Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Prius Plug-in: Najlepší hybrid vôbec?

Kontroverzie okolo vzhľadu Priusu sú nekonečné. Väčšina ľudí sa na neho pozerá cez prižmúrené oči. Pravdou však je, že pod karosériou sa skrýva plug-in hybridný technologický klenot. Aká sa s ním dá dosiahnuť spotreba?
47 58 príspevkov 16.12.2017 / Filip Kadlečík

Toyota je v súčasnosti lídrom na poli hybridných technológií. Ekologicky priateľskému spojeniu elektromotora s bežným spaľovacím agregátom sa Japonci venujú už viac než dve dekády a na ich aktuálnej ponuke to je vidieť. Modelové portfólio giganta na Slovensku zahŕňa až deväť automobilov, ktoré si pri jazde pomáhajú elektrickou energiou.

Plug-in hybrid vyzerá lepšie než bežný hybrid 47 fotografií v galérii Plug-in hybrid vyzerá lepšie než bežný hybrid Zdroj: Filip Kadlečík

Vlajkovú loď progresívnej flotily, Prius Plug-in, sme podrobili detailnému testovaniu. S eko-autom sme sa po prvýkrát stretli už počas prvej jazdy, teraz sme však jeho všestrannosť preverili v slovenských podmienkach. Zdá sa, že môže ísť o najlepší hybrid súčasnosti, pri plne nabitej batérii má byť schopný prejsť až 50 km v čisto elektrickom režime. Naplní však papierové predpoklady aj v realite?

Stále kontroverzný

V porovnaní s bežným hybridom dostal plug-in o niečo krajší a umiernenejší dizajn, stále však do veľkej miery vyzerá ako mimozemský koráb, ktorý sa práve vrátil z budúcnosti. Do sivého priemeru dnešnej premávky nezapadne ani náhodou. V našom prípade ho od drtivej väčšiny áut odlišovala aj netradičná modrá metalíza s jemným nádychom zelenej farby.

Predná časť je pomerne podarená, svetlomety jej dávajú unikátny punc 47 fotografií v galérii Predná časť je pomerne podarená, svetlomety jej dávajú unikátny punc Zdroj: Filip Kadlečík

Predné svetlomety s plne diódovou technológiou schopnou vyrezávať objekty taktiež vyzerajú ako z inej planéty. Objektívne im však nemožno vyčítať nič, v tme svietia na jednotku s hviezdičkou, bez zaváhania ich možno označiť za najlepšie reflektory Toyoty. Pri pohľade z profilu môžu komicky pôsobiť maličké disky kolies, na masívnom aute s dĺžkou 4 645 mm sú pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 v dnešnej dobe už absolútnou výnimkou. Má to však svoj zmysel - disky majú aerodynamický dizajn, menší rozmer sa rovná menšiemu odporu vzduchu a na obtekanie sa myslelo aj pri vývoji bočnice kolies.

Zaujímavým prvkom, ktorý každému udrie do očí, je solárny panel nainštalovaný na streche vozidla. Ten je súčasťou príplatkového balíka Solar (2 800 eur) a pri dobrých podmienkach dokáže počas dňa navýšiť dojazd vozidla približne o 5 km. Svoju úlohu však zohráva aj ako štýlový doplnok high-tech automobilu.

Zadná časť vyzerá zvláštne, po tme je však elegantná 47 fotografií v galérii Zadná časť vyzerá zvláštne, po tme je však elegantná Zdroj: Filip Kadlečík

Najkontroverznejšou časťou plug-in hybridu je jednoznačne jeho zadok. Mohutné koncové svetlomety sú integrované do odtrhovej hrany, ktorá plynulo nadväzuje na zvlnené zadné sklo. Nájde sa množstvo ľudí, ktorým sa toto riešenie vôbec nepáči, my ho však subjektívne vnímame ako vydarenejšie, než dostal napríklad bežný hybrid. Zadná časť teraz najmä za tmy vyzerá veľmi elegantne.

Test Toyota GT86: Je to obohraná pieseň?

