Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Porovnanie elektroáut: Ktoré vás dovezie ďalej?

FOTO
Téma elektromobilov vždy dokáže motoristov rozdeliť na tábor skeptikov a prívržencov. Hlavnou otázkou je pravdepodobne dojazd, ktorý je v súčasnosti najboľavejším miesto elektriny.
64 97 príspevkov 17.02.2018 / Redakcia AUTO BILD

Sú tiché, výkonné a naviac aj ekologické. To si väčšina ľudí predstaví pri vyslovení pojmu elektromobil. No zároveň s tým prichádza aj skepsa. Mnohí potenciálni klienti sa obávajú, že nie sú veľmi praktické. Obavy sa týkajú najmä čistých elektromobilov a ich dojazdu.

Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá 64 fotografií v galérii Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá Zdroj: AUTO BILD

To je otázka, ktorú si kladú aj potenciálni kupci ojazdených elektromobilov. Väčšina motoristov so svojím súkromným autom denne prejde len 50 km a táto vzdialenosť nie je pre súčasné elektromobily ani hybridy žiadny problém. Moderné „električky“ už majú 200 až 400 km, no súkromné auto by malo zvládnuť aj spontánny víkendový výlet, a to bez dlhých zastávok na dobíjanie batérií.

Len nedávno sme priniesli prehľad ôsmich elektrických modelov, tentokrát ponúkame rebríček viac než 30. Obidva rebríčky však majú rovnaký problém: dojazd je podľa oficiálnych údajov výrobcov sú obvykle o 10 až 20 percent dlhší, než je možné dosiahnuť v reálnych podmienkach. Navyše sú takmer všetky testované podľa európskeho cyklu NEDC, ktorý je považovaný za nespoľahlivý. Od septembra minulého roka sa emisie musia uvádzať podľa nových pravidiel WLTP, a to platí nielen pre autá so spaľovacími motormi, ale aj pre elektromobily.

>>> Rebríček hybridov podľa elektrického dojazdu <<<

Nové pravidlá tak zredukovali dojazd, a to dokonca aj ten papierový. Napríklad, Nissan pre Leaf 2 uvádza podľa WLTP dojazd 285 km, podľa NEDC to bolo o dobrú tretinu viac: 389 km. V zásade však platí: ak je vyšší „papierový“ dojazd, býva vyšší aj ten reálny. V galérii nájdete prehľad všetkých hybridných a elektrických modelov dostupných v Nemecku, dojazdy sú však merané ešte podľa NEDC. V galérii nájdete aj niekoľko modelov s palivovými článkami. Tieto autá poháňajú taktiež elektromotory, energiu však čerpajú z reakcie vodíka a kyslíka.

>>> Poradie elektromobilov podľa dojazdu <<<

Elektromobily môžu veľa vyriešiť, no mnohé otázky zostávajú stále nezodpovedané. Na dojazd pochopiteľne vplýva nielen samotný jazdný štýl vodiča, ale aj spotrebiče, napríklad, kúrenie/klimatizácia, rádio, navigácia. Všetky totiž pýtajú elektrickú energiu, ktorá uberá z dojazdu. Pokiaľ si chce vodič predĺžiť dojazd, najlepším riešením je vypnúť práve spotrebiče. Lenže vypnúť v zime kúrenie a v lete klimatizáciu asi nie je práve ideálne. Ďalšou otázkou, najmä vo väčších mestách, je nabíjanie. Predlžovať si jazdu z bodu A do bodu B cez obchodné centrá a mrhať tam čas bezcieľnym potulovaním tiež nebude mnohých baviť dlhodobo.

>>> Zoznam vodíkových áut podľa dojazdu <<<

A potom je tu ďalšia otázka: ak býva vodič v paneláku na 5. poschodí, kde si elektromobil nabije? Pokiaľ chce ísť na výlet alebo na dovolenku, bude sa mu beztak namáhavá dlhá jazda predlžovať ešte viac. V redakcii sa zhodujeme v jednom: auto má slúžiť človeku, nie človek autu. Málokto má v dnešnej uponáhľanej dobe priestor na to, aby si denný plán upravoval podľa dojazdu auta.

Pravda o elektroautách: Aký je ich reálny dojazd?

Fakt, že deklarovaná a reálna spotreba paliva sa odlišujú viac než by majiteľom vozidiel mohlo byť milé, je známy už dlho. O tom, že podobný neduh sa týka aj elektromobilov, však zatiaľ veľa ľudí...

O to viac, že natankovanie bežného vozidla trvá pár minút, nabíjanie je v závislosti od potreby dojazdu oveľa dlhšie. Elektromobily so súčasným stupňom rozvoja technológií skrátka ako súkromné vozidlá neobstoja. Ideálnym kupcom je aspoň nateraz finančne zabezpečený motorista, ktorý má rodinný dom a druhé auto s tradičným spaľovacím motorom. To sa však väčšiny Slovákov netýka.


Najnovšie články
Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021

O automobily vyrobené pred rokom 1989 by u nás pred nejakým časom ešte nikto nezakopol. Teraz však, zdá sa, začínajú byť opäť atraktívne a ako youngtimery majú...

Najdrahší Žiguli v SR: Stojí za tú sumu?

Populárne mestské auto oslavuje svoje 20. narodeniny a okrem jubilejnej verzie obohacuje modelový rad aj jemne športový hybrid.

Toyota Yaris: Pribudli verzie GR Sport a Y20

Popularita autokamier narastá a záujemcovia o kúpu môžu mať hlavybôľ pri výbere vhodného modelu. ADAC sa preto rozhodol dôkladne prevetrať deväť modelov.

Test autokamier: Všetky trpia na jednu slabinu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×