Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C3 Aircross: Radšej benzín

Po benzínovej verzii sme malého Francúza preverili s naftovým motorom BlueHDi 100, ktorý stojí o tisícku viac než PureTech 110.
44 12 príspevkov 20.02.2018 / Marek Pokrývka

Medzi zástupcami kategórie SUV kraľoval na mnohých európskych trhoch dlhodobo diesel, populárnou voľbou bol najmä v kombinácii so štvorkolkou. No v ostatnom čase sa situácia trochu zmenila. Prišiel rozmach menších a ľahších vozidiel tohto segmentu, ktoré často disponujú výhradne predným pohonom. Nejednému z nich viac sedí zážihové srdce.

Citroën C3 Aircross prešiel naším testom v slabšej vznetovej verzii 44 fotografií v galérii Citroën C3 Aircross prešiel naším testom v slabšej vznetovej verzii Zdroj: Marek Pokrývka

Kandidátom na tento verdikt je aj Citroën C3 Aircross, náhrada za populárne MPV označené prívlastkom Picasso a zároveň pokrvný brat typu Opel Crossland X. Francúzovi sme sa nedávno pozreli pod sukňu. Vyskúšali sme si benzínový model PureTech 110 s manuálnou prevodovkou, teraz prišiel na rad turbodiesel. V ponuke sú dve verzie. My sme preverili tú slabšiu, ktorá sa oficiálne volá BlueHDi 100.

Test Citroën C3 Aircross: Rozum kričí “Áno!”

Citroën ide svojim najnovším malým SUV, modelom C3 Aircross, tak trochu proti prúdu. Nesnaží sa o drsný a dynamický dizajn, športový posed či výborné jazdné vlastnosti. Tu sa od začiatku hľadelo...

Odhliadnuc od pohonnej jednotky bolo testované vozidlo takmer stopercentne zhodné s tým predchádzajúcim. Disponovalo vybavením Shine, šestnásťpalcovými diskami kolies, rovnakou grafikou v bočnej časti i bielou strechou, akurát červený lak nahradil modrý. Vzhľadom na minimálne množstvo povrchových odlišností sme sa zamerali výhradne na rozdielnu technickú stránku.

Dostatočne aktívny a i celkom úsporný

Pod označením BlueHDi 100 treba hľadať notoricky známy 1,6-litrový naftový štvorvalec, ktorý v tomto naladení dosahuje maximálny výkon 73 kW (99 k) a krútiaci moment 254 Nm. Parametre uvádzané netradične bez zaokrúhlenia spracúva výhradne päťstupňová mechanická prevodovka. Jedinou voľbou je tiež pohon predných kolies, C3 Aircross žiaden systém 4x4 neponúka.

Naftový štvorvalec váži o 70 kilogramov viac než motor PureTech 110 44 fotografií v galérii Naftový štvorvalec váži o 70 kilogramov viac než motor PureTech 110 Zdroj: Marek Pokrývka

S týmto motorom je malý Francúz dostatočne aktívny. Silnejšiemu benzínovému trojvalcu sa síce nevyrovná, no najmä v mestskom prostredí dynamicky nesklame. Vďačí za to manuálu s krátkou prvou dvojicou stupňov. Tie ostatné sú zasa trochu natiahnuté, ani na diaľnici sa teda netreba obávať nejakého trápenia sa vo vysokých otáčkach. Turbodiesel pritom ani veľmi nehučí. Z hľadiska izolácie patrí k priemeru, do interiéru preniká akusticky v obdobnej miere ako benzínový trojvalec.

Vznetový agregát dokáže pracovať celkom úsporne. S oficiálnym mestským údajom 4,6 l/100 km síce v realite rátať netreba, ale pod šesť litrov sme sa zmestili bez problémov. Túto hranicu sme neprekročili ani na autostráde. Jazda diaľničným maximom vyústila do 5,6-litrového priemeru, pri brázdení vidieckych ciest klesol apetít tesne nad hranicu štyroch litrov.