Japonský športiak nedostal prepĺňaný motor ani vyšší výkon, napriek tomu nebol facelift výhradne kozmetickou záležitosťou.

Netradičný dizajn Priusu môže byť jeho požehnaním i prekliatím. Niektorí ľudia na neho nedajú dopustiť, iní si pri pohľade na neho idú vypichnúť oči. My patríme niekam do stredného prúdu. Japonský bestseller predajnými výsledkami dokazuje, že vzhľad aj tak nie je to, kvôli čomu si ho klienti kupujú v prvom rade.

Priestor len pre štyroch

V kabíne sa od bežného hybridného Priusu jeho pokročilejší brat príliš neodlišuje. Rozdielna je najmä prepravná kapacita vozidla. Plug-in odvezie len štyroch cestujúcich, pevný stredový tunel sa nachádza aj medzi zadnými sedadlami. Tomu zodpovedá aj pokles užitočnej hmotnosti o 110 kg, testované vozidlo možno zaťažiť najviac tromi stovkami kilogramov.

Štvormiestna koncepcia znižuje praktickosť plug-in hybridu... 47 fotografií v galérii Štvormiestna koncepcia znižuje praktickosť plug-in hybridu... Zdroj: Filip Kadlečík ... extra využiteľná nie je ani batožinový priestor 47 fotografií v galérii ... extra využiteľná nie je ani batožinový priestor Zdroj: Filip Kadlečík

Dôvodom sú najmä podstatne väčšie akumulátory s kapacitou 8,8 kWh, ktoré výrazne odkrojili aj z kapacity batožinového priestoru. Japonci uvádzajú, že má objem 360 litrov, treba však podotknúť, že to platí pri naložení až po strechu. Po samotné plató je miesta naozaj málo, na niekoľko kufrov palubných rozmerov však stačí. Na cestu sa len budete musieť zbaliť rozumne.

Inak je jednoduchý interiér veľmi pohodlný, to platí najmä pre sedadlá. Komfortne sa však pracuje aj s volantom, pri šoférovaní nám nevadila nám ani centrálna pozícia prístrojovej dosky. V kabíne sa príliš nie je na čo sťažovať. Jediné negatívum počas testu predstavovala navigácia zabudovaná v infotainmente. Nebola totiž vôbec aktuálna - napríklad nový úsek diaľnice pri Martine vôbec nepoznala.

Oáza pokoja

Prius určite má svoje chyby. Či už z hľadiska dizajnu alebo interiéru sa ich nájde hneď niekoľko. Treba však na rovinu povedať, že toto auto je sústredené najmä na dokonalú a bezchybnú hybridnú jazdu. Pri šoférovaní je to cítiť, vyspelosťou sa mu pravdepodobne nevyrovná žiaden dnešný plug-in hybrid. Kombinácia 1,8-litrovej atmosféry a elektromotora si jednoducho sadla ako uliata a funguje excelentne.

Interiér sa od bežného Priusu príliš neodlišuje 47 fotografií v galérii Interiér sa od bežného Priusu príliš neodlišuje Zdroj: Filip Kadlečík

Nie, tento plug-in hybrid rozhodne neohúri športovými jazdnými vlastnosťami či dychberúcou dynamikou. Na stovku oficiálne zrýchli za 11,1 s, pocitovo je však o niečo rýchlejší. Najmä do rýchlosti okolo 50 km/h totiž spaľovacej jednotke výrazne pomáha elektrická - na mestských semaforoch vďaka tomu pri akcelerácii porazíte aj inak výrazne športovejšie modely.

Spaľovací agregát so zdvihovým objemom 1,8 l dosahuje maximálny výkon 72 kW (98 k) a krútiaci moment na úrovni 142 Nm. Elektromotor zasa produkuje 53 kW (72 k) a 163 Nm. Sústava ako celok ponúka 90 kW (122 k), z tohto hľadiska teda Prius medzi vyslovene lenivé automobily taktiež nepatrí.

