dôkazy o odcudzení, exekúcii alebo o manipulácii s odometrom. Nanešťastie, VIN číslo nepatrí medzi údaje, ktoré majiteľ alebo polícia bežne kontrolujú. Nezrovnalosti medzi údajmi v dokladoch a na štítku priamo v aute sa určite ukážu na technickej a emisnej kontrole alebo na kontrole originality.

Kúpa jazdenky: Na čo máte v autobazáre nárok

VAŠA TÉMA   Pri kúpe ojazdeného vozidla je riziko skrytej technickej chyby veľké. Podľa Súdneho dvora EÚ do šiestich mesiacov od kúpy padá zodpovednosť za neuvedenú poruchu na predajcu. Kupujúci...

Problémom však je, že vtedy už býva neskoro a vozidlo získa hodnotenie „nespôsobilé“, čo vás de facto na istý čas pripraví o vaše auto. Preto dôrazne odporúčame skontrolovať správnosť VIN čísla automobilu v predstihu. Ak ste to ešte nikdy nerobili, pokojne tak spravte pri najbližšej možnej príležitosti.

Ak už je oheň na streche, motorista má viacero možností. Správnosť zápisu si môže overiť porovnaním dokladov a štítku alebo na internete pomocou bezplatných VIN dekodérov. Možno teraz trochu preženieme, ale ak po zadaní VIN majiteľ zistí, že namiesto malého Peugeotu 206 vlastní osemmiestny Mercedes Vito, odporúčame čo najskôr sa obrátiť na príslušný dopravný inšpektorát. „Pri zistení nepresných údajov, ktoré neboli zavinené občanmi, dopravné inšpektoráty vydávajú nové doklady bezplatne. Držiteľom vozidiel v takýchto prípadoch sankcie nehrozia,“ povedal hovorca policajného prezídia Martin Wäldl.

VIN v rámci systému eCall

Situáciu komplikuje rýchle napredovanie technológií a čoraz väčšia previazanosť informačných systémov nielen na národnej, ale aj medzinárodnej úrovni. A súvisí aj s nadchádzajúcou povinnou montážou modulov eCall do vozidiel od tohto roka 2018.

Operátori na tiesňovej linke budú automaticky získavať informácie o type vozidla. Otázka znie, ako bude systém prepojený. Pokiaľ pôjde o informácie zakódované priamo v jednotke eCall v aute, problém by nemusel byť vážny. Ak však vozidlo vyšle len svoje VIN číslo a informačný systém vyvolá príslušné údaje z evidencie vozidiel, môže mať chybný zápis nedozerné následky.

Operačné stredisko bude inak organizovať výjazd záchranných zložiek k havárii osemmiestneho vanu a inak k malému mestskému autíčku. Podľa typu vozidla sa totiž určí výjazd vyslobodzovacej hasičskej techniky, počet sanitiek či policajných áut. Najhorší možný scenár nastane, ak systém uvedie, že vozidlo vôbec neexistuje.


Video
Najnovšie články
Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×