Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Smerovky: Musíme ich zapínať aj na červenej?

Smerovky môžu pôsobiť banálne, no ich funkcia je pre bezpečnosť nevyhnutná. Ak ich nepoužívate, ohrozujete všetkých naokolo, vrátane seba. Existujú však aj sporné situácie. Poradíme vám, ako ich vyriešiť.
2 77 príspevkov 22.02.2018 / Soňa Zverková

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že používanie smeroviek je natoľko elementárna záležitosť, že vodiči majú tento úkon zvládnutý. Každodenné skúsenosti však dokazujú opak. Nejde ani tak o to, že niektorí vodiči zvysoka kašlú na smerovky alebo ich považujú za nedôležité. Existujú situácie, ktoré medzi motoristami vyvolávajú otázky.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Tou prvou je situácia, na ktorú sa jeden z vodičov opýtal aj policajného prezidenta Ľubomíra Ábela. Otázka znela, či vodič musí mať ponechanú smerovku po celý čas, keď stojí na červenej. Smerovkami sa zákon o premávke zaoberá na viacerých miestach, okrem samostatného paragrafu o znamení o zmene smeru jazdu ich spomína, napríklad, aj v ustanoveniach o odbočovaní či preraďovaní.

Základné pravidlo hovorí o tom, že smerovku musí vodič zapnúť vždy pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky. Smerovky musí zapínať včas pred začatím úkonu. Včas neznamená tri sekundy pred odbočením, ale tak, aby ostatní vodiči stihli zaregistrovať, čo vodič zamýšľa. Na položenú otázku odpovedá ďalšie ustanovenie, podľa ktorého sa smerovka ponecháva zapnutá len v čase, kým vodič mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo dokiaľ nezaujme miesto v jazdnom pruhu.

Zložité križovatky: Ako ich prejsť bez váhania?

Križovatky bývajú neraz hlavolam a najmä vtedy, ak niektorí motoristi začnú zmätkovať pred ňou, za ňou alebo dokonca počas prejazdu cez križovatku. Vyhnite sa zbytočným problémom a prejdite...

Zákon teda nerieši, či ide o riadenú alebo neriadenú križovatku. Z toho vyplýva, že ak stojíte v kolóne, nemusíte mať smerovku zapnutú neustále. Musíte ju však zapnúť, keď sa pohnete a začnete odbočovať. Pokiaľ vodič stojí ako prvý v rade, odporúčame nechať smerovku zapnutú aj počas státia. V prípadoch, keď je jazdný pruh určený pre odbočovanie a jazdu v priamom smere, je to aj ohľaduplné voči chodcom na ceste, na ktorú odbočujete. Smerovka slúži na to, aby ste každému dali jasne ukázali svoje úmysly bez ohľadu na situáciu.

Za nepoužitie smerovky pred odbočovaním a počas neho hrozí pokuta 40 eur, pokiaľ dôjde k ohrozeniu iného účastníka premávky sankcia sa zvýši na 50 eur. Pri nehode už vec automaticky postupuje do správneho konania, kde o treste rozhodne správny orgán. Pokiaľ nedáte smerovku v situácii, keď to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky, pokuta je 30 až 50 eur.

Čo znamená, keď vám policajt ukazuje toto?

VAŠA TÉMA Policajti sú pri riadení premávky v križovatke čoraz zriedkavejším javom. Možno preto sa nájde dosť vodičov, ktorí majú s ich pokynmi problém. Ponúkame prehľad pokynov.

Ako dávať smerovku na „ypsilonke“?

Sporná môže byť situácia na križovatkách, na ktorých hlavná cesta mení smer. Zákon opäť nerieši používanie smeroviek podľa hlavnej či vedľajšej cesty. Ak hlavná cesta zabáča, smerovku musíte dať. Jedna výnimka nastáva na križovatkách tvaru „Y“, keď hlavná cesta mení smer a vedľajšia cesta pokračuje rovno. Vodič, ktorý pokračuje rovno, teda smerovku teoreticky nemusí zapnúť. Na druhej strane zákon prikazuje použiť smerovku aj v prípadoch, keď to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. A presne o tomto prípade hovoríme.

Ak teda hlavná cesta mení smer, napríklad, doľava, a vy pokračujete po vedľajšej rovno, odporúčame zapnúť pravú smerovku. Podstatne tak uľahčíte život vodičom, ktorí čakajú na vedľajšej. Zapnutie smerovky je minimálny pohyb prstom a bez ohľadu na reč zákona môže výrazne napomôcť ostatným vodičom. Každý sa raz môže ocitnúť na druhej strane a bude vďačný za každého vodiča na hlavnej ceste, ktorý zapne smerovku a umožní prejsť križovatku.

Ypsilonka 2 fotografie v galérii Ypsilonka Zdroj: Autobild.sk


Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×