Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Insignia: Diéta dokáže zázraky

Vlajková loď značky prešla komplexným súborom zmien, ktoré z nej vytvorili jedného z najlepších zástupcov svojho segmentu. Osloví aj cenou.
61 31 príspevkov 04.01.2018 / Marek Pokrývka

Nemecká automobilka nesúca v logu blesk takmer rok patrí do premenovaného francúzskeho koncernu Groupe PSA. Po cestách už jazdí ovocie spolupráce predchádzajúcej kompletnej fúzii Rüsselsheimu a Paríža, ako je napríklad nedávno testované SUV Grandland X. Opel však ešte nepovedal posledné slovo s produktmi vytvorenými pod vlajkou General Motors. Stále čerstvým členom portfólia vytvoreným v tejto réžii je Insignia, ktorá zastáva pozíciu vlajkovej lode.

Opel Insignia sa v druhej generácii zmenil naozaj výrazne 61 fotografií v galérii Opel Insignia sa v druhej generácii zmenil naozaj výrazne Zdroj: Marek Pokrývka

Druhá generácia reprezentanta strednej triedy uzrela svetlo sveta na vlaňajšom ženevskom autosalóne, krátko na to sme s ňou absolvovali pilotné jazdné rande. Z neho sme si odniesli prevažne pozitívne dojmy. Liftback nesúci po novom prívlastok Grand Sport nás oslovil svojím dizajnom, vyhotovením interiéru i jazdnými vlastnosťami ťažiacimi z výrazného celkového odľahčenia.

Opel Insignia: Doťahuje sa na prémiu

PRVÁ JAZDA Absolvovali sme pilotné kilometre za volantom druhej generácie liftbacku, ktorý sa zlepšil v mnohých smeroch.

Naše prvotné dojmy čakala s odstupom času konfrontácia s realitou v slovenských podmienkach. Dokáže pri každodennom používaní na našich cestách Opel splniť sľuby, ktoré položili predsériové exempláre pri krátkom zoznámení sa na nemeckom asfalte? Zisťovali sme to v teste modelu so silnejšou veriou 1,5-litrového prepĺňaného štvorvalca, manuálnou prevodovkou a druhým najvyšším vybavením Innovation.

Príťažlivé krivky a veľký vnútorný priestor

Vzhľadu tohto automobilu sme sa už venovali a po domácom zoznámení sa mu musíme opätovne dať palec hore. A nie sme v tom sami. Vyvážené krivky päťdverovej karosérie zvýraznené červenými šatami, osemnásťpalcovými kolesami a výbornými LED svetlami vzbudzovali počas testu pozornosť, ktorú sme veľmi nečakali. Insignia je v tomto vyhotovení naozaj príťažlivá. Rolu v tom zohrala vizuálna diéta, vďaka ostrejším tvarom pôsobí nová generácia omnoho štíhlejšie než originál.

Klesajúcu strechu zakončuje veko kufra s jemným spojlerom 61 fotografií v galérii Klesajúcu strechu zakončuje veko kufra s jemným spojlerom Zdroj: Marek Pokrývka

Grand Sport okrem žraločej masky chladiča a zalomených diódových liniek zaujme aj výrazne klesajúcou strechou v štýle kupé-sedanov. Ako je na tom s vnútorným priestorom? Vďaka štedrým proporciám veľmi dobre, kvarteto dospelých pasažierov tu nájde dostatok miesta v pozdĺžnom i priečnom smere. Miestom pred kolenami vzadu sediacich sa Opel dokonca nemusí hanbiť ani pred vlajkovou loďou značky Škoda. V oblasti hlavy však zaostáva, čo je daňou za elegantný profil. Vpredu nie je v tomto smere problém.

Druhou obeťou dizajnérskeho pera je kufor. Jeho základný objem 490 litrov síce ako-tak postačí aj na rodinnú dovolenku, na auto týchto rozmerov však nejde o žiaden zázrak. Napríklad spomínaný súper značky Škoda má k dobru celých 135 l. Batožinový priestor okrem toho nemá stopercentne plochú podlahu, čo vidieť najmä pri šikmo sklopených zadných operadlách.

