Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Roll-Royce na vlastnej koži: Autá z inej planéty

FOTO
Britskí aristokrati nás zobrali do nádherného prostredia Vysokých Tatier aby nám ukázali to, čo by od nich laik nikdy nečakal. Geniálne jazdné vlastnosti, ktoré by im mohli závidieť aj autá s polovičnou hmotnosťou.
68 12 príspevkov 19.02.2018 / Filip Kadlečík

Predstavovali ste si niekedy, že šoférujete Rolls-Royce? My áno. Nič však človeka nedokáže pripraviť na reálne stretnutie s týmto luxusným veľdielom. Nedávno sme mali možnosť vyskúšať si štvoricu britských aristokratov na vlastnej koži. Menovite išlo o dvojičky Wraith Black Badge, ktoré odlišovala len farba laku, prítomný bol aj Ghost Black Badge v krátkej verzii (SWB) a Ghost v predĺženom variante (LWB).

Počas jedného dňa sme si postupne vyskúšali rôzne modely značky. Začínali sme Ghostom Black-Badge, prešli cez dva Wraithy Black Badge a všetko zakončili superluxusnou plachetnicou Ghost LWB 68 fotografií v galérii Počas jedného dňa sme si postupne vyskúšali rôzne modely značky. Začínali sme Ghostom Black-Badge, prešli cez dva Wraithy Black Badge a všetko zakončili superluxusnou plachetnicou Ghost LWB Zdroj: Filip Kadlečík

Rolls s označením Black Badge (Čierny znak) spoznáte najmä podľa tmavých doplnkov či čiernej sošky Spirit of Ecstasy. Dôležitejšie sú však zmeny pod karosériou. Dlhočizná kapota stále skrýva ohromný motor V12, tentokrát je však ladený na výkon vyšší o 45 kW (61 k) a 50 Nm. Iný je aj charakter motora - výkonová špička stojí nižšie, vrchol krútiaceho momentu je zasa položený vyššie. Zabúdať netreba ani na tuhší podvozok.

Ako sa odlišujú modely Black Badge od bežných?
Motor
Ghost Black Badge
Štandardný Ghost
zdvihový objem cm3
6 592
6 592
Výkon kW/k
465/632
420/570
pri otáčkach
5 600
5 250
max. krút. moment
870
820
pri otáčkach
1 700 - 4 500
1 500
zrýchlenie 0-100
4,8
4,9
max. rýchlosť
250
250
spotreba
14,6
14,3
Cena
od 350 000 s DPH
od 350 000 s DPH
 

Tieto zásahy sa museli pretaviť do jazdných vlastností. Presvedčil nás o tom už Ghost Black Badge SWB, s ktorým sme mali možnosť jazdiť po uzavretej ceste. Namrznutá vozovka s vrstvou snehu by na prvý pohľad mohla pre zadnokolku s hmotnosťou 2 435 kg byť problémom.

Tento Ghost cenou prekročí hranicu 300 000 eur aj bez započítania DPH 68 fotografií v galérii Tento Ghost cenou prekročí hranicu 300 000 eur aj bez započítania DPH Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka sofistikovanému “four corner” vzduchovému pruženiu je však jazda pohodová a sem-tam si so státisícovým vozidlom môžeme dovoliť aj drift - auto zostáva nečakane ovládateľné. Mimochodom, tento model stál podľa špecifikácie ešte bez dane z pridanej hodnoty približne 308 000 eur. Ostatné vozidlá na tom s cenovkou boli podobne.

Hlavným bodom programu bolo Popradské letisko. Tam si pre nás Briti nachystali štyri disciplíny. Prvou bol slalom, ktorý ukázal, ako krásne sa ťažké autá držia v rovine a nenakláňajú sa. Následne prišlo brzdenie na vziadelenosti kratšej než je dĺžka modelu Ghost (5 399 mm).

