Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Elektrická brzda: Problémový pomocník

Elektrická ručná brzda mnohým vodičom pomáha zvládať rozjazd do kopca a určite zvyšuje komfort jazdy. Nesprávne používanie a prirodzené opotrebovanie však prinesú poriadne vysoké náklady.
3 77 príspevkov 31.12.2017 / Redakcia AUTO BILD

So začiatkom nového tisícročia sa začalo pomalé lúčenie s konvenčnými mechanickými parkovacími brzdami. Automobilový dodávateľ ZF TRW priniesol v roku 2001 svoju prvú elektrickú parkovaciu brzdu EPB (Electric Parking Brake) na trh. Siahli po nej Audi, VW alebo Lancia.

Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce 3 fotografie v galérii Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce Zdroj: AUTO BILD

V strmeni kotúčovej brzdy bol integrovaný malý elektromotor, ktorý mal odbremeniť vodiča od vynakladania vyššej sily na zatiahnutie brzdy a tiež absenciou brzdového lanka zamedziť problémom s jeho primŕzaním v zime. Zdanlivá stávka na komfort však bola vykúpená dosť draho.

V praxi prinieslo zavádzanie EPB hneď niekoľko problémov, ktoré mechanický systém nepoznal. Elektrická brzda sa pritom šírila z prémiových tried do kompaktných aj malých áut. Desaťročia osvedčené dávkovanie brzdného účinku pravou rukou zrazu nebolo možné. Citlivé riadenie trakcie v nadväznosti na určenie spínacieho bodu spojky nahradilo prudké odbrzdenie trhnutím. Ak ste boli predtým navyknutí rozbiehať sa do kopca s použitím ručnej brzdy, rovnaké využitie elektronickej bolo veľmi necitlivé.

Takto to funguje 3 fotografie v galérii Takto to funguje Zdroj: AUTO BILD

Azda najväčšie problémy nastali, keď sa vybil akumulátor alebo malo auto nejakú elektrickú poruchu. Parkovacia brzda zostala zabrzdená a namiesto bežného odtiahnutia, musel vodič zvoliť drahšiu alternatívu s nakladacím ramenom. Už aj odtlačiť auto pár metrov z cesty na krajnicu mohlo byť v takomto prípade neriešiteľným problémom. Navyše veľa vodičov používalo na odbrzdenie auta jeho rozbeh, čo síce systém umožňoval, ale samotné brzdy tým trpeli. Odbrzdenie tlačidlom pred rozbehom sa stalo „nekomfortné“, veľa ľudí sa tým nezdržiavalo.

Ako odhaliť problémy, ktoré trápia vaše brzdy?

Sezónne prezúvanie pneumatík je ideálny čas na kontrolu bŕzd. Pozrite sa ako odhalíte ich prípadné chyby.

Pri ojazdených autách je elektrická brzda nástrahou, ktorá môže vážne ohroziť rozpočet na jeho sprevádzkovanie a brzdy sú pritom pri kúpe starého auta to, čo majiteľa najviac zaujíma. Zatiaľ čo predtým stačilo skontrolovať a prípadne vymeniť brzdové obloženie, v ére elektrických bŕzd je to komplikovanejšie. Už pri typických rodinných autách ako Golf či Passat z roku 2005 hrozí, že za výmenu servomotora zaplatíte trojmiestnu sumu. Cena 290 eur za brzdový strmeň aj so zabudovaným elektromotorom nie je najnižšia a ak si prirátate aj cenu práce, môže sa vyšplhať k hranici 400 eur.

Začína sa to rozsvietením kontrolky EPC (Electronic Power Control). Presnú príčinu však odhalí až diagnostika v servise, lebo možný zoznam porúch je dlhý. Môže to znamenať len chybný spínač, skorodované vedenie, prasknutý kryt motorčeka alebo aj chyba niektorého zo snímačov motora.

Len pre profíkov 3 fotografie v galérii Len pre profíkov Zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×