Batožinový priestor je jednou z mála slabín tohto liftbacku 61 fotografií v galérii Batožinový priestor je jednou z mála slabín tohto liftbacku Zdroj: Marek Pokrývka

Z praktického hľadiska nás potešili nás vstavané háčiky i štedro dimenzovaný vstupný otvor vytvorený piatymi dverami, no tie majú aj dve temné stránky. Mínusom je stekanie vody z opršaného auta dovnútra. Okrem toho sa nám ktovieako nepáčilo otváranie: náhrada kľučky tlačidlom skrytým pod logom Opel síce vyzerá efektne, ale pravidelne si počas toho ušpiníte prsty.

Vodiča obklopia dobré materiály i výbava

Interiérovou architektúrou ide Insignia Grand Sport na prvý pohľad po stopách kompaktu Astra, prevzala od neho množstvo riešení i konkrétnych dielcov. No ihneď po usadnutí zaujme nečakane športovým posedom. Sedadlá sú ukotvené nízko a vodiča okrem palubnej dosky obklopuje aj netradične vysoký centrálny tunel. V rámci neho našlo miesto hneď trio schránok. Najväčšiu z nich skrýva lakťová opierka, jej objem je naozaj slušný. Ani priečinky v predných dverách nesklamú.

S vyhotovením interiéru sme mali prakticky jediný problém 61 fotografií v galérii S vyhotovením interiéru sme mali prakticky jediný problém Zdroj: Marek Pokrývka

Dobrý dojem v nás zanechalo vyhotovenie. Prevahu plastov s mäkkým povrchom dopĺňali lakované dielce a dekoratívne panely pri vnútorných kľučkách, veľkú rolu zohrala aj koža. Tá okrem volantu, manžety radiacej páky a časti sedadiel pokrývala aj stred obkladových panelov dverí a vrch palubnej dosky. Ide o riešenie, ktoré poznáme najmä z prémiových automobilov.

S čalúnením palubovky sa paradoxne spájal náš jediný väčší kvalitatívny problém. Prešívaná oblasť uprostred štítu nad prístrojovým panelom totiž počas jazdy často vŕzgala. No šlo len o problém testovaného exemplára, nie všeobecnú chorobu automobilu. Spracovanie bolo okrem toho dobré. Skôr sa nám nepáčil trochu fádny celkový vzhľad tmavého interiéru, ktorý bol výsledkom riedkeho použitia kontrastných prvkov. Napríklad v čierno-béžovom vyhotovení vyzerá kabína hodnotnejšie.

Súčasťou výbavy bol aj čiastočne digitálny prístrojový panel 61 fotografií v galérii Súčasťou výbavy bol aj čiastočne digitálny prístrojový panel Zdroj: Marek Pokrývka

Vybaveniu auta niet čo vyčítať. Nami skúšaný automobil disponoval čiastočne digitálnymi budíkmi, head-up displejom, bezkľúčovým rozhraním, parkovacou kamerou či multimediálnym systémom zahŕňajúcim navigáciu. Nechýbali adaptívne LED svetlomety ani početné bezpečnostné prvky doplnené značkovým systémom OnStar. V tomto prípade nešlo vôbec o plné vybavenie, priplatiť by sa dalo za viacero ďalších prvkov. No osobne nám na zozname nič podstatné nechýbalo.

Extrémne tichý motor s dostatkom elánu

Insignia dostala do vienka ako základnú pohonnú jednotku 1,5-litrový zážihový štvorvalec s turbodúchadlom. Ponúkaný je v dvoch verziách, my sme mali k dispozícii tú silnejšiu. Podľa papiera dosahuje najvyšší výkon 121 kW (165 k) a krútiaci moment 250 Nm. Vybrať si k nej možno dve šesťstupňové prevodovky, v našom prípade bolo radenie mechanické. Tomu by sme vytkli príliš dlhé dráhy. Páka navyše na vysokom tuneli nemá celkom štandardnú pozíciu, takže na radenie si treba zvykať. No potom s ňou možno pracovať s pohodlne opretým lakťom.