V interiéri modelu Ghost nájdete len tie najkvalitnejšie materiály. Prístrojovka vyzerá ako prevzatá z luxusnej plachetnice, obrovský volant zasa ako z klasického veteránu. Šoférovať toto auto je zážitkom z každého jedného pohľadu 68 fotografií v galérii V interiéri modelu Ghost nájdete len tie najkvalitnejšie materiály. Prístrojovka vyzerá ako prevzatá z luxusnej plachetnice, obrovský volant zasa ako z klasického veteránu. Šoférovať toto auto je zážitkom z každého jedného pohľadu Zdroj: Filip Kadlečík

Wraith Black Badge bol suverénny, s metrovou rezervou tam zastavil aj z rýchlosti presahujúcej 40 km/h. Za neuveriteľne krátkou brzdovou dráhou stojí čiastočne aj podvozok automobilu. Predné vzduchové vankúšiky sa pri núdzovom brzdení extrémne rýchlo vyfučia, vďaka čomu sa ťažisko prenesie na prednú nápravu a jej pneumatiky sa doslova zahryznú do asfaltu.

Simulovaný prudký uhýbací manéver pri tempe 140 km/h opätovne poukázal na vyspelosť vzduchového pruženia. Wraith si počas neho zachoval čitateľné správanie a pevnú stopu. Je fascinujúce, že aj pri tak pohodlnom a ťažkom aute vodič dokonale cíti, čo sa s ním deje. Pri zmene smeru jazdy vo veľkej rýchlosti zadnokolka naznačila jemný šmyk, všetko však bolo kontrolované a predvedené s gráciou hodnou značky Rolls-Royce.

Bežný Rolls-Royce má štvoricu koncoviek výfukového potrubia. Vyhotovenie Black Badge disponuje jednou naviac - skrýva sa v nej aktívna klapka. Keď ju vodič otvorí, V12 konečne dostane adekvátny zvuk 68 fotografií v galérii Bežný Rolls-Royce má štvoricu koncoviek výfukového potrubia. Vyhotovenie Black Badge disponuje jednou naviac - skrýva sa v nej aktívna klapka. Keď ju vodič otvorí, V12 konečne dostane adekvátny zvuk Zdroj: Filip Kadlečík

Čerešničkou na torte bola akcelerácia na maximálnu rýchlosť. Na runway popradského letiska sme v takmer 2.4 tonovom Wraithe leteli závratným tempom 72 m/s (260 km/h) a v aute to takmer nebolo badateľné. Aj keď fastback vyzerá dynamickejšie, od modelu Ghost ho z hľadiska dynamiky odlišujú len zanedbateľné rozdiely. Pocitovo sú obidva modely rovnako rýchle, reálne je Wraith v šprinte na stovku lepší o desatinu sekundy.

BMW M760Li: Dvanásťvalcový elektromobil

EXKLUZÍVNA JAZDA Najdrahšie bavorské vozidlo ohúri nielen motorom od značky Rolls-Royce, ale tiež absolútnym luxusom na štyroch kolesách.

Rolls-Royce dal počas prezentácie v našich veľhorách ostentatívne najavo, že jeho autá nie sú pomalé a neobratné mastodonty. To ani náhodou. V edícii Black Badge ide o nekompromisné Čierne prízraky. Každý jeden model, ktorý sme si mali možnosť vyskúšať, nás presvedčil o tom, že britské autá s modrou krvou sú ako z inej planéty. Ich neuveriteľné jazdné vlastnosti by v bežnom vozidle mali stáť v ostrom kontraste k luxusnému vyhotoveniu. Tu sa však nehľadí na nič iné než na automobilovú dokonalosť a je to vidieť.

Našim obľúbeným modelom spomedzi štvorčlennej výpravy sa stal červený fastback Rolls-Royce Wraith Black Badge. 68 fotografií v galérii Našim obľúbeným modelom spomedzi štvorčlennej výpravy sa stal červený fastback Rolls-Royce Wraith Black Badge. Zdroj: Filip Kadlečík

Mamutí vidlicový dvanásťvalec s obrovskou výkonovou rezervou a famózny podvozok im prepožičiavajú jazdné vlastnosti, aké by ste od nich neočakávali ani vo sne. Nezaostáva ani ich technologická stránka. V tejto disciplíne však jednoznačne vedie novučičký Phantom, ktorý preveríme v najbližších mesiacoch.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×