Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia

Moderné vozidlá sa dnes už prakticky nezaobídu bez turbodúchadla. To však veľmi citlivo reaguje nielen na nesprávne zaobchádzanie, vážnu a drahú poruchu zabezpečí aj upchatý filter pevných častíc.
4 56 príspevkov 02.01.2018 / Redakcia AUTO BILD

Do čerta! „Strácam výkon!“ nadáva náš kolega Arne Bahruth, keď jeho VW Bus T5 2,5 TDI nechce viac zrýchľovať. Vozidlom začne trhať, až napokon úplne prestáva reagovať na plynový pedál. Prvá diagnóza v autoservise znie: upchatý filter pevných častíc.

Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia 4 fotografie v galérii Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia Zdroj: AUTO BILD

No, dobre. Čo sa dá robiť, to sa stáva. Sadze, ktoré vznikajú v naftovom motore, sa ukladajú vo filtri pevných častíc, kde sa čas od času vypália pri jeho regenerácii. Po prejdení 150 000 kilometrov je však väčšina filtrov nepriepustných, takže ich treba očistiť alebo úplne vymeniť za nové. A Bahruthovo auto má najazdených už 163 258 kilometrov, takže jeho filter už vlastne „nadsluhoval“.

Samotná výmena filtra pevných častíc, ktorý sa obvykle označuje ako DPF alebo FAP, by stála zhruba 1 500 eur. A to má ešte náš kolega šťatie, lebo pri iných značkách sa ceny pohybujú aj v dvojnásobkoch. To je dosť vysoká cena, ale nie je to jediný problém. „Servis sa ozval znova, že turbodúchadlo je tiež zničené,“ drží sa za hlavu Bahruth, „nakoniec ma to celé stálo až 2 320 eur!“

Takto vyzerajú keramické vložky vo filtri. Obrázok ukazuje rozdiel medzi upchatou (vľavo) a čistou (vpravo) 4 fotografie v galérii Takto vyzerajú keramické vložky vo filtri. Obrázok ukazuje rozdiel medzi upchatou (vľavo) a čistou (vpravo) Zdroj: AUTO BILD

Opravárov špecializovaných na turbodúchadlá to až tak neprekvapuje, lebo v poslednom čase sa klasické poruchy týchto zariadení zmenili. Predtým sa na turbách poškodzovali lopatky obežných kolies, ak sa do nasávacieho traktu dostali cudzie telesá. Problémom boli aj opotrebované ložiská a hriadele po vysadení mazania. To dokázalo turbodúchadlo poslať na rýchlu predčasnú smrť, jednoducho sa zadrelo.

Lenže teraz chodia do opravovní turbodúchadlá s úplne inými problémami: majú vybrúsené ryhy na zadnej stene obežného kolesa turbíny, odfrézované alebo dokonca zlomené lopatky kompresora. Na vine je posunutý hriadeľ na kompresorovej strane, čo vzniká ako dôsledok zapchatého časticového filtra. Niekedy sa dá koleso kompresora vymeniť, čo znižuje náklady za opravu asi o 30 percent. V iných prípadoch treba vymeniť celé turbodúchadlo.

Nezničte si turbo: Šesť znakov závažných chýb

Prepĺňané agregáty dnes najmä na našom trhu dominujú. Atmosférickým nedali žiadnu šancu - prekonávajú ich najmä krútiacim momentom a pocitovou silou. Majú však aj nevýhodu, turbo sa vie pokaziť...

Cena nie je vôbec zanedbateľná: pohybuje sa od 200 do 2 000 eur. Ak chcete znížiť riziko poškodenia filtra a turba, odporúčame používať motorový olej s označením Low-Ash alebo Low-Saps. Pri jeho spaľovaní vzniká výrazne menej popola, takže k upchatiu filtra dôjde o niečo neskôr.

Škoda pri prepĺňaní

Upchaný filter pevných častíc vytvára spätný tlak a ba turbínu výfukových plynov pôsobí horizontálna sila. Sily na výfukovej a nasávacej strane majú byť v rovnováhe, teraz však tlačia na koleso zboku. Keďže ložiská a tesnenie nie sú na takéto zaťaženie dimenzované, hriadeľ a obežné kolesá sa začnú posúvať, až koleso kompresora narazí do vnútornej steny telesa turbodúchadla. Triesky, ktoré sa dostanú do spaľovacieho priestoru motora, sa postarajú o ďalšie škody.

Turbodúchadlo v detaile 4 fotografie v galérii Turbodúchadlo v detaile Zdroj: AUTO BILD

Navyše sa môže dostať do priestoru kompresorového kolesa olej a ten sa následne spáli v motore. Ložisko nie je dostatočne mazané, začína sa zadierať a môže dokonca aj prasknúť. Aj pre hriadeľ platí, že bez dostatočného mazania dochádza k jeho extrémnemu opotrebovávaniu. Hriadeľ turbodúchadla sa za minútu otočí až 100 000-krát.

Nielen upchatý filter pevných častíc je nebezpečný pre turbo, častými príčinami poškodení sú skarbonizované olejové vedenie a cudzie teleso v nasávacom systéme. Jednotlivé problémy sa potom sčítajú a vedú až k fatálnym následkom: zničený filter, zničené turbodúchadlo, zničený motor.

Turbodúchadlo a filter pevných častíc 4 fotografie v galérii Turbodúchadlo a filter pevných častíc Zdroj: AUTO BILD

Focus Media

Video
Najnovšie články
V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut

Jedinou potešujúcou správou v súčasnom vývoji cien palív je asi fakt, že stále tankujeme lacnejšie než pred rokom. Všetko však naznačuje tomu, že to dlho...

Benzín a nafta: Všetky faktory tlačia ceny nahor

Hannover je z hľadiska počtu obyvateľov podobne veľký ako Bratislava a rovnako ako ostatné nemecké mestá stavil na elektrickú mobilitu. Už čoskoro bude...

Hannover bude mať najviac verejných nabíjacích staníc

Na budúcoročnom ženevskom autosalóne spoznáme druhé moderné vydanie hatchbacku, zo začiatku ráta spoločnosť s ročnou kapacitou 80-tisíc kusov.

Fiat 500: Nástupca bude čisto elektrický

Spomedzi piatich vozidiel hodnotených v ostatnom čase dostal päť hviezdičiek opäť iba elektromobil, čistotou výfukových plynov však zaujal Mercedes-Benz triedy...

Green NCAP: Diesel si sčasti napráva meno

Slovenský Volkswagen má kadoročne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku, keď sa na dva týždne zastavia výrobné linky. Tento rok sa začína už dnes.

Slovenský Volkswagen začína celozávodnú dovolenku

Nemecký elektrický hatchback bude mať digitálny prístrojový panel rozdelený na tri segmenty a netradičný ovládač prevodovky.

Volkswagen ID.3: Prvý pohľad do interiéru
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×