Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Model X vs. Bentayga: Génius či šialenec?

Tentoraz sme proti sebe postavili dva extrémy. Dvaapoltonové elektrické auto a SUV so šesťlitrovým motorom navodzujú otázky: naozaj to musí byť alebo vyhrá fascinácia techniky? Pokúsme sa spoločne objaviť hranice možného.
25 16 príspevkov 02.01.2018 / Redakcia AUTO BILD

Obidve sú hviezdy – keď ich vyvediete na pódium, ukážu vám aktuálne extrémy vo svete automobilizmu. Pri pohľade do technickej tabuľky sú obidva modely – Tesla Model X aj Bentley Bentayga – už dnes súčasťou automobilovej histórie.

Model X stojí v tejto verzii od 156 700 eur, Bentayga minimálne 208 488 eur 25 fotografií v galérii Model X stojí v tejto verzii od 156 700 eur, Bentayga minimálne 208 488 eur Zdroj: AUTO BILD

Preháňame? Vôbec nie. Tesla je prvé sedemmiestne luxusné elektrické auto – s podlahou plnou batérií – rýchle a dôsledne iné, až po výklopné dvere. Bentley? Obrovské SUV s dvanásťvalcovým benzínovým motorom, výkonom 608 koní, smädné a drahé, podľa vášho svetonázoru buď auto snov, alebo zlý sen. Hoci sú ich pohonné agregáty také rozdielne – jeden elektrický, druhý luxusný spaľovací – jedno majú spoločné: ani jeden sa zbytočne nerozpakuje, jednoducho ide na vec.

Americká elektrina a anglický luxus

A to vo veľkom štýle. Bentayga je plechová hora s rozmermi pravých amerických terénnych áut, z jej sedadla budete pozerať na ostatných pekne zvrchu. Tesla sa nedá jednoducho zaškatuľkovať. Čím je vlastne? Vanom? Cruiserom? Má nízky nos, zadok v štýle kupé, medzitým vysoký hrb, miesto pre siedmich a dostatok extravagancie. Pod jej sklenenou kupolou sa vpredu sedí vzdušne, ale nie je tu viac priestoru ako v Bentley. Výhľad von je skromný, slovenské podzemné parkoviská sa ľahko zmenia na dom hrôzy. Neobvyklý je aj 17-palcový displej zabudovaný vertikálne, ktorý obsahuje všetko – od najmenšieho ovládača cez tlačidlá otvárania dverí až po návod na ovládanie – tento koncept je nielen neobvyklý, ale niekedy aj zdĺhavý.

Drahý karbónový spojler na zadnej časti Bentley je pevný, na Tesle sa vysunie hneď, ako vodič otvorí dvere počas nastupovania 25 fotografií v galérii Drahý karbónový spojler na zadnej časti Bentley je pevný, na Tesle sa vysunie hneď, ako vodič otvorí dvere počas nastupovania Zdroj: AUTO BILD

Dôsledná elektrifikácia tu zašla ešte ďalej ako v prípade limuzíny Model S. Sedadlá vo dvoch radoch, zadné krídlové dvere alebo aj kryt kufra – to všetko sa otvára aj zatvára elektricky. Dvere prezývané Falcon Wings pritom nefungujú celkom bez problémov. Senzory síce obmedzujú výšku ich zdvihu, často však prehliadnu prekážky. Otvorenie dverí navyše vďaka zapusteným vonkajším kľučkám a tlačidlám v interiéri trvá vždy niekoľko sekúnd. Sedadlá v druhom rade možno posúvať len dopredu, nemožno ich sklopiť rovnako ako v prípade masážnych trónov v Bentley.

„Angličan“ oslavuje luxus mixom z chrómu, ôsmich voliteľných drevených dekorácií a hlbokých kobercov z baranieho rúna (910 eur extra), ktoré sú také husté, že by ste si najradšej vyzuli topánky. V jeho interiéri má ešte každá funkcia svoje vlastné tlačidlo, tu ešte krúžia skutočné ručičky po klasických škálach prístrojov. Tradičná stará škola. V kufri sa za príplatok môže nachádzať skutočný anglický luxus: dve výklopné sedačky na prezúvanie. Pravý anglický džentlmen na nich sedí po poľovačke alebo po partii golfu, so šálkou čaju v ruke, pokojne pozorujúc neodmysliteľný dážď.