Prevodovka nepatrí k najpresnejším, no odstupňovaná je vhodne 44 fotografií v galérii Prevodovka nepatrí k najpresnejším, no odstupňovaná je vhodne Zdroj: Marek Pokrývka

So vznetovým srdcom je teda Citroën podľa očakávania reálne úspornejší než vo verzii PureTech 110, no jeho nevýhodou je hmotnosť. Vo variante BlueHDi 100 je nad prednou nápravou 70 kilogramov navyše. Prejavuje sa to menšou ochotou predných kolies meniť svoju dráhu i o niečo skorším smerovaním nosom von zo zákruty. Na odhalenie týchto rozdielov však SUV treba hnať na limit. V bežných podmienkach sa správa viac-menej rovnako ako benzín, žiaden športovec to jednoducho nie je.

Turbodiesel stojí najmenej 15 490 eur

Na slovenskom trhu sa Aircross predáva od necelých 12-tisíc. Najlacnejší naftový model stojí 15 490 eur, nakoľko pri základnej úrovni Live v ponuke nie je. Dostupný je až od vybavenia Feel. Nami testované vozidlo disponovalo bohatším vyhotovením Shine, ktoré možno v obchodoch zohnať za minimálne 17 390 eur. V tomto prípade cenu zvýšilo niekoľko príplatkov.

Aj druhý testovaný exemplár typu C3 Aircross mal vybavenie Shine 44 fotografií v galérii Aj druhý testovaný exemplár typu C3 Aircross mal vybavenie Shine Zdroj: Marek Pokrývka

Citroën mal navyše biele exteriérové doplnky ladiace so strechou, vyhrievané predné sedadlá i čelné sklo, bezkľúčové rozhranie a dva balíky. Okrem iného obsahovali bezpečnostné systémy Active Safety Brake a Driver Attention Alert, ale tiež sledovanie mŕtveho uhla, automatické diaľkové svetlá, zadnú kameru či parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie. Všetky prvky pridali k cene len necelú tisícku.

Naklonení sme zážihovému motoru

Zákazníkov túžiacich po vôni nafty nebudeme od verzie BlueHDi 100 odhovárať. Turbodiesel dokáže byť v karosérii malého SUV dostatočne dynamický, správa sa pomerne kultivovane a odvďačí sa príjemnou spotrebou paliva. No treba si zaň priplatiť. V porovnaní s predtým skúšaným zážihovým motorom je drahší o rovných 1 000 eur, čo v kategórii najdostupnejších SUV nie je celkom zanedbateľná suma.

SUV určené najmä do mesta nás viac oslovilo s benzínovým motorom 44 fotografií v galérii SUV určené najmä do mesta nás viac oslovilo s benzínovým motorom Zdroj: Marek Pokrývka

S ohľadom na kúpnu cenu by sme si spomedzi dvoch testovaných modelov vybrali radšej benzín. Spotrebu má síce vyššiu, ale nejde o nejaký priepastný rozdiel. Z hľadiska kultúry chodu je to viac-menej remíza. V prospech zážihového agregátu však hovorí živší prejav a tiež lepšie jazdné vlastnosti, ktoré vychádzajú z nižšej hmotnosti. Citroën C3 Aircross je navyše auto určené prevažne do mesta. Na krátkych trasách sa zážihové motory cítia lepšie, bez ohľadu na karosériu či konkrétne triedne zaradenie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
73 kW/99 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
254 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 154 mm
Šírka
1 824 mm
Výška
1 637 mm
Rázvor náprav
2 604 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 218 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 293 kg
Užitočná hmotnosť
607 kg
Celková hmotnosť
1 825 kg
Objem batožinového priestoru
410-520/1 255 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,0 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
104 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 11 990 €
Základná cena verzie
od 17 390 €
Cena testovaného exemplára
18 840 €

Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×