Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Autonómne autá môžu vytlačiť autobusy a vlaky

Odborníci vidia v autonómnych vozidlách obrovský potenciál, ktorý môže zmeniť nielen spôsob nášho cestovania, ale z hľadiska technológií aj každodenný život.
3 príspevky 18.02.2018 / TASR

Elektrické vozidlá, autonómne taxíky či nákladné autá bez vodiča prinesú spoločnosti veľké zmeny a možno skôr, ako si myslíme. Testy autonómnych vozidiel sú už realitou. Carlos Ghosn, generálny riaditeľ aliancie Renault-Nissan, sa domnieva, že prvé takéto vozidlá by sa mohli začať požívať už o šesť rokov.

Hra simuluje problém áut budúcnosti: Morálku

Autonómne vozidlá sú stále vecou vzdialenej budúcnosti, ich príchod však nebude len otázkou technickej vyspelosti. Pripraviť sa na ne musíme aj morálne. Kto rozhodne psychologické dilemy?

Podľa expertov autonómne technológie postupne prekročia hranice automobilového priemyslu, preniknú do ďalších odvetví, zmenia náš životný štýl aj tvár miest. Dokonca aj keby mali pravdu skeptici, ktorí tvrdia, že technológia potrebná na úplnú autonómiu sa vyvíja len pomaly, pokrok sa nezastaví. V budúcnosti, keď si každý dokáže privolať autonómny dopravný prostriedok len s pomocou smartfónu, hranica medzi verejnou a súkromnou dopravou sa začne vytrácať.

Zo štúdie kalifornskej univerzity vyplýva, že už dnes služby sprostredkovania jazdy, ktoré ponúkajú napríklad Uber alebo Lyft, znižujú dopyt po verejnej doprave v USA. A ľudia čoraz častejšie využívajú aj aplikácie pre spolujazdu namiesto cesty vlakom či autobusom.

Odstránenie ľudských vodičov z rovnice by mohlo tieto služby urobiť cenovo ešte dostupnejšie a pohodlnejšie v porovnaní s vlakmi alebo autobusmi, ktoré jazdia na pevne daných trasách. Zníženie počtu cestujúcich by mohlo v konečnom dôsledku zredukovať investície do verejnej dopravy.

A mohlo by to ovplyvniť aj leteckú dopravu v USA, kde sa ľudia často presúvajú medzi štátmi alebo dokonca v rámci štátov lietadlami. Autonómna technológia by mohla urobiť z jazdy autom príjemnejšiu a produktívnejšiu alternatívu. Podobný vplyv by mohla mať na japonské rýchlovlaky, ktoré pre zmenu odlákali aerolíniám cestujúcich.

Waymo predviedlo, čo dokáže autonómne auto

Spoločnosť Waymo ukázala, že s vývojom autonómnych vozidiel sa už dostala poriadne ďaleko. V uliciach testuje vozidlá, ktoré nepotrebujú vodiča ani ako kontrolný element.

"Cestovanie leteckou dopravou v Severnej Amerike nie je naozaj dobré, letiská sú príšerné a aerolínie sú hrozné," povedal analytik Ali Izadi-Najafabadi. "V autonómnom aute môžete čítať knihu, sledovať film a robiť ďalšie zábavné veci."
Dnes je viac ako 90 percent dopravných nehôd spôsobených ľudskou chybou, takže ak sa z tejto rovnice vyberie ľudský faktor, bezpečnosť sa pravdepodobne zlepší, povedal David Williams, technický riaditeľ poisťovne AXA. Podľa neho by spočiatku mohli existovať dva druhy poistenia, jeden pre autá riadené "ručne" a druhé pre autonómne vozidlá. Očakáva, že v druhom prípade poistné môže klesnúť až o 50 percent.

V USA sa už dnes učí jazdiť menej mladých ľudí. Pripisuje sa to vyšším nákladom na vlastné auto a čoraz obľúbenejšiemu zdieľaniu jazdy. Nové generácie nakoniec časom úplne stratia potrebu riadiť auto, domnievajú sa niektorí experti.