SUV s najvyššou rýchlosťou 301 km/h

Dosť bolo obzerania, štartujeme dvanásťvalec do W, ktorý krátko zatrasie s predkom auta, aby sa vzápätí naladil na jemný šepot. Tento šesťlitrový býk nadopovaný dvoma turbodúchadlami ťahá so silou 900 Newtonmetrov, ale s diskrétnosťou diplomata. To ho robí jedinečným (zatiaľ). Zatiaľ čo iné SUV s tučnými naftovými motormi V8 nahnevane drnčia a dymia, benzínový agregát W12 v Bentley v každej situácii zachováva pokoj – aj vtedy, keď za 4,2 sekundy šprintuje z 0 na 100 km/h a svojich dva a pol tony mení na prach.

Luxusná loď pre štyroch je rýchlejšia, lepšie ovládateľná, uvoľnenejšia, než sme čakali. Náklady a spotreba sú však enormné 25 fotografií v galérii Luxusná loď pre štyroch je rýchlejšia, lepšie ovládateľná, uvoľnenejšia, než sme čakali. Náklady a spotreba sú však enormné Zdroj: AUTO BILD

Najvyššia rýchlosť 301 km/h, ktorú dokáže táto pojazdná skriňa dosiahnuť, ju okrem vtipného PR a čistej fyziky predovšetkým signálom: Bentayga prekračuje s chuťou všetky hranice, typický pocit luxusnej značky chce ponúknuť aj so sedením o poschodie vyššie. Bentley sa vždy podobá obrovskej pästi, ktorá vie byť napriek nekonečnému výkonu aj veľmi krotká. V jej útrobách sa ukrýva náročný technický arzenál: elektrické vyrovnávanie náklonov si vyžiadalo 48-voltovú sieť, vzduchové pruženie vrátane vyrovnávania svetlej výšky ponúka vhodné programy pre všetky jazdné podmienky až po jazdu s prívesom.

Jazdená Tesla Model S: Má už vybité baterky?

Tesla Model S je na trhu s jazdenými vozidlami veľkým otáznikom. Ako nové auto podáva závratné výkony, čo však dokáže vo vyššom veku? Bude jej ešte stačiť energia?

Inžinierom patrí za tento výkon rešpekt! Jazdu v ťažkom teréne pritom znemožňujú tučné kolesá, najlepší kompromis pruženia medzi športovým (au!) a komfortným nastavením (ako na obláčiku) sa volá jednoducho „Bentley“: vtedy dokážu vzduchové vankúše pohltiť všetko bez zbytočného skresľovania, riadenie vás krásne naučí rešpektovať valiacu sa masu, šinúcu sa smerom von zo zákruty a automatická prevodovka plní vaše jazdecké sny a túžby na počkanie.

Čo táto fotografia nedokáže: preniesť k vám vôňu kože, ktorou je obložený takmer celý interiér 25 fotografií v galérii Čo táto fotografia nedokáže: preniesť k vám vôňu kože, ktorou je obložený takmer celý interiér Zdroj: AUTO BILD

Pohovoríme si o spotrebe? Samozrejme, pretože 15,9 l/100 km počas testu je len polovičnou pravdou. Počas jazdy rýchlosťou 200 km/h si tento býk potiahne z nádrže v priemere 20,7 litrov, na diaľnici v priemere spotrebuje 23,8 litrov. A najviac mu chutí 98 oktánov, čo celkový účet posúva smerom k šialenstvu. Vlastníctvo ropného vrtu bude v tomto prípade jednoznačnou výhodou.

