Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Parkovanie cez čiaru: Je to na mastnú pokutu?

VIDEO
Veľké parkoviská pred obchodnými centrami by mali vodičom uľahčiť situáciu. Opak však býva pravdou. Často vidno vodiča, ktorý prejde cez jedno parkovacie miesto a zaparkuje na inom. Je to povolené?
1 69 príspevkov 12.01.2018 / Soňa Zverková

Mnohí motoristi si myslia, že na verejných parkoviskách, napríklad, pred obchodnými centrami, neplatia pravidlá cestnej premávky a polícia na nich nemá právomoci. Omyl. Ako vysvetlil policajný viceprezident Ľubomír Ábel, verejné parkovisko je podľa cestného zákona súčasťou komunikačnej siete a teda sa motoristi musia riadiť platnými pravidlami, napríklad, tzv. pravidlom „pravej ruky“, čiže prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava.

Ilustračná snímka

V čoraz populárnejšej video Ábelovke riešil otázku, či vodič na parkovisku môže prejsť cez jedno parkovacie miesto, aby zaparkoval na inom. Jeho odpoveď bola kladná. Vysvetlil to tým, že pre vodorovné značenie, ktoré označuje parkovacie miesto, neplatia iné zákazy alebo obmedzenia.

Dokazuje to aj text z vyhlášky k zákonu o premávke, konkrétne vysvetlenie k značkám V 10a až V10c: „Značky Parkovacie miesta s kolmým státím, (č. V 10a), Parkovacie miesta so šikmým státím (č. V 10b) a Parkovacie miesta s pozdĺžnym státím (č. V 10c) vyznačujú miesto, kde je dovolené zastavenie a státie a určený spôsob státia.“ To znamená, že vodorovné značenie na parkovisku označuje len povolený spôsob zastavenia alebo státia, čiže pozdĺžne, priečne alebo šikmo k vozovke. A keďže policajti musia postupovať v zmysle zákona, nemôžu dávať pokuty za priestupok, ktorý podľa platnej legislatívy neexistuje.

Omyl vodičov: Viete dať prednosť na parkovisku?

VAŠA TÉMA Veľké parkoviská pri obchodných centrách môžu byť hlavolamom nielen z hľadiska orientácie, ale aj prednosti v jazde. Na väčšine z nich totiž platí tzv. pravidlo pravej ruky, hoci mnohí...

V prípade ostatných vodorovných značiek, napríklad, súvislých čiar alebo ostrovčekov sa vo vyhláške jasne uvádzajú aj zákazy alebo obmedzenia. Ako dodal Ábel, nejde o súvislú pozdĺžnu čiaru, ktorá sa na základe vyhlášky používa na oddelenie protismernej premávky a na vyznačenie jazdných pruhov pred križovatkou. Opäť uvedieme text z vyhlášky, konkrétne jeho prvú časť: „Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky.“

Á propos, vedeli ste, že cez súvislú čiaru môžete za určitých okolností prejsť? Dokazuje to opäť vyhláška, konkrétne pokračovanie textu k značke V1a: „Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.“ Pozor, v prípade dvojitej súvislej čiary táto možnosť neexistuje. Tú môžete prejsť iba pri obchádzaní prekážky.


Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×