Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Parkovanie cez čiaru: Je to na mastnú pokutu?

VIDEO
Veľké parkoviská pred obchodnými centrami by mali vodičom uľahčiť situáciu. Opak však býva pravdou. Často vidno vodiča, ktorý prejde cez jedno parkovacie miesto a zaparkuje na inom. Je to povolené?
1 72 príspevkov 12.01.2018 / Soňa Zverková

Mnohí motoristi si myslia, že na verejných parkoviskách, napríklad, pred obchodnými centrami, neplatia pravidlá cestnej premávky a polícia na nich nemá právomoci. Omyl. Ako vysvetlil policajný viceprezident Ľubomír Ábel, verejné parkovisko je podľa cestného zákona súčasťou komunikačnej siete a teda sa motoristi musia riadiť platnými pravidlami, napríklad, tzv. pravidlom „pravej ruky“, čiže prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava.

Ilustračná snímka

V čoraz populárnejšej video Ábelovke riešil otázku, či vodič na parkovisku môže prejsť cez jedno parkovacie miesto, aby zaparkoval na inom. Jeho odpoveď bola kladná. Vysvetlil to tým, že pre vodorovné značenie, ktoré označuje parkovacie miesto, neplatia iné zákazy alebo obmedzenia.

Dokazuje to aj text z vyhlášky k zákonu o premávke, konkrétne vysvetlenie k značkám V 10a až V10c: „Značky Parkovacie miesta s kolmým státím, (č. V 10a), Parkovacie miesta so šikmým státím (č. V 10b) a Parkovacie miesta s pozdĺžnym státím (č. V 10c) vyznačujú miesto, kde je dovolené zastavenie a státie a určený spôsob státia.“ To znamená, že vodorovné značenie na parkovisku označuje len povolený spôsob zastavenia alebo státia, čiže pozdĺžne, priečne alebo šikmo k vozovke. A keďže policajti musia postupovať v zmysle zákona, nemôžu dávať pokuty za priestupok, ktorý podľa platnej legislatívy neexistuje.

Omyl vodičov: Viete dať prednosť na parkovisku?

VAŠA TÉMA Veľké parkoviská pri obchodných centrách môžu byť hlavolamom nielen z hľadiska orientácie, ale aj prednosti v jazde. Na väčšine z nich totiž platí tzv. pravidlo pravej ruky, hoci mnohí...

V prípade ostatných vodorovných značiek, napríklad, súvislých čiar alebo ostrovčekov sa vo vyhláške jasne uvádzajú aj zákazy alebo obmedzenia. Ako dodal Ábel, nejde o súvislú pozdĺžnu čiaru, ktorá sa na základe vyhlášky používa na oddelenie protismernej premávky a na vyznačenie jazdných pruhov pred križovatkou. Opäť uvedieme text z vyhlášky, konkrétne jeho prvú časť: „Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky.“

Á propos, vedeli ste, že cez súvislú čiaru môžete za určitých okolností prejsť? Dokazuje to opäť vyhláška, konkrétne pokračovanie textu k značke V1a: „Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.“ Pozor, v prípade dvojitej súvislej čiary táto možnosť neexistuje. Tú môžete prejsť iba pri obchádzaní prekážky.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×