Test Mazda6 Wagon: Stále má čo ponúknuť
Koncom minulého roka debutovala v LA omladená Mazda6, ktorá prešla početnými dizajnovými i technickými úpravami. Na ženevskom autosalóne sa k sedanu pridá kombi. Jeho debut ohlásil výrobca pred niekoľkými dňami a prezradil príchod zaujímavého motora SkyActiv-X.
50 fotografií v galérii
Mazda6 Wagon prešla našimi rukami s naftou a automatom Zdroj: Marek Pokrývka
Dátum reálneho uvedenia inovovaného modelu do obchodov zatiaľ nepoznáme, aktuálne vyhotovenie sa pravdepodobne definitívne odoberie do výsluhového dôchodku až o niekoľko mesiacov. Tesne predtým sme ho podrobili testu. Preverili sme ho vo verzii kombi, ktoré bolo vybavené silnejším dieselom, automatickou prevodovkou a špičkovým vybavením.
Súčasná šestka vyzerá stále k svetu
Komplexný facelift dal japonskej šestke modernejšiu vizáž využívajúcu prvky pôvodne uvedené typom CX-5, najviac sa dotkol prednej časti. Tá súčasná však stále vyzerá k svetu. Lepšie povedané, naďalej podľa nás patrí k najkrajším autám svojej kategórie. Čiastočne zato vďačí menšej modernizácii v roku 2015 obsahujúcej okrem upravenej masky chladiča či nárazníkov aj trendové denné diódy.
Ani interiér na nás nepôsobil nejako zastaralo, možno s výnimkou tlačidiel ovládajúcich vyhrievanie sedadiel a volantu. Nejde teda o nič zásadné. V tejto triede už síce trochu očakávame head-up displej premietaný na čelné sklo i väčšiu obrazovku multimediálneho systému, ale nemožno hovoriť o nejakých nedostatkoch. Z funkčného hľadiska vozidlo drží krok s dobou. V prípade úrovne Revolution Top disponuje množstvom bezpečnostného, ale aj komfortného vybavenia.
Na testovanom vozidle sa nám trochu nepáčil fádnejší vzhľad kabíny. Mazda6 síce disponovala dvojfarebnou kožou, ale tmavohnedé časti čalúnenia takmer splývali s prevládajúcou čiernou. Väčší kontrast by interiér nepochybne oživil. No ide o vec vkusu a blížiace sa omladenie okrem iného prinesie aj sviežu ponuku materiálov. Obsahovať bude aj novú palubnú dosku.
Z hľadiska rozmerov sa šestka počas rokov nijak nezmenila. Priestrannosťou svojho vnútra dnes nikoho neohúri, patrí skôr k priemeru. Platí to aj pre veľkosť kufra. Pri reálnom používaní sme však žiadnu stiesnenosť nepociťovali a ocenili sme prítomnosť viacerých praktických riešení. Príkladom je roleta batožinového priestoru šikovne ukotvená o piate dvere.
Zdá sa byť rýchlejší, než tvrdí papier
Od uvedenia svojej tretej generácie má Mazda6 pod kapotou jediný 2,2-litrový turbodiesel, ktorý pozná dve naladenia. My sme v minulosti testovali to základné. Teraz sme mali k dispozícii silnejšiu verziu, ktorá dosahuje najvyšší výkon 129 kW (175 k) a krútiaci moment nemenej slušných 420 Nm. Na predné kolesá tieto parametre prenášala šesťstupňová samočinná prevodovka.
V ostatných rokoch prešla technika niekoľkými úpravami, ktoré mali napríklad zlepšiť kultivovanosť naftového motora. Ich efekt môžeme potvrdiť. Agregát stíchol, aj keď pri studenom štarte vie ešte stále pôsobiť trochu hrubo. No výrazné dunenie v nízkych otáčkach je minulosťou. Rolu v tom pravdepodobne zohrala aj úprava softvéru automatu, ktorý stále radí veľmi slušne. V čoraz početnejšej konkurencii moderných mechanizmov s viacerými stupňami však už z hľadiska rýchlosti či hladkosti práce nijak hviezdne nepôsobí.
Prevodovku môžeme pochváliť za dobré reakcie v manuálnom režime i správnu orientáciu voliča v kulise. No hlavnou hviezdou nášho testu bol motor. Opäť nám predviedol schopnosti dobre reagovať v širokom rozsahu otáčok, no tentokrát k tomu pridal silu navyše. Pri plyne na podlahe predvádza mohutný záťah. Spoza volantu sa zdá byť kombík rýchlejší, než tvrdí papier. Stovka má oficiálne padnúť za 8,6 sekundy.