Solárna strecha padla do očí každému, v skutočnosti automobilu pomôže prinajlepšom piatimi kilometrami za deň 47 fotografií v galérii Solárna strecha padla do očí každému, v skutočnosti automobilu pomôže prinajlepšom piatimi kilometrami za deň Zdroj: Filip Kadlečík

Podvozok je štandardne nastavený veľmi komfortne a na agresívnu jazdu okreskami sa rozhodne nehodí. Zato však excelentne filtruje nedokonalosti našich ciest a dokáže sa vysporiadať aj s priečnymi nerovnosťami. Je konštruovaný skôr na plavné prejazdy zákrut, ideálne v elektrickom režime pohonnej jednotky a pri tempe do 90 km/h.

Test Toyota C-HR Hybrid: Ekológ sa oplatí

Fakt, že Toyota C-HR je podarené auto, sme vedeli už pred týmto testom. Zaujímalo nás však, ako sa na jej spotrebe odrazí hybridný pohon. Takéto prekvapenie sme nečakali.

Defenzívna jazda bez ponáhľania je tá oblasť, v ktorej sa Prius plug-in hybrid cíti ako ryba vo vode. Vtedy si naplno vychutnáte jeho komfortný charakter - objímu vás pohodlné sedadlá po cestách vás bude niesť jeho mäkký podvozok a pritom vás auto nebude vyrušovať. Je totiž veľmi tiché, najmä v elektrickom režime sa v kabíne cítite ako v oáze pokoja.

Spotreba z ríše snov

Naozaj dôležité je, že progresívny Prius dominuje v oblasti, v ktorej sa to od neho očakáva. Je schopný dosahovať úžasnú spotrebu paliva a to bez toho, aby sa vodič akokoľvek krotil alebo extrémne snažil. Počas testu sa nám síce nepodarilo dosiahnuť papierovú hodnotu 1,0 l/100 km, koniec koncov sa však kombinovaný údaj ustálil na hodnote 2,3 l/100 km. Treba pritom zdôrazniť, že sme zďaleka nejazdili len po meste.

Pod kapotou vyzerá všetko pomerne obyčajne, dejú sa tam však doslova zázraky 47 fotografií v galérii Pod kapotou vyzerá všetko pomerne obyčajne, dejú sa tam však doslova zázraky Zdroj: Filip Kadlečík

Niekoľko stoviek kilometrov sme absolvovali aj na slovenských diaľniciach.Tam sa pri tempe okolo 130 km/h jednoducho nedá dosiahnuť spotreba vyššia než 4,2 l/100 km a to ani automobil netreba zvlášť dobíjať či premýšľať nad jazdeckým štýlom. Vďaka excelentnej rekuperácii si isté množstvo energie pohonná sústava zabezpečí aj sama.

Vhod však rozhodne príde fakt, že Prius je ako jeden z mála plug-in hybridov schopný cestovať tempom 130 km/h aj v plne elektrickom režime. Bez zapnutia spaľovacieho motora pritom zvládne aj stúpania či pozvoľný predbiehací manéver. Ak by sme mali vybrať jednu oblasť, v ktorej Prius jasne dokazuje, že konkurencia ho ešte úplne nedobehla, bola by to práve jazda po diaľnici. S plne nabitými batériami po nej prejdete aj niekoľko desiatok kilometrov len na elektrinu.

Predné full-LED svetlomety majú aj funkciu vyrezávania, pravdepodobne ide o najlepšie reflektory, ktoré aktuálne Toyota ponúka 47 fotografií v galérii Predné full-LED svetlomety majú aj funkciu vyrezávania, pravdepodobne ide o najlepšie reflektory, ktoré aktuálne Toyota ponúka Zdroj: Filip Kadlečík

Toyota nás však potešila aj v mestských a vidieckych podmienkach. S nabitými batériami samozrejme mesto aj okresky bez zaváhania absolvuje s nulovou spotrebou. Toyota oficiálne hovorí o dojazde 50 km, my by sme Priusu uverili aj hodnotu 55 až 60 km. Rozhodne sa nedá povedať, že by jeho reálny elektrický dojazd bol nižší, než deklaruje automobilka.