Šesťstupňová manuálna prevodovka by mohla mať kratšie dráhy 61 fotografií v galérii Šesťstupňová manuálna prevodovka by mohla mať kratšie dráhy Zdroj: Marek Pokrývka

Nový celohliníkový motor zaujme po naštartovaní svojou akustickou stránkou. Je totiž extrémne tichý, na voľnobehu o ňom prakticky vôbec neviete. Ani pri pokojnej jazde ho veľmi nepočuť. Odizolovanie ruchov a vibrácií zvládli konštruktéri na výbornú, kultivovaný benzín uši posádky výraznejšie registrujú akurát pri dynamickom nasadení. S ním nemá veľký problém.

Insignia 1.5 Turbo poskytuje dostatok elánu. Prepĺňaný agregát netrpí výraznou turbodierou a nad hranicou dvetisíc otáčok predvádza slušný záťah. Liftback vďaka tomu dokáže príjemne zrýchľovať. S necelými deviatimi sekundami na stovku to nie je žiaden šprintér, ale brzdou premávky určite nebude. A pri maximálnom tempe 222 km/h sa nestratí ani na nemeckej autostráde. Pre bežného vodiča je tento motor tak akurát, postačí na svižné presuny mestom i predbiehanie na okresnej ceste.

Prepĺňaný benzín vyniká tichom, no sklamal hospodárnosťou 61 fotografií v galérii Prepĺňaný benzín vyniká tichom, no sklamal hospodárnosťou Zdroj: Marek Pokrývka

Za výkon a tichú prevádzku môžeme štvorvalec pochváliť, ale so spotrebou sme už takí spokojní neboli. V meste sme ledva podliezli deväťlitrovú hranicu. Aj s ohľadom na zimné pneumatiky je to dosť, za takéto číslo jazdia aj ťažšie a silnejšie autá. Mimo ulíc bol apetít menší. Počas diaľničných presunov sme dosiahli priemer 7,3 l/100 km, vidiecky testovací okruh znamenal zhruba o liter menej. To už sa čítalo lepšie. Napriek tomu môžeme povedať, že svojou hospodárnosťou nás 1,5-litrový štvorvalec trochu sklamal.

Nečakaná agilita a vysoká úroveň komfortu

Kým pohonnej jednotke sme museli dať mínusový bod za väčší smäd po palive, na jazdné vlastnosti prakticky nemôžeme povedať krivého slova. Insignia dostala perfektne naladenú techniku. Riadenie si síce ponechalo trochu neistoty okolo stredovej polohy, ale inak výborne reaguje a nechýba mu ani spätná väzba. Vďaka strmšiemu prevodu než v minulosti dáva takmer 4,9-metra merajúcemu liftbacku nečakanú agilitu.

Spoza volantu pôsobí Insignia dojmom menšieho automobilu 61 fotografií v galérii Spoza volantu pôsobí Insignia dojmom menšieho automobilu Zdroj: Marek Pokrývka

Obratnosť automobilu podčiarkuje prekvapujúco nízka hmotnosť, bez vodiča totiž testovaný variant váži v pohotovostnom stave iba 1 366 kilogramov. Na auto tejto veľkosti ide o skutočne nízke číslo. Profitujú z toho brzdy, ktoré štíhly Opel bezpečne krotia a pre motor 1.5 Turbo sú vážnym súperom. No ťažil z toho tiež podvozok dávajúci vodičovi množstvo sebavedomia.

Nami skúšaný exemplár už síce stál na zimnom obutí, ale to malo rozmery 245/45 R18 na oboch nápravách. Vďaka nadpriemernej šírke poskytovalo dostatok priľnavosti. Grand Sport to dokázala perfektne zužitkovať: do zákrut sa vrhala s vervou, pri prudkých zmenách smeru rýchlo preklápala svoju ľahkú karosériu a popritom predvádzala vodičovi príjemne neutrálny charakter. Nedotáčavosť priznala len v prípade výrazného prepísknutia nájazdovej rýchlosti.