50 fotografií v galérii
Šesťstupňový automat nás potešil v manuálnom režime Zdroj: Marek Pokrývka
Samozrejme, táto verzia vznetového motora sa vyznačuje aj vyššou spotrebou než základné naladenie. V prípade dvojice nami testovaných vozidiel bol rozdiel značný, no okrem samotného agregátu k tomu prispelo aj 19-palcové zimné obutie namiesto 17-palcového letného.
V meste sme s kombíkom jazdili za 7,5 litra na sto kilometrov, pri diaľničných presunoch sa priemer ustálil tesne pod sedemlitrovou hranicou. Na vidieckych cestách vykázal diesel 5,1-litrový výsledok. Na dnešnú dobu to nie je ktovieako málo, no vzhľadom na maximálny výkon a sezónne pneumatiky možno tieto čísla označiť za akceptovateľné.
Kombi nás znovu potešilo výbornými jazdnými vlastnosťami. Pri dynamickom nasadení by sme ocenili menší účinok posilňovača riadenia, no inak nie je naladeniu šestky veľmi čo vyčítať. V zákrutách sa správa ukážkovo. Z hľadiska komfortu pritom prešla zlepšením, na devätnásťpalcových diskoch teraz nerovnosti filtruje lepšie než v minulosti. Modernizácia by to mala posunúť ešte ďalej.
Dve opcie vyhnali cenu na 36 235 eur
Mazda6 štartuje na slovenskom trhu tesne pod 22-tisícovou hranicou, čo platí pre sedan s vybavením Emotion a dvojlitrovým benzínom. Kombi možno kúpiť až od úrovne Challenge za minimálne 25 090 eur. Nami skúšaný exemplár však patril k opačnému koncu portfólia, za silnejšiu verziu naftového srdca, automat a vyhotovenie Revolution Top zaplatia zákazníci takmer 35-tisíc.
Na pevné zoznamy prvkov vybavenia a malé množstvo opcií sme pri japonských automobiloch zvyknutí, šestka z Hirošimy v tomto smere nie je výnimkou. Doplatiť sa dá len za zopár položiek. Testované vozidlo malo zvolenú navigáciu i sivý lak Machine Gray, čo celkovú cenu vyhnalo na 36 235 eur. Na vozidlo takmer „v plnke“ ide o naozaj konkurencieschopnú čiastku.
Drobné rezervy by mal facelift napraviť
Napriek modernizácii na spadnutie má aktuálna Mazda6 Wagon stále čo ponúknuť. Dosluhujúca verzia kombi disponuje dostatočným vnútorným priestorom a neurazí ani použitými materiálmi či ponukou vybavenia. Drobné rezervy by mal napraviť facelift. Jedným z jeho benefitov má byť lepšie odhlučnenie, ktoré pri naftovom motore vodiči určite ocenia. Ani v súčasnosti pritom nie je hlučný. No prináša nadpriemernú dynamiku a prijateľnú spotrebu, aj pri kombinácii s automatom.
Šetrnejším šoférom by určite postačila slabšia verzia vznetového štvorvalca s výkonom 110 kW (150 k), no tá sa dodáva výhradne vo verzii Attraction. Výkonnejšie naladenie je zasa dostupné len s dvomi najvyššími úrovňami. Zákazníci tak musia pri výbere pohonnej jednotky rozmýšľať aj nad vybavením, prestrelenej kúpnej ceny sa však nemusia báť ani pri najvyšších verziách. S blížiacim sa uvedením omladeného modelu pritom ten výbehový môže prísť s akciovými zľavami.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
2 191 cm3
|
Max. výkon
|
129 kW/175 k
|
pri otáčkach
|
4 500/min
|
Max. krútiaci moment
|
420 Nm
|
pri otáčkach
|
2 000/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová automatická
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 805 mm
|
Šírka
|
1 840 mm
|
Výška
|
1 480 mm
|
Rázvor náprav
|
2 750 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 430 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 505 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
680 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 110 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
522/1 648 l
|
Objem palivovej nádrže
|
62 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
215 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
8,6 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
6,1 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,0 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,6 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,5 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,9 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
5,1 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
129 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 25 090 €
|
Základná cena verzie
|
od 34 990 €
|
Cena testovaného exemplára
|
36 235 €
|