Toyota Prius PHV: Ochutnávka budúcnosti

PRVÁ JAZDA S novým japonským plug-in hybridom sme sa zoznámili osobne, na slovenský trh má doraziť v priebehu marca.

V prípade, že sú akumulátory prázdne, sa eko-auto vie správať ako efektívny hybrid. V meste si aj tak vystačí s apetítom okolo 3,7 l/100 km, na vidieku táto hodnota ešte klesne na hodnotu 3,4 l/100 km. Je fascinujúce, aké efektívne toto auto dokáže byť. Vývoj trvajúci dve dekády rozhodne prináša svoje ovocie.

Svetlejšie zajtrajšky

Cena Toyoty Prius Plug-in hybrid začína na hodnote 35 390 eur, omnoho vyššie ju však už nevyženiete. Doplatiť sa dajú len dva pakety, ktoré sa navyše nedajú kombinovať. V našom prípade bolo auto vybavené balíkom Solar, ktorý spolu s metalickým lakom cenu zdvihol na hodnotu 38 790 eur.

Autá ako Prius Plug-in hybrid by mohli byť budúcnosťou úspornej premávky, len sú zatiaľ pomerne drahé 47 fotografií v galérii Autá ako Prius Plug-in hybrid by mohli byť budúcnosťou úspornej premávky, len sú zatiaľ pomerne drahé Zdroj: Filip Kadlečík

Z Japonca táto cenovka robí jedného z lacnejších zástupcov svojej kategórie, stále sa však nedá povedať, že by išlo o ľudové auto. Ostáva nám len dúfať, že technologický pokrok jeho cenovku časom priblíži viac k širším masám. Svojou efektivitou by potom totiž mohol bez problémov zatieniť, ba aj predčiť, naftové agregáty.

Najlepší hybrid vôbec?

Z tohto automobilu je cítiť, že Toyota na ňom pracuje už dve dekády. Stále má niekoľko nelogických, typicky japonských, nedostatkov, jeho pohonná sústava však funguje absolútne bezchybne. Škoda len, že aj pri Priuse absentuje rýchlonabíjanie. Jeho kapacitu síce naplníte do troch hodín, mohlo by to však ísť aj rýchlejšie.

Prius Plug-in hybrid patrí jednoznačne k najpokročilejším hybridom súčasnosti, s veľkou pravdepodobnosťou je vôbec najlepším zo svojej sorty 47 fotografií v galérii Prius Plug-in hybrid patrí jednoznačne k najpokročilejším hybridom súčasnosti, s veľkou pravdepodobnosťou je vôbec najlepším zo svojej sorty Zdroj: Filip Kadlečík

Prius Plug-in hybrid jednoznačne patrí medzi najlepšie automobily svojho segmentu. Je dokonca dosť možné, že je vôbec najlepším spomedzi všetkých hybridných vozidiel. Má svoje nedostatky v interiéri i dizajne, tá hlavná vec však funguje excelentne. Pod zvláštne tvarovanými plechmi skrýva technologický klenot, ktorý by nás mohol nasmerovať k lepšej budúcnosti.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 798 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
72 kW/98 k
pri otáčkach
5 200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
142 Nm
pri otáčkach
3 600/min
Max. výkon (elektromotor)
53 kW/72 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
163 Nm
Max. výkon (celkový)
90 kW/122 k
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 645 mm
Šírka
1 760 mm
Výška
1 490 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 550 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 625 kg
Užitočná hmotnosť
305 kg
Celková hmotnosť
1 855 kg
Objem batožinového priestoru
360 l
Objem palivovej nádrže
43 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
162 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
neudáva sa
Mimo mesta - normovaná
neudáva sa
Kombinovaná - normovaná
1,0 l/100 km
Mesto - počas testu (vybité batérie)
3,7 l/100 km
Mesto - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,2 l/100 km
Vidiek - počas testu (vybité batérie)
3,4 l/100 km
Vidiek - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
23 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 35 390 €
Základná cena verzie
od 35 390 €
Cena testovaného exemplára
38 790 €

Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×