Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Parkovanie cez čiaru: Je to na mastnú pokutu?

VIDEO
Veľké parkoviská pred obchodnými centrami by mali vodičom uľahčiť situáciu. Opak však býva pravdou. Často vidno vodiča, ktorý prejde cez jedno parkovacie miesto a zaparkuje na inom. Je to povolené?
1 69 príspevkov 12.01.2018 / Soňa Zverková

Mnohí motoristi si myslia, že na verejných parkoviskách, napríklad, pred obchodnými centrami, neplatia pravidlá cestnej premávky a polícia na nich nemá právomoci. Omyl. Ako vysvetlil policajný viceprezident Ľubomír Ábel, verejné parkovisko je podľa cestného zákona súčasťou komunikačnej siete a teda sa motoristi musia riadiť platnými pravidlami, napríklad, tzv. pravidlom „pravej ruky“, čiže prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava.

Ilustračná snímka

V čoraz populárnejšej video Ábelovke riešil otázku, či vodič na parkovisku môže prejsť cez jedno parkovacie miesto, aby zaparkoval na inom. Jeho odpoveď bola kladná. Vysvetlil to tým, že pre vodorovné značenie, ktoré označuje parkovacie miesto, neplatia iné zákazy alebo obmedzenia.

Dokazuje to aj text z vyhlášky k zákonu o premávke, konkrétne vysvetlenie k značkám V 10a až V10c: „Značky Parkovacie miesta s kolmým státím, (č. V 10a), Parkovacie miesta so šikmým státím (č. V 10b) a Parkovacie miesta s pozdĺžnym státím (č. V 10c) vyznačujú miesto, kde je dovolené zastavenie a státie a určený spôsob státia.“ To znamená, že vodorovné značenie na parkovisku označuje len povolený spôsob zastavenia alebo státia, čiže pozdĺžne, priečne alebo šikmo k vozovke. A keďže policajti musia postupovať v zmysle zákona, nemôžu dávať pokuty za priestupok, ktorý podľa platnej legislatívy neexistuje.

Omyl vodičov: Viete dať prednosť na parkovisku?

VAŠA TÉMA Veľké parkoviská pri obchodných centrách môžu byť hlavolamom nielen z hľadiska orientácie, ale aj prednosti v jazde. Na väčšine z nich totiž platí tzv. pravidlo pravej ruky, hoci mnohí...

V prípade ostatných vodorovných značiek, napríklad, súvislých čiar alebo ostrovčekov sa vo vyhláške jasne uvádzajú aj zákazy alebo obmedzenia. Ako dodal Ábel, nejde o súvislú pozdĺžnu čiaru, ktorá sa na základe vyhlášky používa na oddelenie protismernej premávky a na vyznačenie jazdných pruhov pred križovatkou. Opäť uvedieme text z vyhlášky, konkrétne jeho prvú časť: „Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky.“

Á propos, vedeli ste, že cez súvislú čiaru môžete za určitých okolností prejsť? Dokazuje to opäť vyhláška, konkrétne pokračovanie textu k značke V1a: „Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.“ Pozor, v prípade dvojitej súvislej čiary táto možnosť neexistuje. Tú môžete prejsť iba pri obchádzaní prekážky.


Najnovšie články
Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×