Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Elektrická brzda: Problémový pomocník

Elektrická ručná brzda mnohým vodičom pomáha zvládať rozjazd do kopca a určite zvyšuje komfort jazdy. Nesprávne používanie a prirodzené opotrebovanie však prinesú poriadne vysoké náklady.
3 78 príspevkov 31.12.2017 / Redakcia AUTO BILD

So začiatkom nového tisícročia sa začalo pomalé lúčenie s konvenčnými mechanickými parkovacími brzdami. Automobilový dodávateľ ZF TRW priniesol v roku 2001 svoju prvú elektrickú parkovaciu brzdu EPB (Electric Parking Brake) na trh. Siahli po nej Audi, VW alebo Lancia.

Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce 3 fotografie v galérii Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce Zdroj: AUTO BILD

V strmeni kotúčovej brzdy bol integrovaný malý elektromotor, ktorý mal odbremeniť vodiča od vynakladania vyššej sily na zatiahnutie brzdy a tiež absenciou brzdového lanka zamedziť problémom s jeho primŕzaním v zime. Zdanlivá stávka na komfort však bola vykúpená dosť draho.

V praxi prinieslo zavádzanie EPB hneď niekoľko problémov, ktoré mechanický systém nepoznal. Elektrická brzda sa pritom šírila z prémiových tried do kompaktných aj malých áut. Desaťročia osvedčené dávkovanie brzdného účinku pravou rukou zrazu nebolo možné. Citlivé riadenie trakcie v nadväznosti na určenie spínacieho bodu spojky nahradilo prudké odbrzdenie trhnutím. Ak ste boli predtým navyknutí rozbiehať sa do kopca s použitím ručnej brzdy, rovnaké využitie elektronickej bolo veľmi necitlivé.

Takto to funguje 3 fotografie v galérii Takto to funguje Zdroj: AUTO BILD

Azda najväčšie problémy nastali, keď sa vybil akumulátor alebo malo auto nejakú elektrickú poruchu. Parkovacia brzda zostala zabrzdená a namiesto bežného odtiahnutia, musel vodič zvoliť drahšiu alternatívu s nakladacím ramenom. Už aj odtlačiť auto pár metrov z cesty na krajnicu mohlo byť v takomto prípade neriešiteľným problémom. Navyše veľa vodičov používalo na odbrzdenie auta jeho rozbeh, čo síce systém umožňoval, ale samotné brzdy tým trpeli. Odbrzdenie tlačidlom pred rozbehom sa stalo „nekomfortné“, veľa ľudí sa tým nezdržiavalo.

Ako odhaliť problémy, ktoré trápia vaše brzdy?

Sezónne prezúvanie pneumatík je ideálny čas na kontrolu bŕzd. Pozrite sa ako odhalíte ich prípadné chyby.

Pri ojazdených autách je elektrická brzda nástrahou, ktorá môže vážne ohroziť rozpočet na jeho sprevádzkovanie a brzdy sú pritom pri kúpe starého auta to, čo majiteľa najviac zaujíma. Zatiaľ čo predtým stačilo skontrolovať a prípadne vymeniť brzdové obloženie, v ére elektrických bŕzd je to komplikovanejšie. Už pri typických rodinných autách ako Golf či Passat z roku 2005 hrozí, že za výmenu servomotora zaplatíte trojmiestnu sumu. Cena 290 eur za brzdový strmeň aj so zabudovaným elektromotorom nie je najnižšia a ak si prirátate aj cenu práce, môže sa vyšplhať k hranici 400 eur.

Začína sa to rozsvietením kontrolky EPC (Electronic Power Control). Presnú príčinu však odhalí až diagnostika v servise, lebo možný zoznam porúch je dlhý. Môže to znamenať len chybný spínač, skorodované vedenie, prasknutý kryt motorčeka alebo aj chyba niektorého zo snímačov motora.

Len pre profíkov 3 fotografie v galérii Len pre profíkov Zdroj: AUTO BILD


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×