Napriek dĺžke 4,9 metra váži táto verzia iba 1 366 kilogramov 61 fotografií v galérii Napriek dĺžke 4,9 metra váži táto verzia iba 1 366 kilogramov Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka výbornému naladeniu podvozka dokáže nemecké vozidlo potešiť vodiča aj s 1,5-litrovým motorom. No nejde o vyslovene športový liftback, ktorý z posádky vytrasie dušu. Práve naopak. Napriek výborným jazdným vlastnostiam poskytuje vozidlo s 18-palcovými ráfikmi vysokú úroveň komfortu aj bez adaptívnych tlmičov. Väčšinu bežných nerovností kvalitne odfiltruje. Zásadnejšie defekty povrchu síce ohlási, ale o buchnátoch do chrbtice hovoriť nemožno.

Cenou podlieza nejedného konkurenta

Pri druhej generácii typu Insignia postavil slovenský importér štandardnú základnú cenu relatívne vysoko, tesne podlieza hranicu 24-tisíc. Na vozidlo však platí celoplošný bonus vo výške tri a pol tisíca. Reálne tak možno hovoriť o štartovacej priečke 20 490 eur, za ktorú dostane zákazník slabšiu verziu skúšaného motora a najnižšie vybavenie Selection. Nami skúšaná konfigurácia Innovation 1.5 Turbo sa dá reálne kúpiť od 23 790 eur.

Jedným z extra prvkov sú výborne svietiace LED svetlomety 61 fotografií v galérii Jedným z extra prvkov sú výborne svietiace LED svetlomety Zdroj: Marek Pokrývka

Z príplatkových opcií malo vozidlo zaškrtnuté LED Matrix svetlomety, balík obsahujúci parkovacieho robota spolu so zadnou kamerou či monitorom mŕtveho uhla či navigáciu spojenú s ozvučením Bose a tiež zimnú výbavu zahŕňajúcu vyhrievanie volantu. Ďalšie stovky pridali prvky ako je head-up displej, päťlúčové 18-palcové kolesá, výrazné červené lakovanie či osempalcová obrazovka na prístrojovom štíte.

Súčtom vyšla cena 33 510 eur, resp. 30 010 eur po odrátaní zľavy. Vzhľadom na zahrnuté vybavenie ide o priaznivú čiastku podliezajúcu nejedného konkurenta. V obdobnom vyhotovení stoja mnohí súperi o nemalé percentá viac a peňaženku odľahčia viac než diétny Opel.

Jeden z najlepších zástupcov segmentu

Insignia lákala pred desiatimi rokmi v prvom rade na svoj príťažlivý dizajn a jej druhá generácia na to nadväzuje. No popri atraktívnom vzhľade pripomínajúcom kupé-sedany prináša model Grand Sport viacero nebývalých plusov. Vlajková loď značky Opel prešla komplexným súborom zmien, ktoré z nej vytvorili jedného z najlepších zástupcov segmentu strednej triedy.

Insignia láka na mnohé kvality, no jej tromfom môže byť cena 61 fotografií v galérii Insignia láka na mnohé kvality, no jej tromfom môže byť cena Zdroj: Marek Pokrývka

Nemecký automobil absolvoval zásadné odľahčenie, ktoré dáva najavo štíhlejšou siluetou. V nej sa skrýva veľký vnútorný priestor. Kritizovať ho možno za miesto pre hlavu zadných pasažierov i menší kufor, no inak mu z praktického hľadiska niet čo vyčítať. Interiér navyše poteší aj svojím kvalitným vyhotovením či bohatou ponukou vybavenia.

Úbytok kilogramov priniesol najmä technické benefity. Diéta dokáže zázraky a pripravila priestor pre výborné zladenie podvozka, riadenia a bŕzd. Insignia vďaka tomu ponúka výborné jazdné vlastnosti pri vysokej úrovni komfortu. No okrem toho osloví aj cenou, v niektorých verziách podlieza súperov o nezanedbateľné eurá. To môže byť pre Opel tromfom v rukáve.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 490 cm3
Max. výkon
121 kW/165 k
pri otáčkach
5 600/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
2 000-4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 897 mm
Šírka
1 863 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 366 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 441 kg
Užitočná hmotnosť
649 kg
Celková hmotnosť
2 015 kg
Objem batožinového priestoru
490/1 450 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
136 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 23 990 €
Základná cena verzie
od 27 290 €
Cena testovaného exemplára
33 510 €

Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×