Prínosy pre verejnú dopravu

Vozidlá pripojené na tzv. cloudy, moderné počítačové mozgy, sa pritom nebudú len samy riadiť, ale budú môcť komunikovať s inými vozidlami, dopravnými signálmi alebo tiesňovými službami. Aj keď počet vozidiel na ceste stúpne, tieto systémy by mohli zrýchliť mestskú dopravu a znížiť dopravné zápchy presmerovaním áut z neprejazdných trás. Dennú špičku môžu pomôcť zmierniť aj firmy, ak umožnia zamestnancom flexibilnejšiu pracovnú dobu.

A zlepší sa aj parkovacia politika. Ak budú zdieľané autonómne vozidlá hliadkovať v uliciach a hľadať záujemcu o novú jazdu, kým sa vrátia do centralizovaného "skladu", nebude potrebných toľko parkovacích miest.

Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?

Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut novú technológiu odmietajú.

Autonómne nákladné autá, zvlášť v prípade dlhých trás, sú dobrou správou pre odvetvie, ktoré už teraz zápasí s nedostatkom vodičov. Mladí ľudia strácajú záujem o toto povolanie. Priemerný vek vodičov kamiónov v USA je 49 rokov. O 10 rokov sa tak mnohí priblížia k dôchodkovému veku.

Autoservisy tiež prejdú zmenami a mnohé zaniknú. Autonómne vozidlá budú poháňané batériami, a tak mnohé bežné drobné opravy či služby, ako výmena motorového oleja, jednoducho nebudú potrebné.

Autonómne autá: Len s čiernou skrinkou?

Tragická nehoda majiteľa Tesly rozprúdila debaty o kontrole samostatne jazdiacich vozidiel. Nemecká vláda reaguje promptne, pripravila návrh o čiernych skrinkách.

Zavádzanie autonómnych elektromobilov môže tiež znamenať, že dopyt po rope dosiahne svoj vrchol už zhruba za 12 rokov, tvrdí Bank of America. To vyvolá otrasy v ropných firmách, ktoré celé dekády ťahal rastúci dopyt po palivách. Niektoré veľké koncerny, napríklad BP, dokonca pripustili, že časť nových ložísk už nebude potrebná.

Na druhej strane, pre firmy ako Netflix alebo Nintendo, ktoré ponúkajú zábavu, prinesú autonómne vozidlá nové možnosti, veď cestujúci si budú chcieť skrátiť čas príjemným spôsobom. Aj elektrárne vo vyspelých krajinách, ktoré v uplynulých rokoch čelili stagnujúcemu dopytu, sa môžu pripraviť na oživenie jeho rastu.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Atlas Cross Sport odfotený v sériovej verzii

Volkswagen má za sebou ďalší slabý mesiac, tentokrát však bol hlavnou príčinou pokles dopytu v Číne. Zlý výsledok v rámci koncernu zaznamenalo aj Audi.

Predaj vozidiel VW sa v novembri znížil

Madrid neustále bojuje so znečistením ovzdušia. Kým v prvej fáze programu radnica uzatvorila historické centrum mesta, v druhej fáze dočasne zakázala vjazd...

Madrid sprísnil zákazy vjazdu

V čase, keď sa vo Francúzsku rozhoreli protesty tzv. žltých viest, prichádza správa, že Ford zatvorí svoju fabriku na výrobu prevodoviek. Strata pracovných...

Ford zatvorí svoju francúzsku fabriku

Nemecký gigant ponúkol zákazníkom tisíce áut, ktoré mali skončiť v šrote. Riaditeľ spoločnosti má o probléme vedieť od roku 2016.

Ďalší škandál VW: Predával aj prototypy

Aston Martin sa pochválil novým dvanásťvalcom, ktorý využíva technológie F1 a bude schopný točiť do 11 100 ot./min.

Valkyrie: Motor bude mať vyše 1 000 koní

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×