Ticho explodujúci sedemmiestny kočiar

Pri Tesle pomôžu skôr slnečné kolektory. So spotrebou 34,0 kWh totiž Model X ťahá z batérií výrazne viac energie než Model S: technicky príbuzná limuzína mala spotrebu len 23,3 kWh. Luxus s hmotnosťou 2,5 tony a s vysokou stavbou karosérie jednoducho stojí prúd navyše – o to viac dokáže toto elektroauto urobiť dojem svojou dynamikou. Vďaka dvom elektrickým motorom s výkonom 510 koní vpredu a 263 koní vzadu, ako aj krútiacemu momentu takmer 1 000 Nm a pohonu všetkých štyroch kolies zvláda šprint na stovku doslova za okamih.

Oproti základnému modelu stojí verzia P100D o 54 200 eur viac 25 fotografií v galérii Oproti základnému modelu stojí verzia P100D o 54 200 eur viac Zdroj: AUTO BILD

Odpich z križovatky sa rovná tichej explózii. Bez akéhokoľvek preklzu pneumatík (rovnako ako v prípade Bentaygy), bez trhania prevodovky a so zvukom trolejbusu,  dokáže vystreliť z 0 na 100 km/h za neskutočných 3,6 sekundy a až do rýchlosti 200 km/h má svoj nos pred Bentley.

To dokáže urobiť dva-, trikrát, pokým ho nezabrzdí elektronika, aby ochladila batérie alebo pre zlé svedomie jej majiteľa. Na takéto zrýchľovacie orgie nebol Model X stavaný, čo jeho sile dáva nádych teórie. Tesla by mohla, keby... Z tohto pohľadu by jej pohon mohol byť aj o číslo menší (existujú tri verzie s výkonom od 245 kW a s kapacitou 75 kWh). Koniec koncov, tento sedemmiestny kočiar chce voziť rodiny, ktoré sa nezmestia do Modelu S.

Otváranie dverí trvá zakaždým pár sekúnd, nastupovanie je vďaka veľkým otvorom pohodlné 25 fotografií v galérii Otváranie dverí trvá zakaždým pár sekúnd, nastupovanie je vďaka veľkým otvorom pohodlné Zdroj: AUTO BILD

A to robí poriadne. Obor ťahá neoblomne zvoleným smerom a po diaľnici sviští tak potichu, že človek môže doslova počítať kamienky vymrštené do podbehov. Až dlhé etapy ukážu, kde novinke ešte chýba jemné doladenie. Zamatový komfort prinesie až jemnejšie naladenie pruženia a veľké 19-palcové disky kolies by nemuseli priečne nerovnosti zdolávať tak hlučne. A vietor by nemusel duť tak nahlas okolo spätných zrkadiel. Alebo ho počuť tak výrazne len preto, že tu chýba zvuk motora?

Riadenie tu pracuje priamejšie, ale menej citlivo ako v Bentley, v režime „Šport“ prekvapuje Tesla na zvlnených okreskách ráznym tempom. Ťažká loď dokáže dlhé zákruty zdolávať krásne uvoľnene, s veľkým volantom sa dá vytýčený rádius dodržiavať cielene a precízne. Žeby sa napokon v Tesle predsa len ukrývalo z Mercedesu viac ako len páka radenia a ovládač smeroviek?

Vybité elektroauto dokáže doplniť energiu akumulátorov za hodinu na 80 percent a ukazuje dojazd 439 kilometrov 25 fotografií v galérii Vybité elektroauto dokáže doplniť energiu akumulátorov za hodinu na 80 percent a ukazuje dojazd 439 kilometrov Zdroj: AUTO BILD

Všetko jedno, pri cene 160 000 eur by totiž spracovanie mohlo pokojne byť aj lepšie. Rôzne široké medzery na kapote, šikmo nasadené dvere a nestabilná stredová konzola vyzerajú cool hádam iba pod silným kalifornským slnkom. Navyše, testované vozidlo pochádzalo ešte z čias, keď už asistenčné systémy síce boli zabudované, stále však nefunkčné. Aktualizáciu vybavila Tesla jediným dotykom tlačidla na diaľku, omnoho dlhšiu cestu k sláve a uznaniu zvládla táto mladá značka takmer rovnako bleskovo rýchlo.


Najnovšie články
Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×